Gå til innhold

Aldersgrense på sminke

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor lurer
Skrevet

Hei

Min stedatter kom til oss i dag, godt sminket! med øyeskygge både under og over øynene. Hun skulle liksom se litt tøff og kul ut i imaget.

Hun har blitt 10 år (11 i august). Selv om man ser at jenter fortere blir "voksne" enn tidligere, synes jeg det er for tidlig å begynne med sminke til hverdags. Desverre må jeg si at det så horete ut.

Hvilke synspunkter har dere? Når synes dere det er akseptabelt å begynne. Det er mange svar og synspunkter på dette, men vil gjerne lufte temaet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min personlige mening er at sminke er greit paa fest/spesielle anledninger naar man er 10. Sminke til daglig bruk passer best fra man er tenaaring, saa fra 13-14 ca (men avhenger fra person til person).

Om det er helt diskret bruk av litt mascara ville jeg kanskje synes det var greit fra 12, ca.

• Liker 2
Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet
Min personlige mening er at sminke er greit paa fest/spesielle anledninger naar man er 10. Sminke til daglig bruk passer best fra man er tenaaring, saa fra 13-14 ca (men avhenger fra person til person).

Om det er helt diskret bruk av litt mascara ville jeg kanskje synes det var greit fra 12, ca.

Jeg tror det som Fluffie sier er ganske vanlig.

Det ligger en skole like ved her jeg bor, og jeg ser de jentene som går til/fra skolen, og ungdommene på T-banen. Det er vanlig med litt mascara og lipgloss/ leppepomade fra de er ca 12-13 år.

Særlig mye sminke, med foundation og full pakke til hverdags bruker de ikke før de er ca 16 år.

Hvis du synes øyesminken til stedatteren din så litt horete ut så er jo det en glimrende anledning til å vise henne hvordan smakfull sminke ser ut :)

Hun er sikker nysgjerrig, og kommer til å prøve ut forskjellig etterhvert. Så jeg ville gitt et lynkurs i diskret sminke en kveld, eller anbefalt lysere farver.

Jentene til søsteren min synes det er stor stas å være med tante på Vita og få lov til å kjøpe ansiktsrens og fuktighetskremer. Da hender det jeg sniker inn noen pedagogiske setninger om hvilken sminke som ser naturlig ut og passer på dagtid. Disse jentene er tolv og fjorten år. Den eldste bruker billig lipgloss, ørlite foundation, mascara og litt øyeskygge. Den yngste synes det er gjevt hvis det er leppepomade med Hello Kitty logo og jordbærduft.

Jeg tror igrunnen det betyr mest for dem hva vennene gjør.

Når hun blir et par år eldre (14?)kan du jo gi henne en time hos en hudpleier, hvor hun får lære hvilke farger og produkter som passer henne. Det burde hjelpe mot de verste sminkekatastrofene :)

Skrevet

Husker jeg avalte med datteren min om sminke 2x pr uke da hun var på den alderen. Vi ble enige om hvilken type og det var mascara og lipgloss. Utover det kunne hun sminke seg på fest og når det var noe spes. Hun hadde en periode med kraftig sminke da hun var 12 1/2 med brunkrem og hele pakka. Nå gidder hun nesten aldri å sminke seg. Er 14.

Gjest dioxide
Skrevet

Jeg synes at jenter nå til dags kan begynne å sminke seg i tidlig alder, da dette er blitt normalt og ingenting kommer til å stoppe denne trenden på en god stund. Det jeg dog synes at foreldrene bør gjøre er å lære barna sine å sminke seg skikkelig.

Husker da jeg var rundt 10 og skulle prøve å sminke meg. Tok mamma sin blå øyenskygge, klinte den utover øyelokkene, for så å ta på rosa leppestift.

Da grep min søster inn (som er et tiår eldre enn meg) og lærte meg grunnleggende sminketips. Tror faktisk det at hun lærte meg om sminke før jeg fikk lært inn noen vaner er grunnen til at jeg idag er ganske så kyndig med sminkekosten.

Skrevet
Jeg synes at jenter nå til dags kan begynne å sminke seg i tidlig alder, da dette er blitt normalt og ingenting kommer til å stoppe denne trenden på en god stund. Det jeg dog synes at foreldrene bør gjøre er å lære barna sine å sminke seg skikkelig.

Ja hvis ungene selv har etablert at det er normalt er det jo ingen grunn til at foreldrene skal styre dem eller holde dem igjen.. :sukk:

Nei, det er akkurat her foreldrene bør inn og styre litt hva som er normalt. Jeg synes ikke en 10 år gammel jente skal få gå rundt i full krigsmaling. Jeg synes heller at man skal være konservativ her, da unge jenter nå til dags blir litt for fort store og litt for fort begynner å tenke på voksne alvorlige ting. Er de sminket vil de bli oppfattet som mer voksne/modne enn de faktisk er. Det er faktisk fortsatt lov å si Nei til unger, også stebarn. Det viser dem at man bryr seg.

Jeg skjønner at en 10-åring synes det er gøy med sminke, men enig med Fluffy ang alder.

Gjest missLady
Skrevet

Har et tantebarn på ti år.. Hun har fått seg øyenskygge og får bruke det HJEMME, men ikke gå ut med det.. Hun får bruke lipgloss når hun vil, men ikke ha med på skolen. Hun synes dette er helt greit :)

Men om hun skal bruke tilvanlig, ville jeg spurt henne om du skal lære henne det, ta henne med på butikken og si du skal kjøpe sminke.. Der kan du styre hva hun skal kjøpe ;) Kjøp nøytral sminke, uten mye glitter feks. Og lær henne å sminke seg så det ser pent ut. Tviler på at en jente i denne alderen sier nei takk til det tilbudet. Da er hun fornøyd og dere det, da hun ikke sminker seg "horete" mer

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker sminke, jeg liker at folk sminker seg (hvis de vil). Så jeg vil ikke ha noen aldergrense. For min del, bruk sminke når du er 5. Jo da, jeg er enig at man bør vente litt da jeg tror det sliter litt på huden, men 11-åring burde ikke bli nektet om hun vil. Men selvsagt, man trenger ikke å se ut som en klovn heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 27 og begynte md sminke da jeg var 11, når vi skulel på "klubben". Så ble det litt på skolen, og så mer og mer.

Diskret sminke tror jeg er vanskelig uansett når man er i ny i sminkeverdenen ;)

Gjest FruFryd
Skrevet

Tror neppe ungene som begynner med sminke, er så interessert i å bruke diskret sminke.

De vil nok at det skal synest litt. De fleste har en slik perioder, men går som oftest over.

Greit at de begynner tidligt 10-12 årsalderen, men er litt forskjell på å sminke seg lhjemme og på fritiden, i forhold til å gå på skolen med full "krigsmaling"

Skrevet

Jeg synes godt foreldrene kan holde igjen litt selv om "alle" bruker sminke når de er 10 (noe jeg for øvrig tviler på). Ville krevd at ungen var minst 11-12 år før jeg lot henne gå med sminke, og da ville jeg lært henne hvordan sminke seg først, og kanskje hatt litt regler på hva som er greit å bruke. Feks litt mascara og lipgloss - det holder i massevis når de er så små. Øyeskygge, eyeliner og den slags kan de vel godt vente med.

Gjest Miley
Skrevet

Tror jeg ville satt regler på sminkingen jeg. Mascara og lipgloss i begynnelsen og heller økt etter som alderen øker. Når jeg gikk på barneskolen sto alle jentene og sminket seg på doen om morgenen, og så inn igjen før skolebussen gikk for fjerne alt. Så jeg har ikke noe tro på nekt, sminke seg gjør de likevel. Da er det bedre å gjøre det med grenser og litt sminkevett.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke ute etter å krangle, jeg mener ikke å høres ut som en idiot heller. Men jeg har et enkelt spørsmål. Jeg er mann og vet ikke noe om sminke.

Hvorfor er det greit at en ungdom bruker sminke (eller en 12-13-åring for en del), men ikke en 10-11-åring?

• Liker 1
Skrevet

Har selv en stedatter på ti år. Hun fikk litt sminke i en adventskalender for et år siden, som hun sminka seg litt med i begynnelsen (bare hjemme). Hun sminker seg aldri når hun skal på skolen, men i går hadde hun overnattingsparty hjemme og da sminka hun seg. Det hadde også de som kom gjort (samme alder). Det er helt greit synes jeg. Det er spesielle anledninger som alle hadde gleda seg lenge til og det var sikkert veldig artig for de å kunne sminke seg. Men hun bruker ikke sminke til daglig, og det synes jeg vel er litt for tidlig enda, men jeg regner med det ikke er så veldig lenge til hun gjør det. Ingen i klassen gjør det enda heller, ikke de jeg kjenner i alle fall.

En 12-13 åring er vel såpass "gammel" at hun bør få lov. Det er en tid da alle gjør det og det blir ikke riktig å nekte henne, for hun kommer nok til å gjøre det uansett, bare at hun da sminker seg på skolen og fjerner det før hun kommer hjem. Da vil jeg heller ha kontroll på hvor mye hun sminker seg og gjerne lære henne hvordan det skal gjøres. Det vil vi som foreldre/foresatte ha mye igjen for også.

Til TS. Det at hun sminket seg til hun kom til dere, var ikke det bare fordi hun gledet seg og ønsket å gjøre seg fin? Det betyr jo ikke at hun sminker seg sånn hver dag. Tror nok du vil ha mer igjen for at neste gang hun ligger over foreslår for henne at dere kan gå ogs sminke dere sammen (på kvelden hvis hun kommer uten sminke, eller morgenen etter hvis hun har sminka seg). Så kan du komme med tips til hvordan hun kan legge sminken, farger etc. I tillegg til at dere gjør noe sammen som hun helt sikkert synes er kjempeartig :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei

Min stedatter kom til oss i dag, godt sminket! med øyeskygge både under og over øynene. Hun skulle liksom se litt tøff og kul ut i imaget.

Hun har blitt 10 år (11 i august). Selv om man ser at jenter fortere blir "voksne" enn tidligere, synes jeg det er for tidlig å begynne med sminke til hverdags. Desverre må jeg si at det så horete ut.

Hvilke synspunkter har dere? Når synes dere det er akseptabelt å begynne. Det er mange svar og synspunkter på dette, men vil gjerne lufte temaet :)

De vil utforske,og jeg syns ikke det er lov av foreldre og si NEI til dette. De ser tv,blader og eldre jenter. De vil også prøve.

De prøver seg frem, og syns selv de er fine. I en alder av ti år, så syns jeg de kan få lov sammen med venniner,hjemme,og i fritiden,men kansje begrense før de går på skolen.

De endrer seg fort i den alderen. Det er jenter som ikke kan gå på skolen før de har sminka seg i en alder av 13 år. Sånn er det...

Hva foreldre gjorde,fikk lov til, er ikke alltid den rette rettesnor

Skrevet
Jeg er ikke ute etter å krangle, jeg mener ikke å høres ut som en idiot heller. Men jeg har et enkelt spørsmål. Jeg er mann og vet ikke noe om sminke.

Hvorfor er det greit at en ungdom bruker sminke (eller en 12-13-åring for en del), men ikke en 10-11-åring?

At en 12-13 åring er eldre, kanskje? Det er mye som ikke er greit når man er barn, men som er greit når man begynner å bli tenåring.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en datter på 10, og med fare for å fornærme enkelte i denne tråden, så er tanken på at hun skulle bruke sminke direkte latterlig! No way hun hadde fått gå ut med sminke på. Både fordi jeg misliker det, jeg synes det er for tidlig. Men mest av alt fordi det hadde sett hårreisende dust ut, rett og slett.

En tiåring, en elleveåring er et barn. Men utviklingen skjer fort her, når de nærmer seg ungdomsskolen er det en annen sak. Jeg er på ingen måte ute etter å være kontrollerende, bestemmende mamma, datteren min må gjerne prøve seg fram når hun begynner å bli "stor" (les: 12-13-14). Men før det er det off limits her i huset. Heldigvis har jenta det mer enn gøy nok med diverse hårbånd og små øredobber- sminke er det bare "jålejenter" som går med ;)

Skrevet

At en tiåring, eller yngre for den del, leker med sminke hjemme, f.eks prøver mammas leppestift, er vel ok. Men å gå ut med leppestift er bare prematurt.

Jeg sier igjen, barna bråmodnes idag mye mer enn hva vi gjorde, så foreldrene bør prøve å holde dem som barn for verden rundt presser andre veien. Vil man ha en situasjon hvor 12-åringer slanker seg og bekymrer seg for om de er sexy?? Alt dette henger sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi at sminke her og nå i det samfunnet vi lever i er noe som er tett forbundet med kjønnsmodne kvinner. I andre tider, og i andre kulturer i dag, kan sminke av forskjellige slag være helt gjengs for både barn og menn, men her i Norge i dag har altså barn og menn ikke 'lov' til å bruke sminke. Kanskje er trenden med metroseksuelle menn et tegn på at det er forandringer på gang, kanskje er det bare en kortlivet fad som er borte om ti år.

Forutsetningen for at sminke på barn igjen blir akseptert her i strøket er at seksualiseringen av sminke forsvinner. Som det er i dag er sminke en del av påfuglspillet mellom kvinner og menn snarere enn en rent estetisk dekorasjon eller markering av status og rikdom som det har vært og er i andre samfunn.

Skrevet

Datteren min går i 5. klasse og vil veldig gjerne bruke litt sminke. I klassen hennes er det i allfall en jente som bruker mascara daglig siden de begynte i femte.

Jeg lar datteren min få teste ut litt, hun får sminke seg til bursdager og litt innimellom, men jeg er også nøye med å si at jeg syns det er for tidlig og at de er søtest uten. Hun får ikke sminke seg før hun går på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...