Gjest Bolledeig Skrevet 13. mars 2009 #1 Skrevet 13. mars 2009 (endret) Det har i alle tider eksistert ulike måter å forklare hvorfor enkelte grupper i samfunnet har vært bedre stilt enn andre, hvorfor folk er syke, etc. Teorier som at det store skillet mellom fattig og rik var en del av naturens orden, og at almisser til de fattige kun ville bidra til at de fattige ville få enda flere barn og derfor det ikke var fornuftig å hjelpe dem, at det å være fattig var noe som var bestemt av høyere makter (kastesystemet i India, for eksempel), at det å bli syk var en straff fra Gud, og flere liknende eksempler eksisterer. I senere tid har jo det å rett og slett ha flaks og uflaks fått et litt bredere fotfeste i befolkningen. Man prøver vanligvis ikke å gi folk som er syke skyldfølelse (med mindre du kanskje har gått ute i regnet uten regntøy), det er ikke gitt at det er en "naturlig" fattigdom som er umulig å gjøre noe med, eller om du vil, er en del av en naturlig balanse. Men etter hvert som LOA er blitt kjent for stadig flere, begynner jeg å se tendenser til en slik rettferdiggjørelse av vellykkethet/skyldplassering av folk i ugunstige situasjoner. De som har det godt, fortjener det, de som ikke har det godt, har trolig sendt ut negative vibber. Spørsmålet mitt er som følger: Er The Secret bare en ny variant av en slik rettferdiggjørelse av de store ulikhetene vi har her i verden? Leit, du er fattig, men du har trolig tiltrukket deg det med de negative vibbene. Er du syk, har du bedt om det selv. De som har det best i verden har fortjent det 100% og om man ikke har det bra har man bare seg selv å takke, da har man ikke prøvd hardt nok. Dette er ikke ment som en diskusjon på hvorvidt LOA er reelt eller ikke, men en ren diskusjon (kanskje på det litt mer filosofiske plan?) om det at en sånn holdning brer om seg i samfunnet vil bidra til at vi mer enn tidligere slår oss til ro med at enkelte er bedre stilt enn andre, og at det er urettferdighet i samfunnet? EDIT: leif Endret 13. mars 2009 av Bolledeig
mysan Skrevet 13. mars 2009 #2 Skrevet 13. mars 2009 (endret) Jeg tror ikke at slike ting som LOA blir så utbredt at det blir et "problem". De alternative har alltid vært i klart mindretall, og har alltid hengitt seg til "mystiske ting" uten at jeg tror det har gått utover noe eller noen som helst, bortsett fra dem selv. Ref. heksebrenning for en tid tilbake, eller hånliggjøring i dag. (Er hånliggjøring et ord, forresten?) Hvis man skal ta utgangspunkt i at LOA faktisk er en reell kraft i universet, så kan folks nød forklares veldig greit egentlig. Du får det du sender ut. Sitter jeg her og klager over at jeg alltid er blakk, så er det også det jeg får i retur. Vokser du opp i et land med elendighet, så er det vel det som opptar tankene dine, og da kommer du deg heller ikke ut av det. Ikke dermed sagt at de som er så uheldige å være født på "feil sted" for å putte det enkelt, er skyld i det selv, men kanskje det er sånn at de som tenker positivt midt oppi elendigheten, er de samme som kommer seg vekk derfra? Man kan selvfølgelig ikke påvirke andre menneskers valg, men man kan sikkert alltid finne en mulighet til å komme seg vekk om ønsket er sterkt nok, og min ikke bare kapitulerer. Dette gjelder vel forresten uansett, LOA eller ikke. Man er i stor grad ansvarlig for sin egen lykke. Endret 13. mars 2009 av mysan
Gjest Bolledeig Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 (endret) Law of attraction Er grunnlaget i tankegangen i bøker som The Secret og liknende. Endret 13. mars 2009 av Bolledeig
mysan Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Law of Attraction Du har sikkert hørt om boka og filmen, The Secret. Tillegg til mitt forrige innlegg: Man er som jeg sa ansvarlig for sin egen lykke, men det finnes også dessverre forferdelig mange grådige mennesker i denne verden, og de skal ta sin del av skylda for en god del andre menneskers ulykke. Det er jo sånn at vi alle er forskjellige, og det er ikke alle som evner å endre på sin miserable situasjon. Man skal ha litt guts, og være såpass våken at man ser mulighetene om de dukker opp.
LilleCanCan Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Men etter hvert som LOA er blitt kjent for stadig flere, begynner jeg å se tendenser til en slik rettferdiggjørelse av vellykkethet/skyldplassering av folk i ugunstige situasjoner. De som har det godt, fortjener det, de som ikke har det godt, har trolig sendt ut negative vibber. Ja, jeg tror på det jeg. Spørsmålet mitt er som følger: Er The Secret bare en ny variant av en slik rettferdiggjørelse av de store ulikhetene vi har her i verden? Leit, du er fattig, men du har trolig tiltrukket deg det med de negative vibbene. Er du syk, har du bedt om det selv. De som har det best i verden har fortjent det 100% og om man ikke har det bra har man bare seg selv å takke, da har man ikke prøvd hardt nok. Nja, ikke alltid så klart, men jeg tror det meste starter med ens egne tanker, men selvfølgelig kan man bli utsatt for negative mennesker som drar en ned i søla hvis en ikke er sterk nok. Dette er ikke ment som en diskusjon på hvorvidt LOA er reelt eller ikke, men en ren diskusjon (kanskje på det litt mer filosofiske plan?) om det at en sånn holdning brer om seg i samfunnet vil bidra til at vi mer enn tidligere slår oss til ro med at enkelte er bedre stilt enn andre, og at det er urettferdighet i samfunnet? EDIT: leif Trenger vel ikke svare så mye på dette siste men...
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Hvis jødene under andre verdenskrig bare hadde tenkt litt positivt, så hadde de sikkert sluppet å bli hivd i ovnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå