enya Skrevet 8. juli 2003 #1 Del Skrevet 8. juli 2003 Nok en fråga.... Hvilken skrifttype bruker dere i sangheftene (word)? Siste innspurt før den store dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 8. juli 2003 #2 Del Skrevet 8. juli 2003 Vi brukte LaBrit som overskrifter i alt vi laget og Monotype Corsiva til resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 8. juli 2003 #3 Del Skrevet 8. juli 2003 Vi brukte fonten Merced. Dette er en font jeg lastet ned spesielt for anledningen. Slik ser den ut: http://www.home.no/augustbrud02/kirkeprogram/index.htm http://www.geocities.com/kristinkol/bryllup/ (overskriftene på denne siden) Her finner du en annen tråd om skrift-typer: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=2750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 8. juli 2003 #4 Del Skrevet 8. juli 2003 Vi har også brukt merced. Lekker og lett å laste ned fra nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 8. juli 2003 #5 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg husker dessverre ikke i farten hva fonten vi har brukt heter, men det viktigste ved valg av font var: Den er godt lesbar. Jeg faar HELT fnatt av aa skulle lese tekst i en eller annen type pyntefont, morsom font, kroellete font, elegant font eller lignende. Det er en grunn til at boeker og blader ikke settes i Comic Sans eller Lucinda Handwriting! Bruk en enkel font i sangene: arial, tahoma, verdana er fine sans-serif-fonter. Times New Roman og Garamond er greie serif-fonter. (Seriffer er de smaa fnuttene paa bokstavene, de som avslutter linjer.) Du trenger jo ikke bruke akkurat disse, men jeg ville valgt en som ligger naert dem i stil. Vil dere absolutt ha en veldig dekorativ font, bruk denne bare paa overskrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 8. juli 2003 #6 Del Skrevet 8. juli 2003 Bruk en enkel font i sangene: arial, tahoma, verdana er fine sans-serif-fonter. Times New Roman og Garamond er greie serif-fonter. (Seriffer er de smaa fnuttene paa bokstavene, de som avslutter linjer.) Du trenger jo ikke bruke akkurat disse, men jeg ville valgt en som ligger naert dem i stil. Vil dere absolutt ha en veldig dekorativ font, bruk denne bare paa overskrifter. Ja, det er vitkig å velge en font som en grei å lese, selvom skriften blir mindre enn overskriftene. Personlig synes jeg det er litt stusselig med alle de vanlige fontene jeg da, og at det er litt mer fres over en litt mer ukjent font (som naturligvis også er god å lese selvom den er er mindre og er brukt i sanger). Var derfor veldig fornøyd med Merced, synes den var lett å lese og allikevel flott. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 8. juli 2003 #7 Del Skrevet 8. juli 2003 Synes det er DØDSKJEDELIG med vanlige fonter. Bedre å heller måtte lese to ganger med en flott skrift, enn å kjede seg til døde med Times New Roman eller arial. Og helt ærlig: Comic sans og Lucinda Handwriting er jo greie å lese da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 8. juli 2003 #8 Del Skrevet 8. juli 2003 Synes det er DØDSKJEDELIG med vanlige fonter. Bedre å heller måtte lese to ganger med en flott skrift, enn å kjede seg til døde med Times New Roman eller arial. Og helt ærlig: Comic sans og Lucinda Handwriting er jo greie å lese da. Veeeeeldig enig! Bortsett fra at jeg synes Comic sans er en font uten særlig sjarm da...rimelig stusselig synes jeg... (Får også helt fnatt hver gang jeg ser firmaer med slik font i logoen + logobilde som er hentet direkte ut fra strekmennene i word ) Er nok litt sær på dette området jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 8. juli 2003 #9 Del Skrevet 8. juli 2003 Ja, det er vitkig å velge en font som en grei å lese, selvom skriften blir mindre enn overskriftene. Personlig synes jeg det er litt stusselig med alle de vanlige fontene jeg da, og at det er litt mer fres over en litt mer ukjent font (som naturligvis også er god å lese selvom den er er mindre og er brukt i sanger). Var derfor veldig fornøyd med Merced, synes den var lett å lese og allikevel flott. Jada, jeg er helt enig i at det er kjedelig med Times New Roman og de mest oppbrukte i enhver sammenheng. Jeg bruker den ikke selv til noe som helst. Det jeg er ute etter aa formidle, er at disse faktisk er utarbeidet etter idealskriftprinsipper. Derfor er de gode fonter. Man maa legge seg i selen for aa finne en font som skal vaere lett aa lese - ikke bare for den som lager invitasjonen, men ogsaa gamle, langsynte onkler, lettroerte tanter med taarer i oynene, og barn som ikke har veldig lesetrening ennaa. Mitt beste tips er: Se i bokhyllen hjemme, og finn en bok som er satt med en font du liker. Det finnes mye spennende som ikke er fullt av schwung og grasioese linjer som gaar over i linjen under... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 8. juli 2003 #10 Del Skrevet 8. juli 2003 Gill Sans er elegant og slank... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 8. juli 2003 #11 Del Skrevet 8. juli 2003 Synes det er DØDSKJEDELIG med vanlige fonter. Bedre å heller måtte lese to ganger med en flott skrift, enn å kjede seg til døde med Times New Roman eller arial. Og helt ærlig: Comic sans og Lucinda Handwriting er jo greie å lese da. Greit, jeg skal ikke sende deg min loepeseddel for "Foreningen for Bekjempelse av Comic Sans MS"... Gir den deg ikke assosiasjoner til kebabsjapper, dynebutikker, og "min foerste hjemmeside"? Den er grei aa lese - i en overskrift. Men ikke i lengre tekst. Jeg tar ikke paa alvor noen som skriver f.eks. sakspapirer i en slik font. Og jeg rister paa hodet naar jeg faar bryllupsinvitasjoner som ser ut som en stor krusedull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 8. juli 2003 #12 Del Skrevet 8. juli 2003 Gill Sans er elegant og slank... Jepp, der har du et eksempel paa en font som er lettlest, men samtidig superelegant og stilsikker. Et sikkert valg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 8. juli 2003 #13 Del Skrevet 8. juli 2003 En god huskeregel er sans serif på skjerm, serif-font på papir. Dette har noe med lesbarhet å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pudding Skrevet 8. juli 2003 #14 Del Skrevet 8. juli 2003 Ellers så finnes det jo en font som heter Marriage. Men den egner seg mest til overskrifter o.l. I liten skrift er den ikke så godt leselig. Likner litt på kaligrafiskrift. Her er en adresse med mange fonts: http://www.a1fonts.com/html/Archive_M,4.htm Klem fra Pudding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
September Skrevet 8. juli 2003 #15 Del Skrevet 8. juli 2003 Vi bruker Palace Script. Den har vi brukt på invitasjonene også, og den er romantisk gammeldags... Veldig fin, men litt vanskelig å lese hvis den blir for liten.. Men det blir den ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solstrålå * Skrevet 9. juli 2003 #16 Del Skrevet 9. juli 2003 Enig at Gill Sans er elegant, brukte den selv på mine sanghefter osv. i kombinasjon med en skriveskrift på headingene (amazone). Synes også at Futura er fin. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå