Gjest Gjest_Lucky_* Skrevet 13. mars 2009 #1 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg har veldig lyst å kjøre fra Los Angeles til New York eller omvendt.. Hva ville DU gjort? Hvor mye bør jeg regne med det koster med leiebil og bensin på denne strekka? Hvor mye bør jeg beregne på hotell og mat? Jeg har bare vært på charterferie før så dette er helt nytt for meg! Planlegge ting på egenhånd vettu. Men blir kjekt da! Tips til hvor jeg kan finne de billigste billetene til USA? Tusen takk for hjelp!! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #2 Del Skrevet 14. mars 2009 Å kjøre fra New York til LA er ganske så langt. Tenker du å kjøre tvers gjennom landet, eller skal du kjøre langs kysten? Nå er det selvsagt noen som ønsker å kjøre denne ruten, men vær oppmerksom på at blir fryktelig mange timer bak rattet og at at ikke alt du skal kjøre gjennom er like spennende. Hvis du ikke har veldig god tid så ville jeg valgt å begrense ruten. New York - LA korteste rute er omtrent 10 ganger så langt som Oslo - Bergen, og ganske mange av milene du da skal kjøre gjennom er relativt flatt bondeland som ikke nødvendigvis er så fryktelig spennende. Jeg har vært på flere bilturer i USA, og vil heller anbefale å begrense runten din. Hva med f.eks. å kjøre fra New York til Florida? Du kan jo f.eks. ta en tur innom sørstatene og få med deg New Orleans og sånn på veien. Eller hva med New York og nordover til Canada? Eller kjøre California på langs? Eller kanskje hele vestkysten opp til Seattle? Eller kjøre langs kysten fra LA til Miami? Leiebil i USA er rimelig. I fjor betalte vi knappe 3000,- for to uker (betalte da ekstra for leie av GPS og at vi leverte bilen et annet sted enn vi hentet den). Bensin koster ca 4 kroner literen, så det er veldig rimelig i forhold til her hjemme. Hvor mye du bruker på bensin avhenger selvsagt av hvor langt du skal kjøre. Vi regnet stort sett et sted mellom 80-120$ per natt for overnatting. Da helt greie steder. Ikke luksus, men ordentlige steder. Dyrere i de store byene. Kjører du gjennom innlandet så vil jeg tro at du endel steder vil kunne finne rimeligere overnatting. Mat kan du få veldig rimelig hvis du velger fastfood osv. Rimelig også på ordentlige restauranter stort sett. Vi brukte rundt 50$ dagen hver på mat og drikke i sommer, og vi spiste og drakk da godt (stort sett frokost, lunch og middag med to retter hver dag) - var vel ikke innom Mac´en eller tilsvarende en eneste gang. Der får du en burgermeny for noen dollar, så vil du halvere budsjettet - eller kanskje komme helt ned i 10-15$ dagen så vil du nok få det til også hvis målet er å gjøre det så rimelig som mulig. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6684723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jalp Skrevet 14. mars 2009 #3 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg anbefaler følgende: Ikke gå rett på maraton som LA - NY vil være. Man kan spørre nesten hvem som helst, og da blir svaret at en biltur på vestkysten vil gi flest opplevelser innefor et håndterbart område. Avstandene er mer enn store nok hvis man planlegger å fly f.eks. til LA for deretter å kjøre til Las vegas og opp i Grand Canyon. Er man fortsatt i kjøremodus, kan turen gå nordover til San Francisco. En slik tur kan fort bli 3-400 mil, men da med forholdsvis kort tid og avstand mellom høydepunktene. Dessuten er klimaet flott. Jeg ville ha reist på vårparten, gjerne mai/ juni, men også tidligere på året går fint i Californiaområdet. Hvis det likevel er slik at en tur på tvers er et must, så start i LA og kjør interstate 10 fra Santa Monica og østover gjennom sørstatene til Jacksonville nord i Florida. Derfra ville jeg kjørt sørover til Miami og Key West. Skal du til NY, så sats på fly og ikke bil. Ønsker du næremere tips om et opplegg på vestkysten, så gi meg et hint. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6685273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #4 Del Skrevet 14. mars 2009 Turen er kjempeflott. 1. Du bør kjøre vestover, altså begynne i NY og ende opp i LA. 2. Reiser du nær vinteren bør du kjøre sør i landet. 3. Reiser du nær sommeren bør du kjøre nord i landet. 4. Du bør beregne rundt 4 uker på turen, da har du tid til å utforske og ta det litt i ditt eget tempo. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6685588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_lucky_* Skrevet 14. mars 2009 #5 Del Skrevet 14. mars 2009 Så masse supre svar! Tusen takk!! Etter det dere skriver tror jeg vi forandrer ruten vår litt ja. Los Angeles er vi litt låst på ettersom vi skal møte noen venner av oss der. De skal videre til San Francisco og da henger vi oss nok muligens på der. Jalp: sier ja takk til tips om vestkysten! Er det noen som har reist sydover fra LA? Nedover til Mexico? Kan det være noe? Takk til gjest nr 1 for meget utfyllende og flott svar Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6685774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #6 Del Skrevet 14. mars 2009 Så masse supre svar! Tusen takk!! Etter det dere skriver tror jeg vi forandrer ruten vår litt ja. Los Angeles er vi litt låst på ettersom vi skal møte noen venner av oss der. De skal videre til San Francisco og da henger vi oss nok muligens på der. Jalp: sier ja takk til tips om vestkysten! Er det noen som har reist sydover fra LA? Nedover til Mexico? Kan det være noe? Takk til gjest nr 1 for meget utfyllende og flott svar Pga forsikring har du vanligvis ikke anledning til å ta med deg bilen til Mexico. San Diego er forøvrig en kjempeflott by. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6685894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jalp Skrevet 14. mars 2009 #7 Del Skrevet 14. mars 2009 Så masse supre svar! Tusen takk!! Etter det dere skriver tror jeg vi forandrer ruten vår litt ja. Los Angeles er vi litt låst på ettersom vi skal møte noen venner av oss der. De skal videre til San Francisco og da henger vi oss nok muligens på der. Jalp: sier ja takk til tips om vestkysten! Er det noen som har reist sydover fra LA? Nedover til Mexico? Kan det være noe? Takk til gjest nr 1 for meget utfyllende og flott svar OK. Når du kommer til LA, så sørg for å ha forhåndsbestilt hotell f.eks. på internett. Funker veldig bra. Jeg anbefaler at dere finner et hotell i Hollywood eller Santa Monica. Da er du sentralt plassert i forhold til en rekke severdigheter som Venice Beach, Sunset Blwd, Hollywood Blwd, Griffith park/ Observatory Mulholland drive, Beverly Hills, Universal Studios og mye mer. Lei bil fra flyplassen når du har landet og jeg anbefaler at du bestiller leiebil på forhånd gjennom norsk reisebyrå, før avreise. Da får du riktig forsikring og in erfaring er at prisen også blir lavere. Hvilken bil du vil ha, kan du finne ut ved å sjekke hjemmesidene til Hertz, Avis eller f.eks. Alamo. Les kart på forhånd, slik at du vet hvor du skal kjøre. Det er veldig greit å kjøre i LA, men motorveiene kan være svært pakket i rushtiden. Når det gjelder hotell, så er det først og fremst beliggenhet som avgjør pris. Hvis turen etter f. eks en uke så går nordover til San Francisco, så sørg for åkjøre highway 1 langs kysten. Ikke motorveiene, for de er kjedelige og går i landbrukslandet lenger inn i landet. Vurder overnattinger i Santa Barbara og Monterey/ Carmel. Hvis det ikke er aktuelt, anbefaler jeg overnatting i San Simeon som ligger omtrent midt imellom. Da er et besøk på Hearst Castle et must. Avstanden mellom LA og SF er mellom 65 og 70 norske mil og kystruta er en meget flott biltur. Hvorfor ikke vurdere å leie en cabriolet? San Francisco er min favoritt. Jeg anbefaler at dere finner et hotell på Fishermans Wharf fordi det er et fint sted for trister å bo. Det meste er i gangavstand eller f.eks. med cable car. besøk Alcatraz og hiv dere på en åpen toetasjers buss for sightseeing. velger dere å fortsette å beholde bilen her, vær oppmerksom på at parkering er dyrt. Ofte 20-40 usd per døgn på hotellene. Fordelen er imidlertid at dere kan kjøre den oppmerkede 49 mile scenic drive. Og så må dere kjøre over Golden Gate, selvfølgelig. Om ikke annet bare for turens del, for det er et mektig syn. Sving gjerne nedom Sausalito med det samme, og spis middag på en av restaurantene som stor uten i sjøen og har panorama mot SF. Det er mye å se og oppleve i SF, og gamle Dirty Harry filmer blir ikke det samme etter et besøk. En uke går fort i SF, og er kjørelsten fortsatt tilstede, så anbefaler jeg at dere setter kyrsen sørøstover i retning Las Vegas. Den turen kan kjøres på en dag, men det er ganske drøyt. 70-80 mil. Og to dager i LV er ofte nok, hvis man klarer seg uten gambling. Men en dags kjøring unna ligger Grand Canyon. Ta gjerne sikte på south rim, og vurder en overnatting eller flere hvis dere f.eks. kunne tenke dere en tur ned til Colorado river. GC er litt av en naturopplevelse. Derfra kan dere så kjøre sørover til Flagstaff og så en sidevei ned mot Sedona. Dette er virkelig indianerland, slik det blir framstilt på westernfilmer. Nå er man i Arizona og lenger sør ligger Phoenix. Der har jeg ikke stoppet, men jeg har kjørt forbi/ gjennom et par ganger. Man kan ta interstate 10 rett vestover til LA via f.eks. Palm Springs, eller legge turen litt lenger søover på 8-eren, og da kommer man til Yuma. Det er ikke verdens navle, men et ok sted å overnatte før man kjører over fjellene til San Diego. I SD er bl.a. Sea World og La Jolla verdt å besøke. Derfra er det kun et par-tre timer nordover til LA. Å krysse grensa til Mexico, kan man jo gjøre, men da får man ikke med seg leiebilen. Når det gjelder Mexico, anbefaler jeg heller en ukes "sydenferie" f.eks. i Puerto Vallarta som er tre timer sør for LA med fly. Til sist: Dere vil få en flott tur hvis dere tar denne rundturen. Sett gjerne av 3-4 uker. Husk reiseforsikring og biometrisk pass. I tillegg minst to kredittkort. Av reisebyrå som"kan" USA, anbefaler jeg Normannsreiser eller Kilroy. Det er slettes ikke umulig å finne flybiletter til 5-6 tusen tur retur per pers, tror jeg. Når det gjelder hoteller, anbefaler jeg dere å benytte www.tripadvisor.com for å sjekke ut standard og omtale. Bo skikkelig der dere skal tilbringe tid. Spar penger når dere er på gjennomreise. USA/ California er etter min mening et supert ferieland for den som vil oppleve friheten med å farte rundt og oppleve. Å kjøre bil er ikke noe problem da trafikk- kulturen er veldig bra. Den jevne amerikaner på vestkysten er veldig hyggelig, og jeg har besøkt LA 9 ganger de siste 10 årene uten å oppleve noen ubehageligheter. Jeg ønsker dere en riktig god tur, og spør gjerne og det er noe du lurer på. -jalp Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6686221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #8 Del Skrevet 15. mars 2009 Tipsene er sikkert velmente, men litt feilaktige. Kjørekulturen i California regnes for å være blant USAs verste. Kan nok sammenlignes med Portugal og Italia. Flagstaff og Phoenx kan droppes. Det anbefales å kjøre langs kysen fra LA til SF, men dette tar lang tid, kanskje ta deler av veien på motorveien. Det er mest hensiktsmessig å ligge på et av hotellene rundt Union Square i SF. Hvor du skal ligge i LA kommer litt ann på hvor lenge du skal være der og hva du ønsker å gjøre. Kanskje en natt på stranden og en i Beverly Hills. I LV anbefales det å ligge på et av de store hotellene på The Strip. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6686810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtend Skrevet 15. mars 2009 #9 Del Skrevet 15. mars 2009 Tipsene er sikkert velmente, men litt feilaktige. Kjørekulturen i California regnes for å være blant USAs verste. Kan nok sammenlignes med Portugal og Italia. Det har jeg faktisk ikke merket noe til. Og jeg har kjørt mye i California og i store deler av USA. (Italia å for den saks skyld) Flagstaff og Phoenx kan droppes. Noe spesiell grunn til det? Fint om du kan utdype litt om hvorfor du mener ditt og datt. Det anbefales å kjøre langs kysen fra LA til SF, men dette tar lang tid, kanskje ta deler av veien på motorveien. Er det ikke en roadtrip trådstarter skal på? Hvor hensikten er å kjøre og oppleve nye, spennende plasser på veien? Da er det vel ingen tvil om hvilken vei som passer best til det formålet. Nei, kjør Route 1 langs kysten og sleng inn en overnatting i en av de sjarmerende småbyene, fremfor å cruise langs sjarmløse 101. Det er mest hensiktsmessig å ligge på et av hotellene rundt Union Square i SF. Igjen hadde det vært fint om du kan utdype litt. For min del finner jeg Union Square ganske uinterressant. Bor man i nærheten av Fisherman's Wharf har man gangavstand til Cable Cars, fergene til Alcatraz, Lombard Street, Pier 39, Embarcadero og de berømte sjøløvene. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6687523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2009 #10 Del Skrevet 15. mars 2009 Vi kjørte i California i sommer og her er mine erfaringer: Vi hadde ingen problemer i trafikken. Litt texas på 5 felts motorvei inn til LA, men ikke noe problem. GPS´en var vår venn og gjorde det hele ukomplisert I SF vil jeg anbefale å bo I området rundt Union Square. Du har da gåavstand til veldig mye. Fishermans Warf er etter min mening et turisthull som er morsomt nok å besøke en time eller to, men mye hyggeligere å bo et annet sted. Joda, du har enten turistattraksjoner I gangavstand fra Fishermans Warf, men etter min mening er det overpriset og litt kunstig. For all del. Fishermans warf må besøkes, men ta Cabel Car ´en din, og bo heller rundt Union Square. SF er forøvrig en utrolig fin by og det er masse jeg hverken fikk sett eller opplevd der. Vi kjørte Highway 1 fra LA til SF og hadde en overnatting på veien. Hvis man kommer sego pp tidlig burde det være mulig å kjøre hele strekningen på en dag hvis det er mallet. Vi hadde da litt tid til å stoppe underveis, og tuslet litt rundt i Santa Barbara, Carmel og endel andre småbyer på veien. Har du tid vil jeg absolutt anbefale å kjøre Highway 1 i stedenfor motorveien, det er utrolig flott landskap. Jeg skulle ønske vi hadde lagt inn en ekstra overnatting. Hvor dere skal bo i LA avhenger av hva dere skal gjøre der. Strandliv? Sightseeing? DisneyLand? Alle tingene? Vi prioriterte strandliv og bodde på Santa Monica beach og synes det var greit. Hvis dere tar skal starte i LA og så kjøre til SF før dere drar sørover igjen så kan dere jo gjerne kjøre langs kysten ene veien og gjennom Yosemite National Park andre veien. Veldig flott nasjonalpark! Så kan dere jo fortsette innlandet gjennom Death Valley til Las Vegas. Jeg må si at Death Valley var utrolig kjedelig og varmt, men samtidig en opplevelse å ha besøkt. Vegas er en opplevelse uansett hva man liker. For noen er en dag nok, andre vil være der en uke. Det kommer helt ann på hva dere liker. Vi bodde på MGM Grand og var godt fornøyd med det valget. Flott svømmeanlegg til å tilbringe formiddagen, eller man kan jo dra på shopping hvis man heller ønsker det? Ellers så blir Vegas å dra rundt på de ulike hotellene å kikke (vanvittig svære annlegg og alle har sitt særpreg), gamble hvis man ønsker det, spise og drikke. Grand Canyon er vel naturlig å få med seg når man likevel er såpass i nærheten. Storslått, flott og spesielt. Har dere tid så er Bryce Canyon nord for Grand Canyon vel verd et besøk. HooverDam får dere med dere på veien fra Vegas til GC. Jeg skulle gjerne fått med meg Sedona som Jalp nevner. Det ser utrolig sjarmerende ut der. Phoenix og Flagstaff har jeg ikke hørt annet enn negativt om, men jeg har ikke vært der selv. San Diego ble je glitt skuffet over. Fant ikke helt ut av byen rett og slett. Trasket byen på kryss og tvers, og joda. Fint var det, men personlig synes jeg det var lite særpreg. Hadde jeg reist samme rute igjen hadde jeg droppet San Diego og heller lagt inn noen ekstra dager i LA eller langs Highway 1. Turen over grensen til Mexico ble for oss mest for å kunne krysse av nok et land på listen over de vi hadde besøkt. Fikk litt svinesund-følelse liksom. Du får ikke tatt leiebilen med deg over grensen, så litt pes ble det også. Følte på ingen mate at det var det ekte Mexico som møtte oss, men mer en turistmaskin. Vel, dette er noen av mine erfaringer. Andre sine opplevelser og tips er ikke mer rett eller galt enn mine nødvendigvis, vi er alle på jakt etter forskjellige ting når vi er på reise. Det jeg synes er helt topp synes andre er kjipt, og motsatt. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6687783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #11 Del Skrevet 15. mars 2009 Det har jeg faktisk ikke merket noe til. Og jeg har kjørt mye i California og i store deler av USA. (Italia å for den saks skyld) Noe spesiell grunn til det? Fint om du kan utdype litt om hvorfor du mener ditt og datt. Er det ikke en roadtrip trådstarter skal på? Hvor hensikten er å kjøre og oppleve nye, spennende plasser på veien? Da er det vel ingen tvil om hvilken vei som passer best til det formålet. Nei, kjør Route 1 langs kysten og sleng inn en overnatting i en av de sjarmerende småbyene, fremfor å cruise langs sjarmløse 101. Igjen hadde det vært fint om du kan utdype litt. For min del finner jeg Union Square ganske uinterressant. Bor man i nærheten av Fisherman's Wharf har man gangavstand til Cable Cars, fergene til Alcatraz, Lombard Street, Pier 39, Embarcadero og de berømte sjøløvene. 1. http://www.forbes.com/2006/02/06/worst-tra...207traffic.html 2. Ikke spesielt interessante steder 3. Tipset var i forhold til tid. Ønsker de eksempelvis å bruke tid i LA, SF eller andre byer. Turen er litt ensformig og ikke ekstremt spesiell for en person som har sett et hav før. Spesielt lite å se mellom SLO og Salinas. Misforstå meg rett, turen er kjempeflott, men en taper ikke mye "glede" på å ta deler av den på motorveien. Skal du virkelig komme deg raskt frem er det I-5 som gjelder. 4. FW er morsomt i 40 minutter. Union Square ligger sentralt til restauranter, shopping og uteliv. Cable cars går også fra US. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6688150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jalp Skrevet 15. mars 2009 #12 Del Skrevet 15. mars 2009 Det er ikke noe problem for meg at det finnes andre oppfatninger om hva som er fint eller ikke fint på tur på vestkysten i USA. De turene jeg har vært på, har vært gjennomført i henhold til mine prioriteringer, og ingenting av det jeg har foreslått til TS er "bånn i bøtta" slik noen mener å vite. Men en ting er essensielt, og det er at man bør ha med godt selskap på en slik tur. Å ha noen å dele opplevelsene med, forsterker det positive. På den måten blir også veien målet og det er, slik jeg oppfatter TS, noe av meningen. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6688320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 15. mars 2009 #13 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg vil bare si til deg Jalp at jeg ikke synes at dine tips er "bånn i bøtta" selv om jeg ikke er enig med deg på alle punkter. Sånn i tilfelle du oppfattet det sånn. Men, det er jo det som er så fint. Vi liker alle forskjellige ting, og bra at man kan få litt forskjellige råd slik at hver enkelt kan ta til seg det som virker aktuelt og utelukke andre steder. Det er ingen fasit på slikt. Annet enn reelle kostnader, avstander osv. Det vi hvertfall er enig om er at California er et supert sted å feriere og hvor de aller, aller fleste kan finne noe de liker. Jeg har bare vært der 3 ganger, og lengter stadig tilbake. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6690054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jalp Skrevet 16. mars 2009 #14 Del Skrevet 16. mars 2009 Det vi hvertfall er enig om er at California er et supert sted å feriere og hvor de aller, aller fleste kan finne noe de liker. Jeg har bare vært der 3 ganger, og lengter stadig tilbake. Helt enig! Og er det en erfaring jeg har, så er det at det at man stadig ønsker seg tilbake. Jeg vet at andre deler av verden også byr på utrolige opplevelser, men likevel blir det til at vi drar tilbake til California. Og hver gang opplever vi noe nytt. Pussig dette.... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6694237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 10. mai 2009 #15 Del Skrevet 10. mai 2009 *dytter* Hva synes dere om reisen Norge - New york - fly til Las Vegas - kjøre bil til Gran Canoyon - bil til Los Angeles - fly tilbake til Noge? Og, er det best å bestille slike reiser gjennom turoperatørene (usa-spesialisten?) eller bestille alt selv på nettet? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/400087-hjelp-meg-litt-med-en-usa-tur/#findComment-6895043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå