Gå til innhold

Hund fra Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner rett og slett ikke reglene for å hente hund fra Sverige så håper på at noen kan hjelpe meg litt.

Jeg skal selv hente en hund i Sverige, så nå lurer jeg på:

Hvilke papirer osv må jeg ha med meg over tollen?(Jeg sniker meg ikke forbi den)

Hvilke vaksiner osv må hunden ha tatt før jeg kan ta den med meg?

Hvor mye er momsen på? Er det 24% eller 25% av den svenske eller norske kjøpesummen?

Si at jeg "lyver" om hvor mye jeg har betalt for hunden for at momsen skal bli lavere, og tollerne finner det ut, blir det liksom noe stress? (Leste ett sted at det var mange som hadde gjort det)

Håper noen kan gi meg ordentlige svar, for jeg begynner å bli litt stressa i og med at jeg snart skal hente hunden og vet ikke hva jeg skal kreve av hunde eieren.

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den må ha vaksinene den skal ha fått i den alderen den er før den kan komme over. Du må ha alle papirer på den, + at du er eier osv.

Juger du på prisen og de finner det ut, så får du sikkelig baksmell. DA må du betale endel.

Tror det er 25% av den svenske prisen.

Skrevet

men hvilke papirer er det?

Har ikke så lyst til å ikke få med meg noe så komme til tollen og ikke få med meg hunden....

Skrevet
men hvilke papirer er det?

Har ikke så lyst til å ikke få med meg noe så komme til tollen og ikke få med meg hunden....

Vetrinærpapirer, fødselspapirer, stamtavle, at du er eier, hunden bør helst være chipet. Disse papirene skal du få når du kjøper hunden uansett..

Skrevet

Kjøpekontrakt og stamtavle - vaksinene føres på stamtavlen i Sverige, og chipnr står også der. Tollen er 25% av den svenske prisen.

Når du kommer hjem tar du med stamtavlen med vaksine og chipinformasjon med deg til vetrinær når du drar for å få 12-ukersvaksinen. Da blir all info føt over i et helsekort (eller pass hvis du velger å kjøpe det). Deretter sender du de svenske papirene til Norsk Kennelklubb, får en giro i posten, betaler denne så får du norsk stamtavle og alle de svenske papirene i retur.

Skrevet

Takk for svar :) men hva skjer når man ikke har en stamtavle fordi hunden ikke er 100% renrase? :murvegg:

Skrevet

Kontakt Mattilsynet. De har svar.

Skrevet

Da må man ha et såkalt "vetrinærbetyg" med alle vaksiner, chipnr osv på. Da er det kanskje ikke relevant med toll heller, for den kommer inn først når kjøpesummen er over 6000 NOK og det betaler man jo sjelden for blandingshund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...