Gjest Brudisommer Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 Vi gifter oss i sommer, og det nærmer seg derfor planlegging av utdrikningslag. Dette er selvsagt ikke noe jeg styrer med selv, men min forlover har bedt meg lage en liste med hvem som bør inviteres og telefonnumre... Og det er DET jeg sliter med nå... Forloveren min er en veldig god venninne, men vi har "kun" kjent hverandre de siste 8 årene av mitt liv, og hun kjenner derfor ikke "barndomsvennene" mine. Vi har et par felles venninner (som opprinnelig var mine eller hennes venninner som vi nå kjenner ganske godt begge to), men har også en del venner som hun ikke kjenner så godt til. Er nok derfor hun har bedt meg om denne listen. Problemet er at jeg ikke aner hvem som kunne tenke seg å være med på dette. Jeg har egentlig ikke så veldig mange venner, og har aldri vært en del av en stor gjeng på noen måte - så har "enkelt-venner" i ulike kretser, og få av vennene mine kjenner hverandre særlig. Det at jeg de siste årene har vært meget opptatt med studier og knapt sett venner, har jo også ført til at jeg føler at jeg har mistet kontakten med mange. Så det jeg lurer på er hvor perifert ut man kan "invitere". Det er 7 år siden vgs, og selv om jeg har hatt sporadisk kontakt med noen klassevenner derfra, føler jeg at de er ganske perifere og at jeg egentlig ikke burde ha dem i utdrikningslaget mitt. Samme gjelder i grunn ungdomsskole og barneskole, men har 2 barndomsvenninner som selvsagt står på listen. Totalt sett er listen min på 6 venner, noe som jo er litt lite? Har jo et par studievenner fra nåværende studiested, men vet ikke om de føler at vi er nære nok til å takke ja til en slik invitasjon heller... Gjestene i et utdrikningslag betaler jo gjerne også litt for å være med, så bør jo føle at de har et nært forhold til meg for å gidde å stille, tenker jeg? Kan jeg f.eks invitere søsteren hans - selv om hun egentlig ikke er en venninne av meg? Hva med kusiner som er invitert i bryllupet?
liv Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 De som er på brudens alder som blir bedt i bryllupet er det som er vanligst
Jade Skrevet 13. mars 2009 #3 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har skrevet opp de kvinnelige gjestene som er rundtom på min alder som jeg kjenner. Det er noen venner av samboeren min som har kjærester jeg aldri har møtt. Disse har jeg altså ikke skrevet opp. Søstrene hans har jeg skrevet opp. De har jeg jo møtt kjempemange ganger. Synes ikke 6 stk er for lite. Det kan bli vel så koselig det, som å invitere en masse folk som man knapt har snakket med. Man inviterer ikke folk til utdrikningslag for at man skal få mest mulig penger inn. Det går fint an å ha det koselig uten å tømme sparekontoen
Sol79 Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 De som er invitert i bryllupet og som er på din alder. Jeg syns det er merkelig å invitere noen i utdrikkingslaget, men ikke selve bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 De som er invitert i bryllupet og som er på din alder. Jeg syns det er merkelig å invitere noen i utdrikkingslaget, men ikke selve bryllupet. Det er helt vanlig å være i utdrikningslaget men ikke i bryllup
Harlekin Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Det er helt vanlig å være i utdrikningslaget men ikke i bryllup Det mener jeg også. Det er vel vanlig at det er venninner/kamerater, både veldig nære og ganske nære, som inviteres i utdrikningslaget, og man skal ha et ganske stort bryllup dersom alle disse venninnene/kameratene skal inviteres i bryllupet i tillegg til alle de andre. Dessuten, hvis man ikke har anledning til å la alle vennene sine komme i selve bryllupet, er det vel kjekt at de får med seg litt "bryllupsfølelse" i form av utdrikningslag i det minste?
Modic Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Det er helt vanlig å være i utdrikningslaget men ikke i bryllup Det varierer nok litt. Her er det overhodet ikke vanlig, og man blir sett på som rimelig gjerrig og sær dersom man inviterer folk i utdrikningslaget men ikke i bryllupet. Jeg er nok også preget av dette synet, og synes det er merkelig å skulle være med på å betale for et utdrikningslag, men ikke bli invitert i bryllupet. Men jeg ser jo at dette varierer. Det var derfor jeg ville si at dette ikke er "helt vanlig" alle steder, men tvert i mot ganske uvanlig en del steder.
Rosalie Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Det varierer nok litt. Her er det overhodet ikke vanlig, og man blir sett på som rimelig gjerrig og sær dersom man inviterer folk i utdrikningslaget men ikke i bryllupet. Jeg er nok også preget av dette synet, og synes det er merkelig å skulle være med på å betale for et utdrikningslag, men ikke bli invitert i bryllupet. Men jeg ser jo at dette varierer. Det var derfor jeg ville si at dette ikke er "helt vanlig" alle steder, men tvert i mot ganske uvanlig en del steder. Det er min erfaring, også. Og jeg hadde aldri takket ja til et utdrikningslag hvor jeg ikke var invitert i bryllupet. Med mindre brudeparet ikke skulle ha noen skikkelig bryllupsfest, da.
Harlekin Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 (endret) Her jeg bor (eller i hvert fall i min omgangskrets, kan jo ikke si hva alle andre som bor her synes) er det helt greit og vanlig å bli invitert i utdrikningslag, men ikke nødvendigvis i bryllup. Det ville ha blitt et fryktelig begrenset utdrikningslag i så tilfelle. Men folk får vel gjøre som de selv synes er best og riktig! Endret 13. mars 2009 av Harlekin
Gjest TS Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 Takk for tips! Jeg vet fra andre utdrikningslag at mange inviterer folk som ikke er invitert i bryllupet, så har i og for seg ikke noe problemer med det. Om jeg skal velge de på min alder som jeg kjenner i bryllupet får jeg de 6 som jeg nevnte. Kansje det ikke er så lite, egentlig? Tar jeg med f.eks forloveren hans sin dame, søsteren hans og litt mer perifere som jeg aldri tidligere har festet med - men som jeg har vært i flere middager med osv, kommer jeg opp i nærmere 10 - og det synes jeg burde være et akseptabelt tall. Men jeg vet lite om hva som er vanlig. Har selv vært i 2 utdrikningslag tidligere, hvorpå jeg arrangerte det ene selv. I begge to var vi mellom 15-20 personer, så har vel kanskje antatt at det forventes. Spiller egentlig mindre rolle for meg, dog. Men jeg vet at forloveren min har planene klare, og muligens basert seg på at det blir så mange. Aner ikke hva hun har planlagt, men føler hun er veldig "på" meg for at jeg skal hoste opp en liste med minst 15 navn som hun ikke kjenner så godt... Har forsiktig ymtet frempå at jeg ikke har lyst å invitere mange perifere, men mistenker at hun er litt på den "the more, the merrier"-bølgen. Så da har jeg foreslått at jeg sponser laget med 5000 kr selv, for å slippe presset om å invitere mange - om det er økonomi som er årsaken. Det var hun overhodet ikke interessert i... Ah. Så er litt vanskelig. Får vel bare gi henne denne listen med de 6 pluss 4 mer perifere, men som kommer i bryllupet - og håpe på at det er nok for planene hennes OG på at denne gjengen (som egentlig er meget ulike mennesker...) vil finne tonen. Er litt skeptisk også fordi et par av dem er ganske religiøse og ikke drikker alkohol. Da er det litt vanskeligere å "løse opp" stemningen mellom ukjente. Særlig siden jeg mistenker at forloveren min har planlagt et lag med MYE drikking. (Ville være likt henne i alle fall, og for så vidt ikke meg imot) ;-)
Dr.Grey Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 I vår vennekrets har vi pleid å være de nærmeste vennene i utdrikningslag, vennegjengen liksom. Og søsken selvfølgelig, og evt svigerinner dersom bruden kjenner dem godt. Vi har pleid å være 8-10 personer, skjelden flere, så det skal du ikke tenke på, at dere bør være så mange. Kan være like koselig med færre.
Neytiri Skrevet 14. mars 2009 #12 Skrevet 14. mars 2009 Takk for tips! Jeg vet fra andre utdrikningslag at mange inviterer folk som ikke er invitert i bryllupet, så har i og for seg ikke noe problemer med det. Om jeg skal velge de på min alder som jeg kjenner i bryllupet får jeg de 6 som jeg nevnte. Kansje det ikke er så lite, egentlig? Tar jeg med f.eks forloveren hans sin dame, søsteren hans og litt mer perifere som jeg aldri tidligere har festet med - men som jeg har vært i flere middager med osv, kommer jeg opp i nærmere 10 - og det synes jeg burde være et akseptabelt tall. Men jeg vet lite om hva som er vanlig. Har selv vært i 2 utdrikningslag tidligere, hvorpå jeg arrangerte det ene selv. I begge to var vi mellom 15-20 personer, så har vel kanskje antatt at det forventes. Spiller egentlig mindre rolle for meg, dog. Men jeg vet at forloveren min har planene klare, og muligens basert seg på at det blir så mange. Aner ikke hva hun har planlagt, men føler hun er veldig "på" meg for at jeg skal hoste opp en liste med minst 15 navn som hun ikke kjenner så godt... Har forsiktig ymtet frempå at jeg ikke har lyst å invitere mange perifere, men mistenker at hun er litt på den "the more, the merrier"-bølgen. Så da har jeg foreslått at jeg sponser laget med 5000 kr selv, for å slippe presset om å invitere mange - om det er økonomi som er årsaken. Det var hun overhodet ikke interessert i... Ah. Så er litt vanskelig. Får vel bare gi henne denne listen med de 6 pluss 4 mer perifere, men som kommer i bryllupet - og håpe på at det er nok for planene hennes OG på at denne gjengen (som egentlig er meget ulike mennesker...) vil finne tonen. Er litt skeptisk også fordi et par av dem er ganske religiøse og ikke drikker alkohol. Da er det litt vanskeligere å "løse opp" stemningen mellom ukjente. Særlig siden jeg mistenker at forloveren min har planlagt et lag med MYE drikking. (Ville være likt henne i alle fall, og for så vidt ikke meg imot) ;-) Eg ble drukket ut siste helg og eg hadde laget en liste på 10 stykker. Det var jo venninner, søstra(forlover), og svigerinner. Vi var helt fra 20 år til 26år...det gjorde ingeting....Vi hadde det sååå koseligt! Ble faktisk 9 fordi ho ene ble sjuk dagen før! Syns utdrikningslag er morsomme uansett antall....har vært i noen med 20 stykker og fikk ikke snakket med alle jentene, mens i mindre så er det skikkelig en gruppe lissom! Skjønner at forlover ikke vil ha penger av deg, men nu er det sånn at man egentlig skal planlegge utdrikking etter kor mange skal være med....eg selv måtte høre med alle jentene i et som eg planlagde kor mye dem var villige til å spytte ut....så planlagde eg utifra det! De som ikke drikker regner eg med har lært seg og være sosiale uten alkohol da....så tror ikke man skal beskymre seg for det. Hvis de føler at dette blir ubehagelig, så kan de faktisk takke nei å være med. Håper du får lagd en liste og kos deg på utdrikkingen når den kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå