Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #1 Skrevet 11. mars 2009 Vurderer hund nummer to og har kommet frem til at shetland sheepdog er en aktuell kandidat. Ønsker en liten/medium hund som har et ok utgangspunkt for å gå over ens med hund nummer én, og som kan trives med agility og lydighet. Eldste hunden er en mellom/stor spisshund som brukes til spor og trekk, en omgjengelig hannhund på to år. Alltid kjekt å høre folks erfaringer, så fortell fortell hvis du har hatt sheltie i familien/ kjennskap til andres sheltier etc!
bergensjenta83 Skrevet 11. mars 2009 #2 Skrevet 11. mars 2009 Har ikke den rasen selv, men min onkel og familien har en søt liten jente. Hun er snill, leken ,bjeffer nesten ikke i det hele tatt, kosete ,liker turer i skogen og eller alle andre steder egentlig. Det er 4 barn fra 6 -15 år i familien så passer greit med barn også.Hun er god venn med katten også... selv om hun liker å erte den avog til hehe.
la Flaca Skrevet 11. mars 2009 #3 Skrevet 11. mars 2009 (endret) edit; Har inntrykk av at det finnes en del nervøse sheltier, eller er det avlet bort nå? Må man bruke mye tid på å gjøre dem trygge i ulike miljøer? Endret 11. mars 2009 av la Flaca
lovenemo Skrevet 11. mars 2009 #4 Skrevet 11. mars 2009 Har ikke rasen selv, men kjenne flere som har det og de er veldig fornøyde. Det er alt fra besteforeldre som vil ha selskapshund og/eller turhund, medlemmer i hundeklubben som trener aktivt i lydighet og agility, og noen er begynt å konkurrere. For meg virker det som en veldig trygg, lettlært og sosial hund, men som med alle andre må det trenes på. Finner man en god og seriøs oppdretter, og bruker en del tid på innlæring av grunnferdigheter, miljøtrening, sosialisering, så tror jeg at man kan få en meget trygg sheltie. Det eneste negative jeg kan komme på er at de kan ha tendenser til å bjeffe en del, men det er sikkert noe som kan kontrolleres bra dersom eier er konsekvent.
Gjest (ts) Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Høres jo veldig bra ut så langt! Er vel mest redd for å være uheldig og få en hund som er vanskelig å få til. Om det er så mange at man helst bør styre unna rasen liksom. Men man hører jo oftere om problemhundene enn alle de andre. Med god research på oppdrettere og kombinasjon er det antakelig et greit valg? Er jo erfaren med hund, men har hatt en veldig nervøs tispe en gang og ønsker ikke de problemene det førte meg seg. Bjeffing kan jeg takle.
Gjest Sheltie-eier Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Vi har en Shetland Sheepdog som nå er 8 år gammel. Vi kjøpte hunden etter anbefalinger av flere, da vi hadde små barn den gangen. Rasen passet oss veldig bra, og bortsett fra mye røyting og noe bjeffing, har jeg bare godt å si om rasen. Vår hund er veldig snill, lydig og en veldig "godslig" hund. Av natur er vår kanskje litt pysete og med mild personlighet, men i følge dyrlegen var alle valpene i dette kullet det. Den er ikke nervøs, og holder heldigvis ikke på med overdreven bjeffing. Hunden er veldig godt dressert, men det tror jeg har med at rasen er enkel å få til, og slett ikke vår fortjeneste bare. Hunden liker utfordringer og er veldig enkel å lære triks. Den er intelligent, og kan "hente" familiemedlemmer på kommando. Om det er vår hund, eller rasen generelt, så liker i alle fall ikke hunden vår å bli skitten, eller å gå tur i regn.
Lusken Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Super hunderase. til agility og lydighet er den spessielt ideel. En ting som de fleste sier, pass på oppdretteren. sheliter har skjeldent "hannhund-kriger". Jeg har stor erfaring med sheltier (har hatt de fra jeg var født til jeg flyttet hjemmefra opptil 7 om gangen) Vil absolutt anbefale den til deg. Men som sagt... Vær forsiktig! Det er en del "agility-sheltier" som er stooore pga hurtighet etc. og en del oppdrettere som absolutt ikke burde hatt valper. Pass op at oppdretteren har valpene i stuen/ ellers sosialiserer den mye! Det er mye grunnarbeid som skjer på den alderen. Og er det viktig å møte moren. Ofte har oppdretterne som er best lange ventelister fra akkurat den linjen så du må muligens vente en stund...
Gjest ts igjen Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 Må si jeg er veldig glad for feedbacken så langt. Den bekrefter det jeg tenker om rasen allerede. Men jeg sliter med å finne frem i oppdretterjungelen. Det er jo så mange! Rekner med at det er et skille mellom "brukssheltie" og "showsheltie", men litt vanskelig å finne ut av hvilke navn/linjer som hører til hvor. Er det i det hele tatt et skille? Angående størrelse, Lusken, så bryr jeg meg ikke så mye om det. Viktigere at hunden er stødig i hodet, ingen megakrise om den ikke kan stilles egentlig. (Spisshunden gjør det veldig bra i ringen og det er nok for meg ) Jeg er også bevisst på hva jeg ønsker av oppfølging av valpene hos oppdretter, og siler vel egentlig ut dem som planlegger fler enn to kull på en gang. Skjønner at det er praktisk å ha flere kull samtidig pga. ferie og sånn, men blir det mer enn to kull tett i alder må det da gå ut over oppfølginga? Ønsker selvfølgelig også at de skal ha både foreldrene og valpene inne i huset hos seg osv. Kanskje du Lusken har noen tanker om hvem du ville kjøpt fra dersom du skulle ha Sheltie? Har du noen oppdrett å anbefale?
lovenemo Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Når du skal se etter oppdrettere, så se etter de som gjør mer enn å dra på utstilling med hundene. De bør ha mer å vise til enn gode resultater i showringen, mener jeg. Ta kontakt med raseklubben og deres valpeformidler (hvis de har en), fortell hva du ønsker å bruke hunden din til og få de til å anbefale oppdrettere for deg Her er en oversikt over oppdrettere av rasen, de fleste har nok hjemmesider du kan se på for å undersøke litt. Når du kommer i snakk med oppdretterne så vil jeg tro at du raskt ser hvem som er seriøse og hvem som er useriøse.
lovenemo Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 Glemte visst noe; sjekk at avlshundene til oppdretterne er sjekket for hd-aa, at de er øyelyste og er sjekket og er fri for andre sykdommer som kan være vanlig hos rasen.
Gjest ts :) Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 Glemte visst noe; sjekk at avlshundene til oppdretterne er sjekket for hd-aa, at de er øyelyste og er sjekket og er fri for andre sykdommer som kan være vanlig hos rasen. Takk for tipsene Aryia, den lista har vært gjennomgått mer enn én gang! Veldig enig i tanken om at foreldredyrene bør være brukt, og ikke bare i ringen. (Selv om det krever en del av en hund å fungere godt på ustilling også, skal ikke undervurderes. ) Når det gjelder valpeformidlingen så stusser jeg litt, for jeg har sett kull formidlet der etter foreldre som ikke var røntget, bare øyelyst. Er det ikke vanlig å røntge sheltie? og hvorfor formidles evt. et kull som ikke har "grønt lys" i såfall? Mener det var NSSKs valpeformidling, men mulig jeg husker feil - at det var hos SvenskSSK...Jaja, det er jo ikke vanskelig å sjekke da.
lovenemo Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Takk for tipsene Aryia, den lista har vært gjennomgått mer enn én gang! Veldig enig i tanken om at foreldredyrene bør være brukt, og ikke bare i ringen. (Selv om det krever en del av en hund å fungere godt på ustilling også, skal ikke undervurderes. ) Når det gjelder valpeformidlingen så stusser jeg litt, for jeg har sett kull formidlet der etter foreldre som ikke var røntget, bare øyelyst. Er det ikke vanlig å røntge sheltie? og hvorfor formidles evt. et kull som ikke har "grønt lys" i såfall? Mener det var NSSKs valpeformidling, men mulig jeg husker feil - at det var hos SvenskSSK...Jaja, det er jo ikke vanskelig å sjekke da. Huh? Da ville jeg aldri stolt på den valpeformidleren isåfall! Alle avlsdyr bør røntges, uansett hvor vanlig eller uvanlig det er hos rasen. Kanskje raseklubben ikke har noe spesielle krav for at et kull skal anbefales gjennom dem, men det var utrolig merkelig
Gjest ts Skrevet 11. mars 2009 #13 Skrevet 11. mars 2009 Huh? Da ville jeg aldri stolt på den valpeformidleren isåfall! Alle avlsdyr bør røntges, uansett hvor vanlig eller uvanlig det er hos rasen. Kanskje raseklubben ikke har noe spesielle krav for at et kull skal anbefales gjennom dem, men det var utrolig merkelig Ja, veldig merkelig. Skal ta en titt nå og se om jeg har sett feil eller misforstått.
Gjest ts igjen... Skrevet 11. mars 2009 #14 Skrevet 11. mars 2009 http://www.nssk.no/Valper.html Er det jeg som er helt fjern eller står det "hd-status foreldre; "Ikke røntget"?osv. Bare to "fri" på en av foreldrene, på fire kull! Har ikke sjekket kriteriene for å kunne formidle kull gjennom raseklubben, men det er tydeligvis ikke noe krav til å røntge da(?). Rart, hvordan er det mulig?
Gjest og igjen... :D Skrevet 11. mars 2009 #15 Skrevet 11. mars 2009 HD Valper etter et foreldredyr med HD-grad C, formidles kun dersom det andre foreldredyret er røntget med graden Fri A eller Fri B. Dette står om kriterier for formidling og røntging på avlsdyr. Kan ikke se at det åpner for formidling av kull uten røntgede foreldre?
lovenemo Skrevet 11. mars 2009 #16 Skrevet 11. mars 2009 Herregud så teit. Men dette er jo krav kun for at klubben skal formidle kullene, ikke noe mer. Burde sjekke med NKK hva som kreves for å registrere kullene kanskje.
Gjest ts.... Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Herregud så teit. Men dette er jo krav kun for at klubben skal formidle kullene, ikke noe mer. Burde sjekke med NKK hva som kreves for å registrere kullene kanskje. Har aldri hørt om at det skal være problemer med å registrere kull dersom det ikke er gjort diverse kontroller på foreldrenes helse. Innavlsprosent, ja, men ikke fravær av hd-resultater. Så her er det vel bare å ha tunga rett i munnen og holde seg til sine egne kriterier. Skal ihvertfall ikke ta noe for god fisk, det er det jo tydelig at man ikke kan...
lovenemo Skrevet 12. mars 2009 #18 Skrevet 12. mars 2009 Man får ikke registrert kull i NKK dersom foreldrene ikke er røntget for HD, det er jeg ganske sikker på. Men det kan variere innen raseklubbene for om de vil formidle kullene eller ikke. Men man bør uansett sjekke etter resultater for å være 100 % sikker. Kjenner til ei som ikke ser vitsen med å sjekke for HD, ettersom rasen hun avler på, svensk lapphund(?), er så populær at valpene får hun solgt uansett. Grusomt!!
Sort Pastill Skrevet 15. mars 2009 #19 Skrevet 15. mars 2009 Det er opp til raseklubbene å bestemme om HD/AA-røntging skal være et krav for NKKregistrering, og det er veldig mange flere raser enn man tror som ikke har krav om frirøntgning enn man skulle tro. Kjempesynd, for HD kan være invalidiserende uansett størrelse. Det finnes dog noen oppdrettere som røntger avlshundene sine, jeg ville sjekket ut Eagermind Shetland Sheepdogs, jeg kjenner oppdretteren og kan absolutt anbefale hennes oppdrett. Hun kan også guide deg videre i oppdretterjungelen:=) Sheltie høres ut som en rase som passer helt perfekt til dine kriterier, de er festlige, vennlige, lett-trente små hunder med mye fart. Manglende lekelyst kan være et problem dersom du ikke jobber med det fra valpen er liten, det er en stor fordel å ha en lekende hund dersom du skal trene AG/LP. Ellers kan rasen ha lett for å bjeffe, det er også noe du skal være obs på helt fra starten. Jeg vil si at Sheltie er en ypperlig familiehund, ukomplisert og grei å både oppdra og å ha i hus. Lykke til!
Gjest ts Skrevet 15. mars 2009 #20 Skrevet 15. mars 2009 Det er opp til raseklubbene å bestemme om HD/AA-røntging skal være et krav for NKKregistrering, og det er veldig mange flere raser enn man tror som ikke har krav om frirøntgning enn man skulle tro. Kjempesynd, for HD kan være invalidiserende uansett størrelse. Det finnes dog noen oppdrettere som røntger avlshundene sine, jeg ville sjekket ut Eagermind Shetland Sheepdogs, jeg kjenner oppdretteren og kan absolutt anbefale hennes oppdrett. Hun kan også guide deg videre i oppdretterjungelen:=) Sheltie høres ut som en rase som passer helt perfekt til dine kriterier, de er festlige, vennlige, lett-trente små hunder med mye fart. Manglende lekelyst kan være et problem dersom du ikke jobber med det fra valpen er liten, det er en stor fordel å ha en lekende hund dersom du skal trene AG/LP. Ellers kan rasen ha lett for å bjeffe, det er også noe du skal være obs på helt fra starten. Jeg vil si at Sheltie er en ypperlig familiehund, ukomplisert og grei å både oppdra og å ha i hus. Lykke til! Tusen hjertelig takk for tipset, setter veldig stor pris på en konkret anbefaling! Og jeg visste ikke at sheltier generelt har lite lekelyst. Har lest MH resultat på dem, men stusset veldig og trodde nesten det var et lite avvik. Kjempefint å være forberedt på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå