Gjest Papirkurven Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Jeg fikk i fjor sommer vite at jeg er 100% intolerant mot alle melkeprodukter, og over 50% intolerant mot hvete, egg, sukker og gjær. Jeg tåler heller ikke tranebær, sesam, hummer eller østers, men disse er jo mer sjelden jeg er dødslei av stekt kylling, grønnsakssuppe og knekkebrød med leverpostei. Er det noen der ute som har forslag til mat som fremdeles er enkel og rimelig å lage?
Gjest Gjest_eriksen_* Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 Hvem fikk du vite dette av? Er dette påvist, og har du en ordentlig diagnose (f.eks tatt biopsi av tarmen)? I såfall syns jeg det er veldig rart at du ennå ikke har fått et eneste råd om hvordan du skal endre kostholdet. Er det laktose du har intoleranse for? I såfall kan det hende at du tåler noe melkeprodukter i begrenset grad. De fleste laktoseintolerante tåler ca 5-10 gram laktose i hvert måltid (tilsvarer ca ett glass melk). Det er jo ekstremt sjeldent å ikke tåle sukrose, eller er det fruktosemalabsorpsjon du tenker på? Er du glutenintolerant finnes det jo egne forbund for folk med cøliaki, søk etter cøliakiforbundet på google, f.eks... På www.utenmelk.no finner du mange tips om melkefri/laktoseredusert kost.
venus_ Skrevet 13. mars 2009 #3 Skrevet 13. mars 2009 -Fisk - glutenfrie pitabrød med div fyll - glutenfri lasagne (tror den fullkorns-varianten er uten melk, bare bytt ut platene med glutenfrie) - alt mulig av linser, erter, bønner: feks linsegryte, linsepure som tilbehør til kjøtt/fisk, falafel/kikertburger, hummus osv. - kalkunskinke med avokado som pålegg, kjempegodt! Kunne holdt på lenge her, men litt dårlig fantasi akkurat nå Hva med å søke etter veganer-oppskrifter? De spiser jo hverken egg eller melkeprodukter. Tror også det finnes div kokebøker som er laget for de med intoleranser.
Gjest Papirkurven Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Jeg tok en blodprøve hos en alternativ-terapeut som ble analysert hos et laboratorie. Desverre er ikke denne testen offentlig godkjent enda, så den eneste diagnosen jeg har er "intolerant". Har fått masse tips til erstatninger og sånn, men ikke eksakte matretter. Det er ikke laktose og gluten jeg er intolerant mot, det er melk og hvete. Laktosereduserte og glutenfrie produkter vil ikke hjelpe meg, fordi det er proteinene i maten jeg ikke tåler. Kalkunskinke med avokado høres kjempegodt ut, elsker både kalkun og avokado Takk for hjelpen, begge to
*Mocca* Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 http://matoppskrift.no/ På denne siden finner man mye oppskrifter i forhold til matallergier/intoleranser. Uansett hvor man har fått påvist dette har det ingenting å si. Hovedsaken er at man merker på kroppen at man ikke tåler visse typer matvarer. Jeg reagerer mye på melk og hvete selv, men er veldig svak for hveteprodukter.... så jeg klarer ikke holde meg helt unna, med resultater som sterke magesmerter, ekstremt oppblåst mage osv. Melk gir meg også magesmerter, men også kraftig diare... veldig morsomt...' Spesielt når man spiser noe man selv ikke er vant til at det er melk i, og får DEN reaksjonen når man ikke er hjemme... Opplevde at svigermor serverte kjøttkaker(som jeg da fikk vite i ettertid at det var melk i)... De hadde liten tro på at jeg reagerte på at jeg reagerte på melkeprodukter, ble ikke sagt noe om at det var melk i det før jeg lå rett ut meg kraftige magesmerter i flere timer etter matinntaket... Mistenker igrunn at det var for å teste ut om det bare var noe jeg sa eller om det faktisk stemte... Det ga ingen utslat på prøver hos legen, og for dem er det kun det legen sier som er riktig. Legen sa selv at sålenge jeg får sterke reaksjoner på matvarer så skal jeg holde meg unna det selv om det ikke gir utslag på prøver.
Gjest vslgkb Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 http://matoppskrift.no/ På denne siden finner man mye oppskrifter i forhold til matallergier/intoleranser. Uansett hvor man har fått påvist dette har det ingenting å si. Hovedsaken er at man merker på kroppen at man ikke tåler visse typer matvarer. Jeg reagerer mye på melk og hvete selv, men er veldig svak for hveteprodukter.... så jeg klarer ikke holde meg helt unna, med resultater som sterke magesmerter, ekstremt oppblåst mage osv. Melk gir meg også magesmerter, men også kraftig diare... veldig morsomt...' Spesielt når man spiser noe man selv ikke er vant til at det er melk i, og får DEN reaksjonen når man ikke er hjemme... Opplevde at svigermor serverte kjøttkaker(som jeg da fikk vite i ettertid at det var melk i)... De hadde liten tro på at jeg reagerte på at jeg reagerte på melkeprodukter, ble ikke sagt noe om at det var melk i det før jeg lå rett ut meg kraftige magesmerter i flere timer etter matinntaket... Mistenker igrunn at det var for å teste ut om det bare var noe jeg sa eller om det faktisk stemte... Det ga ingen utslat på prøver hos legen, og for dem er det kun det legen sier som er riktig. Legen sa selv at sålenge jeg får sterke reaksjoner på matvarer så skal jeg holde meg unna det selv om det ikke gir utslag på prøver. du har jo tydligvis testet selv på både melkeprodukter og hvete, og dette funker ikke på deg. du må også teste selv på egg og gjær(hver for seg) - for om disse ikke gir reaksjoner så har du jo et lettere valg ifht kosthold. uansett: det er masse å spise, du må bare bruke tid på forberedelse(lage mye om gangen, fryse ned osv - alltid ha med egenlaget mat på besøk osv.) melk bytte du bare ut i oppskrifter med soyamelk/rismelk, og du kan lage egen glutenfritt brød uten gjær. (men søk opp erstatninger for gjør, eks bakepulver osv). selv spiser jeg endel glutenfri havregryn(frokost osv) med rismelk. angående sukker så sier du jo ingenting om dette gjelder frukt også.... alt i alt bruker du erstatninger for alt som er brød, bruker rismelk/soyamelk i alt som skal ha melk. krever planlegging, men er ikke noe problem når du bare vet hvor mye det hjelper mot å la være:=)
*Mocca* Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 du har jo tydligvis testet selv på både melkeprodukter og hvete, og dette funker ikke på deg. du må også teste selv på egg og gjær(hver for seg) - for om disse ikke gir reaksjoner så har du jo et lettere valg ifht kosthold. uansett: det er masse å spise, du må bare bruke tid på forberedelse(lage mye om gangen, fryse ned osv - alltid ha med egenlaget mat på besøk osv.) melk bytte du bare ut i oppskrifter med soyamelk/rismelk, og du kan lage egen glutenfritt brød uten gjær. (men søk opp erstatninger for gjør, eks bakepulver osv). selv spiser jeg endel glutenfri havregryn(frokost osv) med rismelk. angående sukker så sier du jo ingenting om dette gjelder frukt også.... alt i alt bruker du erstatninger for alt som er brød, bruker rismelk/soyamelk i alt som skal ha melk. krever planlegging, men er ikke noe problem når du bare vet hvor mye det hjelper mot å la være:=) Jeg har vært gjennom hele greia med erstatninger, bakt glutenfritt, soyamelk, rismelk osv... Bare masse pes som jeg blir tappet for energi av. Jeg prøver å kutte ned på dette istedenfor.... forskjellige kjøttprodukter, og grønnsaker, bakt i ovn... bakt potet..... Ikke så veldig fantasifull der... Men siden jeg reagerer så ustabilt på ting (en dag kan jeg bli dritdårlig, neste gang ikke merke noenting) så er det litt så som så med kostholdet. Men virker nesten som jeg har ITS(irritabel tarm syndrom) det stemmer perfekt, så jeg skal diskutere det med legen neste gang hvertfall... Men jeg håper siden jeg linket til kan hjelpe TS hvertfall.
Gjest Papirkurven Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 (endret) Virker som en grei side, men mange oppskrifter som er uten en ting har gjerne en annen ting i Prøvde søket, men det skjønte visst ikke at "melk" også betyr creme fraiche, fløteost og sånne ting. Men jeg fant en måte å bake brød på da Som *Mocca* sier: det er mye man kan lage, men det krever energi jeg ikke har fordi jeg enda ikke får i meg mat som gir meg energi. Endret 15. mars 2009 av Papirkurven
*Mocca* Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Det er mye det samme for meg, det krever energi som man ikke har fordi man ikke får i seg nok variert mat... Jeg har lyst til å legge om kosthold for å gå ned i vekt også, har mye som skal bort, men det er vanskelig med så mange restriksjoner i kostholdet, og det må en kostholdsendring til først og fremst for å få energi nok til å ta tak i dette....
Gjest Frosk Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Når du er ikke tåler melkeprodukter og egg er tipset fra Venus om å lete etter veganske oppskrifter veldig bra. Veganere spiser ingen animalske produkter - men du kan jo ha kjøtt eller fisk i tillegg om du føler du trenger det. Her er noen veganske oppskrifter fra bloggen min. Jeg lager omtrent bare mat uten melkeprodukter og egg - og selvfølgelig helt uten kjøtt og fisk - men jeg spiser likevel variert og god mat. Mye forskjellige grønnsaker, bønner, linser, kikerter... Soyamelk funker kjempeflott i matlagning, det fins også havrefløte og andre produkter som kan erstatte melk. (Men soyaostene syns jeg smaker...nokså kjipt! )
Tabris Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Kan du erstatte melk med ris/soyamelk i matlaging? Og bruke eggerstatning? For i såfall vil du kunne lage flere retter.
Gjest Bolledeig Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Jeg tok en blodprøve hos en alternativ-terapeut som ble analysert hos et laboratorie. Desverre er ikke denne testen offentlig godkjent enda, så den eneste diagnosen jeg har er "intolerant". Har fått masse tips til erstatninger og sånn, men ikke eksakte matretter. Unnskyld for å nevne det, men slike "intoleranse"tester er ofte bare tull, i den forstand at mange ender opp med intoleranser de absolutt ikke har. Laktoseintoleranse kan testes (helt godkjent) og glutenintoleranse likeså. Sammensetningen av matvarene får det hele til å se ut som en Candida-kur, som ikke har noen dokumenterte effekter. Men man skal selvsagt ikke spise mat som gjør en dårlig, men man kan godt sjekke ordentlig at det faktisk er den og den matvaren som er synderen. Om du føler deg tipp topp og gjeninnfører egg/gjær og blir dårlig, så er det greit nok, men jeg ville ikke utelukket et så bredt spekter av matvarer utelukkende på en sånn test i all evighet. Matintoleranse er ubehagelig nok det, har det selv, og for min del var det snakk om å kartlegge alternativene. Du kan jo spise alt av frukt, og alt av grønnsaker, og alt av kjøtt, og allerede der har du jo mange muligheter. Man kan også spise f.eks. glutenfritt brød, men det er dyrt. Om du har fått beskjed om å styre unna alt med mel, melk, gjær etc i innholdsfortegnelsen skjønner jeg at du sliter med å finne mat du tåler. Jeg er laktoseintolerant, men sjekker innholdsfortegnelser. Om melk/melkepulver kommer som første ingrediens for eksempel, styrer jeg unna. Om det kommer som ingrediensen før krydderet (eller generelt veldig sent i innholdsfortegnelsen) betyr det at matvaren inneholder relativt lite av dette, og sannsynligheten er mye større for at jeg tåler det. Svært få med laktoseintoleranse tåler _overholdet_ ikke laktose, men de finnes jo.
Gjest Papirkurven Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 Unnskyld for å nevne det, men slike "intoleranse"tester er ofte bare tull, i den forstand at mange ender opp med intoleranser de absolutt ikke har. Laktoseintoleranse kan testes (helt godkjent) og glutenintoleranse likeså. Matintoleranse er ubehagelig nok det, har det selv, og for min del var det snakk om å kartlegge alternativene. Man kan også spise f.eks. glutenfritt brød, men det er dyrt. Om du har fått beskjed om å styre unna alt med mel, melk, gjær etc i innholdsfortegnelsen skjønner jeg at du sliter med å finne mat du tåler. Men hvis du er matintolerant, synes jeg det er rart at du sier slike tester er tull. Tenk deg hvilken lettelse det var for meg å etter mange mange år med å løpe på do med intense magesmerter for å "kvitte seg med" maten etter hvert normale måltid, å få vite hvilke ting som faktisk gjør det. Glutenfritt har som sagt ingenting å si for meg. Jeg kan spise litt av alt, men selv om jeg ikke får smerter og løs mage av litt mat, gir det problemer over lengre tid med tap av energi og dårlig hud og hår.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Men hvis du er matintolerant, synes jeg det er rart at du sier slike tester er tull. Tenk deg hvilken lettelse det var for meg å etter mange mange år med å løpe på do med intense magesmerter for å "kvitte seg med" maten etter hvert normale måltid, å få vite hvilke ting som faktisk gjør det. Glutenfritt har som sagt ingenting å si for meg. Jeg kan spise litt av alt, men selv om jeg ikke får smerter og løs mage av litt mat, gir det problemer over lengre tid med tap av energi og dårlig hud og hår. Jeg skjønnerheller ikke hvordan hun kan skrive at dette er tull. Jeg tok en slik test i januar, og fikk resultatet for 2,5 uker siden. Jeg reagerer på (som deg): melk, hvete, egg og sukker. Også tranebær, banan, ananas, spelt, rug og savidt en liten reaksjon på havre. Men noen av tingene sier seg selv. Melk f.eks. Den skal ikke mennesker drikke. Hadde det vært meningen, hadde vi ammet ennå! Egg også. De skal bli til kyllinger, ikke gi mat til oss. Jeg tror veldig mange mennesker er inolerant mot melk og egg, og man trenger ikke ligge å vri seg i smerter pga. det, men akkurat som du sier. Dårlig hud og hår, kviser og eksem f.eks. Jeg har eksem ihodebunnen, og den har blitt bedre etter jeg kuttet ut alt dette. Skulle bare ønske legene hadde litt mer peiling. De vet ikke hva de driver med når det kommer til slikt. Jeg har også slitt med mageproblemer så lenge jeg kan huske, og legene skjønner ikke hva det kan være. Men jeg gikk til en som driver med alternativ medisin, og fant alle svarene jeg lette etter.
Gjest Bolledeig Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Men hvis du er matintolerant, synes jeg det er rart at du sier slike tester er tull. Tenk deg hvilken lettelse det var for meg å etter mange mange år med å løpe på do med intense magesmerter for å "kvitte seg med" maten etter hvert normale måltid, å få vite hvilke ting som faktisk gjør det. Glutenfritt har som sagt ingenting å si for meg. Jeg kan spise litt av alt, men selv om jeg ikke får smerter og løs mage av litt mat, gir det problemer over lengre tid med tap av energi og dårlig hud og hår. Jeg bare sier at slike påvisninger ofte dytter folk over i ensformige og svært begrensede kosthold, uten grunn. Om du trives med å spise som du gjør, og føler deg bra nå, så er det supert, for all del. Men en del av disse kostholdsrådene har ikke fundament i noe faglig. (og når du sier at du mangler energi fordi du ikke får i deg energien du trenger, med dette kostholdet, men at du ikke kan gå tilbake til et mer normalt kosthold fordi da mister du energi, da skurrer det litt i mine ører) IBS (eller irritert tarm syndrom) reagerer jo bla. ofte på laktose, gluten og fiberrike matvarer, uten at det nødvendigvis foreligger noen gitt intoleranse der. Dette kan også variere fra gang til gang, spesielt i forbindelse med psykisk stress. Enkelte ganger får man vanvittige magesmerter/oppblåsthet etc. uten at man har spist eller gjort noe annerledes enn med et annet måltid der man har følt seg helt ok. Det passer jo godt med det du sier der du kan få en voldsom reaksjon en gang og andre ganger er ting helt normalt. Jeg har IBS selv og holder det til en viss grad under kontroll ved å spise et minimum av laktose, og fiberrike kornprodukter, og det pleier i de fleste tilfeller å være rikelig.
Vulpes Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 Tåler du melkeprodukter fra bøffel/geit/sau? Du kan spise taco (med hvit geiteost og soyarømme) Hjemmelaget pizza med pizzabunn uten gluten og med mozarellaost av bøffel Glutenfri pasta med kjøttsaus (karbonadedeig, spinat, ruccola, hakkede tomater, basilikum, hvitløk) Knekkebrød med det blå Soft Flora-smøret, og masse deeeeilig pålegg! :D Du kan jo spise svinekjøtt, og da er mulighetene mange. Så pøser du på med salat, agurk, tomat, løk osv., og du kan lage gourmetmåltider ut av knekkebrødmat Salater med tunfisk/kylling og fetaost, oliven og mye annet godt Havre- og risgrøt laget med havremelk/soyamelk/rismelk ---------- Jeg skal holde meg unna melkeprodukter av ku, svinekjøtt, egg, krydder, hvitløk, løk og frukt i en lang periode nå, pluss være ganske forsiktig med hvete og sukker. Det går helt greit, så lenge jeg får lage maten selv. Ta utgangspunkt i alt det du kan spise, og improviser derifra Og ikke krev så mye av maten. Så lenge du blir mett, så prøv å være fornøyd. Det hjelper som regel, selv om man så klart innimellom blir dritlei! Risengrynsgrøt med kun et lite smørøye (og smør uten melk er kjedelig) er ikke så veldig spennende i lengden.. Men jeg dytter det i meg, og blir mett. Mission accomplished :gjeiper:
Gjest Caya Skrevet 16. mars 2009 #18 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Her er en blogg med en del oppskrifter på glutenfri veganmat: http://glutenfreevegan.wordpress.com/ Kanskje den kan komme til nytte? Endret 16. mars 2009 av Caya
Gjest Papirkurven Skrevet 16. mars 2009 #19 Skrevet 16. mars 2009 Tåler du melkeprodukter fra bøffel/geit/sau? Glutenfri pasta med kjøttsaus (karbonadedeig, spinat, ruccola, hakkede tomater, basilikum, hvitløk) du kan lage gourmetmåltider ut av knekkebrødmat Ta utgangspunkt i alt det du kan spise, og improviser derifra Og ikke krev så mye av maten. Så lenge du blir mett, så prøv å være fornøyd. Det hjelper som regel, selv om man så klart innimellom blir dritlei! Ikke av sau og geit ihvertfall, og igjen; glutenfri pasta hjelper meg ikke. vil gjerne ha flere tips til knekkebrød som gourmetmat, for jeg er drittlei knekkebrød! Det er det som er problemet, har liksom tatt utgangspunkt i det jeg kan spise, men er dødslei rent kjøtt og rene grønnsaker uten saus, for den allergivennlige sausen smaker ingenting. Og det er problematisk å måtte kutte ut alt man er vant til og liker og så måtte finne på helt ny mat, så alle tips tas imot med takk når du sier at du mangler energi fordi du ikke får i deg energien du trenger, med dette kostholdet, men at du ikke kan gå tilbake til et mer normalt kosthold fordi da mister du energi, da skurrer det litt i mine ører) Enkelte ganger får man vanvittige magesmerter/oppblåsthet etc. uten at man har spist eller gjort noe annerledes enn med et annet måltid der man har følt seg helt ok. Det passer jo godt med det du sier der du kan få en voldsom reaksjon en gang og andre ganger er ting helt normalt. Det første legen anbefaler er elimineringsmetoden. Prøv en periode uten matvaren og se. Dette har jeg gjort og derfor visste jeg fra før at melk var et punkt. Jeg merker jo at jeg ikke lenger får akkutte magesmerter og løs mage når jeg ikke spiser de tingene jeg har fått påvist intoleranse for. Det får skurre så mye det vil hos deg, men jeg vil ikke leve på den måten lenger. Problemet er at jeg ikke orker å lage eller har råd til å kjøpe all den spennende maten jeg kan og bør spise, og derfor blir kostholdet litt ensidig og desverre er jeg altfor lite flink til å holde meg unna bl.a. sukker. Det er ikke lett å legge om hele livet, skjønner du. Det er derfor energinivået ikke stiger.
venus_ Skrevet 16. mars 2009 #20 Skrevet 16. mars 2009 Jeg skjønnerheller ikke hvordan hun kan skrive at dette er tull. Jeg tok en slik test i januar, og fikk resultatet for 2,5 uker siden. Jeg reagerer på (som deg): melk, hvete, egg og sukker. Også tranebær, banan, ananas, spelt, rug og savidt en liten reaksjon på havre. Men noen av tingene sier seg selv. Melk f.eks. Den skal ikke mennesker drikke. Hadde det vært meningen, hadde vi ammet ennå!Egg også. De skal bli til kyllinger, ikke gi mat til oss. De eggene vi spiser skal jo ikke bli kyllinger.... Og mennesker skal ikke drikke melk fordi man ikke drikker de av puppene til mora i voksen alder?! Dagens innlegg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå