Gjest kenneth Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Hva skiller et arkitettegnet hus fra et som ikke er det? Hvem designer/tegner et "vanlig" hus? En del av de arkitekttegnede husene ser ganske ordinære ut for mitt utrente øye. Samtidig er det en del hus som har et særpreg uten å samtidig være arkitekttegnet (i følge boligannonsen). Anyone?
Gjest Gjest_merete_* Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Hei! Jeg har kjøpt et flott arkitekttegnet hus. Fikk det helt som jeg ville - og dette er kjøpt hos en såkalt "Ferdig-hus-leverandør". Så sånn er det Bra, "billig", en leverandør å stole på.
Gjest Elastica Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Jeg regner med at arkitekttegnet betyr at det er tegnet av arkitekt etter oppdrag fra byggherren. I motsetning til type ferdighus. Så vidt jeg vet kan også ferdighus være tegnet av en arkitekt, men av og til tror jeg imidlertid det er tekniske tegnere (eller lignende) som står for slike hus. Jeg kjenner hvertfall en teknisk tegner som jobber for et ferdighusfirma. Men dette vet jeg altså ikke veldig mye om. Selv forstår jeg begrepet arkitekttegnet hus som et hus som er tegnet av en frittstående arkitekt på oppdrag fra en byggherre, hvor huset er ekstra tilpasset tomt og behov hos oppdragsgiver i forhold til ferdighus. Dette er det sikkert noen andre som kan mer om enn meg, men jeg svarer likevel.
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har fått huset arkitekttegnet. Det er den mest glimrende avgjørelsen jeg har tatt i livet - fikk et hus som var tegnet akkurat etter våre behov i tillegg som arkitekten har tatt hensyn til tomt, solforhold, utsikt, vei, økonomi, osv .. Resultatet er et hyperfunksjonelt hus hvor hver minste kvadrat er utnyttet, du finner ikke noe "dødplass" i huset vårt, f.eks ingen skråvegger som stjeler plass. Mange seriøse byggfirma har avtaler med flinke arkitekter og kjente arkitektkontorer. Vår arkitekt har tegnet både privathus, hytter, kirker, skoler, osv ..
RitaR Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 ALLE hus er akitekttegnet. Men hus som gjerne skiller seg ut fra vanlige typehus blir kalt arkitekttegnet.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 ALLE hus er akitekttegnet. Men hus som gjerne skiller seg ut fra vanlige typehus blir kalt arkitekttegnet. Alle hus er nok ikke arkitekttegnet du, som nevnt over her tegner også teknisktegnere hus, i tilegg kan privatpersoner tegne sitt eget hus, ingeniører osv. Jeg har tegnet mitt hus, og sist jeg sjekket hadde jeg ikke noe arkitekttittel....
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Alle hus er nok ikke arkitekttegnet du, som nevnt over her tegner også teknisktegnere hus, i tilegg kan privatpersoner tegne sitt eget hus, ingeniører osv. Jeg har tegnet mitt hus, og sist jeg sjekket hadde jeg ikke noe arkitekttittel.... Vet om mange som tegner sine egne hus, men tegningene må selvsagt godkjennes av kyndige personer, og endringer må gjøres for at huset skal kunne bygges.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Vet om mange som tegner sine egne hus, men tegningene må selvsagt godkjennes av kyndige personer, og endringer må gjøres for at huset skal kunne bygges. Byggingeniører.
Gjest Ludovie Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 ALLE hus er akitekttegnet. Men hus som gjerne skiller seg ut fra vanlige typehus blir kalt arkitekttegnet. Nei. Jeg kjenner en byggmester som har tegnet sitt eget hus helt uten bruk av arkitekter. Dessuten finnes det som nevnt over tekniske tegnere som tegner hus for ferdighusfirmaer. Noen ferdighus er tegnet av arkitekter, men disse husene er allikevel ikke "arkitekttegnede hus" i den mest vanlige bruken av ordet, hvor jeg heller til Elasticas definisjon. Det arkitekter kan aller best er alt som har med formgivning, bruksvennlighet, funksjonalitet og estetikk å gjøre, og det er på disse områdene arkitekttegnede hus virkelig skiller seg ut fra andre hus. Det rent bygningstekniske, samt plan- og bygningsloven, er det andre yrkesgrupper som har minst like mye greie på, som f.eks. byggmestere, tømmermestere, osv, og de er derfor like kvalifiserte til å tegne hus som arkitekter, om man da ser bort fra de estetiske aspektene.
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Nei. Jeg kjenner en byggmester som har tegnet sitt eget hus helt uten bruk av arkitekter. Dessuten finnes det som nevnt over tekniske tegnere som tegner hus for ferdighusfirmaer. Noen ferdighus er tegnet av arkitekter, men disse husene er allikevel ikke "arkitekttegnede hus" i den mest vanlige bruken av ordet, hvor jeg heller til Elasticas definisjon. Det arkitekter kan aller best er alt som har med formgivning, bruksvennlighet, funksjonalitet og estetikk å gjøre, og det er på disse områdene arkitekttegnede hus virkelig skiller seg ut fra andre hus. Det rent bygningstekniske, samt plan- og bygningsloven, er det andre yrkesgrupper som har minst like mye greie på, som f.eks. byggmestere, tømmermestere, osv, og de er derfor like kvalifiserte til å tegne hus som arkitekter, om man da ser bort fra de estetiske aspektene. Da lurer jeg på hvilke byggfirma som bruker tekniske tegnere til å tegne hus. Alle seriøse byggfirma jeg kjenner til og selv har brukt bruker kun arkitekter til dette. Tekniske tegnere brukes til tekniske detaljer i husene. Har selv bygget KleppHus og de bruker kun arkitekter til husene sine, det samme gjør Block Wathe og Østerhus ..
Gjest Ludovie Skrevet 13. mars 2009 #12 Skrevet 13. mars 2009 Da lurer jeg på hvilke byggfirma som bruker tekniske tegnere til å tegne hus. Alle seriøse byggfirma jeg kjenner til og selv har brukt bruker kun arkitekter til dette. Tekniske tegnere brukes til tekniske detaljer i husene. Har selv bygget KleppHus og de bruker kun arkitekter til husene sine, det samme gjør Block Wathe og Østerhus .. Nå svarte Vanedis også på dette, men jeg svarer allikevel ettersom du henvendte deg til meg: Jeg kjente en gang en teknisk tegner som jobbet med å tegne hus for et byggfirma. Jeg husker imidlertid ikke hvor hun jobbet. F.eks. Lykkebo ble tegnet av snekker og daværende eier av Block Watne. Han står på hjemmesiden oppført som arktitekt for Lykkebo, og det kan de gjøre siden arkitekt ikke er en beskyttet tittel. Det stemmer at arkitekt ikke er en beskyttet tittel. Begrepet "arkitekt" minner på mange måter om "forfatter". Man kan godt si at noen er arkitekten bak noe uten at det impliserer at personen er arkitekt av yrke/utdanning, på samme måte som at man kan si at en person er forfatteren av en tekst uten at det nædvendigvis innebærer at vedkommende er forfatter av yrke. Jeg tviler forresten på at det finnes særlig mange mennesker som er frekke nok til å gå rundt og kalle seg arkitekt av yrke uten å være kvalifisert. Men de finnes nok. Som Vanedis påpekte er bare sivilarkitekter og andre arkitekter med medlemsskap i NAL som er kvalifisert for å ha denne yrkestittelen.
Gjest Elastica Skrevet 13. mars 2009 #13 Skrevet 13. mars 2009 Jeg tviler forresten på at det finnes særlig mange mennesker som er frekke nok til å gå rundt og kalle seg arkitekt av yrke uten å være kvalifisert. Men de finnes nok. Som Vanedis påpekte er bare sivilarkitekter og andre arkitekter med medlemsskap i NAL som er kvalifisert for å ha denne yrkestittelen. Min bekjente, som tegner for ferdighus omtaler seg selv som arkitekt - på tross av at vedkommende ikke er utdannet arkitekt, slik Vanedis skriver. Merkelig nok. Antakeligvis er det blant annet derfor mange tror at alle som tegner hus er arkitekter.
Gjest Ludovie Skrevet 13. mars 2009 #14 Skrevet 13. mars 2009 Min bekjente, som tegner for ferdighus omtaler seg selv som arkitekt - på tross av at vedkommende ikke er utdannet arkitekt, slik Vanedis skriver. Merkelig nok. Antakeligvis er det blant annet derfor mange tror at alle som tegner hus er arkitekter. Slike tilfeller tenkte jeg ikke på. Da jobber jo vedkommende som arkitekt, til tross for at hun/han ikke har tatt arkitektutdanning. Så på en måte er det da ikke feil av henne/ham å kalle seg det. Jeg kan imidlertid tenke meg at slikt er veldig irriterende for ordentlige arkitekter, og det er vel derfor de alltid har med MNAL i tittelen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå