Gjest hjelp Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har mange, mange ark som trenger "rett kopi" stempel, greia er at det ofter koster pr ark å kopiere og å få stempel og jeg syns det er bortkastet og bruke masse tid og penger på å la andre kopiere dem. Derfor bestemte jeg meg nå for å kopiere mine ark selv hjemme og fikse meg bare "rett kopi" stempelet. Er det noen som gjør det gratis?Og at de er villig til å bare stemple arkene mine enn å kopiere dem for meg? Si meg om det er noen spesielle typer banker som gjør det, eller noen andre...Gjør NAV det gratis? Eller om noen andre gjør det gratis?
Gjest Kavring Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Jeg husker jeg kopierte og fikk stempel av sjefen min på den ene jobben jeg har. Men om NAV eller noe gjør det, aner jeg dessverre ingenting om.
Gjest misa Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Hvis du tar med deg originalen stempler de rett kopi for deg. Hvis du søker på 'rett kopi' i forumet finner du flere tråder på akkurat dette, med gode tips til hvor du kan få gjort det. Hvis du skal stemple noen få eksemplarer får du det nok gratis, men hvis du skal ha stempel på "mange, mange kopier" må du naturligvis betale for det. -misa
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #4 Skrevet 13. mars 2009 Dersom du går på skole eller universitet bruker de å gjøre det gratis der. Jeg jobber på et advokatkontor, og advokatene her har lov til å gjøre det. Men tror nok ikke de gjør det gratis for andre enn klienter;)
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #5 Skrevet 13. mars 2009 Det er veldig mange som ikke har lov til å stemple rett kopi lenger, så ring før du tar turen unødvendig. Bibliotekene i Oslo gjør det ikke lenger.
Hinata Skrevet 13. mars 2009 #6 Skrevet 13. mars 2009 Vet at noen lensmannskontor gjør det, men vet ikke om det er gratis...
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Hvorfor i hele verden skal du spare de få kr det koster å få noen til å gjøre dette? Strengt talt er det også slik at den som stempler skal være den som har tatt kopiene.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Vet at noen lensmannskontor gjør det, men vet ikke om det er gratis... Det er gratis på lensmannskontorer/politistasjoner. De har ikke lov til å ta betalt
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Det er gratis på lensmannskontorer/politistasjoner. De har ikke lov til å ta betalt Og, husk å ta med orginalene og kopiene, ellers blir du uten stempel
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Det er gratis på lensmannskontorer/politistasjoner. De har ikke lov til å ta betalt Men de har lov til å si "nei".
*Heart* Skrevet 13. mars 2009 #11 Skrevet 13. mars 2009 Da jeg holdt på med jobbsøking, så gikk jeg på kommunehuset for å kopiere. De fortalte meg at dersom jeg kun hadde kommet med kopi, så hadde de ikke stemplet med Rett kopi. De ville kopiere det selv og så stemple det. Det kom helt an på hvem jeg traff på, men stort sett slapp jeg å betale. Jeg gikk en gang på lensmannskontoret, men det hadde sluttet med det. Biblioteket og posten her har sluttet med det.
liv Skrevet 13. mars 2009 #13 Skrevet 13. mars 2009 Det har kommet strenge regler på detmed rett kopi; det er kun offentlige kontorer som kan gjøre det. Jeg har fått det ordnet på tinghuset, de ville kopiere selv og det kostet 1 kr pr ark.
Glitnir Skrevet 13. mars 2009 #14 Skrevet 13. mars 2009 Det har kommet strenge regler på detmed rett kopi; det er kun offentlige kontorer som kan gjøre det. Jeg har fått det ordnet på tinghuset, de ville kopiere selv og det kostet 1 kr pr ark. Det stemmer ikke helt. Såvidt jeg vet kan kopier også godkjennes av alle personer og insitusjoner underlagt hvitvaskingsloven. Det vil si banker, advokater, finansinstitusjoner, statsautoriserte revisorer, verdipapirregistre etc.
Gjest dagens dobbel Skrevet 13. mars 2009 #15 Skrevet 13. mars 2009 hele poenget med rett kopi er at kopien skal kunne spores tilbake tilbake til stedet der kopien er tatt og stemplet, og disse skal være kunne stille som garanti for at originaldokumentet er det som er kopiert. Vil si at selv om de dobbeltsjekker en kopi du kommer med kan de ikke være 100 % sikkert på at det stemmer hvis ikke de selv tar kopien. Grunnen til at det koster penger er vel det at det er et økonomisk ansvar de tar på seg..
venus_ Skrevet 13. mars 2009 #16 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har fått rett kopi gratis på nav. Pass på at om du skal sende kopiene inn til universiteter, høgskoler ol så må det stå i stempelet hvor de er kopiert og godkjent.
PecanPie Skrevet 15. mars 2009 #17 Skrevet 15. mars 2009 Jeg fikk mine ark kopiert på jobben (offentlig etat), stakk bare ned på kopisenteret og fikk kopi og stempel. Ellers ville jeg nok betalt 10 kroner for å få arkene kopiert og stemplet hvis det var det enkelste. Tipper dette er ift. jobb eller utdanning, og de få kronene ville jeg nok investert i fremtiden min
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 15. mars 2009 #18 Skrevet 15. mars 2009 Jeg fikk mine ark kopiert på jobben (offentlig etat), stakk bare ned på kopisenteret og fikk kopi og stempel. Ellers ville jeg nok betalt 10 kroner for å få arkene kopiert og stemplet hvis det var det enkelste. Tipper dette er ift. jobb eller utdanning, og de få kronene ville jeg nok investert i fremtiden min Har du mye å kopiere er du raskt oppe i 100 kroner altså...
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #19 Skrevet 16. mars 2009 NAV kopierte og stemplet mine papirer gratis. Vet ikke om de kun gjør dette for registrerte arbeidssøkere, eller om "hvem som helst" kon komme innom, sikkert bare å spørre.
PecanPie Skrevet 16. mars 2009 #20 Skrevet 16. mars 2009 Har du mye å kopiere er du raskt oppe i 100 kroner altså... Jo, men i det lange løp er ikke 100 kroner store summen. Det kan jo faktisk hende man får "drømmejobben" med 500 000 kroner i året i grunnlønn, eller at man kommer inn på "drømmestudiet", og da vil jeg nesten kalle det "gjerrig" å ikke legge 100 kroner i det dersom det er vanskelig å få kopiert og stemplet det gratis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå