Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et mastercard. Jeg tror det har en sperre på 10 000. I hvertfall så hadde jeg betalt det og fikk ikke handlet mer før det var betalt inn i fjor en gang. Kjøpte en pc til 16 000 i fjor uten problemer. Så regner kanskje med at det går an å kjøpe for mer enn 10 tusen, men kun på en gang?

Så å kjøpe noe til 30 000 skulle vel ikke være noe problem?

Fint om noen som vet dette sikkert kunne svart fort, for burde ha et klart svar innen innen i morgen klokka 08.00.

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Tror du skal slite litt med å handle for 30.000 på mastercardet hvis maksgrensa di er 10.000. Ettersom du fikk handla en pc til 16.000 med mastercardet, så vil jeg anta at du har en høyere maksgrense enn 10.000.

Uansett, hvis du logger på nettbanken din så står det kanskje hvilken maksgrense du har der?

Gjest Gjest
Skrevet
Tror du skal slite litt med å handle for 30.000 på mastercardet hvis maksgrensa di er 10.000. Ettersom du fikk handla en pc til 16.000 med mastercardet, så vil jeg anta at du har en høyere maksgrense enn 10.000.

Uansett, hvis du logger på nettbanken din så står det kanskje hvilken maksgrense du har der?

Har ikke nettbank.

Ja, det er mulig den er over. Er litt usikker på hvordan det er, men mener at det var 10 000. Da jeg kjøpte en pc til 16 000 i fjor så hadde jeg alt brukt 4 000 så det ble 20 000 å betale. Da var kortet sperret til jeg hadde betalt.

Så det kan kanskje hende at grensen er 10 000, men at jeg kan kjøpe for 100 000 omså, så lenge det skjer på en vare? Men kjøper jeg for 1000 her, 5000 der, så blir det kanskje sperret på 10 000?

Er kanskje litt sent å ringe banken også nå, eller? Ikke husker jeg hvor jeg har telefonnummeret heller så tar vel tid å finne det.

-------

Forresten, mens jeg er i gang. Hvis jeg kjøper noe til 30 000 så tar jeg det kanskje på avbetaling, men hva blir egentlig renta? Eller vil det variere etter hvor mye jeg tjener?

Nå har jeg råd til å betale alt med en gang, men 30 000 er mye penger. Burde jeg heller betale hele regninga når jeg får den, eller burde jeg dele den opp, selv om jeg har råd?

Gjest Miley
Skrevet

Det høres mer ut som om grensen din er 20.000 en 10.000. Og du burde så klart betale alt på en gang, da slipper du renter.

Gjest Yihaa
Skrevet
Forresten, mens jeg er i gang. Hvis jeg kjøper noe til 30 000 så tar jeg det kanskje på avbetaling, men hva blir egentlig renta? Eller vil det variere etter hvor mye jeg tjener?

Nå har jeg råd til å betale alt med en gang, men 30 000 er mye penger. Burde jeg heller betale hele regninga når jeg får den, eller burde jeg dele den opp, selv om jeg har råd?

Hvordan i all verden kan du tro at et låns rentesats vil reguleres mot din inntekt?

Og hva renten blir hvis du tar noe på avbetaling kan ingen svare deg på. Det avhenger jo av hva slags avtale du går inn på.

Hvorfor spør du om du skal dele opp regningen hvis du har råd til å betale hele med en gang? Hva mener du det skal være godt for? Det kan kanskje lønne seg hvis du får til en nedbetalingsavtale som er billigere enn Mastecard. For jeg regner med at når du sier du har råd nå, så mener du fordi du skal betale med Mastercard? Eller? For har du summen i kontanter vil det selvfølgelig og uten tvil lønne seg å betale hele summen med en gang.

Men jeg synes du bør tenke deg godt om hvis du skal kjøpe noe til 30.000,- uten å ha satt opp en nedbetalingsplan og funnet ut av renta.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan i all verden kan du tro at et låns rentesats vil reguleres mot din inntekt?

Og hva renten blir hvis du tar noe på avbetaling kan ingen svare deg på. Det avhenger jo av hva slags avtale du går inn på.

Jeg har ikke peiling på sånt, derfor spør jeg. Har aldri betalt på nedbetaling. Og nei, jeg tror ikke noe som helst, jeg bare spurte.

Hvorfor spør du om du skal dele opp regningen hvis du har råd til å betale hele med en gang? Hva mener du det skal være godt for? Det kan kanskje lønne seg hvis du får til en nedbetalingsavtale som er billigere enn Mastecard. For jeg regner med at når du sier du har råd nå, så mener du fordi du skal betale med Mastercard? Eller? For har du summen i kontanter vil det selvfølgelig og uten tvil lønne seg å betale hele summen med en gang.

Man kan vel si, jeg har "råd". Jeg har ca 20 000 på min konto, men en annen konto med penger jeg har spart opp i flere år. Så er litt usikker på hva som vil være best. Betale alt på en gang, eller dele opp. Og betaler jeg alt på en gang så må jeg også overføre penger., så nei, jeg har ikke råd kun på grunn av mastercard, jeg har pengene (ikke meninga å skryte)

Men jeg synes du bør tenke deg godt om hvis du skal kjøpe noe til 30.000,- uten å ha satt opp en nedbetalingsplan og funnet ut av renta.

Og ja, jeg har tenkt meg godt om. Kom faktisk på dette i dag og er fast på bestemt på dette. Nå er det jo lite sansynlig at jeg må betale 30 000 også. Har jeg flaks, så får jeg det jeg skal ha til 3000.

Gjest Miley
Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke ta deg helt seriøst, du sier du har tenkt deg godt om, får du om på dette i dag? Kanskje du skal tenke deg om litt mer, og så sette deg inn i hva det vil si å kjøpe noe på avbetaling.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Har ikke nettbank.

Ja, det er mulig den er over. Er litt usikker på hvordan det er, men mener at det var 10 000. Da jeg kjøpte en pc til 16 000 i fjor så hadde jeg alt brukt 4 000 så det ble 20 000 å betale. Da var kortet sperret til jeg hadde betalt.

Så det kan kanskje hende at grensen er 10 000, men at jeg kan kjøpe for 100 000 omså, så lenge det skjer på en vare? Men kjøper jeg for 1000 her, 5000 der, så blir det kanskje sperret på 10 000?

Er kanskje litt sent å ringe banken også nå, eller? Ikke husker jeg hvor jeg har telefonnummeret heller så tar vel tid å finne det.

-------

Hvis du hadde brukt 4000 på mastercardet fra før når du kjøpte pc'n til 16.000 så er det 20.000 totalt. Hvis kortet var sperret inntil du hadde betalt regninga, så er jeg rimelig sikker på at maksgrensa di er 20.000.

Og nei, du kan ikke kjøpe noe for 100.000 uansett om det er en vare eller ikke, så lenge dette sprenger maksgrensa di. Og da får du heller ikke handla den tingen til 30.000. Det at du har en maksgrense vil si at du ikke får brukt mer enn det du har igjen av grensa. Funker nesten som et vanlig bankkort der, du får ikke bruke mer enn du har inne på kortet.

Anbefaler deg å sette deg litt mer inn i hva Mastercard er og hvordan det funker, jeg. Det lønner seg f.eks aldri å dele opp en mastercardregning hvis du har råd til å betale den med en gang. Renta er skyhøy, og du vil bare tape på det.

Gjest annemor30
Skrevet
Og ja, jeg har tenkt meg godt om. Kom faktisk på dette i dag og er fast på bestemt på dette. Nå er det jo lite sansynlig at jeg må betale 30 000 også. Har jeg flaks, så får jeg det jeg skal ha til 3000.

Vil du vinke til meg når vi ser deg på luksusfellen en dag?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg klarer faktisk ikke ta deg helt seriøst, du sier du har tenkt deg godt om, får du om på dette i dag? Kanskje du skal tenke deg om litt mer, og så sette deg inn i hva det vil si å kjøpe noe på avbetaling.

Jo, jeg er seriøs, og svært desperat. Nå er dett noe jeg skal ha. Selvsagt så er det mye penger, og hadde det vært en annen løsning (noe det mest sansynlig er) så hadde jeg tatt den. Nå er dette kun en backup plan tilfelle jeg ikke får det til en mye billigere pris.

Joda, jeg vet hva mastercard er og har vel satt meg litt inn i det, kanskje ikke godt nok, jeg vet ikke, men å handle for så mye har jeg aldri gjort før, så derfor spør jeg her.

Men ingen som vet sånn ca hva renta er, eller har selv dyre varer de har kjøpt og kan samenligne med noe, altså, er den under eller mer enn 10% for eksempel? Om jeg skulle delt det opp, kan jeg risikere å betale det dobbelte?

Men som sagt, dette er kun en backuplan jeg har, jeg tviler på at jeg må opp i den summen.

Gjest Gjest
Skrevet
Vil du vinke til meg når vi ser deg på luksusfellen en dag?

Hvilken felle? At jeg ikke klarer å betale og det går til inkasso f.eks?

Jo da, skal vinke jeg, men det skjer ikke. Og nei, det er ikke noe luksus dirtekte jeg skal ha. Dette er kun et enkelt tilfelle som kun vil skje en gang i mitt liv mest sansynlig, handler vanlig ikke så dyre ting.

Og er heller ikke rik, men har rett og slett spart opp penger i flere år som jeg kun skal bruke om jeg trenger dem, som f.eks om tv-en gikk sund. Har aldri brukt de pengene og bruker lite penger i måneden så det koster meg ikke noe spesielt å bruke 30 000 (vel det siste hørtes kanskje litt teit ut, men).

Og nei, det er ikke et skryteinlegg om noen skulle tro det.

Skrevet

Men hvorfor vil du absolutt bruke mastercardet hvis du har pengene på konto? Det lønner seg aldri å handle med mastercard. Du handler rentefritt så lenge du betaler ned kreditten innen 30 (e.l) dager, men er det mindre komplisert å betale en mastercard regning enn det er å overføre penger til brukskontoen i forkant? :klø:

Skrevet

Vil bare tipse deg om at det er noe som heter overtrekksgebyr hvis du går over grensa med master'n. Litt usikker på om det er et engangsbeløp eller om det løper på så lenge du er over grensa. Da blir det ihvertfall ikke billig.

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvorfor vil du absolutt bruke mastercardet hvis du har pengene på konto? Det lønner seg aldri å handle med mastercard. Du handler rentefritt så lenge du betaler ned kreditten innen 30 (e.l) dager, men er det mindre komplisert å betale en mastercard regning enn det er å overføre penger til brukskontoen i forkant? :klø:

Handler via internett og føler meg mye tryggere med mastercard. Det er eneste grunnen til at jeg bruker det.

Også er det sånn at hvis jeg skal bruke visa så må jeg overføre litt penger til hovedkontoen (noe jeg må uansett hvis jeg betaler alt på en gang) fra min sparekonto da jeg mangler 10 tusen på hovedkontoen og jeg må jo ha lommepenger resten av måneden også, og det er vel kanskje for sent nå, da dette må være klart innen 08.00 i morgen.

Gjest Gjest
Skrevet

Faktisk så vet jeg ikke, men jeg føler at det er det. Betale ei regning er jo bare å fylle ut å sende den. Skal jeg overføre penger så må jeg kontakte banken (mulig dra nd selv, litt usikker), og jeg liker ikke å ringe.

Dessuten er det kanskje forsent å ringe nå? Vet ikke helt når de stenger.

Skrevet

Jeg glemte at du ikke har nettbank. Det må nå uansett bli første bud - skaff deg nettbank. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen klarer seg uten dette i dag.

Jeg må også si jeg blir nysgjerrig på investeringen din når du er forberedt på å betale 30 000, samtidig som det kan hende du slipper unna med 3000.

Gjest Miley
Skrevet (endret)

Renta varierer litt etter hvilken bank du har kortet i, men her ser du hva det koster i Nordea

Renta der blir godt over ti prosent.

Endret av Miley
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg glemte at du ikke har nettbank. Det må nå uansett bli første bud - skaff deg nettbank. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen klarer seg uten dette i dag.

Jeg må også si jeg blir nysgjerrig på investeringen din når du er forberedt på å betale 30 000, samtidig som det kan hende du slipper unna med 3000.

Det jeg skal ha koster egentlig ca 750 kroner, jeg må ha det 4 ganger, det blir ca 3000 kroner. Men går ikke det, så kan jeg kjøpe det samme, men bedre, til ca 7000 (bare et overslag), jeg må ha det fire ganger, så det blir 30 000 kroner ca. Jeg håper virkelig jeg slipper unna med 3000.

Fant nå en gammel regning (revet av, selve regninga er betalt).

Det er den jeg kjøpte pc-en min på og den kom på 20 000. Det står der overtrekksgebyr 125 kroner. Så det betyr vel at min sperre garantert ikke er 20 000? Eller for å være mer nøyaktig, det var 20 447, så det kan vel hende at grensa er 20 000 og det var derfor var så lite i overtrekksgebyr, eller?

Og når overtrekksgebyret var så lite, blir det så veldig mye mer på 30 000 da, med mindre ikke grensa er på 20 000 da?

Og når det gjelder overtrekksgebyr, trekker de så og så mye etter hvor mye over grensa jeg kjøper for, eller er det en fast sum hele veien?

Gjest Yihaa
Skrevet

Jeg er skikkelig nysgjerrig på hva du skal kjøpe som alternativ koster 10 ganger så mye.... :sjenert:

Du kan for øvrig ikke ringe banken for å overføre penger. De vet jo ikke at det er deg som ringer.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er skikkelig nysgjerrig på hva du skal kjøpe som alternativ koster 10 ganger så mye.... :sjenert:

Du kan for øvrig ikke ringe banken for å overføre penger. De vet jo ikke at det er deg som ringer.

Jeg er ute etter biletter til Michael Jackson konserten i London. Skal ha med hele familien så ddet blir vel ca 3000 kroner. Jeg vet at dette vil bli vanskelig. Det finnes også VIP biletter til ca £195 per bilett tror jeg det var, som jeg tror er lettere å få kjøpt da de er såpass dyr, det er dyrt, men om jeg ikke får de vanlige bilettene, så tror jeg at jeg går så langt som å betale ca 30 000 kroner.

Høres sikkert noe forferderelig ekstremt ut, men dette er noe jeg skal oppleve.

Tenkte meg egentlig det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...