Gjest Alabama Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Er det dårlig å røyke og drikke mens man prøver? Det kan jo ta fryktelig lang tid før vi får positiv test!? Altså, jeg vet at man selvsagt ikke burde, men hvor mange av dere klarer å holde dere unna?
^^Belle^^ Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Jeg klarer på sett og vis å holde meg unna alkohol - altså at jeg ikke drikker mellom EL og mensen. Jeg røyker ikke, men snusen må jeg ha og satser på at motivasjonen for å slutte kommer når jeg blir gravid.
Gjest Alabama Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 Ja, det høres jo veldig fornuftig ut. Litt sånn jeg tenker med røyken. Røyker bare to-tre om dagen, men innbiller meg at jeg kommer til å trenge disse hvis jeg tester negativt... Jeg kommer selvsagt til å slutte på dagen dersom jeg blir gravid, men ligger ikke lille frøet ganske godt beskyttet de åtte første ukene?
Gjest jenta-i-røyken Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 http://mammanett.no/bli_gravid/bli_gravid_...ker_du_sjansene Røyking kan redusere fruktbarheten. Man finner stoffer fra tobakken både i væsken der egget ligger og modnes, så vel som i sædvæsken. Flimmerhårene i egglederne hos kvinner som røyker blir også ødelagte. Det medfører at egget ikke kommer frem dit det skal og risiko for svangerskap utenfor livmor øker. Sædcellene hos menn som røyker beveger seg dårligere enn hos ikke-røykende menn. Flere undersøkelser har funnet at misdannelser og kreft forekommer hyppigere hos barn hvis fedre røyket året før barnet ble født. (Nylander 2002) Det er antagelig klokt at mannen slutter å røyke før dere prøver å unnfange et barn. Husk at det tar 74 dager å danne nye sædceller! Etter å ha røyket fast i 7 år, sluttet jeg på dagen da vi begynte med prøvingen. Av uvisse årsaker klarte jeg å slutte helt, men forstår at det kan være veldig vanskelig for andre.. Tror nok det skal gå bra å røyke under prøving, slutte gjør du uansett da spiren sitter, men det skader kanskje ikke å prøve å slutte nå? Lykke lykke til- og velkommen blandt oss prøvere!
^^Belle^^ Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 (endret) Helt enig i at det ikke skader å prøve å slutte nå, det er jo klart at det er det beste. Jeg skjemmes egentlig over å ikke klare å slutte å snuse, men det er ihvertfall sannheten her i gården. Men om du så røyker de første 2 ukene og gjerne går på brakfulla en dag før du finner ut at du er gravid, tviler jeg på at spiren får noen særlig skade av dette. Jeg kjenner en jente som ikke visste at hun var gravid før hun var 5-6 måneder på vei. På denne tiden røyket hun fast og drakk hver helg. Barnet hennes ble allikevel friskt og fint, om enn litt senere i utviklingen enn andre de første par årene. Endret 11. mars 2009 av ^^Belle^^
Strix Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Røyker ikke, drikker litt(et glass vin i ny og ne) og tar en fest et par ganger i året. Har prøvd i over 2 år og til og med nå når vi skal i gang med prøverør sa de at det ikke var nødvendig å være totalavholden... Jeg har ingen problemer med å nyte et glass vin nå eller da, tror ikke det har særlig innvirkning på prøvingen i det hele tatt.
Gjest Ingrid-84 Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Jeg drikker veldig sjelden, men etter at vi ble prøvere så tenker jeg over hvor i syklusen jeg er hvis det blir prat om drikking.. Når det gjelder røyken så har jeg prøvd maaange ganger å slutte, men alltid tenkt at "jaja, jeg klarer å slutte når jeg blir gravid". Men det må da utløse et vanvittig stress i kroppen hos de som sliter med å slutte? Som ikke kan være bra for barnet? Da vi var hos spesialist gyn. første gang så sa hu til meg: "Du skal ikke bare slutte å røyke da? Det kan jo være så enkelt." Dette var i begynnelsen av september. To uker senere slutta jeg, og har ikke hatt et trekk siden. Jeg tror det ble enkelt for meg å slutte fordi jeg innså at det kunne hjelpe meg å bli gravid. Mamma røyka når hu gikk gravid med meg. Det gikk veldig bra. Men jeg orker ikke ta sjansen. Jeg synes det ser fælt ut med røykende gravide.
Miss I.W. Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Jeg slutta med røyken for mange år siden! (Var fantastisk lett med litt hjelp av boka "Endelig ikke-røyker", og kroppen gjorde ikke noe spesielt opprør.) Hadde jeg ikke slutta enda ville jeg nok likevell slutta "frivillig" når vi begynte å prøve, bare for å legge forholdene i kroppen mest mulig til rette for å bli gravid. Jeg drikker lite, men synes det er godt med et lite glass rødvin til helgemiddagen. Etter vi startet prøvingen har jeg unngått å drikke mellom eggløsningen og mensen. Vet at noen sier at det ikke er så farlig å drikke før du vet, men jeg vil ikke ta noen sjanser! Enn om noe går galt...? Better safe, then sorry, sier no jeg!
Gjest Gjest_linda_* Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 Både røyka og drakk helt frem til jeg testet positivt. Da la jeg begge deler på hylla og overaskende nok gikk det superlett å slutte (har mange mislykkede røykekutt forsøk bak meg). Testet forøvrig positivt i 1.pp.... drakk nok mer enn en normalmåned også ettersom prøveperioden vår var i desember som var full av julebord og annen morro. Har absolutt ingen dårlig samvittighet for livsstilen min i prøvetiden. Tenk på alle de som blir uplanlagt gravid... dersom det hadde en stor påvirkning ville det vært oppdaget og advart mot i mye høyere skala enn i dag. Forøvrig deler ikke spiren og mor noe de første ukene.... Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har begynt å prøve for tre måneder siden, og drikker om helgene når jeg har mensen/de første dagene etter, fram mot EL (og tar en røyk i ny og ne til fest, det er snakk om totalt max 6-7 i uken, som jeg kooooser meg med). Dette kan ta tid, og jeg har ikke lyst til å stresse meg selv med å endre livsstil helt før jeg i det hele tatt vet noe. Har en venninne som ble totalahvholds da hun begynte å prøve, og alt hun spiste dreide seg om forberedelser til graviditeten. Hun ble utslitt og deppa ,og etter 5 mnd med prøving og asketisk livsstil har hun også begynt å bli litt mer sosial og ta noen glass vin i helgene. I morgen skal jeg ta test igjen (venter mensen - er det IKM det kalles her - i overmorgen, syklusene mine er så stabile at man kan stille klokka etter dem). Hvis testen er negativ skal jeg på innflyttingsfest hos venninne samme kveld og drikke litt øl. Det er min "trøst" hvis testen viser seg å være negativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå