Gå til innhold

hund og kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hund på 3 år og skal nå få meg en kattunge på 4 mnd. Er det noen som har erfaringer å dele om å få kattunge når man har hund?

Hunden er en Amerikansk cocker spaniel og er veldig snill og tålmodig med valper ihvertfall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har en hund på 3 år og skal nå få meg en kattunge på 4 mnd. Er det noen som har erfaringer å dele om å få kattunge når man har hund?

Hunden er en Amerikansk cocker spaniel og er veldig snill og tålmodig med valper ihvertfall...

Dersom du tar tiden til hjelp, går det som regel veldig bra. Begynn f.eks. med å ha dem adskilt ved hjelp av en grind mellom to rom osv. Da kan de se hverandre, uten å måtte omgås for tett.

Med tid og stunder (hvor lenge varierer veldig!) venner de seg som regel til hverandre, og kan til og med bli gode venner.

Men la det gå så lang tid at du er helt trygg på begge, før du lar de være alene sammen.

Skrevet

Nå har jeg vært på dyreklinikken med hunden min, og der spurte jeg om de hadde noen tips om å få katt. Jeg fikk til svar at hunden og katten kan ALDRI være alene sammen og at det er egoistisk å skulle a både hund og katt. Det var da ikke vetrinæren som sa det, men resepsjonisten.

Kan dette være riktig? Jeg tenkte jo å vente en god stund før de fikk være alene sammen, til jeg var trygg på at de ikke kom til å skade hverandre... men ALDRI??

Gjest SmallTalk
Skrevet
Nå har jeg vært på dyreklinikken med hunden min, og der spurte jeg om de hadde noen tips om å få katt. Jeg fikk til svar at hunden og katten kan ALDRI være alene sammen og at det er egoistisk å skulle a både hund og katt. Det var da ikke vetrinæren som sa det, men resepsjonisten.

Kan dette være riktig? Jeg tenkte jo å vente en god stund før de fikk være alene sammen, til jeg var trygg på at de ikke kom til å skade hverandre... men ALDRI??

Det er fullt mulig at hun og katt kan bli venner, og det er ingen ting i veien for at de kan være i samme rom aleine så lenge de har blitt vandt til hverandre. De kan til og med blir gode venner med tiden så lenge de lærer hverandre å kjenne.

Men hvis hunden din ikke er vandt til katter så kan det ta litt tid før den venner seg til kattungen, og det er ikke umulig at han ønsker den død til å begynne med. Så du må nesten bare være tålmodig og la ting gå seg til etter hvert.

Skrevet

Herregud! -

klart jeg har hørt en skrekkhistorie om hund og katt! men vel og merke den hunden var ikke helt bra!; /

- men vi har en hund! og 5 KATTER! og det går kjempe fint!

den nyeste katten kan frese til hunden! fordi den ikke er vant til hund!

men du må vise hunden din katten! la hunden lukte på den, men vær forsiktig!!

det må man alltid være= ) går ikke lange tiden før dem blir venner!

du må ikke høre på hva den dama sa!

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldrene mine har en stor kastrert katt på ca 9 kilo som de har hentet på dyrebeskyttelsen for en god tid tilbake.

Jeg har nett fått meg en liten hunderase, (valp på 9 uker) og ønsker så gjerna at disse to skal bli venner, men er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem, eller om jeg i det hele tatt tørr..

Har noen tips blir jeg veldig glad for det!

Gjest Glør
Skrevet

Bare tøys, jeg har en hund og fire katter, og de er alene sammen hele arbeidsdagen, og det går helt fint. De er kjempegode venner, og leker sammen, eller ligger og sover oppå hverandre. Kjenner mange som har både hund og katt, og har aldri hørt om at de har gått galt.

Jeg er ingen tilhenger av å la dem hilse gjennom grind osv, da det skaper en veldig kunstig situasjon. Hold dem under oppsyn i starten, til du er sikker på at hunden ikke tar kattungen, også er min erfaring at det er best å la dem være i samme rom, og nærme seg hverandre i eget tempo. Ikke gi dem for mye oppmerksomhet, men prøv å bare oppføre deg som vanlig. I starten kan du skille dem, ved å ha dem på hvert sitt rom når du drar hjemmefra, men når du føler deg trygg på det kan de godt være sammen da også.

Skrevet

Bare ikke hold fast noen av dem, når du introduserer.

Dyret vil føle seg fanget, og du kan bli skadet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg har to store hunder en på 4 år å en på 2 år, dem har aldri vært vant med katt,

var litt jag den første dagen, men nå etter to uker, blir den kattungen her passa på å vasket av to store hunde tunger, :fnise: dem er alene alle tre i ca 3-4 timer vær dag,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...