Gjest Gjest_nila_* Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 jeg tenker på å starte en kafè. på andre siden av landet enn der jeg jobbet for noen år siden.. dette var en lunsj kafê og jeg tenker som sagt på å starte opp noe veldig likt, bare litt mindre.. (i begynnelsen hvertfall) det som er greia er at jeg kan alle oppskriftene i hodet, på de tingenen jeg har lyst å ha i MIN kafe... må jeg søke om LOv av kafèen jeg jobbet i for å bruke dems oppskrifter ? ? noen som vet noe om dette`? evt hvor jeg kan få undersøkt slike ting??
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 om det er lov vet jeg ikke, det er det nok, men jeg synes ikke akkurat det er så moralsk. skjønner heller ikke hvorfor du ønsker det. hvis det allerede er en kafe med de samme rettene, hvorfor ikke gjøre noe litt annerledes?
Gjest TS Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 fordi det ikke holder til i samme del av landet og det er et bra konsept som jeg vet gikk bra i den byen den andre kafèen holder til..?? hva er d som er umoralsk med det??? og ville videreføre noe av den gode maten til en kafe som ikke blir en konkurent uansett!?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 og ville videreføre noe av den gode maten til en kafe som ikke blir en konkurent uansett!? I utgangspunktet er det ikke så enkelt. Det er ikke slik at man fritt kan ta andres idéer og bruke dem fordi man ikke anser seg som en konkurrent. Hva du får lov til i dette tilfellet, vet jeg ikke.
Leanne Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 jobbet du i en kjede kafè? Jeg har jobbet innenfor forskjellige kjeder og i kontraktene mine stod det at jeg hadde taushetsplikt om oppskriftene ovenfor andre, og ikke har lov til å bruke de i annen virksomhet senere.. ville tatt en telefon til kafeen for å høre jeg..
Gjest TS Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 enten har man lov å har skrevet under på ting, eller så har man ikke det..å da ser jeg ikke problemet med å starte en kafe i oslo når den andre ligger i trondheim. mulig jeg får høre md kafeèn da. dette var ikke en kjede neij. privateid liten kafe
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 du ser jo tydeligvis at det ikke er helt greit, ellers ville du vel ikke lagt fram problematikken her? selv om man ikke har skrevet under på noe kan man jo vise nok respekt til å spørre.. men du blir sikkert ikke arrestert om du gjør det uansett
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 jeg tenker på å starte en kafè. på andre siden av landet enn der jeg jobbet for noen år siden.. dette var en lunsj kafê og jeg tenker som sagt på å starte opp noe veldig likt, bare litt mindre.. (i begynnelsen hvertfall) det som er greia er at jeg kan alle oppskriftene i hodet, på de tingenen jeg har lyst å ha i MIN kafe... må jeg søke om LOv av kafèen jeg jobbet i for å bruke dems oppskrifter ? ? noen som vet noe om dette`? evt hvor jeg kan få undersøkt slike ting?? Er det mat som ikke serveres andre steder? Noe som er spesielt utviklet for denne kafeen, og som er nytt? Du vet alle har sin hemmelighet,men alle har noe alla likt. Tror neppe de hadde bedriftshemmeligheter på en lunckafe. Søker du på nett,så finner man millioner av oppskrifter.Kansje bare små endringer i mål og vekt,så dette tror jeg du ikke får problemer med. Kan du komme med eksempler på en sort? Så kan jeg komme med min oppskrift på den....
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Tja, det kommer vel an på hvor generelle disse oppskriftene er. Det skal jo mye til å si at man har patent på en brun saus eller et kyllingsandwich. Hvem som helst kan jo titte på en ingrediensoverskrift og prøve å lage noe hjemme som smaker likt. Med mindre man så markedsfører dette som "McDonalds-hamburger", så burde det jo ikke være noe problem. Hva slags type mat er det?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Det er vel egentlig ikke copyright på oppskrifter? Om du vil kan du servere Jamie Olivers retter på kaféen din.
Gjest TS Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 takk for gode svar sålangt:) det er typisk sandwicher å sånn, ja vanlig lunsj kafe mat egentlig. tenkte å tilføre andre ting som kafeèn iKKe hadde, men som dere sier, er jo mange slike kafeèr, skal jo noe til å ikke "stjele" noen andres mat egentlig...eller noe i nærheten. vi lagde alt fra bunnen av, dressingene og alt sånn.. så derfor jeg kan oppskriftene og lurer på om jeg kan bruke akkurat disse oppskriftene... vet om andre kafeèr som prøvde å etterligne den kafeen i samme by, og som kanskje hadde noe lignende sandwicher og sånn, men er noe spesielt med den kafeen jeg jobbet i, spesielt god mat der. alle kommer liksom tilbake dit, så er derfor jeg vil bruke akk de oppskriftene jeg faktisk kan i hodet mitt..
venus_ Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Jeg synes dette høres greit ut jeg. Slik jeg skjønner det skal ikke du kopiere menyen deres, men bruke noen av oppskriftene du lærte der. Men det er kanskje noe annet om det er helt spesielle ting det er snakk om, slik at det blir tydelig at dette har du "stjelt". Kokker lærer jo oppskrifter på alle restaurantene de jobber på, og disse tar de jo med seg til de nye arbeidsplassene sine.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 takk for gode svar sålangt:) det er typisk sandwicher å sånn, ja vanlig lunsj kafe mat egentlig. tenkte å tilføre andre ting som kafeèn iKKe hadde, men som dere sier, er jo mange slike kafeèr, skal jo noe til å ikke "stjele" noen andres mat egentlig...eller noe i nærheten. vi lagde alt fra bunnen av, dressingene og alt sånn.. så derfor jeg kan oppskriftene og lurer på om jeg kan bruke akkurat disse oppskriftene... vet om andre kafeèr som prøvde å etterligne den kafeen i samme by, og som kanskje hadde noe lignende sandwicher og sånn, men er noe spesielt med den kafeen jeg jobbet i, spesielt god mat der. alle kommer liksom tilbake dit, så er derfor jeg vil bruke akk de oppskriftene jeg faktisk kan i hodet mitt.. når det er sånn "typisk"mat,så risikerer du ingenting. At det er god mat,skyldes at tin er laget far bunnen av. Ferdgmat har en ting til felles, de har en felles emmen smak...en smak som ingen kan si hva heter. Det er ofte smaksforsterkere. At du har oppskrifter i hodet,betyr ingenting. Du kan lage hva du vil. Antagelig har mange i landet "samme" oppskrift. Min tippoldemor hadde en oppskrift på noen småkaker. Oppskriften hadde hu fra sin mor. Den var spesiell fra hennes hjemplass. I dag finner jeg samme oppskrift på nett, jeg kan ikke forlange at den er fr min tipptippoldemor, og nekte noen å lage de. Når vi er ute og spser,så prøver vi gjerne å lage det hjemme om vi finner noe som er veldig godt. Vi lager,tilfører noe ekstra...og Voila..så er det MIN oppskrift
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå