Gå til innhold

Bryllup i utlandet - hva betaler gjestene selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_S_*
Skrevet

Jeg er invitert i et bryllup i Paris der min kjæreste skal være forlover. Det skal ikke være mange gjester tilstede (8-9 gjester), og det hele skal være ganske uformelt.

Vi har visst om dette bryllupet en god stund, men jeg fikk et lite sjokk nå når innbydelsen kom. Der står det nemlig at vi må ordne flybilletter, hotell osv selv, og dermed også betale dette selv. Jeg personlig mener dette er litt frekt når man inviterer til et bryllup i utlandet. Paris er ingen billig by å bo i. I tillegg forventes det at vi står for alle andre kostnader under oppholdet selv. Det blir fort mye penger av et slikt opphold når alt tas i betraktning. Brudeparet selv har 2 normale inntekter, de har på ingen måte dårlig råd - de tjener rundt 400.000 kr hver i året, og da kunne man kanskje lagt litt mer i det spør du meg.

Uansett kostnader skal vi selvfølgelig reise i bryllupet da kjæresten min er forlover, vi kan spare opp litt ekstra. Men det vi ikke visste var at brudeparet i tillegg til denne turen i utlandet skal ha stor fest her hjemme. Er ikke det litt rart? Enten vil man ha et lite bryllup eller så vil du ha et stort et tenker nå jeg, men her skal de ha i pose og sekk.

Hva tenker dere om dette? Ville dere invitert til et bryllup i utlandet der alle gjester måtte betale alle utgifter (inkludert middagen på selve bryllupsdagen) selv og deretter brukt masse penger på en stort fest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er vanlig i utenlands-bryllup. Men hvis jeg skulle hatt et uformelt bryllup i utlandet med kun de "obligatoriske" gjestene (foreldre og forlovere), som vanskelig kunne takket nei, så hadde jeg betalt for dem. Dvs. reise, overnatting x antall netter og maten i bryllupet.

Nå vet jeg ikke hvilke andre utgifter du snakker om, men antrekk, mat utenom bryllupet, shopping, andre aktiviteter/attraksjoner de måtte ønske å gå på under oppholdet, osv. måtte de ha betalt selv.

Skrevet

Når jeg har sett så har det vært at middagen og drikke o.l. til selve bryllupsmiddagen som har vært dekket mens resten måtte man betale selv. Men å betale alt er litt rart syntes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Man kan jo tenke seg hva det ville kostet om vertskapet skulle betale alt for gjestene. Helt umulig for vanlige dødelige.

Og så kan man jo påstå at det hadde vært mindre "frekt" å holde bryllup i gamlelandet. Men når man bestemmer seg for å gifte seg i utlandet så er det av mange grunner. Et av resonementene er at det ikke blir mange gjester, og de som takker ja gjør det fordi de har lyst.

Det er lov og takke nei, selv om grunnen er at det blir for dyrt.

Gjest Frosk
Skrevet

Jeg var i to bryllup i utlandet i fjor sommer.

Begge ganger betalte gjestene reise og overnatting selv - og det syns jeg er helt greit, forventer absolutt ikke at brudeparet betaler dette. Jeg hadde derimot ment det var fryktelig merkelig om ikke brudeparet spanderte middag!

Brudeparene hadde forresten totalt forskjellig tilnærming til "bryllup i utlandet"-konseptet - i det ene tilfellet fikk vi info sammen med invitasjonen om hvilke flyselskaper som pleide ha billige billetter, forslag til overnattingssteder i ulike prisklasser, de hadde et opplegg med sightseeing for gjestene osv. Veldig ok, syns jeg.

I bryllup #2 var det ingen info i det hele tatt, verken om transport- eller overnattingsmuligheter og det var heller ikke lagt opp til noen aktiviteter for gjestene annet enn selve bryllupsmiddagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har valgt å gifte oss i sydlige omgivelser. En av grunnene er at en av oss har vært gift før og hadde stort kirkebryllup. Dermed passer et lite og intimt bryllup uten at den av oss som er førstereis føler at dette blir mindre betydningsfullt.

Vi har lagt opp til en 3-dagers feiring, slik at hovedmåltidene og aktivitetene står på vår regning.

Invitasjonene ble sendt ut 1 år i forveien, har gjort avtale med et par hoteller om rabatt. Det sto opplyst i invitasjonen. Vi har i grunnen bare to fungerende flyselskaper i landet, så det burte være lett og orientere seg.

I disse dager jobbes det med programmet. Der kommer det til å stå hvilke planer vi har for dem, og til hvilket tidspunkt. Og selvsagt hvordan vi lettest blir å få tak i for eventuelle ubesvarte spørsmål.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er urimelig at gjestene betaler for reise og overnatting selv -det gjør man jo om man har bryllup i Norge også, noe som fort kan bli minst like dyrt om man må fly mellom f.eks sør og nord norge. Det er ikke billig å fly og bo på hotell i Norge heller...

Men jeg synes at alle aktiviteter rundt bryllupet, som mat, fest etc brude være betalt av brudeparet slik man også gjør ved en "vanlig" bryllupsfest.

Men det kan være greit å gi bekjed om utenlandsbryllup i god tid og at man ikke blir fornærmet om gjestene ikke har anledning til å delta.

Endret av Solstrålejenta
Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal gifte oss i utlandet på sensommeren. :yvonne: Vi betaler reise og opphold for forloverne med partner. De øvrige gjestene , som forøvrig er foreldre og søsken betaler selv. I tilegg er det noen venner som veldig gjerne vil komme, de betale også selv. Mange tar det som ferien dette året og har planer om å bli noen dager ekstra :reise: Vi betaler selvfølgelig bryllupsmiddagen til alle. :spise: Vi har gitt beskjed til våre venner at om noen har lyst er det bare å komme. Vi må bare vite det et par dager i forvei en slik at kokken kan bergene nok mat :fnise:

Skrevet

Jeg synes det virker merkelig at de ikke vil spandere middagen. Reise og opphold er greit å betale selv synes jeg, men kjekt om brudeparet kommer med tips og kanskje til og med skaffer noen rabatter.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg synes også det er merkelig at ikke brudeparet spanderer middag og drikke til mat. Jeg synes det er mer naturlig å betale reisen selv og hadde nok sikkert tatt dette av feriebudsjettet.

Gjest Nefertiti
Skrevet

Hva som er riktig og galt skal jeg ikke legge meg opp i.

Men vi giftet oss også i Paris, med påfølgende fest hjemme. Planen var å dra alene til Paris - vi følte ikke det var riktig å pålegge noen en slik kostnad. Man trenger ikke å ha med forloverene i bryllupet, og ambassaden stiller med vitner. Det var flere som ønsket å være med. Vi sa nei både til venner og famile, da vi følte at å si ja til noen ville medføre at andre følte seg presset. Men våre foreldre og søsken ønsket gjerne å være med. Vi sa da ja til dette, da disse følte det var spesielt å se selve vielsen. De betalte alt, en god lunsj og god middag på selve bryllupsdagen, samt en ukes opphold med gode middager og sightseeing. Men nå har begge våre foreldrepar veldig god råd. Hadde en av dem hatt dårlig råd, ville vi nok løst det annerledes.

Du sier at det er "feil" å ha sermonien en dag og fest etterpå. For oss var dette helt riktig. Bryllupsdagen var vår dag, jeg trengte kun å tenke på oss to, og stresset ikke et sekund for å få ting klart. Selve festen var våre venners og vår families dag, der vi stilte opp som verter, planla og ordnet, slik at de kunne feire med oss.

Skrevet

Men, siste gjest, forskjellen mellom ditt bryllup og TS venners bryllup er jo at de her har "invitert" med seg gjester til Paris. Når man sender ut en invitasjon synes jeg godt man kan spandere middag og helst komme med litt reiseinfo. Ditt opplegg hørtes kjempefint ut! Den varianten har jeg også hørt om før.

Skrevet

Reise og opphold må da være vanlig å dekke selv. Men jeg hadde blitt veldig i stuss om jeg måtte dekke mat og drikke på "bryllupsfesten". Man inviterer ikke til selskap og lar gjestene ta regninga, altså!

Skrevet

Det er nok veldig forskjellig hvordan de enkelte parene ønsker å gjøre dette. Personlig synes jeg det må komme klart frem helt i begynnelsen hva man skal dekke av utgifter selv. Med det mener jeg at brudeparet burde diskutert dette med din samboer samtidig som de spurte om han ville være forlover. En annen sak er at det koster vell ikke stort mer å betale for 8 - 9 gjester i utlandet enn det koster å ha et litt større selskap her hjemme.

Gjest Wrangler
Skrevet

Hos oss så betaler gjestene selv reise og opphold. Men ordnet med overnatting for 2 av gjestene med dårligst råd, og hjalp til med flybillett til den ene. (totalt 16 personer, og ikke alle må reise)

Forresten, vennina til min datter får også reisen betalt, hun sitter på i bil med oss. :)

Gjestene får drikke/mat kvelden før vielsen, på selve dagen er det lunsj etter vielse og middag/drikke på kvelden. Og frokost/lunsj dagen etter.

Tror og håper dette er ok for gjestene. :sjenert:

Skrevet

Vi skal også ha utenlandsbryllup, og har laget et helgeopplegg. Reise og opphold må dekkes av de som er bedt, men vi betaler for bryllupsmiddagen og alt som hører med den kvelden, + at vi betaler for utflukt og middag på søndagen. På lørdag har vi ikke bestemt hvordan vi skal gjøre den enda, for folk har indikert at de ikke har noe imot en dag med "frihet". Vi vurderer å ha en uformell middag som man kan melde seg på hvis man ønsker å delta, men hvor man betaler hver for seg.

Ellers har vi lagt opp informasjon om transport, hoteller og rabatter, og har leid inn et firma som skal hjelpe dem med å organisere booking, transport, utflukter og hjelpe dem med eventuelle problemer som kan dukke opp underveis. Mao. et kontaktpunkt foruten oss. Vi har også lagt opp til underholdning for barna under selve bryllupet, så folk kan ta med barn og kombinere med ferie hvis de ønsker det (noe det ser ut som om mange vil), og vi la selve bryllupet så nærme fellesferien vi kunne, for at folk skulle kunne ta lengre fri (selv om de bare skal være sammen med oss i 3-4 dager). Vi ordner også med buss fra flyplass til byen der bryllupet skal holdes, og buss eller taxi hjem til og fra seremonien og hotellet både på fredagen og søndagen.

Og vi har informert gjestene om at vi vet at de bruker mye penger på reisen og at vi derfor synes det er gave nok for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...