Gå til innhold

Trøtt i musklene og tung i kroppen før etter og under trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trent 5-6 dager i uken nå i 3mnd, 5-8 pass pr uke, styrke og kondisjon. Men har merket i det siste at jeg er sliten. I dag løp jeg 30min på tredemøllen og tok en styrke time i sal og vekter jeg bruker å ha virket VELDIG tunge og jeg stivnet i musklene etter første settet. Nå tok jeg meg helt ut på en kondisjonsøkt på onsdag og hadde fri i går - hadde tenkt dra å svømme 1t nå men blir litt urolig at kroppen ikke orker. Har spist en god frokost (havregrynsgrøt, juice og mandler) og en god lunsj etter trening(eggerøre, røkt laks og reker ) Noen som vet hva jeg kan gjøre for å "vekke" kroppen igjen?

Er 173cm og veier 85kg(litt overvekt som jeg håper skal forsvinne med treningen) - og spiser ca 1900kcal pr dag.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som om du har gått alt for fort frem. Om du har gått fra å trene lite til å trene 5-6 dager i uken, er det ikke rart at kroppen din sier ifra. Ro ned, rett og slett. Om du er sliten i kroppen, så la kroppen få hvile. Kroppen må få tid til å hente seg inn igjen mellom hver økt, det høres det ikke ut som om kroppen din får.

Skrevet
Det høres ut som om du har gått alt for fort frem. Om du har gått fra å trene lite til å trene 5-6 dager i uken, er det ikke rart at kroppen din sier ifra. Ro ned, rett og slett. Om du er sliten i kroppen, så la kroppen få hvile. Kroppen må få tid til å hente seg inn igjen mellom hver økt, det høres det ikke ut som om kroppen din får.

Var det jeg var litt redd for.. Burde ha hatt hvile dag hver 3.ed ag - men har blitt litt overivrig..

Hva gjør jeg nå? Hviler? Trapper ned? Trener flere økter på 1 dag og lengre hvile periode?

Gjest Gjest
Skrevet

Trapper ned. Eller legger inn roligere trening. Ikke tren knallhardt 5-6 dager i uken. Og ikke tren samme muskelgruppe to dager på rad. Har du trent motbakkeløping en dag, bør du ikke trene lårene dagen derpå. Om du har trent veldig hardt dagen før, kan du heller gå en tur eller jogge i rolig tempo neste dag. Og om du er skikkelig sliten i kroppen, så ta hintet, og hvil.

To økter om dagen vil jeg ikke anbefale, da får ikke kroppen nok tid til restituering.

Skrevet
Trapper ned. Eller legger inn roligere trening. Ikke tren knallhardt 5-6 dager i uken. Og ikke tren samme muskelgruppe to dager på rad. Har du trent motbakkeløping en dag, bør du ikke trene lårene dagen derpå. Om du har trent veldig hardt dagen før, kan du heller gå en tur eller jogge i rolig tempo neste dag. Og om du er skikkelig sliten i kroppen, så ta hintet, og hvil.

To økter om dagen vil jeg ikke anbefale, da får ikke kroppen nok tid til restituering.

jeg har trent løping etter styrken og trener kroppen i 2 økter, dvs overkropp+armer ene dagen og bena den andre. Aldri samme muskelgruppe 2 dager i rad. Men har faktisk ikke tenkt på at ben og løping blir litt dobbelt opp :forvirret: . Har variert med step timer og core timer noen timer i uken for å variere. Men det tar vel like godt på som rene styrke og løpe-økter.

Skrevet (endret)

Det er utrolig viktig å la kroppen restituere seg etter trening, ihvertfall la hver muskelgruppe få 24-48 timers pause fra tung trening. Det er når kroppen får hvile at musklene bygges.

Om du har som over spurt om gått fra ingen trening til alt dette så er du nok overtrent akkurat nå og det er dette du merker med tunge ben.

Ta ett par dagers hvile tror jeg er smart og la kroppen komme seg til hektene igjen. Viktig å høre på kroppen og ta hensyn til dens signaler.

Endret av Lotte27
Skrevet
Det er utrolig viktig å la kroppen restituere seg etter trening, ihvertfall la hver muskelgruppe få 24-48 timers pause fra tung trening. Det er når kroppen får hvile at musklene bygges.

Om du har som over spurt om gått fra ingen trening til alt dette så er du nok overtrent akkurat nå og det er dette du merker med tunge ben.

Ta ett par dagers hvile tror jeg er smart og la kroppen komme seg til hektene igjen. Viktig å høre på kroppen og ta hensyn til dens signaler.

"Fillern" :sint: Dette var dumt. Syns jeg var så godt igang jeg. Motivasjonen er der , men ikke kroppen. Har kjent de siste ukene at kroppen har blitt mer og mer tung og jeg svetter noe kollosalt. Spurte en av trenerne der om denne svettingen og han påsto at det var fordi kroppen var blitt "flinkere" å fjerne overflødig varme. Jeg har påpekt under treniong at musklene bare "nekter" henge med, og at det jeg før syntes gikk som en lek har blitt tungt. Har sitte å lest på nettet - og inser nok at det blir iallefall 1 ukes hvile på meg.

Men et lite spørsmål. Kan man gå tur selv om man hviler fra ordinær trening?

Skrevet
"Fillern" :sint: Dette var dumt. Syns jeg var så godt igang jeg. Motivasjonen er der , men ikke kroppen. Har kjent de siste ukene at kroppen har blitt mer og mer tung og jeg svetter noe kollosalt. Spurte en av trenerne der om denne svettingen og han påsto at det var fordi kroppen var blitt "flinkere" å fjerne overflødig varme. Jeg har påpekt under treniong at musklene bare "nekter" henge med, og at det jeg før syntes gikk som en lek har blitt tungt. Har sitte å lest på nettet - og inser nok at det blir iallefall 1 ukes hvile på meg.

Men et lite spørsmål. Kan man gå tur selv om man hviler fra ordinær trening?

Selvfølgelig kan du det! Bruker turer selv som aktivitet på hviledager, ingenting som sier at du må ligge strak på sofaen, men hard trening det er snakk om. Bare tren godt, men kanskje litt mindre enn du har gjort, legg inn turer som alternativ til trening de dagene du føler behov for det=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...