Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det egentlig som stjeler strømmen i huset vårt? Er det noe vi har oversett? Ikke lenge siden vi har flyttet inn, så er ikke helt drevne på dette med strøm og rengninger. Men har aldri vært forberedt på at det skulle bli så sinnssykt dyrt! Er flinke til å skru av lys, ikke bruke panelovner osv.. Hva er det som vanligvis tar mest strøm i hus?

Og hvor mye kommer deres strømregning normalt på?

Videoannonse
Annonse
Gjest TittTitt
Skrevet

Jeg har aldri lest av strøm, så jeg har ikke fått regning no her jeg bor, men husker jeg og kjæresten min fikk en kjeeeempe dyr enn da han og bodde her. Men da var strøm regningen sammen med de over, og den kom på 6000, for 4 personer da. Husverten betalte den, siden vi ikke hadde egen måler :lur:

Men gruer meg til å få regning selv no, er litt nervøs...

Men det som tar myye strøm, er varmtvann og varmekabler. Vis varmekablene dine lyser rødt, da jobber de, for å opnå den varmen du/dere har stilt den på. Og det er dyrt. Og varmtvann, når dere tapper varmtvann, så bruker den mye energi på å varme opp igjen nytt vann..

Er derfor vi fikk så dyrt, tror jeg da, fordi kjæresten min dusjet siiiiinnsykt mye :sur:

Ellers tar det alltid strøm når ledningene er inni. Som feks mobil lader, kaffetraker, brødrister, vannkoker, data ledning osv..

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er det egentlig som stjeler strømmen i huset vårt? Er det noe vi har oversett? Ikke lenge siden vi har flyttet inn, så er ikke helt drevne på dette med strøm og rengninger. Men har aldri vært forberedt på at det skulle bli så sinnssykt dyrt! Er flinke til å skru av lys, ikke bruke panelovner osv.. Hva er det som vanligvis tar mest strøm i hus?

hvor mye var den på da?

Ikke sikkert at det er så mye strøm du har brukt. Se på regningen, det er mange poster der.

Energiforbruk,nettleie,moms....og alle andre avgifter til staten

Skrevet
hvor mye var den på da?

Ikke sikkert at det er så mye strøm du har brukt. Se på regningen, det er mange poster der.

Energiforbruk,nettleie,moms....og alle andre avgifter til staten

Den var på over 16 000 kr!! :kjefte:

Og dette kun for to mnd! Det MÅ jo være noe feil her!? Vi har vannbåren varme, at gulvene varmes opp av varmtvann fra inni jorda (eller noe :P). Og det nettopp for å spare strøm på oppvarming! Men er det allikevel dette som tar strøm da eller? I alle fall innmari sure penger, som vi egentlig ikke har råd til å betale! Nettleie på 5500 kr, synes det også er dyrt jeg da. Men så kommer resten på toppen, og danner en gigaregning som stjeler all glede fra denne uka her hvertfall... :snurt:

Gjest Gjest_Fanteria_*
Skrevet

Jeg bare lurer.. Men hvilken strømleverandør har dere??

Skrevet
Jeg bare lurer.. Men hvilken strømleverandør har dere??

Det vet jeg faktisk ikke.. Et eller annet lokalt firma regner jeg med (sambo som har styrt med det). Regningen har jeg gjemt (inntil videre), og orker ikke finne den fram igjen :P

Gjest Gjest_Fanteria_*
Skrevet

Jeg ville nok sjekka ut hvilken strømleverandør du har.

Vi har de som har gul reklame på tven *ler*

Kommer ikke på hva de heter i farta.

Det skal finnes en side over de rimeligste leverandørene.

For sånn som jeg skjønner det ut ifra summen, så har dere en av de dyrere.

Gjest Gjest
Skrevet
Den var på over 16 000 kr!! :kjefte:

Og dette kun for to mnd! Det MÅ jo være noe feil her!? Vi har vannbåren varme, at gulvene varmes opp av varmtvann fra inni jorda (eller noe :P). Og det nettopp for å spare strøm på oppvarming! Men er det allikevel dette som tar strøm da eller? I alle fall innmari sure penger, som vi egentlig ikke har råd til å betale! Nettleie på 5500 kr, synes det også er dyrt jeg da. Men så kommer resten på toppen, og danner en gigaregning som stjeler all glede fra denne uka her hvertfall... :snurt:

16 000 er forferdelig mye for to måneder. Vi fikk på litt under 6 000 nå, og jeg syter pga den. Hos oss skyldes det at varmekabel på vaskerom og garderobe hadde stått nesten på fullt hele tiden, av en eller annen merkelig grunn.

Men forsøk å se litt forbi størrelsen på beløpet når du forsøker å finne ut om det er noe galt. Fokuser på forbruket. Hvordan stemmer forbruket de to måneden med forbruket for tilsvarende periode i fjor? Hvordan stemmer det med forbruket ved forrige regning? Forsøk å sammenligne. Har du sjekket nettsidene hos strømleverandøren din? Der skal du ha mulighet til å lese av de forskjellige forbruksperiodenen vil jeg tro.

Jeg hadde besvimt med en regning på 16 000.

Sett deg ned og tenk hva dere bruker strøm til.

Skrevet
Jeg ville nok sjekka ut hvilken strømleverandør du har.

Vi har de som har gul reklame på tven *ler*

Kommer ikke på hva de heter i farta.

Det skal finnes en side over de rimeligste leverandørene.

For sånn som jeg skjønner det ut ifra summen, så har dere en av de dyrere.

Hehe, ja er kanskje greit å finne ut av det. Er liksom litt nye i "gemet", så har ikke brydd oss om å lete rundt. Men man kan altså velge forskjellige strømleverandører da? Uansett hvor i landet? Eller?

Og er det den vannbårne varmen som stjeler strømmen, noen som har erfaring med det? Trodde jo vannet kom varmt opp fra jorda/fjellet jeg, men kanskje jeg tar feil der...

Gjest Gjest
Skrevet

Og for å legge til: det kan faktisk hende det er noe feil med strømmåleren også. Hvis du har mistanke om det, kan du ta kontakt med strømleverandøren og spørre om de kan sette inn en kontrollmåler en periode, så sjekkes de to målerne opp mot hverandre.

Gjest Gjest
Skrevet
Hehe, ja er kanskje greit å finne ut av det. Er liksom litt nye i "gemet", så har ikke brydd oss om å lete rundt. Men man kan altså velge forskjellige strømleverandører da? Uansett hvor i landet? Eller?

Og er det den vannbårne varmen som stjeler strømmen, noen som har erfaring med det? Trodde jo vannet kom varmt opp fra jorda/fjellet jeg, men kanskje jeg tar feil der...

Ærlig talt, du må da sjekke sånne ting.

Er godt mulig den vannbårne varmen drives av elektrisitet.

Gjest nextlife
Skrevet

Her kan du leste litt om energiforbruk og energiøkonomisering.

16 000 hørtes usannsynlig mye ut. Er det første regning etter flyttet inn, så sjekk om det er noe etterslep eller feile måleravlesninger fra de som bodde der tidligere.

Skrevet
16 000 er forferdelig mye for to måneder. Vi fikk på litt under 6 000 nå, og jeg syter pga den. Hos oss skyldes det at varmekabel på vaskerom og garderobe hadde stått nesten på fullt hele tiden, av en eller annen merkelig grunn.

Men forsøk å se litt forbi størrelsen på beløpet når du forsøker å finne ut om det er noe galt. Fokuser på forbruket. Hvordan stemmer forbruket de to måneden med forbruket for tilsvarende periode i fjor? Hvordan stemmer det med forbruket ved forrige regning? Forsøk å sammenligne. Har du sjekket nettsidene hos strømleverandøren din? Der skal du ha mulighet til å lese av de forskjellige forbruksperiodenen vil jeg tro.

Jeg hadde besvimt med en regning på 16 000.

Sett deg ned og tenk hva dere bruker strøm til.

Jeg har jo egentlig ikke noe å sammenligne med, da vi ikke har noen strømregning fra i fjor ;) men sist gang fikk vi regning på omtrent halvparten. syntes det var mye da og, og sleit med å få betalt den..

Vi bruker absolutt ikke mer strøm enn vi trenger, flinke til å slå av lys osv. Så jeg skjønner jo ikke dette helt da.. Regner med at regningen vil gå ned mot sommeren, men allikevel. Det kan da ikke være mulig å bruke så mye strøm på to mnd!!??

Gjest nextlife
Skrevet

Den vannbårne varmen stjeler ikke strømmen, den skal gi et betydelig lavere forbruk av strøm til oppvarming, og mest sannsynlig også til oppvarming av varmvann.

Skrevet
Den vannbårne varmen stjeler ikke strømmen, den skal gi et betydelig lavere forbruk av strøm til oppvarming, og mest sannsynlig også til oppvarming av varmvann.

Ja, er jo det vi også trodde. Og det er nok sånn. Kanskje det står ti radiatorer på loftet som en eller annen luring har satt på full guffe :jepp:

Men takk for tips alle sammen. Skal komme til bunns i dette altså, ringe litt rundt og få litt peiling på strøm, energi, kW og alt annet som jeg egentlig ikke synes er så morsomt å lære meg! :sjenert:

Gjest nextlife
Skrevet
Ja, er jo det vi også trodde. Og det er nok sånn. Kanskje det står ti radiatorer på loftet som en eller annen luring har satt på full guffe :jepp:

Men takk for tips alle sammen. Skal komme til bunns i dette altså, ringe litt rundt og få litt peiling på strøm, energi, kW og alt annet som jeg egentlig ikke synes er så morsomt å lære meg! :sjenert:

Det hører desverre med til voksenlivet å kunne noe om disse kjedelige tingene :ler:

Jeg hadde garantert ringt til strømleverandøren for å be om mulig forklaring, hjelp og evt. et el.tilsyn.

Vi har også vannbåren varme, stort hus, og hadde til sammenlikning 2100 i strømregning den siste 2 mnd-perioden (januar/februar).

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det er elektrisitet som driver den vannbårne varmen så bruker den selvfølgelig strøm.

Gjest nextlife
Skrevet
Hvis det er elektrisitet som driver den vannbårne varmen så bruker den selvfølgelig strøm.

Den bruker strøm ja, men jeg tenkte mer på at den stjeler ikke strøm som i økt strømforbruk.

Skrevet

Strømmen er vanvittig dyr.. Vi ligger på rundt 2 000 i mnd og da vinteren startet og panel ovene ble tatt i bruk så fikk vi en regning på 4 000 kr. altså vi gikk opp 2000 det er myeee.

Skrevet

Hun / han prøver jo å si at den bruker betydelig mindre støm, altså du sparter penger............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...