Gå til innhold

konfirmasjons gave til min søster

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

I mai skal min lille søster konfirmeres. Jeg tenker å gi henne penger for hun ønsker seg ikke smykker. Jeg tenke 500 kr ca? er dette for mye eller for lite? jeg jobber, men tjener ikke så spessielt bra er snart 22 år. Hva synest dere? hva ville du gitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
I mai skal min lille søster konfirmeres. Jeg tenker å gi henne penger for hun ønsker seg ikke smykker. Jeg tenke 500 kr ca? er dette for mye eller for lite? jeg jobber, men tjener ikke så spessielt bra er snart 22 år. Hva synest dere? hva ville du gitt?

Det er jo andre ting enn smykker å få kjøpt. Alle ønsker seg penger,men syns det er kjedelig med en haug med konvolutter med penger. Erfaringen min er at konfirmanten ikke husker hvor mye den fikk hverken fra den ene eller andre.

Kunne vert fint om du som søster ga en gave. Når hun ble voksen sier hun: denne fikk jeg av min søster til min konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det er jo andre ting enn smykker å få kjøpt. Alle ønsker seg penger,men syns det er kjedelig med en haug med konvolutter med penger. Erfaringen min er at konfirmanten ikke husker hvor mye den fikk hverken fra den ene eller andre.

Kunne vert fint om du som søster ga en gave. Når hun ble voksen sier hun: denne fikk jeg av min søster til min konfirmasjon.

ja.. men hun ønsker seg et slikt dyrt speilrefleks kamera, hun er veldig gla i å fotografere og da er det jo greit med penger. Hvis ikke har du noen andre forslag på hva man kan gi konfirmant da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har en lillesøster som skal konfirmeres neste år, og jeg synes 500 høres lite ut. Konfirmasjonen er den største gaven i livet i tillegg til bryllupsgaven..

Men det spørs jo veldig mye på skikken hos dere, hvor mye de andre gjestene gir og sånn..

Her ville 500 heller vært en gave fra et tante/onkelpar, eller en nær venn. Jeg kommer nok til å bruke omtrent 1500 på mine søsken, men det er fra meg og samboer...

Og så er det jo koselig om det er en ting som hun kan ha.. Drit i hva hun ønsker seg, litt humoristisk sagt..hun er 14, og kommer til å ønske seg helt andre ting om tre måneder. Hva med noen fine klassiske perleøredobber, en smykkeklokke (feks DG) eller noe kunstgreier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

men det er jo ikke vits å gi smykker ol hvis du vet at personen aldri kommer til å bruke de. Jeg fikk også mye smykker ol til min konf, men har omtrendt aldri brukt dem.

Jeg har ikke god rå, og skulle jeg gi henne 1500 kr så har jeg ikke mye til overs resten av mnd. jeg kan strekke meg til opp mot 1000 men ikke så mye over det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga min søster 500 kroner da hun konfirmerte seg for en del år siden. Da var jeg i din situasjon, med lite penger. Gi mellom 500 og 1000, alt ettersom hva du har råd til. Er ikke meningen man skal blakke seg helt heller..

Penger er helt greit. Lillesøsteren endte med å bruke sine penger på sertifikat. Selv fikk jeg mest smykker, og de vet jeg ikke lenger hvor er engang. Jeg brukte dem ikke..

Nå er jo dette en del år siden, men det jeg ble mest glad for var telt, sovepose, koffert og cd-spiller. Alt dette ble brukt masse i motsetning til smykkene jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun liker fotografering og vil kjøpe kamera, hvorfor ikke gi en gave i den sjangeren. En god bok om fotografering, hjemmelaget gavekort på stativ når hun har kjøpt kamera, utstyr til bilderedigering på data etc. Litt kjekkere enn penger, og det er vel nesten garantert at det blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Vet du om noen har tenkt å kjøpe det kameraet til henne? I så fall finnes det mange ting du kan kjøpe til som passer bra i din prisklasse. Kamerabag for eksempel, eller UV-filter (noe alle speilreflekskamera bør ha for å gjøre bildene bedre og beskytte linsa). Er hun veldig engasjert er jo en reflektor fin å ha. Lovis over her ga også mange fine tips syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hm_*

Jeg kjøpte ipod nano til min bror i hans konfirmasjon:D Tror det vil falle i smak:p Kostet meg 1590 kr men jeg syns det er verdt det for det er bare en gang i livet man har konfirmasjon. Jeg er 23 og er student også, så jeg er ikke rik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne jeg også, vil gjerne ha noen tips, både til jente og gutt. Og siden mine søsken er tvillinger og jeg er student har jeg hvertfall ikke råd til 1500 kr til dem hver, tenker mer 1500 til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Jeg har en lillesøster som skal konfirmeres neste år, og jeg synes 500 høres lite ut. Konfirmasjonen er den største gaven i livet i tillegg til bryllupsgaven..

.

Man gir etter hva man har råd til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg synes 500 kr høres helt OK ut. Konfirmasjonsgaver trenger slett ikke "ta av", de er (etter min mening) ikke sammenlignbare med bryllupsgaver og man skal ikke føle seg presset til å gi over evne.

Noen forslag:

-ettbinds leksikon

-atlas

-smykkeskrin

-ryggsekk

-turutstyr (kniv, stormkjøkken, turkjele, liggunderlag osv osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg grublet fælt når min yngste søster skulle konfirmeres, men heldigvis er vi to eldre søstre, så vi gikk sammen om å kjøpe en iPod til henne. Og det falt i smak :)

Ellers må jeg si at jeg fikk selv mange smykker og armbånd som jeg ikke kunne tenkt meg å gå med når jeg var 14 år og derfor lå de i smykkeskrinet mitt i mange år! Men nå.. 11 år etter... da er nettopp disse smykkene og armbåndene noe av det fineste jeg eier :) Så synes forslaget om perleøredobber var et godt forslag. De er klassiske og kommer aldri til å gå av moten.

Men jeg må å få sagt at hvis det bare er dere to, så ser jeg ikke noe problem med å gi 500kr i gave. Søstra di er jo klar over situasjonen din og skjønner nok at du ikke har all verden å legge i en gave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Ellers må jeg si at jeg fikk selv mange smykker og armbånd som jeg ikke kunne tenkt meg å gå med når jeg var 14 år og derfor lå de i smykkeskrinet mitt i mange år! Men nå.. 11 år etter... da er nettopp disse smykkene og armbåndene noe av det fineste jeg eier :)

Flott om du har fått klassiske smykker.

Jeg fikk stort sett bare "snorre"-smykker som var på moten på 90-tallet. :eeeh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

ja jeg kommer nok til å gi rundt 500-1000 kr, synest 1500 høres mye ut.. jeg vet ikke om noen kommer til å kjøpe det til henne, men jeg tror nok hun kommer til å kjøpe det selv for pengene hun får hvis ikke. Kanskje noen bøker eller noe kunne vert noe ja. Men sånn utstyr og sånn har jeg ikke peiling på så det er jo dumt hvis det ikke passer. Men kanskje et gavekort på en fotobutikk eller noe passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest utlogget
ja jeg kommer nok til å gi rundt 500-1000 kr, synest 1500 høres mye ut.. jeg vet ikke om noen kommer til å kjøpe det til henne, men jeg tror nok hun kommer til å kjøpe det selv for pengene hun får hvis ikke. Kanskje noen bøker eller noe kunne vert noe ja. Men sånn utstyr og sånn har jeg ikke peiling på så det er jo dumt hvis det ikke passer. Men kanskje et gavekort på en fotobutikk eller noe passer?

Jeg synes det er helt greit å gi 500 kroner om det er det du har råd til jeg - hun er jo søsteren din, og har jo antakelig en viss kjennskap til din økonomiske situasjon, og 1500 syntes jeg uansett hørtes litt mye ut hvis det kun er fra deg alene (hadde kanskje vært litt annerledes om det var en samboer inne i bildet). Og gavekort på fotobutikk, eller en bok om foto + litt penger evt. (det kommer jo an på hvor mye boken koster) er jo supert hvis hun er interessert i foto og har lyst til å kjøpe seg speilreflekskamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley

Jeg synes 500,- kroner til kamerasparing er en fin gave jeg. Hvorfor kjøpe en bok når det er penger til kamera hun ønsker seg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Hei og hå

jeg er selv konfirmant i år, og synes at 500,- fra en søster høres mye ut, jeg teker å få ca 250 per søsken eller noe sånt, ikkje 500 - 1500! da må dere ha mye penger i lomma! familien min eier ikke liten penger, men er overhodet ikke rik, og jeg forventer overhodet ikke 500 av en av søskene mine!

og hvis du får 1500 av ET søsken, ja da er du VELDIG bortskjemt!

jente 14 år

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Når du er 22 år, og ikke stinn i penger, er 500 helt greit og en fin gave. Syns det er helt fint at du gir penger. Hun ønsker seg kamera, og kan da få muligheten til å kjøpe det hun vil ha. Gio pengene med god samvittighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...