Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Hvorfor kan vi ikke gjøre skolegang frivillig, også for barn og ungdom? Så klasserommene kun blir fylt opp av elever som faktisk har lyst til å lære noe, mens bråkmakerne og unnasluntrerne heller kan komme seg tidlig ut i arbeid eller bli igjen i sandkassa... Jeg er mildt sagt bitter etter all den tiden jeg kasta bort på en elendig grunnskoleutdannelse, pga at jeg rett og slett ikke hadde lærelyst (ble mobba), og har ikke begynt å få den tilbake før nå som jeg er godt inne i tjueårene... Men nå er det jo for sent å bygge seg opp gode karakterer og få seg en skikkelig utdanning. Noen tanker rundt dette? Hvorfor er det så viktig å tvinge unge til å gå på skole når de ikke har lyst til det? Kan ikke utdanning heller være et tilbud og ikke en tvang?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Jeg ser for meg at det ville vært mye enklere å lære noe når man er der frivillig. Og viktigst av alt, blir kvitt alle bråkmakerne som kun er der for å plage andre.
*Mocca* Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 med andre ord sosial dumping av de som sliter med å følge skolegangen, hva med andre tiltak for å sørge for å vekke interessen hos de som sliter kraftig med motivasjonen...
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 med andre ord sosial dumping av de som sliter med å følge skolegangen, hva med andre tiltak for å sørge for å vekke interessen hos de som sliter kraftig med motivasjonen... Jada, selvsagt kan vi ha spesialtilbud for de som ikke "passer inn", men det er også mange her som bare ikke har lyst til å lære noe enda. Hvorfor tvinge noen om de ikke vil? Uansett synes jeg det er helt forjævlig at noen få dårlige epler skal ødelegge for resten. Hva disse ungene en gang tok ifra meg... Jeg kan aldri få det tilbake. Livet mitt havna helt på skråplanet, bare fordi jeg ble plassert i "feil" klasse. Det er ikke riktig. Jeg har IQ godt over gjennomsnittet, og karakterer og kunnskap på bunn nivå. Og bråkmakerne er ikke blitt noe bedre de heller.
Lotus Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Jada, selvsagt kan vi ha spesialtilbud for de som ikke "passer inn", men det er også mange her som bare ikke har lyst til å lære noe enda. Hvorfor tvinge noen om de ikke vil? Uansett synes jeg det er helt forjævlig at noen få dårlige epler skal ødelegge for resten. Hva disse ungene en gang tok ifra meg... Jeg kan aldri få det tilbake. Livet mitt havna helt på skråplanet, bare fordi jeg ble plassert i "feil" klasse. Det er ikke riktig. Jeg har IQ godt over gjennomsnittet, og karakterer og kunnskap på bunn nivå. Og bråkmakerne er ikke blitt noe bedre de heller. Da er det jo mye bedre å sette inn tiltak for å forhindre mobbing og kvalm, enn å kaste dem ut av skolen fordi de ikke gjør noen innsats. Hvordan tror du det vil gå med menneskene som ikke har lenger utdannelse enn 6. klasse? Du vet at det vil sette Norge like lavt på utdanningsstigen som verdens fattigste land? Jeg tror absolutt ikke dette er noen løsning. Edit: skrivefeil Endret 12. mars 2009 av Lotus
teebie Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Hvorfor kan vi ikke gjøre skolegang frivillig, også for barn og ungdom? Så klasserommene kun blir fylt opp av elever som faktisk har lyst til å lære noe, mens bråkmakerne og unnasluntrerne heller kan komme seg tidlig ut i arbeid eller bli igjen i sandkassa... Jeg er mildt sagt bitter etter all den tiden jeg kasta bort på en elendig grunnskoleutdannelse, pga at jeg rett og slett ikke hadde lærelyst (ble mobba), og har ikke begynt å få den tilbake før nå som jeg er godt inne i tjueårene... Men nå er det jo for sent å bygge seg opp gode karakterer og få seg en skikkelig utdanning. Noen tanker rundt dette? Hvorfor er det så viktig å tvinge unge til å gå på skole når de ikke har lyst til det? Kan ikke utdanning heller være et tilbud og ikke en tvang? Er jo bare å begynne å ta opp fag det! Jeg har venninner som er ca 30 og tar opp fag for på begynne på medisin. Og, jo, man er nødt til å tvinge barn og ungdom til å gå på skole. Hvordan ellers skulle de klare å jobbe eller studere videre? Selv de "enkleste" jobbene krever at man har lært å lese, skrive og regne. Hvis vi hadde hatt valget på barneskolen, ville hele klassen vært ute og lekt, mens en eller to ville ha sittet inne og lest. I klassen min på barneskolen, var vi så heldige at vi hadde lærere ga oss dags- og ukeplaner. Alle oppgavene sto øverst på et ark, etter dem var det en strek, under den sto alt det morsomme vi kunne gjøre når vi var ferdig med det obligatoriske. Poenget er at dette gjorde det gøy å lære. Når vi jobbet med prosjektoppgaver, noe vi gjorde ofte, fikk vi også følelsen av å mestre ting på egen hånd. Å lære å jobbe selvstendig tidlig, har vært alfa og omega for studenttilværelsen. Skjønner at det er bittert at mobberne har ødelagt skoletiden, men vil du virkelig la dem ødelegge fremtiden din også?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Hvor mange barn tror du gidder å gå på skolen om det er frivillig? Svært få går jeg ut i fra. Ingen utdannelse, ingen jobb. Og hva skjer da? Jo, da kan vi ønske en ny gjeng med kriminelle hjertelig velkommen.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Joda, gode poeng, jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal gå utover MEG, og alle andre som har potensiale, men som får undervisningen ødelagt av bråkmakere, og som blir langsomt ruinert av mobbere?! Kan vi ikke i det minste skille de ut da, så alle får en utdanning som passer for seg selv. De gode og snille fra idiotene med adferdsroblemer. Kanskje leie inn psykologer som kan drive en slags profilering over hvilke elever som passer sammen? Hvorfor må vi alltid forpeste det gode med det onde, for felleskapets beste?? For MEG har det ingenting å si om disse drittungene alternativt ville vokst opp til å bli kriminelle, livet mitt er allerede ødelagt (av grunner jeg ikke vil gå inn på, til deg lengre opp). Bittert!!!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Hvorfor kan vi ikke gjøre skolegang frivillig, også for barn og ungdom? Så klasserommene kun blir fylt opp av elever som faktisk har lyst til å lære noe, mens bråkmakerne og unnasluntrerne heller kan komme seg tidlig ut i arbeid eller bli igjen i sandkassa... Jeg er mildt sagt bitter etter all den tiden jeg kasta bort på en elendig grunnskoleutdannelse, pga at jeg rett og slett ikke hadde lærelyst (ble mobba), og har ikke begynt å få den tilbake før nå som jeg er godt inne i tjueårene... Men nå er det jo for sent å bygge seg opp gode karakterer og få seg en skikkelig utdanning. Noen tanker rundt dette? Hvorfor er det så viktig å tvinge unge til å gå på skole når de ikke har lyst til det? Kan ikke utdanning heller være et tilbud og ikke en tvang? Bråkmakere? Du mener de som bråker,har lærevansker og andre problemer? Barn og ungdom? frivillig? Du vil til den tiden vi hadde analfabeter,slik som enkelte andre land har. Land vi ikke liker å sammenligne oss med. Hvem skal forsørge den gruppen da? Du er i 20 årene og det er aldri forsent. Har de ikke lyst, skriver du. Tror ikke det ligger der,men mange mestrer ikke skolen som enkelte skoleflinke. Detkan være mange grunner til det. Man må satse på skolen, det er mye dårlig læring. Skolen fanger ikke opp problemer før det er forsent. Det tyder på dårlig kvalitet på lærere. Norge er vel snart på bunnnivå når det gjelder skole. Klasser er for store. Lærere har for mye å gjøre. Kansje det var problemer du hadde, sm ikke ble fanget opp? Siden du er bitter, og tror det er forsent i dag i en alder av å være i tjueårene
Gjest Cipheria Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Joda, gode poeng, jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal gå utover MEG, og alle andre som har potensiale, men som får undervisningen ødelagt av bråkmakere, og som blir langsomt ruinert av mobbere?! [...] Ja, men ein gang må du gå vidare. Du er ikkje den einaste som har blitt behandla som dritt her i verden. Men bitterheten vil berre øydeleggje for deg sjølv. No er du vaksen og har moglegheit til å utnytte det potensiale du har. Det er ikkje for seint. Høyrest kanskje slemt ut, men det er no sånn det ein gang er. Du har antagligvis fått nokre erfaringar du kan ta deg med vidare, dog dyrekjøpte. Det er betre å finne alternative løysingar, som du er inne på her. Å kutte den obligatoriske skulen er uakseptabelt, då vi trenger folk som kan lese, skrive og rekne. Dersom man gjekk heime, kunne man i verste fall risikere å ikkje blitt utfordra i det heile tatt. Noko som ville føre til folk utan sosial og kulturell forståelse. Dersom vi skal fortsette å tenkje verst moglege scenario; der kunne vere barn som vart nekta av foreldra å gå på skulen. Det ville blitt vanskelegare å plukke opp barn som vart mishandla, då foreldra kunne berre nekte barnet å gå på skulen. Barn er lojale mot foreldra sine, sjølv i tilfelle der dei blir behandla dårleg. Barna veit jo ikkje alltid at det dei blir utsett for er unormalt. I tillegg ville kanskje ville folk kutte skulen pga image, kjensle av å ikkje passe inn, lærevanskar, osv. EDIT: Du kan faktisk begynne å ta deg utdanning no, ts, sjølv om du er seint i 20- åra. Endret 12. mars 2009 av Cipheria
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #11 Skrevet 13. mars 2009 Jeg synes også at man burde dele inn klasser i personligheter/prestasjoner, også kan de som forandrer seg bevege seg over. Sånn synes jeg det burde være til man har lært nok om empati og toleranse til man klarer å akseptere de som er annerledes enn dem selv og ikke mobber dem. Skjønner ikke at man ikke går mer drastisk til verks for å bli kvitt mobbing og utestenging, mye av det er jo så tydelig. Det blir jo som en slags akseptert barnemishandling. Hvis man meddeler at man blir behandla som dritt hjemme er jo mange personer og barnevernet involvert med en gang. Skjer det på skolen så bryr som regel ingen seg. I tillegg bruker man utrolig mange ressurser på at de som ligger bak skal følge med og på en måte sikre at de ikke skal falle ut av samfunnet som voksen. Men det brukes ingenting på å forhindre at noen går motsatt vei.
Gjest kenneth Skrevet 13. mars 2009 #12 Skrevet 13. mars 2009 (...) Joda, gode poeng, jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal gå utover MEG, og alle andre som har potensiale, men som får undervisningen ødelagt av bråkmakere, og som blir langsomt ruinert av mobbere?!(...)For MEG har det ingenting å si om disse drittungene alternativt ville vokst opp til å bli kriminelle, livet mitt er allerede ødelagt (av grunner jeg ikke vil gå inn på, til deg lengre opp). Bittert!!!De drittungene du beskriver er sannsynligvis også villig til å utheve MEG. Hvis du ønsker å heve deg over drittungene, bør du tone ned den egosentriske linja og forsøke å se helheten.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2009 #13 Skrevet 13. mars 2009 Om skolegang ble frivililg, hvor mange barn tror du da hadde valgt å gå på skolen, i stedet for å leva livet? Hvor mange barn tror du er modne nok til å skjønne at de må ta utdanning? Hvilke jobber mener du alle disse som ikke har grunnskoleutdanning engang skulle få? Hva slags jobb skal en tolvåring ha i stedet for å gå på skolen? Hvordan tenker du deg at de skal klare seg i samfunnet? Når de ikke kan elementær matematikk, som prosentregning f.eks? Når de ikke kan skrive ordentlig norsk? Når de ikke kan engelsk i det hele tatt? Når de ikke kan noe om økonomi, geografi, lover og regler, naturfag? Hvordan tror du politikken blir i Norge, når det store flertall av befolkningen ikke kan noe historie? Når de ikke kan noe om geografi, og hvordan verden fungerer i utlandet? Når de faktisk ikke engang vet hvordan det politiske system fungerer i Norge? De kan ikke noe om økonomi, hvordan kan de ta avgjørelser om hva som vil være best for fremtiden i Norge? Hvordan skulle samfunnet klart seg når store deler av befolkningen ikke hadde noe som helst grunnlag for å ta høyere utdanning? Vi hadde ikke klart å utdanne nok leger, ikke sykepleiere, ikke ingeniører, ikke advokater, ikke veterinærer, ikke noe som helst. Vi hadde fått enorm mangel på arbeidskraft i yrker som krever høy utdanning, samtidig som vi ville fått enorm arbeidsløshet blant dem uten utdanning. Det er grenser for hvor mange burgerflilppere og avisbud man har behov for. Vi hadde fått enorme mengder mennesker på trygd, i kombinasjon med svært få mennesker som skulle betale skatt for å dekke trygden til de arbeidsledige. Norge hadde gått rett til helvete, skal jeg si deg Det hadde ikke gått mange generasjonene før vi nærmet oss u-landtilstander. Et folk uten kunnskap er et fordømt folk. Du ble mobbet. Buhu, kom deg over det. Det går an å ta etterutdanning. Livet ditt er ikke ødelagt. Jeg ble også mobbet, jeg har i dag doktorgrad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå