Gå til innhold

Samboere med fellesbarn og særkullsbarn

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne 33
Skrevet

Jeg har dårligere råd enn samboer, høy gjeld og lavere inntekt. Jeg ønsker derfor at vi får en annen fordeling av husholdningsutgifter enn det vi praktiserer nå (deler helt likt, han sitter igjen med rikelig, jeg blakker meg).

I andre tråder her inne, har jeg sett noen argumentere for SIFO sine tall, og jeg har nå vært inne og sjekket kalkulatoren deres. SIFO kalkulerer med utgifter til mat, klær, helse, fritid, reise, andre dagligvarer og husholdningsartikler, møbler, telefon, medier, bil:drift og vedlikehold.

Jeg tenker at samboer skal få betale litt mer enn meg til felleskonto (felleskonto dekker mat, strøm, barnehageregning til fellesbarn, utgifter til hjem og hage og bildrift, men ikke service. Felleskonto dekker ikke skolepenger til privatskole til samboers særkullsbarn, eller dyre klær og dyrt utstyr til særkullsbarna hans).

Samboer ønsker at vi deler helt likt, 50 - 50, men jeg vil foreslå at han betaler noe mer siden han har særkullsbarn som bor halvparten av tiden hos oss. Dette fordi vi har større utgifter i det daglige knyttet til hans særkullsbarn, ikke bare mat, men også stort hus, stor bil osv. Hvordan kan jeg beregne hvor mye mer han skal betale enn meg?

Jeg hadde egentlig ønsket fellesøkonomi, men innser at det ikke går hos oss, samboer er alt for redd for at han skal komme til å betale mer enn meg.

I følge SIFO tall, har vi månedlige utgifter på ca 32 000 (inkl. bil), da har jeg tatt utgangspunkt i 2 voksne, en baby, et barnehagebarn og hans to særkullsbarn delt på 2 (siden de bor hos oss halve tiden). Jeg tror det er litt mye, og at vi klarer oss med 25 000 i mnd. Hvis vi hver måned setter av 25 000, hvor mye bør jeg og hvor mye bør han betale? Hva er "rettferdig"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Hvis det er vanskelig så får man bare være konsekvent.

Han betaler for sin særkullsbarns forbruk.

Du og han deler %-vis etter inntekt når det gjelder dere to og fellesbarn.

Gjest Gjest
Skrevet
Du og han deler %-vis etter inntekt når det gjelder dere to og fellesbarn.

Han godtar ikke %-vis etter inntekt, må være likt i kroner og øre, uavhengig av inntekt. Men han blir nok tvunget til å godta å betale ekstra for særkulls, selv om det blir dårlig stemning.

TS

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Han godtar ikke %-vis etter inntekt, må være likt i kroner og øre, uavhengig av inntekt. Men han blir nok tvunget til å godta å betale ekstra for særkulls, selv om det blir dårlig stemning.

TS

Da hadde jeg fortsatt med å være særboer trur eg. For er det noe det blir bråk om i et forhold så er det økonomi, og jeg ville ikke orket å utsette mine barn for enda et mulig samlivsbrudd.

Jeg ønsker ikke å starte et samboerskap med dårlig stemning.

Gjest Gjest_Stella_*
Skrevet

Hvis han mener det skal gå på kroner og øre så kan jo du si at du i tillegg vil at det skal gå etter forbruk. Altså at man betaler etter hvor mye man spiser f.eks. Skal ting først gå på kroner og øre så kan det gå på andre detaljer også.

Videre synes jeg ikke at din gjeld skal være med i dette regnestykket. Din gjeld gjør sikkert at du har dårligere råd. Men er ikke en grunn til at du skal betale mindre.

Jeg mener at dere skal sette av %-vis ut fra lønn. Så hvis han tjener 30% mer enn deg så setter han også 30% mer enn deg inn på utgiftskontoen.

Og det er selvfølgelig han som skal betale for sine særkullsbarn. Du har ikke noe ansvar for å forsørge de. Ikke negativt ment altså. Du hadde sikkert vært med å betalt 50/50 på alt, ink. særkullsbarna, om du hadde hatt råd. Men har du dårlig råd så er det veldig urettferdig at du skal bruke det du tjener på hans barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener at dere skal sette av %-vis ut fra lønn. Så hvis han tjener 30% mer enn deg så setter han også 30% mer enn deg inn på utgiftskontoen.

Og det er selvfølgelig han som skal betale for sine særkullsbarn. Du har ikke noe ansvar for å forsørge de. Ikke negativt ment altså. Du hadde sikkert vært med å betalt 50/50 på alt, ink. særkullsbarna, om du hadde hatt råd. Men har du dårlig råd så er det veldig urettferdig at du skal bruke det du tjener på hans barn.

Enig med deg, men samboer synes det er urettferdig at han skal betale ekstra fordi han har særkulls, og urettferdig at han skal betale mer enn meg bare fordi han tjener bedre/er gjeldfri/har formue.

TS

Gjest Gjest
Skrevet

din samboer er rett ogslett gjerrig

Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet
Enig med deg, men samboer synes det er urettferdig at han skal betale ekstra fordi han har særkulls, og urettferdig at han skal betale mer enn meg bare fordi han tjener bedre/er gjeldfri/har formue.

TS

Skjønner jo at han har klart å bli gjeldfri og fått formue. Han bruker ikke penger hvis han ikke må og er flink til å få andre til å betale.

Men at han synes det er urettferdig at han skal betale ekstra fordi han har særkulls???? Hallo???? Det er jo hans barn - ikke dine!!

Skrevet
din samboer er rett ogslett gjerrig

Enig.

Du får svare med samme mynt, at det er "urettferdig". For det er jo det. Han sitter og har kjempegod råd, og du sliter fordi han er så j... gjerrig. I denne situasjonen synes jeg ikke det er noe tvil om at hn bør betale for sine særkullsbarn.

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart å fortsette samlivet med en som var så gjerrig i lengden. Hvordan skal dere egentlig leve i fremtiden? Skal han leve som en konge, mens du må spise smuler?

Gjest Gjest
Skrevet

For en samboer du har :roll:

Ville nok tenkt meg nøye om her.

Men hvis han er så opphengt i at han ikke skal betale mer enn deg får du være like nøye. Du skal ikke betale noe til særkullsbarn.

Det er han som tjener best, og når han ikke ønsker felles økonomi skulle det bare mangle at han ikke betaler for sine egne barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Du må bare forklare han dette i klartekst:

Du skal betale:

halvparten for deres to barn

halvparten for samboers

og halvparten for deg selv. Pluss din egen gjeld også.

Han skal betale:

halvparten for deres to barn

halvparten for seg selv

halvparten for deg,

og hele sulamitten når det kommer til hans to barn fra før av.

Jeg synes du bør være streng på dette, men samtidig presisere at du ikke ønsker å skape dårlig stemning i forhold til barna, slutte å kjøpe snop og godterier til dem osv, men at han som en voksen mann må ta ansvar for sine egne barn.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

TS

Er det rettferdig at du skal betale for unger du verken har valgt å få eller har noen som helst innflytelse over hvor mye de skal være hos dere? Nei.

Jeg må ærlig si at jeg ikke hadde orket å ha noe økonomisk fellesskap med en mann som ikke er i stand til å se at du ikke har samme økonomiske evne ELLER forpliktelse enn han selv.

Men for å være litt mer konstruktiv: Istedenfor en % sats av inntekten, hva med å fordele utgiftene pr hode i familen? Ut fra SIFO modellen:

Forbruk for Særkullsbarna x antall / 2 (50 % av tiden) = hans andel

Forbruk fellesbarn / 2 = hans andel

Forbruk 2 voksne / 2 = hans andel

Dermed blir din andel:

Forbruk fellesbarn / 2 = din andel

Forbruk 2 voksne / 2 = hans andel

Det er urettferdig at du skal betale for hans barn overhodet. Den utgiften er ikke din uansett.

Når det gjelder kronebeløp kontra % beløp: han er bare gnien, og teller kroner. Det han egentlig vil er å ha noen til å dekke 50 % av sine kostnader - og jeg tror ikke at han kommer til å forandre syn uansett hvordan du legger dette frem. Det er til syvende og sist du som må bestemme om du kan leve slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...