Gå til innhold

frekke utleiere

Anbefalte innlegg

Gjest ei venninne
Skrevet

Ei venninne av meg har kommet i den situasjonen at leieprisen der hun leier har økt med 750 kroner i kvartalet. Årsaken er at kommunale avgifter har økt, fordi det er pålagt kloakktømming en gang i året.

Min venninne har betalt kloakktømming to ganger i året på egen regning, mens nå har det blitt slik at kloakktømming kommer med i kommunale avgifter. Husleien har derfor økt (men hun slipper da tømme-regning).

Jeg mener at det i utgangspunktet ikke er rett at hun skal betale kloakktømming (men dette har hun valgt å gjøre) og nå mener jeg at det ikke er hennes feil at kommunale avgifter har økt for de som eier huset (på grunn av denne nye ordningen) og jeg synes det nærmest er frekt at de nå øker husleien på grunn av at de som eier huset får høyere kommunale avgifter.

Er ikke dette noe som kan betraktes som "skjult husleie". Er dette virkelig husleiers ansvar (dette med kloakk og/ eller at kommunale avgifter har økt?) Håper på snarlig svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kommunale avgifter skal inngå i husleien.

Det at utgiftene har økt er ikke noe huseier kan kreve leier for.

Skrevet

Huseier kan kun sette opp leie en gang i året, og det etter indexreguleringen. Kommunale avgifter skal være i leien.

Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet

Litt på siden, men for ordens skyld så har det nå blitt en endring i husleieloven. Dersom det er installert vannmåler i utleie-enheten så kan faktisk utleier fordele avgifter til vann og avløp etter forbruk (på samme måte som strøm betales etter forbruk om man har egen strømmåler).

Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen

Se her:

Endringer i husleieloven

Gjest Gjest
Skrevet

leietaker kan kreve alle kommunale avgifter tilbakebetalt. Det er ikke tillatt å inngå kontrakt om at leietaker skal betale disse.

Gjest Gjest
Skrevet

Leien kan bare indeksreguleres etter bestemte regler. Det er altså ikke opp til husleier å øke den akkurat som han vil. Det står om dette i husleieloven § 4-2. Jeg siterer:

"Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. "

Altså: Huseieren kan bare sette opp leien tilsvarende endring i konsumprisindeksen, tidligst ett år etter at leien sist ble satt, og han må gi skriftlig varsel.

Og så er det litt andre regler hvis venninnen din har bodd i minst to og et halvt år, for da kan prisen settes opp til det som er vanlig for liknende husrom. Se § 4-3.

Når det gjelder tillegg til husleien i form av ekstra betaling for kommunale avgifter, så be venninnen din lese husleieloven. I § 3-7 står det klart at det ikke kan avtales andre tillegg til husleien enn det som står i loven (og det er kun leie, strøm+brensel, depositum og evt garanti). Husleieloven er ufravikelig. I samme bestemmelse står det at den leietakeren som allikevel har betalt disse summene, kan kreve pengene tilbake.

Ingen tvil om hvem som har loven på sin side her. Be venninnen din skrive ut husleieloven og vise til utleieren sin. Han høres skikkelig sleip ut!

Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet
Kommunale avgifter skal være i leien.

Når det gjelder tillegg til husleien i form av ekstra betaling for kommunale avgifter, så be venninnen din lese husleieloven. I § 3-7 står det klart at det ikke kan avtales andre tillegg til husleien enn det som står i loven (og det er kun leie, strøm+brensel, depositum og evt garanti). Husleieloven er ufravikelig. I samme bestemmelse står det at den leietakeren som allikevel har betalt disse summene, kan kreve pengene tilbake.

Dette er ikke lengre riktig! Lovendringen kom 16. januar i år, se link nedenfor.

Se §3-4 her Lov om endringer i husleieloven

Dersom det er installert egen vannmåler kan også avgifter til vann og avløp kreves betalt av leietager.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er ikke lengre riktig! Lovendringen kom 16. januar i år, se link nedenfor.

Se §3-4 her Lov om endringer i husleieloven

Dersom det er installert egen vannmåler kan også avgifter til vann og avløp kreves betalt av leietager.

Ok, det var jeg ikke klar over. Loven har imidlertid ikke trådt i kraft ennå, så huseieren det er snakk om her kan ennå ikke kreve betalt.

Dessuten har venninnen til trådstarter fortsatt rett til å kreve tidligere betalte summer tilbakebetalt. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ei venninne av meg har kommet i den situasjonen at leieprisen der hun leier har økt med 750 kroner i kvartalet. Årsaken er at kommunale avgifter har økt, fordi det er pålagt kloakktømming en gang i året.

Min venninne har betalt kloakktømming to ganger i året på egen regning, mens nå har det blitt slik at kloakktømming kommer med i kommunale avgifter. Husleien har derfor økt (men hun slipper da tømme-regning).

Jeg mener at det i utgangspunktet ikke er rett at hun skal betale kloakktømming (men dette har hun valgt å gjøre) og nå mener jeg at det ikke er hennes feil at kommunale avgifter har økt for de som eier huset (på grunn av denne nye ordningen) og jeg synes det nærmest er frekt at de nå øker husleien på grunn av at de som eier huset får høyere kommunale avgifter.

Er ikke dette noe som kan betraktes som "skjult husleie". Er dette virkelig husleiers ansvar (dette med kloakk og/ eller at kommunale avgifter har økt?) Håper på snarlig svar.

Husleie skal dekke komunale utgifter. Både utleier og leier bruker det komunale rørsystemet. Selvsagt skal husleien økes. Skjult husleie, spør du...Ja, hva er husleie da? Kommunale utgifter,eiendomsskatt,forsikring,bank.

Er ikke dyr økning pr.mnd dette

Skrevet

Jeg lurer på en sak. Hvor står det at husleie skal dekke kommunale avgifter? I kommunen hvor jeg bor fikk vi brev forleden år hvor kommunen påla alle som hadde sokler for utleie om å melde ifra, da man måtte betale doble kommunale avgifter for disse. Altså, soklene skulle få egne kommunale avgifter. Og de spurte ikke om størrelse på sokkelleilighetene, de feide alle over én kam. Har kommunen virkelig lov til dette?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer på en sak. Hvor står det at husleie skal dekke kommunale avgifter? I kommunen hvor jeg bor fikk vi brev forleden år hvor kommunen påla alle som hadde sokler for utleie om å melde ifra, da man måtte betale doble kommunale avgifter for disse. Altså, soklene skulle få egne kommunale avgifter. Og de spurte ikke om størrelse på sokkelleilighetene, de feide alle over én kam. Har kommunen virkelig lov til dette?

Det står vel ikke i noen lover,men man skjønner jo at man må dele?

Vi har vannmåler...vi betaler for vannet vi bruker, for hva vi beslaster de kommunale rørene med. Vi betaler x antall kroner i mnd. Om vi nå velger å leie ut sokkel,så vil det gå mye mere vann, selvfølgelig vil jeg legge det i husleia.

En huseier beregner alle kostnader i husleien. Huset er bygd, det koster meg så mye i mnd i renter,i avgifter og skatt.

Når jeg leier ut vil jeg ta høyde for søppel eks. Leier får egen søppeldunk, noe som koster penger. Jeg tar høyde for kommunale avgifter,eiendomsskatt,forsikring,ja alt som følger med. Også tar jeg høyde for en sum for slitasje og reprasjoner.

Jeg skal ikke ha utgifter på at noen får leie til meg.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Det står vel ikke i noen lover,men man skjønner jo at man må dele?

Vi har vannmåler...vi betaler for vannet vi bruker, for hva vi beslaster de kommunale rørene med. Vi betaler x antall kroner i mnd. Om vi nå velger å leie ut sokkel,så vil det gå mye mere vann, selvfølgelig vil jeg legge det i husleia.

En huseier beregner alle kostnader i husleien. Huset er bygd, det koster meg så mye i mnd i renter,i avgifter og skatt.

Når jeg leier ut vil jeg ta høyde for søppel eks. Leier får egen søppeldunk, noe som koster penger. Jeg tar høyde for kommunale avgifter,eiendomsskatt,forsikring,ja alt som følger med. Også tar jeg høyde for en sum for slitasje og reprasjoner.

Jeg skal ikke ha utgifter på at noen får leie til meg.

DET har du lov til. Det du ikke har lov til er å kreve husleie, og så kreve inn renovasjon og eiendomsskatt i tillegg. Du har anledning til å kreve inn varme og vann dersom det er måler for det. Du har også anledning til å kreve inn strøm.

Men kommunale avgifter som renovasjon og eiendomsskatt skal være innberegnet i husleien. Det samme skal bredbånd hvis du har innstallert dette.

Skrevet

Men i kommunen min, der har vi egne regninger for: vann (ja vi har egen vannmåler), renovasjon, feier, eiendomsskatt og kommunale avgifter. Alt dette betaler selvsagt jeg for. Men kommunen prøver å pålegge alle som har en sokkelleilighet doble kommunale avgifter, da uansett hvor stor sokkelen er.

Dette finner jeg urimelig, og lurer på om det er lovlig???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...