Gjest Gjest_Brud_* Skrevet 12. mars 2009 #21 Skrevet 12. mars 2009 Det er dyrt å arrangere bryllup også! Slike utakknemlige gjester får ikke komme i mitt iallefall!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #22 Skrevet 12. mars 2009 Ble litt inspirert av tråden til hun som ville arrangere bryllup der gjestene skulle betale selv for maten. To gode venner av meg giftet seg for en tid tilbake, og når jeg tenker over det ble dette veldig dyrt for meg. Var student uten de store biinntektene på den tiden så det svei skikkelig i lommeboka å delta i feiringen, selv om dette var et budsjettbryllup og ikke noe fancy opplegg. "regningen" ble som følger: Utdrikningslag : 1200 kr (drikke til meg selv og bruden, gave til gavelek, mat, T-skjorte, taxi) Kake (ble bedt om å bake en) : 220 kr Gave: 450 kr Sum: 1870,- Jeg lånte klær av noen andre så dette hadde jeg ikke utgifter på. Utdrikningslaget var forsøkt gjort så billig såm mulig uten noen dyre aktiviteter. Jeg bodde i nærheten og trengte ikke bruke penger på reise. Det var ikke noe spleising på mat i bryllupet og de hadde fri bar. Likevel ble det såpass med penger alt i alt. Det er jo ikke noe brudeparet har gjort med vilje, det er bare det at alt i alt blir det en del penger av det. Kanskje noe å tenke på for forlovere og vordende bruder? I alle fall hvis de dere inviterer har litt sensitiv økonomi. Har atkket nei til bryllup,konfirmasjon og dåp flere ganger vi. Pga bosted,så blir det dyrt for en fam evt to av oss. Til dåp og konfirmasjon har vi vert bedt alle sammen. Med reise og overnatting, så blir det dyrere enn økonomien tillater. Ble bedt i bryllup i desember mnd. Den mnd er skattefri,men så går det ekstra penger ut også. Bryllupet var lagt til en plass, slik at vi måtte ha to overnattinger,fly og tog. Takket nei. Det er koselig med bryllup,men satser ikke en hel haug med penger. Dagen er veldig spesielt for paret,men ikke for gjester. har du vert i mange bryllup, så er det ikke store forskjellen.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #23 Skrevet 12. mars 2009 Det er dyrt å arrangere bryllup også! Slike utakknemlige gjester får ikke komme i mitt iallefall! Samme tenker jeg. Her arrangerer man bryllup og inviterer folk for å feire og hygge seg med, også tillater de seg å syte og klage på den måten. Hadde nok blitt klaging om det ikke kom en invitasjon også tenker jeg...
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #24 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er IKKE enig i at bryllup er spesielt kun for brudepar men ikke gjest. Vært i mange bryllup, men ingen er like, og det har ikke blitt en vane. Like rørt blir jeg hver gang.
Leo Skrevet 12. mars 2009 #25 Skrevet 12. mars 2009 Klart man velger selv om man vil takke ja eller ikke, men jeg antar jo at de fleste brudepar inviterer gjester de ønsker skal komme og da er det jo kanskje ikke så lurt å velge løsninger som er kostbare for gjestene og f.eks. la dem betale maten selv, velge en spesiell kleskode, legge bryllupet på steder som har dårlig med muligheter for rimelig kommunikasjon, arrangere over flere dager etc. etc. For ikke å snakke om hvor grinete enkelte bridezillaer blir hvis man drister seg til å takke nei til å delta i den verdensbegivenheten nettopp deres bryllup er! Det er dyrt å arrangere bryllup også! Slike utakknemlige gjester får ikke komme i mitt iallefall!Å gifte seg er faktisk en av de få tingene som fremdeles er helt gratis og hvor mye bryllupet skal koste er helt opp til det enkelte brudepar. Og hvordan hadde du forresten tenkt å sørge for å kun invitere "motiverte" gjester? Sende ut spørreskjema før du skriver gjesteliste?
Jade Skrevet 12. mars 2009 #26 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Det koster penger å reise bort en helg uansett om det er bryllup eller ikke. Bestiller man tidligere, kan man få snille reisepriser. Setter man ned standarden, kan man bo billigere (hytte, pensjonat, venner/slekt, osv). Har man ikke råd, sier man nei. Det koster penger å dra på fest enten man stikker på byn, eller i et lukket selskap, eller utdrikningslag (i bryllup får man ofte drikken gratis. Utdrikningslag er som regel dyrere, men forhåpentligvis veldig gøy). Har man ikke råd, sier man nei. Det koster penger å fylle opp garderobeskapet enten det er til et bryllup eller til en fest. Man må ikke kjøpe ny kjole hver gang man skal på noe. Og må man kjøpe nytt antrekk, så må man ikke kjøpe noe til flere tusen kroner. Det koster penger å kjøpe gave enten det er til et bryllup eller en bursdagsfeiring. Man bestemmer selv prisen. At det skal matche kuverten er bare tull. Man vet uansett ikke hvor mye det koster, med mindre bridezillaen spesifiserer det. --- Så kan man selv velge om man ønsker å bruke pengene på et bryllup, et annet arrangement (konsert el.l.), eller på dagligvarer og regninger. Og man står alltid fritt til å takke nei. Endret 12. mars 2009 av Jade
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #27 Skrevet 12. mars 2009 Det koster penger å reise bort en helg uansett om det er bryllup eller ikke. Bestiller man tidligere, kan man få snille reisepriser. Setter man ned standarden, kan man bo billigere (hytte, pensjonat, venner/slekt, osv). Har man ikke råd, sier man nei. Det koster penger å dra på fest enten man stikker på byn, eller i et lukket selskap, eller utdrikningslag (i bryllup får man ofte drikken gratis. Utdrikningslag er som regel dyrere, men forhåpentligvis veldig gøy). Har man ikke råd, sier man nei. Det koster penger å fylle opp garderobeskapet enten det er til et bryllup eller til en fest. Man må ikke kjøpe ny kjole hver gang man skal på noe. Og må man kjøpe nytt antrekk, så må man ikke kjøpe noe til flere tusen kroner. Det koster penger å kjøpe gave enten det er til et bryllup eller en bursdagsfeiring. Man bestemmer selv prisen. At det skal matche kuverten er bare tull. Man vet uansett ikke hvor mye det koster, med mindre bridezillaen spesifiserer det. --- Så kan man selv velge om man ønsker å bruke pengene på et bryllup, et annet arrangement (konsert el.l.), eller på dagligvarer og regninger. Og man står alltid fritt til å takke nei. Uansett er det dyrt å fly. Så er det da ikke alle ruter som har superpriser. Vi bor sel til at det er sas som har monopol......
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #28 Skrevet 12. mars 2009 Klart man velger selv om man vil takke ja eller ikke, men jeg antar jo at de fleste brudepar inviterer gjester de ønsker skal komme og da er det jo kanskje ikke så lurt å velge løsninger som er kostbare for gjestene og f.eks. la dem betale maten selv, velge en spesiell kleskode, legge bryllupet på steder som har dårlig med muligheter for rimelig kommunikasjon, arrangere over flere dager etc. etc. For ikke å snakke om hvor grinete enkelte bridezillaer blir hvis man drister seg til å takke nei til å delta i den verdensbegivenheten nettopp deres bryllup er! Å gifte seg er faktisk en av de få tingene som fremdeles er helt gratis og hvor mye bryllupet skal koste er helt opp til det enkelte brudepar. Og hvordan hadde du forresten tenkt å sørge for å kun invitere "motiverte" gjester? Sende ut spørreskjema før du skriver gjesteliste? Er nok ikke bare bare å være bridezilla heller, for det viser seg jo at får ikke gjestene det som de vil,.. da blir jammen de og grinete.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #29 Skrevet 12. mars 2009 Sendt invitasjon TIDLIG slik at folk kan velge om de vil komme eller ikke. da er det også muligheter for å finne billigere flybilletter (går jo buss og tog til rimelig pris også) og overnattingsmuligheter. Har også sendt forespørsel til hoteller og fått rabatter for gjestene, i tillegg lett frem linker til vandrehjem,camping og sommerhotell som er rimligere på vår hjemmeside. Jeg har vært med i to bryllup der gjestene "måtte" bo i samme hotell, ikke bare pga rabatt, men også for å samle gjestene. Det syntes jeg var helt greit, det er et valg jeg tar og kostadene deretter. Kostet meg 5000 med hotell og reise. Uansett syntes jeg det var verdt det for det var så koselig og siden jeg fikk invitasjon tidligere kunne jeg legge av noen kroner til det. De som ikke kan komme til bryllup tror jeg neppe blir snurt om de får nei? For min del er det greit det. kan da ikke forlange at folk kommer?? Men å klage over at det koster synes jeg nesten blir for dumt!
Gjest AnneShirley Skrevet 12. mars 2009 #30 Skrevet 12. mars 2009 Kan da ikke være så mye å diskutere om det er dyrt å være gjesti bryllup. I noen tilfeller kan det bli dyrt, men det er frivillig å delta, enkelt og greit. Det aller meste man bruker penger på er i bunnen og grunnen frivillig. Men folk elsker å diskuterer om det er dyrt eller ei likevel. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være "forbudt" å diskutere gjesters kostnader ved bryllup.
Gjest strykebrett Skrevet 12. mars 2009 #31 Skrevet 12. mars 2009 (endret) Vil bare presisere at jeg ikke mente å være utakknemlig da jeg skrev denne tråden. Som mange sier: jeg kunne jo ha takket nei. Som jeg sa: dette er ikke noe brudeparet har gjort med overlegg. Tanken bak tråden var ikke å syte over hvor "uhorvelig" mye penger jeg brukte (var mye penger den gang, nå har jeg god råd og ville ikke tenkt over det en gang). Tror ikke noen hadde tenkt over det i det hele tatt at det kom til å bli såpass mye penger tilsammen, det var egentlig det jeg ville ha fram.. Endret 12. mars 2009 av strykebrett
Leo Skrevet 12. mars 2009 #32 Skrevet 12. mars 2009 Er nok ikke bare bare å være bridezilla heller, for det viser seg jo at får ikke gjestene det som de vil,.. da blir jammen de og grinete. Jeg er ikke grinete i det hele tatt og, som sagt, synes jeg det var veldig hyggelig både å bli invitert og å være gjest i nevnte bryllup, MEN det må jo være lov både å nevne og diskutere at et bryllup kan være dyrt for gjestene også?! Spesielt når brudeparet legger opp til et pretensiøst arrangement som de selv egentlig ikke har råd til, men, mer eller mindre skjult, forventer at gjestene betaler en stor andel av gildet. (Som f.eks. den gangen man ble fraktet mer enn langt ut på landet i buss etter vielsen, men da baren (Som man for øvrig, og til manges overraskelse, måtte betale selv...) stengte var det ingen som hadde tenkt på transport tilbake. Iført lang kjole, høye hæler og lite penger, var det ikke så mange andre muligheter enn å bestille taxi og det kostet den gangen 2.000 kroner. Helt greit det hvis man vet om det på forhånd, men jeg hadde ikke blitt informert og levde den gangen på studenbudsjett...).
Gjest veldig sær gjest Skrevet 13. mars 2009 #33 Skrevet 13. mars 2009 Hvis jeg må reise med fly og bo på hotell i tillegg til å kjøpe en gave tilsvarende kuvertprisen, noe som i noen tilfeller ville ha kostet meg som gjest 7-10 000 kroner - da sier jeg pent tusen takk men jeg har dessverre ikke anledning til å komme. Gidder ikke forklare hvorfor, det er min sak. De eneste jeg er villig til å bruke så mye penger på i forbindelse med et bryllup er mine egne barn, og barnebarn når den tid kommer. Og jeg syns det skal være lov å diskutere gjesters kostnader selv om det er frivillig å takke ja til å være gjest.
Gjest Gjest_tine_* Skrevet 13. mars 2009 #34 Skrevet 13. mars 2009 Ser virkelig ikke problemet med å diskutere gjester kostnader i bryllup (det er lov å ikke lese i tråden hvis man synes den er tullete..). Hva med å ta denne tråden som en tips-tråd både til brudepar og gjester ift kostnader i bryllup? Brudeparet bør tenke seg om; "påfører vi gjestene unødige kostnader?", og gjesten bør tenke seg om; er dette et bryllup jeg virkelig ønsker å gå i, og "påfører jeg meg selv unødige kostnader?".. For å illustrere hvordan det kan gjøres (mine tips): Jeg var i bryllupet til en god venninne i fjor sommer. Brudgommen var utenlandsk, og siden de bor i Norge, ville de gjerne gifte seg i hans hjemland. Det er klart bryllupet ble dyrt for oss gjester fra Norge, men jeg synes brudeparet "taklet" det hele på en fin måte: - Allerede i planleggingsfasen spurte de alle gjester om de kunne tenke seg å feire dagen med dem i det aktuelle landet (vi følte at det var viktig for dem å ha oss der) - De inviterte bare familie og de nærmeste vennene - De informerte tidlig om dato, og prøvde å tilpasse denne til alles ferier ol - De la byllupsfesten til et sted hvor det var mange alternativer til billig bo rundt om - og listet opp de ulike alternativene - De la ut forslag til reiseplaner (billige og dyrere) - De la ut forslag til andre aktiviteter rundt, slik at gjestene kunne planlegge ferie til det aktuelle stedet (De hadde forresten ikke fri bar utover et par bonger til hver etter maten - noe som jeg synes var helt greit; men det er en helt annet diskusjon) Totalt kom turen på ca 7000kr for meg og min mann, men vi valgte å se på det som en liten ferie. Vi sparte opp litt penger på forhånd, dro ned litt tidlig og hadde en flott ferietur sammen - og fikk se to gode venner gi hverandre sitt ja i flott omgivelser.. Mitt poeng er at både brud og gjest kan gjøre sitt til at gjestene ikke deltar i bryllupet "med bismak i munnen"...
bunadbrud Skrevet 13. mars 2009 #35 Skrevet 13. mars 2009 Mitt poeng er at både brud og gjest kan gjøre sitt til at gjestene ikke deltar i bryllupet "med bismak i munnen"... Vi har prøvd å stekke oss så langt som mulig er for at gjestene ikke skal påføres store ekstrakostnader, bl.a.: - Siden vi gifter oss i bunad oppfordrer vi alle som har til å stille i sin (og dersom noen velger å kjøpe seg bunad i den anledning så mener jeg at det ikke er noe vi kan lastes for, da bunad er en invistering) - Til de langveisfarne har vi ordnet gratis overnatting - Vi ordner også mat fredag og søndag (til en viss grad da) - Folk flest har visst om datoen i to år, slik at de som har måttet betale dyre billetter (vet om noen), mener jeg har kun seg selv å takke (Han har bl.a. noen søskenbarn med samboere som kommer med fly til 25-3000 pr. pers) - Vi har også gitt tydelig uttrykk for at det er for oss mye viktigere at folk ønsker å dele dagen med oss en at vi får en dyr gave/gave i det hele.
Gjest Gjest_Brud_* Skrevet 13. mars 2009 #36 Skrevet 13. mars 2009 Det jeg reagerte på som var tullete var at den sytete tonen hos gjestene i dette forumet. En diskusjon om hvordan en kan kutte kostnader for brudepar og gjester ønskes mer enn velkommen. Men utan syting takk!
Gjest Gjest_gjestine_* Skrevet 13. mars 2009 #37 Skrevet 13. mars 2009 Jeg gifter meg snart, og har mange slekninger som bor godt stykke unna. Jeg forstår godt at noen kanskje takker nei da de synes det blir for dyrt, og helt ærlig, det respekterer jeg. Her om dagen ringte ei tante meg, som jeg ikke har snakket med på lenge. Det første hun spurte om var overnatting, ikke noe "takk for invitasjonen, så hyggelig...". Hun sa det ikke direkte, men ga uttryk for at det var langt og dyrt å reise, men er jo fadder for meg så "må" komme... Hva skal jeg gjøre da? Hadde jeg ikke sendt invitasjon så hadde de nok reagert på det også... Leit at noen fokuserer på bryllupet vårt som en utgiftspost, og ikke tenker på det at det er en viktig dag for oss og at de er invitert fordi de betyr noe for oss og vi vil dele dagen med de. Men uansett, de er velkommen, og jeg håper de synes det blir en bra fest med god mat og fri bar, og verdt pengene... Enig i at brudepar også må tenke på gjestene, og prøve ikke legge opp alt for dyrt løp for de, ikke alle er like penge sterke. Men å legge ut for reisekostnader til gjestene har vel de færreste brudepar råd til...
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #38 Skrevet 14. mars 2009 Det jeg reagerte på som var tullete var at den sytete tonen hos gjestene i dette forumet. En diskusjon om hvordan en kan kutte kostnader for brudepar og gjester ønskes mer enn velkommen. Men utan syting takk! Du er den ene store syteren her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå