Gå til innhold

Møte med nav

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg fikk en telefon fra min ex i går, hvor han sier at han ønsker at vi skal ha et møte med nav for gjennomgang av bidragsordning. Han betaler mer enn minimum i dag, og ønsker nå en gjennomgang av dette- fordi han har endringer i sin familiesituasjon. Helt i orden for meg, klarer meg greit uten de pengene.

Men; jeg har lenge prøvd å få han til å ha mer samvær med sitt barn, har i dag kun annenhver helg (og ofte kun lørdag-søndag). Når jeg har tatt opp dette før har det blitt masse bråk- og jeg har gitt etter- fordi jeg ser at bråket går ut over barnet.

Jeg regner jo med at dette med samvær er et tema som vil komme opp på et slikt møte (noe han ant. ikke har tenkt på). Derfor lurer jeg litt. Er "minimumsamvær" annenhverhelg- og en gang i uken? Og fastsetting av ferie?

Nå har han trenert det å utvide samværet i 5 år (vi har hatt privat avtale)- med stadige unnskyldninger/utsettelser.

Uff, høres kanskje slemt ut- men det skal bli meg en fryd å møte han på et slikt møte- hvor også andre forteller at han har "for lite" samvær med barnet sitt. Pengene kan han holde for seg selv, bare barnet får mere tid med pappaen sin skal jeg være hoppende fornøyd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes ikke noe som heter minimumssamvær. Hvis han ikke vil, kan du ikke tvinge ham til å se barnet i det hele tatt.

Gjest MåneSkygge
Skrevet (endret)
Det finnes ikke noe som heter minimumssamvær. Hvis han ikke vil, kan du ikke tvinge ham til å se barnet i det hele tatt.

Var det jeg tenkte ogå:Nikke:

Endret av MåneSkygge
Skrevet

Jo mindre han ser barnet, jo mer må han betale. Så derfor burde det jo være i hans interesse å diskutere samvær også. Samtidig som jeg syns det blir feil å skulle ha barnet mest mulig for å betale minst mulig også.. For alt som man avtaler bør vel egentlig være med barnets beste i tankene?

Skrevet

For min del kunne han latt vær å betale så mye som ei krone- bare han kunne tilbragt litt mer tid med barnet (som savner pappaen).

Skrevet

Som de andre svarer her inne, man kan ikke tvinge far til samvær, men den såkalte "vanlige" samvær ordningen, er annenhver helg(hele helgen altså) og en ettermiddag/natt annenhver uke.

Skrevet

Hvis det fantes et slikt minimumssamvær så hadde det nok vært en del fedre som slet en mer enn denne faren....

Gjest regine ii
Skrevet

Ettersom far ikke høre spesielt interessert ut i å ha mer samvær, (og det finnes forøvrig ingen minstesats som han MÅ ha - kun veiledning) bør du passe deg for å skrive en avtale om mer samvær. Da blir nemlig bidraget basert på avtalen, og ikke på det reelle samværet, som i ditt tilfelle høres ut som kjapt blir "mindre".

Jeg vet at det er vanskelig, men for de fleste er det etterhvert bedre å gi opp håpet om at far skal endre seg. Vil han ikke er det lite du kan gjøre med det, og istedenfor å bruke tid og krefter på å ergre deg/forsøke å tilrettelegge etc. etc. etc for far, så bør du bruke den tiden og de kreftene på deg selv og barnet.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...