Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Har snakket med forskjellige folk om tannpuss. har nemlig en datter på 18 mnd som ikke liker at andre pusser tennene for henne. gir jeg henne tannbørste så sutter hun mest på den, og biter litt, men det blir jo ikke pusset ordentlig.. prøver jeg å hjelpe til litt så er det hyling og skriking med en gang. svigermor påstår at man skal bare la barna gjøre som de vil. på helsestasjonen sa de at man må ousse skikkelig for det er viktig, osv. så jeg er litt usikker her.. hvordan gjør dere det?
Donpedro Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Vi pusser, kjapt og greit. Det får han ikke bestemme selv, og slik har det vært fra han fikk tenner. Før han fikk tenner pusset vi uten tannkrem - for å venne ham til vanen.
Elizia Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Vi pusser også om han vil eller ikke.. Må blåholde han til tider, men pusse må man jo. Her i huset er det mannens oppgave, jeg er litt mer pinglete må jeg innrømme.
rangi Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Vi pusser, rett og slett. Stort sett går det bra, han gaper opp og lar oss pusse. Det hjelper å la han holde noe annet mens vi pusser, da blir han ikke så opptatt av å ta tak i tannbørsten. Hvis han ikke vil, hoder vi han fast. Pusse tenner, det skal han. Viktig å lære dem gode vaner, syns jeg. Kan ikke la dem få det som de vil, da har man snart et bortskjemt, lite barn...
Gjest Gjest_Gabrielle_* Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Hei. Vi pusset "tennene" til favorittbamsen først- Da ble han litt mer velvillig. Selv om det nok ble en del hyling fremdeles, så ble han veldig opptatt av hvor godt munnen til bamse luktet.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 "Tannpuss" begynner man med tidlig, lenge før barnet får tenner, helst. Da kan barnet få sutte på tannbørsten og venne seg til følelsen. Øve jevnt og trutt, sånn at innen alvoret setter inn så er det blitt en vane. Men når barnet allerede er 18 måneder så er vel den sjansen borte. Da er det et godt tips det over her om å pusse bamsens tenner eller noe sånt først. Kanskje en av foreldrene også kan pusse sine tenner, mens barnet enten ser på eller gjør det samme. Tenner må pusses uansett, og det verste du gjør er å gi etter når barnet nekter. Det resulterer i et bortskjemt barn med dårlige tenner.
Trine_ Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Da han var på den aldren fikk han elektrisk tannbørste med mikke mus. Han får pusse litt selv, så tar jeg over etterpå.. Synger alltid "puss puss, så får du en suss" Tannpussen går som en drøm
Mamma1 Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Noen ting må man bare være bestemt på, som f.eks tannpuss. Her tvinget jeg om de ikke ville pusse tenna. Men, de fikk innarbeidet gode vaner tidlig, og det var sjelden noe problem.
Furstina Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Vi har också varit väldigt bestämda. Mamma eller Pappa SKA borsta tänderna. Punkt. Det har varit en del kämpande särskilt med storebror men sen insåg han att vi var starkare och envisare, och att det inte var så illa. När vi var färdiga kunde han ju gå tillbaka att leka lite innan det var dags att sova/gå till dagis. Lillasyster har också kämpat emot lite men hon har mest velat göra som storebror
Chakoya Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 Da jeg pusset tenner på noen smårollinger så sang jeg puss puss så får du en suss sangen. Også gav jeg dem et kyss på kinnet, eller kila dem litt i nakken osv. Etterhvert ble det veldig populært å pusse tennene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå