Gjest Maren Skrevet 8. juli 2003 #1 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg er temmelig sliten nå etter en ukes kamp med min eks over det som skulle bli en trivelig ferie for meg og min nye familie. :-? Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, og sammen med min nye mann har jeg to. For mange måneder siden bestemte jeg og min nye mann oss for at vi skulle i alle fall en uke til Danmark, og sa til eksen min når dette ble, og at det var mulig vi ble lenger. Helt greit, sa han. Ingen problemer. Jeg spurte om han skulle noen plasser i år, men det skulle han ikke. Så fant vi ut at vi ville bli lenger, da vi faktisk aldri har vært borte lenger enn en uke før, og følte at vi trengte dette nå. Reise og overnatting ordnes på og vi gleder oss stort. Plutselig får jeg melding fra min eks om at han har bestilt ferietur samme morgen som vi egentlig skulle ha kommet hjem, og han blir rasende når jeg sier at vi skal være fem dager til. Jeg kan ikke bare stjele hans uker, raste han og ber meg avbestille ferien vår. Jeg sa at jeg måtte få lov å reise på to ukers ferie jeg også, og at han ikke hadde protestert noe på det da jeg nevnte det for ham for mange månder siden. Og at jeg ikke kunne vite at han plutselig skulle på ferie allikevel. Og ikke tenker han på at det kanskje blir slitsomt for gutten vår å komme hjem etter en reise, og så haste avgårde på neste :-? Den ferien han har bestilt er noe han har lovet gutten vår hvert år, for å avbestille i siste liten, og jeg må finne på allverdens for at han skal glemme hva pappa har lovet. Tekstmeldinger av helt utrolig karakter haglet inn på mobilen min, så grove og fæle at de ikke kan gjengis her. Han truet med advokater og hele pakken og at jeg måtte betale ferien hans. Jeg snakket med advokat selv, som sa at det bare var tull fordi eksen fremdeles kunne reise på ferie. Og loven sier at far har rett på to ukes samvær i sommerferien, jul eller påske. Men det står ingenting om når dette er! Det står ikke navn på ukene. Jeg prøvde å forklare dette for eksen min, men det nytter ikke å snakke med ham. Han er irrasjonell og oppfører seg som et lite barn, og slik har han alltid vært. Jeg har aldri nektet ham samvær med sin sønn, og har aldri vært vanskelig på noe som helst vis når det gjelder samvær. Jeg har alltid føyet meg for hans ønsker for min sønns skyld, for å slippe problemer. Han har tidligere aldri vært interessert i å ha gutten to uker i strekk. Etter en knapp uke har han ringt meg og bedt meg ha ham noen dager. Men nå når vi for en gangs skyld har bestemt oss for to uker, DA skal han bare lage trøbbel. Han har bare ferie de tre siste ukene i sommerferien, sier han, noe jeg aldri har hørt om. Men allikevel, skal en familie på 5 personer hvert år, være nødt til å innrette seg etter en person og når han har ferie?? Jeg blir rett og slett sprø av dette her, og synes det er utrolig at voksne mennesker kan oppføre seg på den måten, uten at det går an å diskutere på normalt og fornuftig vis. Det gjelder tross alt et lite barn. Han sier han skal lete etter oss i Danmark, men det får han bare gjøre. Vi må få lov å ha hele familien vår samlet i to uker på en ferie. Eller hva synes dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 8. juli 2003 #2 Del Skrevet 8. juli 2003 Begge foreldrene har rett til to uker (minimum) i løpet av sommerferien, men det MÅ ikke være sammenhengende. Hadde det vært meg, hadde jeg reist 14 dager til Danmark som dere har planlagt, og gitt f... i trussler etc (men håper du lagrer/skriver de ned, evt. videresender til advokat slik at du har det loggført). Du sier at du har informert far tidligere om deres ferieplaner og da var det greit, men har du gjort dette muntlig eller skriftlig? Når det gjelder vanskelige exer så bør ALT være nedfelt skriftlig. Om du ikke allerede gjør det burde du skrive opp hver gang dere snakker sammen, når det skjer at du må hente barnet selv om far skulle ha to uker etc. etc. etc. Det skal være mulig - også for den med hovedomsorgen - å planlegge ferien i rimelig tid, uten at samværsforeldre skal komme å lage bråk. Du sier ikke noe om hva slags avtale dere har mht deling av sommerferien, (eller samvær forøvrig) men jeg ville anbefale at du lager et forslag som din advokat sender ex. Du kan f.eks. foreslå at dere skal ha to uker sammenhengende hver i løpet av sommeren, hvilke uker far vil ha skal han meddele deg innen 1. mai evt. at dere velger annethvert år først hvilke uker dere vil ha. Det høres veldig greit ut at man "tar det som det kommer" men når ex er vanskelig så elimineres en del kranglegrunner dersom man har klare avtaler. Husk: din viktigste oppgave har du i forhold til å ivareta BARNETs ve og vel, ikked dets far!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 8. juli 2003 #3 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg er temmelig sliten nå etter en ukes kamp med min eks over det som skulle bli en trivelig ferie for meg og min nye familie. :-? Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, og sammen med min nye mann har jeg to. For mange måneder siden bestemte jeg og min nye mann oss for at vi skulle i alle fall en uke til Danmark, og sa til eksen min når dette ble, og at det var mulig vi ble lenger. Helt greit, sa han. Ingen problemer. Jeg spurte om han skulle noen plasser i år, men det skulle han ikke. Så fant vi ut at vi ville bli lenger, da vi faktisk aldri har vært borte lenger enn en uke før, og følte at vi trengte dette nå. Reise og overnatting ordnes på og vi gleder oss stort. Plutselig får jeg melding fra min eks om at han har bestilt ferietur samme morgen som vi egentlig skulle ha kommet hjem, og han blir rasende når jeg sier at vi skal være fem dager til. Jeg kan ikke bare stjele hans uker, raste han og ber meg avbestille ferien vår. Jeg sa at jeg måtte få lov å reise på to ukers ferie jeg også, og at han ikke hadde protestert noe på det da jeg nevnte det for ham for mange månder siden. Og at jeg ikke kunne vite at han plutselig skulle på ferie allikevel. Og ikke tenker han på at det kanskje blir slitsomt for gutten vår å komme hjem etter en reise, og så haste avgårde på neste :-? Den ferien han har bestilt er noe han har lovet gutten vår hvert år, for å avbestille i siste liten, og jeg må finne på allverdens for at han skal glemme hva pappa har lovet. Tekstmeldinger av helt utrolig karakter haglet inn på mobilen min, så grove og fæle at de ikke kan gjengis her. Han truet med advokater og hele pakken og at jeg måtte betale ferien hans. Jeg snakket med advokat selv, som sa at det bare var tull fordi eksen fremdeles kunne reise på ferie. Og loven sier at far har rett på to ukes samvær i sommerferien, jul eller påske. Men det står ingenting om når dette er! Det står ikke navn på ukene. Jeg prøvde å forklare dette for eksen min, men det nytter ikke å snakke med ham. Han er irrasjonell og oppfører seg som et lite barn, og slik har han alltid vært. Jeg har aldri nektet ham samvær med sin sønn, og har aldri vært vanskelig på noe som helst vis når det gjelder samvær. Jeg har alltid føyet meg for hans ønsker for min sønns skyld, for å slippe problemer. Han har tidligere aldri vært interessert i å ha gutten to uker i strekk. Etter en knapp uke har han ringt meg og bedt meg ha ham noen dager. Men nå når vi for en gangs skyld har bestemt oss for to uker, DA skal han bare lage trøbbel. Han har bare ferie de tre siste ukene i sommerferien, sier han, noe jeg aldri har hørt om. Men allikevel, skal en familie på 5 personer hvert år, være nødt til å innrette seg etter en person og når han har ferie?? Jeg blir rett og slett sprø av dette her, og synes det er utrolig at voksne mennesker kan oppføre seg på den måten, uten at det går an å diskutere på normalt og fornuftig vis. Det gjelder tross alt et lite barn. Han sier han skal lete etter oss i Danmark, men det får han bare gjøre. Vi må få lov å ha hele familien vår samlet i to uker på en ferie. Eller hva synes dere? hei siden han har sakt det var greit har han egentlig ikke noe og komme med han burde sakt fra før men vis ah har ferie de samme ukene vert år så må yhan jo ha han da, jeg syns du kanskje burde ha undersøkt en gang til nåpr du bestilte om det var greit det er ikke sikkert han selv kan bestemme helt når han kan ta ferie da må du ta hensyn til det og det er selvfølgelig slitsojmt og komme hjem og så dra på nytt det kan du si, når det er to foreldre som må du ta hensyn til dena ndre også i planleggingen skal man ta ehnsyn til barnet må man samarbeide og da bør dere kunne informere verandre om når det passer i god tid om du har hovedomsorgen bør du ikke bestemme alt dere bør ha sammarbeid for og finne løsning jeg syns det var bra det som står under her en annen ting er at det kan vere lenge med to uker også vorfor er det så galt om dere bare tar en så som barn syns jeg detv ar slitsom og vere borte i to uker vis dere bare tar en så for ahn jo vert hjemme en uke før han drar igjen hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 8. juli 2003 #4 Del Skrevet 8. juli 2003 ....bare lurer, har vi barn med samme mann ??? Det er faktisk ikke slik at foreldrene har rett på ferie med barnet men at barnet har rett på ferie med begge foreldrene. Men en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, reis på ferie, og gjør det du mener er best for ditt barn. Ta vare på sms fra han og få politiet til å logge dem. Da har du et bedre utgangspunkt for den neste samværsavtalen dere lager, der dere tydelig bør skrive på et tidlig tidspunkt hvilke uker og andre tider far skal ha sin sønn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maren Skrevet 9. juli 2003 #5 Del Skrevet 9. juli 2003 Takk for responsen, og gode råd. Ja, jeg har loggført og tatt vare på de grove meldingene. Det er godt mulig vi har barn med samme mann ja, Tex hihi Tror det finnes en del av den sorten. Vi reiser på ferie og koser oss. Barna gleder seg så mye at de nesten ikke kan tenke på annet. Etter ferien kommer jeg til å snakke med advokat om å få ordnet en samværsavtale, så jeg slipper dette marerittet flere ganger. Det er alltid en eller annen form form for trøbbel hver eneste sommer, jul, påske og lignende, og det er forferdelig slitsomt. Alt hadde vært så mye enklere hvis eksen min bare hadde vært i stand til å diskutere som et voksent og fornuftig menneske. Han er dessverre av den sorten at man aldri skal lære ham noe, han kan alt og det han ikke kan er ikke verdt å vite. Bare det at han i en alder av 22 år ikke visste forskjell på farmor og mormor viser f.eks. litt om hans mentale utvikling. Men uansett er han min sønns far, og jeg gjør alt for at min sønn skal ha det fint og ikke lide under alt som skjer. Foreløpig får han ikke med seg noe særlig, men jeg gruer meg til senere, hvis faren har tenkt å fortsette i de samme baner. Tusen takk igjen dere, og riktig god sommer 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå