Gjest strykebrett Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Ble litt inspirert av tråden til hun som ville arrangere bryllup der gjestene skulle betale selv for maten. To gode venner av meg giftet seg for en tid tilbake, og når jeg tenker over det ble dette veldig dyrt for meg. Var student uten de store biinntektene på den tiden så det svei skikkelig i lommeboka å delta i feiringen, selv om dette var et budsjettbryllup og ikke noe fancy opplegg. "regningen" ble som følger: Utdrikningslag : 1200 kr (drikke til meg selv og bruden, gave til gavelek, mat, T-skjorte, taxi) Kake (ble bedt om å bake en) : 220 kr Gave: 450 kr Sum: 1870,- Jeg lånte klær av noen andre så dette hadde jeg ikke utgifter på. Utdrikningslaget var forsøkt gjort så billig såm mulig uten noen dyre aktiviteter. Jeg bodde i nærheten og trengte ikke bruke penger på reise. Det var ikke noe spleising på mat i bryllupet og de hadde fri bar. Likevel ble det såpass med penger alt i alt. Det er jo ikke noe brudeparet har gjort med vilje, det er bare det at alt i alt blir det en del penger av det. Kanskje noe å tenke på for forlovere og vordende bruder? I alle fall hvis de dere inviterer har litt sensitiv økonomi.
Leo Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Ja... Vi var bryllupsgjester i sommer og det kom vel til sammen på nesten 15.000 kroner(!). Det var veldig hyggelig og vi deltok med største glede, men vi måtte a) ta oss fri fra jobb en dag hver, b) overnatte to netter på stedet hvor bryllupet ble holdt, c) kjøpe gave og d) ordne transport 30 mil hver vei. Dette var ikke ekstragavant lagt opp fra brudeparets side, tvert i mot, men med pass av dyr, litt påfyll i klesskapet, et utdrikningslag i forkant osv., så ble det rett og slett ganske dyrt med bryllup "tre dager til ende"! Hadde ikke dette vært et brudepar vi satte veldlig stor pris på, hadde det vel ikke vært aktuellt tror jeg... Forrige sommer var jeg i et bryllup på et dyrt hotell hvor det nærmest var forventet at man bodde på hotellet. Kostet meg vel også ca. 10.000 kroner med reise, fri fra jobb og to hotellovernattinger... Misforstå meg rett; det er hyggelig med bryllup, men det er ikke bare bare å være gjest heller!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Selv har jeg aldri kjøpt nytt antrekk for å gå i bryllup - de fleste har vel en OK kjole hengende i skapet? Eller en bukse som ikke er dongeri pluss en OK topp? Om man absolutt vil kjøpe nytt antrekk, er det vel for at man har LYST på en ny kjole, ikke for at man må kjøpe en. Ser jo at ingen av dere over har brukt penger på klær heller, men jeg synes at dette argumentet så ofte går igjen i slike diskusjoner. Selvsagt koster det penger hvis man skal reise og overnatte, men jeg er såpass budsjettorientert at hvis jeg ikke får sove på gulvet hos slektninger i bryllupet, bestiller jeg RIMELIG overnatting, sist lå vi i hytte på en campingplass et stykke unna - men vi var flere bryllupsgjester der, så det ble ordnet med skyss til oss. Bryllupet før der igjen lå vi i telt i hagen til noen i området (sammen med flere teltere), men da var det jo sommer, og jeg hadde tilgang til dusj hos disse menneskene. Men budsjettmentaliteten min henger ganske sterkt igjen fra studietiden... Og det må selvsagt være vær til det, pluss litt sosialt med flere på den selvutnevnte "campingplassen". Jeg synes ikke at 1870,- totalt var så mye hvis du er en så god venninne av bruden at du blir bedt i utdrikningslaget. I allefall har jeg kost meg mye i mine venninners bryllup, det har vært en stor dag for alle i venninnegjengen hver gang noen av oss har giftet seg, og verdt å betale litt for. Og utgiftene blir jo spredd utover en periode, utdrikningslaget kan kanskje sees på som en vanlig fest med litt ekstra? Jeg tror vi i gjennomsnitt har lagt ut ca 800 hver på de utdrikningslagene vi har hatt hos oss (inkl drikke til oss selv). Men igjen har vi vært budsjett-tenkere, for det er flere alenemødre med dårlig råd i gjengen. De gangene jeg har reist og det har kostet mer, har det vært ganske nær slekt som har invitert, og da synes jeg det er riktig å betale litt, det er jo en merkedag for familien. Men jeg kan godt si nei til en invitasjon hvis det er perifere slektninger eller andre som jeg ikke har lyst eller råd til å ta fri fra jobb/betale i dyre dommer for.
Noli Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Jeg går svært sjelden i kjole, så for meg var det nødvendig å kjøpe ny første gang vi ble invitert i bryllup som par. Men jeg fant en utrolig fin en til under 500 kr, som jeg også har brukt ved flere anledninger etterpå, så jeg klager ikke på det. De fleste gjestene våre må nok betale litt for å komme i vårt bryllup, men det er fordi vi gifter oss på mitt hjemsted i kirken der faren min er gravlagt. Jeg har litt dårlig samvittighet, men samtidig velger jo folk selv. Vi har sagt til folk at om det står mellom gave eller å komme, vil vi at de kommer. Og om de ikke har råd til noen av delene, skjønner vi det også veldig godt. Jeg synes selv vi har en "god" grunn til å gifte oss der vi gjør, og jeg ville aldri i verden ha giftet meg langt borte om det bare var fordi det var fint der, f.eks. Kjenner folk som har invitert til bryllup på en eller annen fancy strand i syden, og blitt fornærmet når folk ikke kom, det synes jeg er litt vel selvsentrert.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 For meg er det reiseutgiftene som har utgjort det meste av budsjettet, da de fleste av mine nærmeste bor langt unna. Og da kommer jeg fort opp i 1000-2000 kr bare der, noen ganger mer hvis jeg ikke kan overnatte hos familie - og enda mer om jeg har valgt å reise ned i utdrikningslag i tillegg. Så jeg kan si meg enig i at det koster, og merkes på en slunken økonomi som jeg stort sett har hatt. Men samtidig er jo bryllup noe en varsles om god tid i forveien, så det ofte er mulig å sette av noen kroner Jeg har bare takket nei til ett bryllup - og det skulle jeg gjerne gått i om jeg hadde sluppet reisen (var med på en gave); det hadde vært en travel sommer med to andre bryllup, mye reising (ikke ferie) og jobbing, så jeg orket rett og slett ikke.
Donpedro Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Altså; man står fritt til å takke nei til ting om man ikke har råd eller synes det blir for dyrt av andre grunner.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Altså; man står fritt til å takke nei til ting om man ikke har råd eller synes det blir for dyrt av andre grunner. Altså; nå er det ikke det denne tråden handler om.
Donpedro Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Altså; nå er det ikke det denne tråden handler om. Eh, jo. Når man synes utdrikningslag blir for dyrt slik at det koster mase å være gjest, så kan man faktisk takke nei. Det samme gjelder alle de som "må" kjøpe ny kjole, "må" kjøpe dyr gave osv.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Eh, jo. Når man synes utdrikningslag blir for dyrt slik at det koster mase å være gjest, så kan man faktisk takke nei. Det samme gjelder alle de som "må" kjøpe ny kjole, "må" kjøpe dyr gave osv. Eh, nei. For når man takker nei er man ikke gjest.
FoxyFish Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Eh, jo. Når man synes utdrikningslag blir for dyrt slik at det koster mase å være gjest, så kan man faktisk takke nei. Det samme gjelder alle de som "må" kjøpe ny kjole, "må" kjøpe dyr gave osv. Helt enig. Synes det er litt merkelig å klage over et dyrt arrangement når man selv har takket ja til innbydelsen. Er paret relativt perifert så kan man jo takke nei med en lettere unnskyldning. Om man derimot står paret veldig nære, burde man kunne kommunisere seg frem til noen budsjettmessige løsninger. Det blir jo som å si ja til å bli med på ferietur til Sør-Afrika for deretter å klage på hvor dyr reisen var.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Eh, jo. Når man synes utdrikningslag blir for dyrt slik at det koster mase å være gjest, så kan man faktisk takke nei. Det samme gjelder alle de som "må" kjøpe ny kjole, "må" kjøpe dyr gave osv. Jeg har så langt funnet på unnskyldninger for å slippe å være med i tre utdrikkingslag til fjerne venner fra ungdomsskolen. For å si det sånn, det ble ikke spesielt godt mottatt...
FoxyFish Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Eh, nei. For når man takker nei er man ikke gjest. Nettopp! Og man sparer de pengene. Det er ikke verre enn som så! Si ja om du kan takle utgiftene det medfører, si nei om du ikke kan takle dem.
FoxyFish Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har så langt funnet på unnskyldninger for å slippe å være med i tre utdrikkingslag til fjerne venner fra ungdomsskolen. For å si det sånn, det ble ikke spesielt godt mottatt... Har det noe å si om det blir godt mottat eller ikke når dette er fjerne venner fra ungdomsskolen?
Gjest gjesten Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 Jeg gifter meg om noen måneder. Jeg har flyttet til annet sted i landet hvor vi skal gifte oss, og dette betyr at mange i min familie må reise langt for å komme i bryllupet. Jeg er klar over at noen synes det er litt lagt og at noen synes det er dyrt å reise. Jeg har kommet med forslag over billig overnatting til de som ønsker det. Jeg setter veldig pris på de som kommer. Vi bruker mye penger også, for at de skal ha det bra i bryllupet. Og jeg har FULL forståelse for at noen sikkert velger å ikke komme da de synes det blir for langt og dyrt. Bryllup er som regel DYRT. Både for brudeparet og gjestene. Men jeg håper at de som kommer fokuserer på det positive i dagen, og nyter den sammen med oss
Strix Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har så langt funnet på unnskyldninger for å slippe å være med i tre utdrikkingslag til fjerne venner fra ungdomsskolen. For å si det sånn, det ble ikke spesielt godt mottatt... Hvorfor bry seg om det er fjerne venner fra ungdomsskolen? Gode venner hadde blitt lei seg, ikke oppført seg dårlig pga. det. Jeg skjønner godt at det koster å være gjest i bryllup. Det trenger ikke nødvendigvis være noe negativt å si at det koster, men ja, det koster som regel litt. Utdrikkningslaget er vel det som er lettest å skippe tenker jeg. Vi skrev i takkekortene til alle som hadde reist et lite stykke at vi var veldig glade for at de tok turen. Noen fløy og det koster jo en del, men heldigvis kom de uansett. Vi ordnet med billig overnatting til alle og ordnet frokost hjemreisedagen. Ingen måtte ta fri fra jobb. Men vi fikk utrolig mange og flotte gaver, overveldende!! Det skal nok veldig mye til for at jeg bruker f.eks 10 000,- på å delta i et bryllup, da må det være mine søsken som gifter seg.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #16 Skrevet 12. mars 2009 Vi er et par som gjør det veldig dyrt for halvparten av våre gjester.. Vi er fra to helt forskjellige kanter av landet og halvparten av våre barndomsvenner og familier må dermed reise over 100 mil for å feire dagen sammen med oss. Vi har prøvd å gi tips til billig overnatting, fulgt med på flykampanjer, togbilletter osv, men det er ikke til å komme bort i fra at det blir veldig dyrt for enkelte gjester. Dette er vi klar over og det kan hende det er noen som må takke nei til invitasjonen.
Gjest Oppgitt Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 For et tullete forum! "Å, stakkars oss som er gjester, vær så snill å synes synd på oss". Brudepar kan ikke legge bryllup nær alle gjester og noen er uheldige. Takk nei hvis du ikke har råd. Verre er det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #18 Skrevet 12. mars 2009 For et tullete forum! "Å, stakkars oss som er gjester, vær så snill å synes synd på oss". Brudepar kan ikke legge bryllup nær alle gjester og noen er uheldige. Takk nei hvis du ikke har råd. Verre er det ikke. Såå enig. Utrolig hvordan noen klarer å få det meste til å bli negativt. Takk nei da vel..
Gjest Miley Skrevet 12. mars 2009 #19 Skrevet 12. mars 2009 Man må da kunne diskutere hvor dyrt det er å være gjest, like som man kan diskutere tåpelige dokurver? Sist jeg var gjest i et bryllup kostet det 8000,- i reise, kjole hadde jeg, 500 i gave. Jeg hadde heldigvis gratis opphold på stedet bryllupet ble holdt, men billig ble det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #20 Skrevet 12. mars 2009 Kan da ikke være så mye å diskutere om det er dyrt å være gjesti bryllup. I noen tilfeller kan det bli dyrt, men det er frivillig å delta, enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå