Gå til innhold

epler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_cecilie_*
Skrevet

leste dette inne på nettet, betyr det at det ikke er lurt å spise eple etter lunch?

har det egentlig noe å si?

Det er tydeligvis ikke mange her som har lest om matkombinering (google trophology)! Grunnen til at du blir oppblåst i magen er fordi du inntar frukt ETTER du har spist brød! Frukt er så godt som forhåndsfordøyd (utenom bananer, dadler og tørret frukt), og fordøyes ikke i magesekken. Den går rett igjennom magesekken i løpet av 20-30 minutter. Frukt brytes ned i TYNNTARMEN og gir fra seg sine livgivende stoffer som den er så full av.

Hvis du spiser f. eks en brødskive før du spiser et eple, vil brødskiven som trenger å bli fordøyet i magesekken blokkere for frukten som egentlig skal rett til tynntarmen. Særlig tar det enda lenger tid om du har et proteinholdig pålegg på brødskiva, som du mest sannsynlig har, fordi stivelse (i brødskiva) krever base for å bli brutt ned, og protein (i f. eks kokt skinke) krever syre for å bli brutt ned. Da sier det seg selv at det blir en krasj i fordøyelsen, bare på grunn av brødskiva med pålegg. Om vi i tillegg spiser frukt som ikke trenger å bli fordøyet i magesekken, vil den råtne i løpet av den tida det tar å fordøye brødskiva\middagen\hva som helst annet enn frukt og grønnsaker\\ som vi spiste først.

Dette ble rotete og kanskje litt uklart, men jeg anbefaler deg å lese litt om matkombinering og den "riktige måten" å innta frukt på! :)

Hele poenget med dette var å be deg prøve å spise frukt på tom mage. For eksempel kan du spise frukt til frokost. Da vil du rense systemet, og du vil gå ned i vekt. Det tar ca 20-30 minutter å fordøye frukt, noe som gjør at du aldri trenger å være sulten (du kan spise om igjen etter 30 minutter om du ikke ble helt mett). Det tar mye lenger tid å fordøye annen mat, spesielt om den blir feil kombinert som den hele tiden gjør i tradisjonelle matretter.

Lykke til!

Gjest Gjest_cecilie_*
Skrevet

somebody knows?

Skrevet

Oao, det var mye for bare ett eple.. Er det ikke bare til å spise om lysten er der? Er vel ikke så big of a deal med ett eple tenker jeg.. =)

Skrevet

Det der er det største sludder jeg har lest på lenge! Slå opp i en fysiologibok, så skjønner du hvorfor.

I magesekken blandes maten med magesyre og fordøyelsesenzymer som bryter ned proteinene. Men mesteparten av fordøyelsen og opptaket av næringsstoffer skjer i tynntarmen, hvor pH er høyere (mer basisk).

Frukt og brød består av bl.a. karbohydrater og proteiner - og karbohydrater og proteiner kan selvsagt være i magen samtidig.

Når karbohydrater fordøyes, blir det alltid blandet med syre i magesekken.

De som tror på "matkombinering" tror imidlertid at karbohydrater krever base for å fordøyes, og at de ikke må blandes med syre i det hele tatt, eller proteiner.

Men vi har enzymer som skilles ut fra bukspyttkjertelen uavhengig om maten inneholder karbohydrater eller protein.

Mesteparten av maten går gjennom fordøyelsessystemet, hvis du ikke kaster det opp først... I magesekken er det som sagt svært surt, for at bakteriene skal drepes og for at fordøyelsen av proteiner kan starte. All mat går gjennom dette sure miljøet før det går til tynntarmen, hvor det er basisk. Det basiske gjør at magesyren nøytraliseres og at fordøyelsesenzymene kan fordøye alle næringsstoffene.

Hvis vi ikke kunne fordøye protein og karbohydrater samtidig, ville ikke hele verden hatt store problemer med å overleve da? Jo. Mennesket er utviklet slik at det kan fordøye alt spiselig og oppta næringsstoffene, og nettopp derfor overlever vi som art.

Skrevet

Jeg fikk alltid med meg eple ved siden av matpakka da jeg gikk på grunnskolen, og spiste alltid dette eple etter brødskivene. Hadde ingen problemer med det, så det tror jeg ikke har noen verdens ting å si. :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Dette er et gufs fra "Spis deg glad" konseptet (eller hva det nå enn heter) der man hadde en idé om at ikke ulike næringsstoffer kunne kombineres i en balansert diett. Frukt som ikke fordøyes og mat som råtner i magen og i det hele tatt :blink: nei dette har ingenting med virkeligheten å gjøre, bare spis eplet sammen med brødskiven.

Epler KAN gjøre deg oppblåst, men det har med helt andre ting å gjøre, og brødskiver også for den saks skyld, og epler på tom mage har identisk effekt. Får aldri så vondt i magen som når jeg spiser eple på tom mage.

Skrevet
Epler KAN gjøre deg oppblåst, men det har med helt andre ting å gjøre, og brødskiver også for den saks skyld, og epler på tom mage har identisk effekt. Får aldri så vondt i magen som når jeg spiser eple på tom mage.

Enig, det er det værste jeg kan innta alene på tom mage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...