Gå til innhold

Hvor mye bryr barnehagen seg?

Anbefalte innlegg

Gjest *utlogget*
Skrevet

Hei..

Jeg bare lurer på om barnehagen kan si i fra til høyere innstanser, hvis et barn med fast barnehageplass, blir holdt hjemme flere dager i uken, gjerne uker hvor barnet ikke er i barnehagen i det hele tatt.

Fordi mor ikke føler seg i form til å stå opp å ta med barnet til barnehagen.

Nå vet ikke jeg om mor ringer og forteller at barnet ikke kommer i barnehagen, men jeg tror ikke det.

Når jeg spurte om hun ikke var redd for om barnehagen kommenterte det fikk jeg høre "det har vel ikke de noe med vel..."

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer vel an på barnehagen.

Da mitt stebarn bodde hos sin mor, satte barnehagen igang tiltak for å få det i barnehagen. De sendte flere bekymringsmeldinger til barnevernet (på ulike ting), men det virket ikke som om barnevernet "brydde" seg særlig. Barnehagen la derfor opp til en henteordning, slik at de hentet barnet om morningen og fikk det i barnehagen (mor hentet selv etter barnehagen). Det førte ihvertfall til at barnet kom seg ut av huset og fikk leke med andre barn hver dag..

Gjest Purple Haze
Skrevet

I vår barnehage ville vi tatt kontakt hvis vi ikke fikk livstegn fra mor/far, og barnet uteble i flere uker.

For barnets beste, ville vi forsøkt å få til en ordning, slik at barnet kom seg i barnehagen, selv om mor ikke orker stå opp og følge det.

Gjest Miley
Skrevet

Strengt tatt så synes jeg det er i overkant hysterisk å ringe barnevernet fordi en mor holder barnet hjemme. Det er mange mødre som går hjemme med barna sine, man ringer da ikke barnevernet på det grunnlaget. Dersom mor er en dårlig mor derimot, så håper jeg at barnevernet blir kontaktet.

Jeg synes det er langt mellom det å holde ungen hjemme og det å være en dårlig forelder. Om mor ønsker å betale for en plass hun ikke bruker, så må det nesten være opp til henne.

Gjest Gjest
Skrevet

Hæ? Hva er greia med at mødre ikke orker å stå opp for å følge i barnehagen? For lang permisjon?? Hadde det vært en far hadde det blitt ramaskrik!

Skrevet
Hei..

Jeg bare lurer på om barnehagen kan si i fra til høyere innstanser, hvis et barn med fast barnehageplass, blir holdt hjemme flere dager i uken, gjerne uker hvor barnet ikke er i barnehagen i det hele tatt.

Nå vet ikke jeg om mor ringer og forteller at barnet ikke kommer i barnehagen, men jeg tror ikke det.

Når jeg spurte om hun ikke var redd for om barnehagen kommenterte det fikk jeg høre "det har vel ikke de noe med vel..."

Spiller det noen rolle om barnet blir hjemme fra barnehagen da? det er jo tross alt ikke skole (hvor foreldrene ikke ar noe valg om barnet deres skal delta) det er snakk om her! og om foreldrene betaler for barnehageplass kan de no fint la vær å komme... Det finnes jo mange hjemmeværende foreldre vettu.

Barnehagen kan ikke gi noe beskjed noen steder med mindre det er snakk om omsorssvikt, og da skal det være veldig alvorlig for at de skal gi beskjed til barnevern.

Barnehagen kan derimot parte med forelde og finne løsninger som passer for foreldrene, da kan for eksempel barnehagen hjelpe til med søknader til komunen for å få ordnet skyss til barnehagen for barnet/barna hvis foreldre ikke er i stand til dette selv...

jeg tror de fleste barnehager har samme regel som skolene bruker, hvis ikke de hører noe fra foreldrene og barnet har vært borte i mer enn tre dager så ringer de og sjekker om barnet er sykt eller om foreldrene har tatt seg noen fridager med barnet...

Skrevet
Det kommer vel an på barnehagen.

Da mitt stebarn bodde hos sin mor, satte barnehagen igang tiltak for å få det i barnehagen. De sendte flere bekymringsmeldinger til barnevernet (på ulike ting), men det virket ikke som om barnevernet "brydde" seg særlig. Barnehagen la derfor opp til en henteordning, slik at de hentet barnet om morningen og fikk det i barnehagen (mor hentet selv etter barnehagen). Det førte ihvertfall til at barnet kom seg ut av huset og fikk leke med andre barn hver dag..

var det barnehagen som hentet ungen? det høres da utrolig rart ut! vanligvis er det vel en taxi ordning som blir satt opp eller liknende...

Gjest Gjest
Skrevet
Hei..

Om mor ikke gir beskjed, og barnet uteblir flere dager,i uker, så er det grunn til bekymring. Om mor dukker opp,og er tydeligvis dårlig form, så ser jeg det som normalt at bhg spør.

Det er viktig for bhg å vite hvem som uteblir i forhold til planlegging.

O mor er syk, så er det vel på sin plass å få jelp til å bringe barnet. Hun trenger den plassen da.

Gjest Gjest
Skrevet
Spiller det noen rolle om barnet blir hjemme fra barnehagen da? det er jo tross alt ikke skole (hvor foreldrene ikke ar noe valg om barnet deres skal delta) det er snakk om her! og om foreldrene betaler for barnehageplass kan de no fint la vær å komme... Det finnes jo mange hjemmeværende foreldre vettu.

Da bør de i såfall overlate barnehageplassen til noen som faktisk trenger den.

Gjest *utlogget*
Skrevet

Hun er verdens beste mor :)

Det som er, er det at hun mulig har fått diagnosen fibromyalgi, noe som gjør at hun har veldig vondt i ledd, og er stiv særlig når hun står opp.

Og nå som det er vinter, har hun veldig vondt.

Jeg ville bare vite om barnehagen kan rapportere slik, da vi begynte å diskutere dette i dag.

Og etter det dere har skrevet her, har hun bestemt seg for å snakke med barnehagen og forklare situasjonen, slik at hun ikke ble beskyldt for omsorgssvikt.

Om hun betaler for plassen og ikke bruker den, mener jeg er opp til henne :)

Henteordning hadde hun aldri hørt om at enkelte barnehager hadde :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hun er verdens beste mor :)

Det som er, er det at hun mulig har fått diagnosen fibromyalgi, noe som gjør at hun har veldig vondt i ledd, og er stiv særlig når hun står opp.

Og nå som det er vinter, har hun veldig vondt.

Jeg ville bare vite om barnehagen kan rapportere slik, da vi begynte å diskutere dette i dag.

Og etter det dere har skrevet her, har hun bestemt seg for å snakke med barnehagen og forklare situasjonen, slik at hun ikke ble beskyldt for omsorgssvikt.

Om hun betaler for plassen og ikke bruker den, mener jeg er opp til henne :)

Henteordning hadde hun aldri hørt om at enkelte barnehager hadde :)

Vet ikke om bhg har ordning til syke folk,men vet bv har hatt til foreldre som har problemer med å bringe. Hun bør snakke med legen\nav om det.

Du vet, hun kan jo ikke gjøre slikt når barnet beg i skole...da vil det bli reaksjoner

Gjest *utlogget*
Skrevet
Vet ikke om bhg har ordning til syke folk,men vet bv har hatt til foreldre som har problemer med å bringe. Hun bør snakke med legen\nav om det.

Du vet, hun kan jo ikke gjøre slikt når barnet beg i skole...da vil det bli reaksjoner

Hun skulle ta seg en prat med nav sammen med legen sin :)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Dersom mor er syk slik at hun ikke kommer seg opp av senga er det BEST for barnet å få komme i barnehagen.

Det lønner seg for mor å ha en åpen dialog med barnehagen om dette.

Alle som jobber i barnehage vet at foreldrene kan være syke, og de har erfaring med hvordan dette kan løses.

Det vil IKKE bli meldt noe sted dersom hun har en dialog med barnehagen på forhånd.

Men dersom et barn ikke dukker opp over lengre tid, og man ikke hører noe fra mo/far angående dette, så vil det skape bekymring hos de ansatte.

Hvordan de ansatte "løser" dette varierer veldig

Skrevet
Hei..

For det første; i barnehage gjelder ikke den samme "tre-dagers regelen" som på skolen. Jeg bruker i hvert fall å opplyse på høstens foreldremøte at vi ønsker at foreldrene gir beskjed dersom barnet av en eller annen grunn skal være hjemme fra bhg. (Om de feks er syke i flere dager, så er det naturligvis ikke nødvendig å ringe hver morgen... :))

Dersom et barn blir holdt mye hjemme fra barnehagen (gjerne uten å gi beskjed), så vil det naturlige være å kontakte foreldrene; ikke for at bhg er nysgjerrig, men grunnen til at de er hjemme kan jo være forhold i bhg som i så fall kan gjøres noe med.

Dersom dette dreier seg om et barn som av ulike årsaker vil ha fordeler av å benytte seg av plassen sin (kanskje trenger det språktrening, sosial trening eller kanskje familiesituasjonen tilsier at bhg er best for barnet), så vil nok bhg "pushe på" litt for at foreldrene skal sende barnet i bhg. Og selvfølgelig - dersom barnevernet allerede er inne i bildet, så vil det være naturlig og kontakte dem også. Men bhg kontakter ikke barnevernet automatisk dersom barn holdes hjemme!

På en måte kan man jo si at bhg ikke har noe med om man benytter seg av plassen sin eller ikke, så lenge man betaler for den. Men med tanke på hvor vanskelig det er å få plass enkelte steder, så er det kanskje greit å heller si opp plassen slik at andre kan få glede av den; man får jo plass via en behovsprøving i utgangspunktet, og om man ikke benytter seg av plassen, så er kanskje ikke behovet der lengre. (Men vet ikke om kommunen har lov til å ta fra noen plassen pga manglende bruk...)

Dersom mor er syk, så skjønner jeg at det kan være vanskelig å komme seg ut av huset for å levere barnet. Men det må jo absolutt være til det beste for både henne og barnet at h*n var i bhg! Som noen har foreslått over her - ta kontakt med kommunen og hør om muligheten for hjelp til skyss.

Uansett så tenker jeg at det beste denne moren kan gjøre er å komme i dialog med bhg; de er jo der for barnet, og vil strekke seg langt for å kunne hjelpe til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Å gå i barnehage er en alvorlig ting. Det spiller da ingen rolle om man betaler flere tusen for plassen og at det er frivillig. Stiller man spørsmål til de ansatte kan man bli meldt til barnevernet! Det ble jeg.

Skrevet

Jeg ville da ringt barnehagen og forklart hvis barnet mitt ikke kunne komme i barnehagen i perioder. Om ikke annet for at de ikke skulle bli bekymret.

Er moren frisk nok til å følge opp barnet hjemme? Har hun andre der som hjelper til?

Gjest Purple Haze
Skrevet
Å gå i barnehage er en alvorlig ting. Det spiller da ingen rolle om man betaler flere tusen for plassen og at det er frivillig. Stiller man spørsmål til de ansatte kan man bli meldt til barnevernet! Det ble jeg.

Så utrolig usaklig. Ble du meldt til barnevernet, var det sikkert fordi noen var bekymret for barnet ditt. De som jobber i barnehage, bryr seg om hvordan barna har det, skjønner du.

Kom ikke og fortell meg at noen meldte deg til barnevernet fordi du stilte spørsmål. Det ligger nok mye mer bak enn som så, men det vil du sikkert ikke si noe om...

Gjest annemor30
Skrevet

Hvem i alle dager har du diskutert DETTE med?? Nabo dama?? Slike snushaner har jeg ikke sansen for! Pass dine egne saker du!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvem i alle dager har du diskutert DETTE med?? Nabo dama?? Slike snushaner har jeg ikke sansen for! Pass dine egne saker du!

Hvis du leser innlegget en gang til vil du se at TS antyder at hun diskuterte dette med den aktuelle moren, ikke med nabodama. Kan jo såklart hende at denne moren er en nabo da, men... ;)

Gjest *utlogget*
Skrevet

Jeg vil bare få det klart her, at jeg ikke har diskutert dette temaet enn med noen andre en den det gjelder, nemlig moren til barnet.

Jeg holder da meg vitterlig for god til å snakke om andre, bak deres rygg!

Men vi har fått svar på det vi egentlig lurte på, og hun er nå i dialog med barnehagen, dette ordner seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...