Gjest Shanina Skrevet 8. juli 2003 #1 Del Skrevet 8. juli 2003 Noen som har giftet seg borgelig som kan gi en kort forklaring på hva som skjer, både på selve dagen og ikke minst i forkant? Når må man "bestille time", er det noen dager det ikke går an å gifte seg (feks søndager), må man ha med forlovere selv, er det noen form for samtaler i forkant av vielsen, osv? Verken jeg eller kjæresten har noen gang vært i et bryllup og han nekter å gifte seg med meg før han har fått absolutt alle detaljer om hvordan det skal foregå (hehe, litt pysete ) Og er man nødt til å ha noen form for fest? Vil helst slippe det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. juli 2003 #2 Del Skrevet 8. juli 2003 Ja, her har du en! *hehe* Vel, du kan ikke gifte deg lørdag eller søndag borgerlig, da er jo kontoret stengt.....vi giftet oss en fredag. Jeg hadde alle inne på kontoret med oss, og min bror gikk 5 meter med meg bort til dommeren. *hehe*. Vi brukte over en halv time, selv om det er slik at du får tildelt 15 minutter... Utenfor sto neste par klar.... Vi gikk derfra til fest lokale. Det er vel likt andre ordinære kirkebryllup, unntatt å blande inn kirken og prester og sånt! Jeg vil anbefale det om du da ikke er kristen! =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. juli 2003 #3 Del Skrevet 8. juli 2003 Man er jo aldri nødt til å ha en fest - uansett om vielsen er i kirke eller tinghus. Men den nærmeste familien setter nok pris på om dere ikke gjør det helt alene. Kjenner et par som ville gjøre det hemmelig for å spare penger, men de endte med å skuffe besteforeldre, foreldre og søsken. Ikke fordi det ikke ble noen fest, men de ville gjerne vært med å sett på vielsen. Det er jo også mulig å bare spise middag eller drikke kaffe med de nærmeste etter sermonien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 8. juli 2003 #4 Del Skrevet 8. juli 2003 Tinghuset i Oslo har vielser mange lørdager, hver lørdag om sommeren. Kanskje andre byer også har muligheten? Hvilken by bor du i? Hvis du bor i Oslo kan du sjekke hjemmesiden til Byfogden, der står alt + jeg kan fortelle mer om hvordan det foregikk for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 8. juli 2003 #5 Del Skrevet 8. juli 2003 Du bør nok bestille time ganske tidlig, spesielt hvis dere vil gifte dere i de største bryllupsmånedene på sommeren. Klart du ikke trenger å ha fest etterpå, det kan dere gjøre helt som dere vil. Det er deres bryllup og dere gjør som dere vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #6 Del Skrevet 8. juli 2003 Vi giftet oss i borgelig. På sommeren har de (Trondheim) åpen annenhver lørdag om sommeren, slik at en kan gifte seg da. Klokkeslettet blir selvfølgelig satt fortløpende fra morgenen og utover ettersom det er sommer. Man kan ikke bare velge tid ut fra hva man ønsker. Hvor vi giftet oss var det laget et eget rom for giftemål, og som var pyntet med blomster. En dommerpult og to flotte stoler foran pulten for brudeparet. Det var også sitteplasser, slik at familie og venner kan være med. Dommeren leser et dikt og forteller litt, før han spør de vanlige spørsmålen om du vil ha han og omvendt. (evt. bytting av ringer) Sermonien var både flott og rørende og anbefales på det sterkeste hvis en ikke vil i kirken. Vi valgte fotograf før vielsen, og etterpå hadde vi middag og fest. Har også vært i bryllup en annen plass i landet, hvor de giftet seg borgelig. Dette foregikk i en rettsal som var pent pyntet. Også dette på en lørdag. Hør med nærmeste byfogdembete hvor du bor, og undersøk med de. De hjelper deg også med det praktiske. Sender deg de nødvendige papirene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shanina Skrevet 8. juli 2003 #7 Del Skrevet 8. juli 2003 Hør med nærmeste byfogdembete hvor du bor, og undersøk med de. De hjelper deg også med det praktiske. Sender deg de nødvendige papirene. Så det eneste man trenger å gjøre er å fylle ut noen papirer og møte opp på dagen? Må man til noe slags møte med byfogd el. før selve vielsen (slik de alltid har med presten på filmer), eller holder det å fylle ut papirene og si "ja" på riktig sted? Har de vitner man kan bruke slik at man slipper å styre med forlovere selv? (Har ingen så gode venner at jeg kan tenke meg å bruke dem...) Er det "godkjent" om man har ringer i et annet materiale enn gull (feks sølv)? Liker nemlig ikke gull... Om de ikke godtar vielser på søndager må jeg vente enda to år, så har jo god tid å finne det ut på, men skulle gjerne visst det nå, da.... (Og hvor pyntet det var etc gir jeg igrunnen fullstendig blaffen i) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 8. juli 2003 #8 Del Skrevet 8. juli 2003 Forlovere må du ha tror jeg, for de skal skrive under på at du ikke allerede er gift el.l. Kanskje du har foreldre el.l som kan gjøre det? De trenger nok ikke være til stede under vielsen, men spør på kontoret. I Oslo kan vielsen bestilles max fire måneder før, jeg møtte opp personlig med papirene for å komme først i køen, men de kan sikkert sendes med post... alt dette vet de jo på kontoret. Du trenger ingen samtale på forhånd. Dersom du ønsker vielse på en søndag må du nesten kjenne noen som gidder å gjøre det som en tjeneste for deg, tror jeg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #9 Del Skrevet 8. juli 2003 Så det eneste man trenger å gjøre er å fylle ut noen papirer og møte opp på dagen? Du må nok sende inn papirer for Erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene. Dette tar kort tid og du får en godkjenning tilbake. Og du må sende inn forlovererklæringer fra brudeparets forlovere. Må man til noe slags møte med byfogd el. før selve vielsen (slik de alltid har med presten på filmer), eller holder det å fylle ut papirene og si "ja" på riktig sted? Det er ingen møte før nei. Det var det iallefall ikke for oss. Har de vitner man kan bruke slik at man slipper å styre med forlovere selv? (Har ingen så gode venner at jeg kan tenke meg å bruke dem...) Det vet jeg ikke, men du kan jo spørre. Er det "godkjent" om man har ringer i et annet materiale enn gull (feks sølv)? Liker nemlig ikke gull... Det er helt opp til deg. Om de ikke godtar vielser på søndager må jeg vente enda to år, så har jo god tid å finne det ut på, men skulle gjerne visst det nå, da.... Det kan du også spørre om. Her er siden ang. Borgelig vielse www.Domstolene.no Der står det også mye om hva du behøver av papirer osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #10 Del Skrevet 8. juli 2003 Her er foresten bilde av lokalet som ble brukt da vi ble viet: http://www.domstol.no/archive/tbyf/forvalt...22002nyside.htm :D Litt lengre nede på siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. juli 2003 #11 Del Skrevet 8. juli 2003 For å svare på spørsmålet om forlovere.. Du må ha egne forlovere, som kjenner dere godt, og kan erklere at dere ikke er søsken, gift fra før, osv... Men disse må ikke nødvendigvis være med på selve vielsen. Dersom du ønsker å bruke forlovere som ikke skal være med på vielsen, så må du gi beskjed til byfogden, slik at de kan stille med vitner. Da bruker de vanligvis vitner som jobber på kontoret der. Når det gjelder ringer er det overhode ikke nødvendig, og om dere vil ha ringer kan dere fritt velge materiale, omså plast! Ringene er bare symbolske, og har ingenting med den formelle seremonien å gjøre, men er noe som kommer i tillegg, slik som et musikkinnslag eller et dikt som leses (dette er mulig å ha med i seremonien dersom dere ønsker). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #12 Del Skrevet 8. juli 2003 Tinghuset i Oslo har vielser annenhver lørdag. Det er vanskelig å få vielser på søndag tror jeg, da dommerene ikke får betalt for å utføre vielser utenfor de faste tidene. Hvorfor må du vente to år om de ikke kan vie dere på en søndag? (bare litt nysgjerrig..) Du trenger ikke å ha ringer i det heletatt for å bli gift faktisk, så om de ikke er av gull er nok helt greit. Tror du må ha vitner som kjenner dere, men du kan jo spørre. Tid kan ikke bestilles tidligere enn 4 mnd før. Her finner du det du trenger å vite: http://www.domstol.no/Obyf/index.asp?start...t.asp?i=1358304 Her er teksten for borgelig vielse. Vakker, ikke sant? http://www.domstol.no/Obyf/index.asp?start...t.asp?i=1367335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå