Gjest skiavhengig Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 hei! jeg trener hver dag, går 1-2 timer ski og yoga. dette utgjør for meg mellom 800-1500 kcal i "ekstra forbrenning". den ene dagen i uka jeg pålegger meg selv treningsfri føler jeg meg elendig. jeg spiser mellom 900-1400 kcal pr dag. er dette et slit for kroppen, eller går det bra? jeg har en sperre for å spise mer. jeg er ute etter å slanke meg, er liverredd for å legge på meg. er 155 og 68 kg, ønsker å være 50-55 kg og ser helst å nå det målet fort, men vil jo ikke la det ødelegge kroppen. håper jeg kan få hjelp med spørsmålet mitt!
Chanel.No5 Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Du må enten spise mer eller trene mindre. Med ett så lite inntak kombinert med all treningen du gjør så tror jeg ikke du kommer til å bli annet enn meget sliten etterhvert. Om du absolutt ikke ønsker å kutte ned på treningen bør du øke inntaket av mat. Skriv gjerne ned hva du spiser og når du trener på en vanlig dag så kan vi lettere hjelpe deg litt med kostholdet ditt..
Gjest Skya Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Ja, dette er nok et slit for kroppen og du bør nok spise mer. Du kan bruke denne siden til å regne ut din BMR. Altså antall kcal du ville ha brukt hvis du ikke gjorde noe på en dag. Og da skjønner du kanskje raskt at det blir for lite? Jeg gikk ut ifra at du var 25 år og da kom det opp at du trengte 2 773,32 kcal om du trente hver dag. Og da forstår du kanskje at det du gjør nå blir et hardkjør for kroppen din? Spis mer og få en fornuftig vektnedgang.
Chanel.No5 Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 (endret) Ja, dette er nok et slit for kroppen og du bør nok spise mer. Du kan bruke denne siden til å regne ut din BMR. Altså antall kcal du ville ha brukt hvis du ikke gjorde noe på en dag. Og da skjønner du kanskje raskt at det blir for lite? Jeg gikk ut ifra at du var 25 år og da kom det opp at du trengte 2 773,32 kcal om du trente hver dag. Og da forstår du kanskje at det du gjør nå blir et hardkjør for kroppen din? Spis mer og få en fornuftig vektnedgang. Enig her! Om du trekker summen kalorier i innleget over minus det du spiser får du ett tall som indikerer at du spiser altfor lite mat. Du kan trygt spise mye mer uten å bekymre deg for vektoppgang e.l. Endret 11. mars 2009 av Lotte27
Gjest skiavhengig Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 takk for svar, her kommer en vanlig dag jeg står opp ca 08.00 30 minutter yoga det utgjør ca 100 kcal frokost: en yoplait dobbel 0 med 20 g havgryn/go dag frukt: ca 120 kcal 09.00 går 1-2 timer ski, det utgjør mellom 800-1400 kcal lunsj: samme som frokost, 120 kcal middag: kylling eller fisk m grønsaker evnt ris. ca 5-600 kcal (har jeg bare gått en time om morningen går jeg kanskje en tur her) kvelds: frukt (ofte 1 mango) og 2 dl biola, 300 kcal tilsammen ca 1140 kal noen ganger kan det bli litt mer og noen ganger litt mindre.
venus_ Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Blir ikke du forferdelig sulten og sliten under treningen når du spiser så lite? Du burde spise mer til frokost og/eller lunsj. Hva med feks kokt egg, omelett, eggerøre, grovbrød med tunfisksalat, avokado osv? Kroppen din vil gå i sparemodus og holde på fettet istedet for å forbrenne det om du har så lite kcal-inntak i forhold til hva du bruker.
Chanel.No5 Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Viljestyrken din skal ingen si noe på, for med denne aktiviteten contra inntak av mat kan du umulig føle at du har masse energi..?? Jeg hadde personlig aldri klart det, du vil få mye mer ut av treningen din også om du spiser mer, det sier jeg av egen erfaring!!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 skiavhengig: jeg var nok på vei til å få spiseforstyrrelser da jeg begynte å slanke meg. spise rundt 1000 kcal dagen og var overbevist om at hvis jeg spist mer enn dette kom jeg ikke til å gå ned (fort nok). Heldigvis tok jeg til vettet og begynte å spise mer. Jeg fant ut at mitt gjennomsnittlige forbruk tilsvarte omtrent 2000-2200 kcal når jeg IKKE trente. Så da var det bare å legge seg litt under dette og ta nedgang sakte og kontrollert. Du kan spise MYE mer enn dette og fortsatt gå ned - og du vil gjøre det på en sunn måte og fortsatt ha masse energi.
Chanel.No5 Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 skiavhengig: jeg var nok på vei til å få spiseforstyrrelser da jeg begynte å slanke meg. spise rundt 1000 kcal dagen og var overbevist om at hvis jeg spist mer enn dette kom jeg ikke til å gå ned (fort nok). Heldigvis tok jeg til vettet og begynte å spise mer. Jeg fant ut at mitt gjennomsnittlige forbruk tilsvarte omtrent 2000-2200 kcal når jeg IKKE trente. Så da var det bare å legge seg litt under dette og ta nedgang sakte og kontrollert. Du kan spise MYE mer enn dette og fortsatt gå ned - og du vil gjøre det på en sunn måte og fortsatt ha masse energi. Enig her. Det er så viktig med næring for å kunne prestere i hverdagen, dette uavhengig om en trener så mye som trådstarter gjør eller ikke. Uten mat og drikke duger helten ikke! Det er verken godt for kropp ei heller sjel å ikke gi næring, hjernen trenger det også for å fungere optimalt!
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Til skiavhengig, jeg kan berolige deg med at du ikke kommer til å gå ned i vekt med denne livsstilen din. Og skulle du vær så heldig å miste noen kilo er det musklene som forsvinner først, ikke fettet. Kroppen din kommer til å gå på sparebluss, og da gjør den alt for å beholde fettet.
galskap Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Til skiavhengig, jeg kan berolige deg med at du ikke kommer til å gå ned i vekt med denne livsstilen din. Og skulle du vær så heldig å miste noen kilo er det musklene som forsvinner først, ikke fettet. Kroppen din kommer til å gå på sparebluss, og da gjør den alt for å beholde fettet. skriver under denne! og hva skjer da når du begynner å spise som normalt igjen? du går opp i vekt for kroppen er redd for at du vil gjøre det samme igjen å lagrer dermed på alt den får! vanligvis forbrenner man 1500kcal uten å gjøre noe som helst! tenk på den du. så spis mer! du trenger kun og forbrenne litt mer enn du spiser for å gå ned i vekt=) og om du har så dårlig tid med å gå ned så har du begynt treninga for sent. og prøve å rase av seg kilo gir deg bare en smell senere og du legger kanskje på deg mer enn du har gått ned og det er det ingen som vil... lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå