Gå til innhold

Katolisismen

Gjest Søkende

Anbefalte innlegg

Gjest Zlata
Men spiller det noen for troen om en lar være å dyrke disse i det hele tatt, eller er dette viktig for katolikkene?

Det er riktig som Eithne sier, det er ikke en nødvendighet, men en berikelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei man må ikke ha en helgen å følge, men for oss fleste Katolikker er det nå viktig. Nå kan ikke jeg svare for alle de andre, men for min del har det vært viktig å ha helgener man kan blei "veiledet" av. Jeg har f.eks Terese av Lisieux, Kolbe og Frans Xavier som er blant annet vernehelgen i landet jeg har opphav i. Må presissere at vi dyrker ikke helgener da ;) Og ikke tilber vi dem heller. Vi ber ofte våre forbønner gjennom en helgen.

Takk for svar.

Men da har jeg to spørsmål:

1. På hvilken måte blir du veiledet av en helgen?

2. Hvor i Bibelen finner du dekning for dette?

Endret av KR-øst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eithne
Takk for svar.

Men da har jeg to spørsmål:

1. På hvilken måte blir du veiletet av en helgen?

2. Hvor i Bibelen finner du dekning for dette?

1. Du blir veiledet/inspirert av en helgen i ord og handlinger. Om å leve livet etter hva den aktuelle helgenen står for.

2. Når det gjelder Hvor, Hva, hvorfor anbefaler jeg denne linken :) Her står det litt mer.

http://www.katolsk.no/artikler/helgener.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du blir veiledet/inspirert av en helgen i ord og handlinger. Om å leve livet etter hva den aktuelle helgenen står for.

2. Når det gjelder Hvor, Hva, hvorfor anbefaler jeg denne linken :) Her står det litt mer.

http://www.katolsk.no/artikler/helgener.htm

I min Bibel står det at vi kan be for og med hverandre, men at vi alltid skal be til Faderen i Jesu navn. Jesus sa at vi skal be Faderen i hans navn.

Det står ingen steder at vi kan be gjennom døde personer, slik som helgenene.

Derfor finner jeg det ubibelsk.

Hva mener du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Derfor finner jeg det ubibelsk.

Hva mener du om det?

Moro å følge med på "fanatikere" fra forskjellige retninger innen samme tro diskutere. Det blir som å følge en seriøs krangel mellom voksne mennesker om tannfeen og julenissen. Jeg ser i det minste humoren i dette.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å følge med på "fanatikere" fra forskjellige retninger innen samme tro diskutere. Det blir som å følge en seriøs krangel mellom voksne mennesker om tannfeen og julenissen. Jeg ser i det minste humoren i dette.

Da blir det nok noe i likhet med det komiske og av og til latterlige jeg ser i det ikketroende skriver, når de skal forsøke å forklare noe de ikke har peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter
Da blir det nok noe i likhet med det komiske og av og til latterlige jeg ser i det ikketroende skriver, når de skal forsøke å forklare noe de ikke har peiling på.

Når da? Når du mener du sitter på den ekte og religiøse "sannheten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når da? Når du mener du sitter på den ekte og religiøse "sannheten"?

Jeg tror at enhver kristen har bedre greie på den kristne tro og det som følger med den, enn enhver ikke-troende. År med studier hjelper ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg tror at enhver kristen har bedre greie på den kristne tro og det som følger med den, enn enhver ikke-troende. År med studier hjelper ikke her.

Joda, men sett fra vår side, er dere kun veldig gode på å tolke ihjel ett eventyr. Ett eventyr på lik linje med Julenissen, Tannfeen og Askepott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...