Gå til innhold

Er min økonomiske situasjon ok..?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet

Har ingen oppsparte penger, og et studielån på 300.000,- etter å ha ombestemt meg med tanke på skole et par ganger.

Kredittgjeld på 25.000,-, og 20.000,- i gjeld til familie.

Har årslønn på 340.000,- og fast og sikker jobb.

Så mange av de jeg kjenner har hus, bil, barn, oppsparte penger, og en generelt mer "voksen" økonomi. Men jeg vet ikke hva de har i gjeld og utgifter.

Har ikke bil (trikker til jobb), leier leilighet, og er singel (synes det er dyrt å være enslig med tanke på spesielt bolig). Ellers er jeg "billig i drift", men er glad i å reise, og i å se ren og pen ut med tanke på klær.

Har jeg det ok? Jeg aner ikke hva som er "normalt", og tør ikke grave og spørre andre om deres økonomi.

Noen som har en økonomi som ligner på min her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet

Glemte å skrive at jeg er 25 år gammel.

Skrevet

Synes du har en ordnet nok økonomi, men hadde betatlt ned kreditt-gjelden og gjelden til familie om jeg var deg, og dessuten begynt å spare i BSU. Hvis du noen gang har tenkt å kjøpe deg noe bør du begynne å spare. Tar seg dårlig ut å ha vært i jobb i flere år uten å klare å legge seg opp noe penger når man ikke har særlig gjeld.

Men skjønner at det er vanskeligere når man er en, da bruker man ofte mye penger på bolig.

Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet
Synes du har en ordnet nok økonomi, men hadde betatlt ned kreditt-gjelden og gjelden til familie om jeg var deg, og dessuten begynt å spare i BSU. Hvis du noen gang har tenkt å kjøpe deg noe bør du begynne å spare. Tar seg dårlig ut å ha vært i jobb i flere år uten å klare å legge seg opp noe penger når man ikke har særlig gjeld.

Men skjønner at det er vanskeligere når man er en, da bruker man ofte mye penger på bolig.

Takk for svar! :)

Ja alt jeg har til "overs" går til den "lille gjelden"..og tenker at så fort jeg er ferdig med den, så får tilsvarende beløp gå til BSU. Får vente et par år med å kjøpe noe, så jeg får litt egenkapital. Det er ikke så lenge siden jeg studerte, men bør vel absolutt begynne med sparings...

Sparer nok endel på at jeg ikke røyker, drikker, og at jeg trener på jobb.

Skulle ønske at jeg hadde en kjæreste å holde "varmen med", og som jeg kunne kjøpe noe med osv.

Men er egentlig glad for at jeg slipper utgiftene til bil..jeg trenger det jo slett ikke, og når man tenker bensin, verksted, årsavgift, forsikring, + +..så er det vel en form for sparing å ikke ha bil.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror situasjonen din ikke er så uvanlig for en som nylig har begynt å jobbe, kanskje med unntak av kredittgjelden. Men det høres jo bra ut av du betaler denne ned kjappest mulig og så begynner å spare. Høres ikke ut ellers som du har et spesielt voldsomt forbruk.

Min situasjon er nå, etter to og et halvt år i jobb etter mange års studier (er 27) er 340 000 i studielån, ingen andre lån, 375 000 i inntekt og til sammen 155 000 på konto (60 000 av dette i BSU). Da jeg avsluttet studiene var jeg nærmest i null, så går fint an å spare seg opp litt egenkapital, men merker at det tar tid... Leier (ganske dyrt som enslig, men vanskelig å få noe rimeligere som ikke er en 12 m2 hybel) i Oslo, jobber sentralt, trener på jobben, reiser kun kollektivt og bruker lite på klær, fest (blir som regel rødvin hjemme hos venner) og dyre ting, men er glad i å reise og liker å spise godt.

Planen er å jobbe et par-tre år til og så se om jeg kan ha greid å spare opp nok til å kunne kjøpe meg noe eget i Oslo, men jeg har ingen mulighet for kausjonist eller forskudd på arv og er redd det blir vanskelig om ikke "drømmeprinsen" dukker opp og kommer med i beregningen.

Skrevet

Økonomien til TS er helt grei.

Men se hva som lønner seg av BSU-sparing vs nedbetaling av det kortsiktige lånet ditt. BSU har jo høyest rente av sparing angår, så sjekk tallene rundt det. Kredittgjeld er dyrt uansett.

Ta også et lite titt på fond, månedlig sparing, når du har mulighet for det. Jeg hadde ikke gått inn akkurat nå (selv kjøper jeg aksjer en gang i måneden, av det som måtte bli til overs). Forventer at man får et nytt krakk på børsen, men til høsten tror jeg det stiger bra. Men det er veldig usikkert, men for en langsiktig person... Anbefales.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det så lurt å begynne å spare i aksjer og fond før man har noe som helst til overs da, anbefaler TS å opparbeide seg en buffer og BSU først i hvert fall...

Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet
Tror situasjonen din ikke er så uvanlig for en som nylig har begynt å jobbe, kanskje med unntak av kredittgjelden. Men det høres jo bra ut av du betaler denne ned kjappest mulig og så begynner å spare. Høres ikke ut ellers som du har et spesielt voldsomt forbruk.

Min situasjon er nå, etter to og et halvt år i jobb etter mange års studier (er 27) er 340 000 i studielån, ingen andre lån, 375 000 i inntekt og til sammen 155 000 på konto (60 000 av dette i BSU). Da jeg avsluttet studiene var jeg nærmest i null, så går fint an å spare seg opp litt egenkapital, men merker at det tar tid... Leier (ganske dyrt som enslig, men vanskelig å få noe rimeligere som ikke er en 12 m2 hybel) i Oslo, jobber sentralt, trener på jobben, reiser kun kollektivt og bruker lite på klær, fest (blir som regel rødvin hjemme hos venner) og dyre ting, men er glad i å reise og liker å spise godt.

Planen er å jobbe et par-tre år til og så se om jeg kan ha greid å spare opp nok til å kunne kjøpe meg noe eget i Oslo, men jeg har ingen mulighet for kausjonist eller forskudd på arv og er redd det blir vanskelig om ikke "drømmeprinsen" dukker opp og kommer med i beregningen.

Det må jeg si, så utrolig flink du har vært til å spare! Det er kjempehyggelig å lese at det "går an" å få til en ok egenkapital på under en evighet..

Skal krysse fingrene for at du møter drømmeprinsen snart - men er sikker på at du vil få det kjempebra uansett :)

Gjest Gjest
Skrevet
Det må jeg si, så utrolig flink du har vært til å spare! Det er kjempehyggelig å lese at det "går an" å få til en ok egenkapital på under en evighet..

Skal krysse fingrene for at du møter drømmeprinsen snart - men er sikker på at du vil få det kjempebra uansett :)

Takk for det:) Jo, jeg er ganske fornøyd, men føler likevel at det går litt sakte med sparingen, men har ikke lyst til å leve for kjipt heller nå når jeg endelig har litt mer penger enn da jeg studerte. Og drømmeprinsen dukker nok plutselig opp;)

Gjest lintin
Skrevet
Har ingen oppsparte penger, og et studielån på 300.000,- etter å ha ombestemt meg med tanke på skole et par ganger.

Kredittgjeld på 25.000,-, og 20.000,- i gjeld til familie.

Har årslønn på 340.000,- og fast og sikker jobb.

Så mange av de jeg kjenner har hus, bil, barn, oppsparte penger, og en generelt mer "voksen" økonomi. Men jeg vet ikke hva de har i gjeld og utgifter.

Har ikke bil (trikker til jobb), leier leilighet, og er singel (synes det er dyrt å være enslig med tanke på spesielt bolig). Ellers er jeg "billig i drift", men er glad i å reise, og i å se ren og pen ut med tanke på klær.

Har jeg det ok? Jeg aner ikke hva som er "normalt", og tør ikke grave og spørre andre om deres økonomi.

Noen som har en økonomi som ligner på min her?

Hm..

Huslån 3,7 mill

annen gjeld: 0

Samlet brutto lønn på husstand: 1,2 mill

Eiendeler: enebolig, hytte, 2 nyere biler

Jeg 28 år, mann 33 år

Klarer oss bra

Gjest Gjest
Skrevet

Er 27 år. Jeg har jobbet i 3 år, etter fire år med studier uten vingling. Er gift.

Tallene gjelder meg alene, gjeld og bolig er da delt på to.

Årsinntekt på 550 000.

Studielån 180 000.

Min del av boliglån 1,3 Mill

Min del av egenkapital bolig 700 000

Innskutt sparekonto/brukskonto: ca 100 000

Markedsverdi en halv bolig 2 mill (kjøpt for 4 mill for tre år siden)

Ny bil kjøpt "kontant" til 350 000.

BSU 45 000. (begynte først da jeg hadde skatteplikting inntekt).

Sparing gjør vi i boliglånet (fleksilån), her går det inn ekstra penger hver måned. Vurderer å kjøpe hytte, da vi har en del egenkapital.

Jeg har vært flink til å jobbe i feriene fra jeg var ung, alltid spart ekstra. Men bruker mye penger på reising og god mat.

Skrevet
Er 27 år. Jeg har jobbet i 3 år, etter fire år med studier uten vingling. Er gift.

Tallene gjelder meg alene, gjeld og bolig er da delt på to.

Årsinntekt på 550 000.

Studielån 180 000.

Min del av boliglån 1,3 Mill

Min del av egenkapital bolig 700 000

Innskutt sparekonto/brukskonto: ca 100 000

Markedsverdi en halv bolig 2 mill (kjøpt for 4 mill for tre år siden)

Ny bil kjøpt "kontant" til 350 000.

BSU 45 000. (begynte først da jeg hadde skatteplikting inntekt).

Sparing gjør vi i boliglånet (fleksilån), her går det inn ekstra penger hver måned. Vurderer å kjøpe hytte, da vi har en del egenkapital.

Jeg har vært flink til å jobbe i feriene fra jeg var ung, alltid spart ekstra. Men bruker mye penger på reising og god mat.

Jøss, så flink du har vært :)

Men er alt bare sparing? Har du virkelig klart å spare nesten 1,2 mill i så ung alder? :dåne: Tror de færreste har råd eller mulighet til det.

Ofte er det noe forskudd på arv eller hjelp fra foreldre som gir sånne tall som du har., uten om jeg aner noe om det gjelder deg?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jøss, så flink du har vært :)

Men er alt bare sparing? Har du virkelig klart å spare nesten 1,2 mill i så ung alder? :dåne: Tror de færreste har råd eller mulighet til det.

Ofte er det noe forskudd på arv eller hjelp fra foreldre som gir sånne tall som du har., uten om jeg aner noe om det gjelder deg?

Ca 150 000 er gave fra foreldre og besteforeldre i forbindelse med huskjøp og bryllup. Utover dette har jeg ikke fått noe støtte etter at jeg flyttet hjemmefra, utenom fullt kjøleskap i ny og ne som student. Men de har jo støttet meg mye så lenge jeg bodde hjemme, jeg fikk nok lommepenger, dekket førerkort og så videre, så trengte aldri å bruke av det jeg selv tjente. Så da jeg flyttet på hybel hadde jeg allerede noen hundretusen på konto (dåpspenger+konfirmasjonspenger+sparegris i 19 år + sommer og helgejobbing fra 14 år).

Jeg har vært heldig. Jeg har alltid hatt god jobb, jeg brukte kun fire år på 5 års mastergrad, uten noen pause eller feil stiduer. Jeg traff han som i dag er mannen min ung, så jeg trur du er inne på noe når du sier at det er dyrt å være singel. Vi har jo aldri trengt å kjøpe dobbelt av noe vi kan dele. Han har også spart mye. Det som virkelig ga oss mye midler til overs var da han var ferdig student tre år før meg, med en årslønn på ca 800 000, og vi fortsatte å leve som studenter og bare lot pengene gå inn på sparekonto. Dermed kunne vi kjøpe hus med 30% egenkapital.

Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet

Så flinke mange er! Får ganske dårlig samvittighet over å ikke ha noen oppsparte penger, ingenting.

Og av alle mine venninner som har hus & bil, så er samtlige i forhold, gjerne med en mann som tjener det dobbelte av det de selv gjør. Jeg kjenner ikke noen i min situasjon (singel, fersk på arb.markedet) som har kjøp seg leilighet, eller som har en nedbetalt bil.

Jaja, skal være flink til å spare på BSU framover.. og kanskje finner jeg meg en snill mann en dag ;)

Ps: Tjener jeg ok, dårlig eller bra?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes TS virker å ha det ok, men ville ha kvittet meg fort med den lille gjelden- det er renter du ikke gidder å betale ;)

Selv har jeg det sånn:

Singel, tre barn, 29 år.

Tjener drøyt 400000 i året.

Eier egen leilighet i Oslo, har 30000 i studielån, ellers ingen gjeld.

Har en skræbb av en bil, som snart må byttes ut, så da går vel gjelden opp igjen :forvirret:

Men alt i alt synes jeg det er greit og vel så det. Den største lykken er at jeg har fått jobb som er så greit betalt, og som jeg ikke er redd for forsvinner i finanskrisen. Å kunne betale regningene sine er den høyeste form for lykke! :)

Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet
Jeg synes TS virker å ha det ok, men ville ha kvittet meg fort med den lille gjelden- det er renter du ikke gidder å betale ;)

Selv har jeg det sånn:

Singel, tre barn, 29 år.

Har en skræbb av en bil, som snart må byttes ut, så da går vel gjelden opp igjen :forvirret:

Men alt i alt synes jeg det er greit og vel så det. Den største lykken er at jeg har fått jobb som er så greit betalt, og som jeg ikke er redd for forsvinner i finanskrisen. Å kunne betale regningene sine er den høyeste form for lykke! :)

Bra at du har det fint! :)

Hvordan kan det ha seg at du har leilighet, uten noe lån på den? (Bare lurer, ikke engang foreldrene mine har nedbetalt hus.)

Gjest Gjest_Sofus_*
Skrevet
Glemte å skrive at jeg er 25 år gammel.

Du tjener ganske bra til å være bare 25 år gammel!! :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Selv har jeg det sånn:

Singel, tre barn, 29 år.

Hvor mye inntekter gir de 3 barna deg pr. mnd i barnebidrag, kontantstøtte osv.?

Det må være inntektsbringende å ha barn og bo alene?!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mye inntekter gir de 3 barna deg pr. mnd i barnebidrag, kontantstøtte osv.?

Det må være inntektsbringende å ha barn og bo alene?!

Hahaha. Jeg får vel omtrent 4000 i barnetrygd, og 3000 i bidrag.

Så koster barnehage og SFO omtrent 5700, de holder på med aktiviteter for 10000 i halvåret (kun avgift, ikke utstyr- da blir det noen tusenlapper til), feriene blir svinedyre. Klær og sko varer toppen et halvår, og så er det ski og sykler og bursdager. Og uten ungene hadde jeg klart meg supert uten det pengesluket av en bil jeg har.

Så jeg tjener nok ikke penger på dem, nei :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som innbringende inntekter det der. Forstår at du ikke går mye i overskudd, men sannerlig ikke i underskudd heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...