Gå til innhold

CT av hodet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Er det noen som har tatt CT - caput av hodet pga kalde strømninger/frysninger? På meg så føles det som om hjernen er iiskald og at jeg ikke klarer å tenke klart.. føler meg sliten hele tiden. har i tillegg alltid en ekkel jernsmak i munnen, huden er knallblek og resten av kroppen er mildt sagt IKKE normal. Alt er liksom helt dødt. har ikke følt noe særlig energi dette halvåret faktisk. føler meg nesten ''lam..''

Er det noen som har det samme som meg og dermed valgt å ta en CT av hodet? Har resultatene fra røntgen gjort det mulig å bli frisk igjen psykisk ved hjelp av videre medisiner o.l? Eller er ikke CT noe å anbefale for å sjekke ut dette?

Hilsen en beskymret gjest.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har du snakket med lege om symtptomene dine og tatt andre "enkle" prøver for å måle jernnivå og slikt (noen av symptomene kan minne om når man mangler noe)? Kan godt hende at ct har noe for seg, særlig hvis du har utelukket andre ting, hva du finner ut vil jo være individuelt uansett og vanskelig å dele erfaringer på sånt.

Skrevet

Enig med gjest... Har du tatt blodprøver og evt prøvd jerntilskudd? Ville ikke "valgt" CT caput sånn uten vidre pga stråledose, spesielt dersom du ikke har sjekka HB og B12.

Gjest Gjest
Skrevet

En annen ting er at CT gir en rimelig sterk stråledose (300 x røntgen eller noe sånt?), så det er ikke noe man bør ta uten å "trenge" det (at det må til for å utelukke noe, eller fordi man har bestemte mistanker). Så punkt 1: ta blodprøver først, og en skikkelig samtale med legen.

Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet
Hei.

Er det noen som har tatt CT - caput av hodet pga kalde strømninger/frysninger? På meg så føles det som om hjernen er iiskald og at jeg ikke klarer å tenke klart.. føler meg sliten hele tiden. har i tillegg alltid en ekkel jernsmak i munnen, huden er knallblek og resten av kroppen er mildt sagt IKKE normal. Alt er liksom helt dødt. har ikke følt noe særlig energi dette halvåret faktisk. føler meg nesten ''lam..''

Er det noen som har det samme som meg og dermed valgt å ta en CT av hodet? Har resultatene fra røntgen gjort det mulig å bli frisk igjen psykisk ved hjelp av videre medisiner o.l? Eller er ikke CT noe å anbefale for å sjekke ut dette?

Hilsen en beskymret gjest.

Hei! Jeg kjenner meg igjen angående frysningen i hodet. Svært ubehagelig med denne merkelige "kriblingen". Selv har jeg den kun på høyre side av hodet, og jeg har hatt den konstant i flere måneder nå. MR av hodet mitt i fjor viste ingen unormale tegn. Alt bra på synstest også, selv om øynene mine lett glir ut slik at jeg ser dobbelt. Jeg skal visstnok til en nevrolog, men det er flere måneders ventetid... Spør etter MR av hodet ditt. Det er mindre skadelig enn CT. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Hei! Jeg kjenner meg igjen angående frysningen i hodet. Svært ubehagelig med denne merkelige "kriblingen". Selv har jeg den kun på høyre side av hodet, og jeg har hatt den konstant i flere måneder nå. MR av hodet mitt i fjor viste ingen unormale tegn. Alt bra på synstest også, selv om øynene mine lett glir ut slik at jeg ser dobbelt. Jeg skal visstnok til en nevrolog, men det er flere måneders ventetid... Spør etter MR av hodet ditt. Det er mindre skadelig enn CT. Lykke til!

Hvis du "bare" har slike symptomer, men ikke de andre som trådstarter beskriver (blek, lite energi osv) kan plagene kanskje skrive seg fra nakke - noe muskulært, låsninger eller utglidninger? Er det tatt røntgen e.l av nakken din? Ellers høres nevrolog ut som en god ide, vedkommende vet forhåpentligvis hvilke ting som må undersøkes.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du "bare" har slike symptomer, men ikke de andre som trådstarter beskriver (blek, lite energi osv) kan plagene kanskje skrive seg fra nakke - noe muskulært, låsninger eller utglidninger? Er det tatt røntgen e.l av nakken din? Ellers høres nevrolog ut som en god ide, vedkommende vet forhåpentligvis hvilke ting som må undersøkes.

Jeg har gjort en veldig stor feil.. jeg tok mange blodprøver som blandt annet viser at jeg hadde lavt fosfat i blodet. tabben var at jeg tok røntgenbilde av magen óg hodet (Fordi jeg hadde hard mage og lurte på om det var noe galt i magen min.) jeg tok mr av hodet bare fordi jeg hadde smerter i hodet for veldig lenge siden, og ble bare dratt inn i maskinen. Nå er jeg veldig redd for at stråledosene jeg har fått på kroppen har ødelagt meg totalt fordi ingenting fungerer i kroppen min. Magen min er så og si forsteinet. all maten som ligger der kommer aldri ut og det gjør ikke den gamle avføringen heller. hva i all verden kan jeg gjøre? alt har bare blitt verre.

Gjest Smaragd
Skrevet

Du må snakke med legen din om sånt.

Ikke gi deg, stå på ditt til h*n hører på deg. Gå til en annen lege om din ikke vil sende deg videre.

Jeg har en veninne som sliter mye med det samme. Hun har prøvt det meste, men de finner ingenting... Men hun gir ikke opp, hun prøver alt. har vert hos spesialister i oslo og diverse andre leger.

Stå på, så får vi tro du finner ut av noe til slutt :)

Skrevet
Jeg har gjort en veldig stor feil.. jeg tok mange blodprøver som blandt annet viser at jeg hadde lavt fosfat i blodet. tabben var at jeg tok røntgenbilde av magen óg hodet (Fordi jeg hadde hard mage og lurte på om det var noe galt i magen min.) jeg tok mr av hodet bare fordi jeg hadde smerter i hodet for veldig lenge siden, og ble bare dratt inn i maskinen. Nå er jeg veldig redd for at stråledosene jeg har fått på kroppen har ødelagt meg totalt fordi ingenting fungerer i kroppen min. Magen min er så og si forsteinet. all maten som ligger der kommer aldri ut og det gjør ikke den gamle avføringen heller. hva i all verden kan jeg gjøre? alt har bare blitt verre.

Røntgenstråler skal ikke ødelegge kroppen din på den måten nei. Ikke MR heller. Muligens hvis du utsettes for det daglig eller over laaang tid. Høres ut som det er helt andre årsaker til mageproblemene dine, og du bør diskutere det med legen din.

• 2 uker senere...
Gjest radiograf
Skrevet

Du kan hvertfall være helt sikker på at det ikke har noe med verken røntgen eller MR å gjøre. jeg er radiograf, så jeg har litt peiling på det :)

Men det høres ikke bra ut de symptomene dine, så jeg håper du har konsultert legen din, slik at du får diagnose og behandling!

Skrevet

Om du ikke klarer å gå på do, så må du til legen med en gang, for å se om det er noe som blokkerer tarmpassasjen.

MR gir ingen stråledoser, det er et magnetfelt som forandrer seg og skaper forskjellige bevegelser i protoner, og fordelingen av disse i forskjellig vev gjør at en kan lage bilder.

Du burde uansett gå til legen, for du høres engstelig ut, og det kan være at en psykiater eller psykolog burde hjelpe deg, og få deg på beina igjen. Dessverre er det slik at noen mener du bør skamme deg om du er hypokonder, og noen som syns du bare er jævlig slitsom, men de fleste er ganske så greie.

For å lettere snakke til legen din, så lønner det seg å dele inn samtalen i at du er klar på å beskrive hva du føler, og først etterpå komme med dine personlige teorier og bekymringer over hva som kan være galt.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...