Gå til innhold

Hvor mye er høy fellesgjeld?

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere er høy fellesgjeld for en leilighet til 1,2? Hva legger du i begrepet høy fellesgjeld? :)

Er en leilighet til 1,2 med 600' i fellesgjeld noe du ville sett på som dumt? Det er jo så mye snakk om fellesgjeld i media hele tiden.

Blokk fra 70-tallet i oslo, med nyrehabilitert fasade.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg synes ca 30-35% av totale summen er max av hva det bør være. Offisielt er en såkalt lavinnskuddsbolig en bolig med mer enn 80% fellesgjeld. Jeg vet at det i disse dagene jobbes med å endre grensen til 70%.

Selv har vi fellesgjeld på ca 30% og lever greit med det. Problemet er at mange er skremt av all fellesgjeld uansett str og at slike leiligheter kan være vanskelig å selge igjen. Derfor er vi nå i en prosess hvor borettslaget skal innfri fellesgjelda, da flere sliter med å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Det er ikke et fasit svar på dette.

Har du råd til å betjene gjeld, renter og fellesutgifter så er det vel egentlig det som begrenser.

Ellers er vel det man forbinder med høy fellesgjeld at man betaler et nærmest symbolsk lavt innskudd og har avdragsfrihet i eks antall år på en leilighet med en totalpris på mange ganger innskuddet. Typisk innskudd kr 250.000 og fellesgjeld kr 1.750.000 - f.eks. Den dagen man prøver å selge har man ikke betalt ned et øre på fellesgjelden men må selge fordi man ikke greier å betjene avdragene i tillegg til rentene.

Fellesgjeld på halvparten av prisen dersom leiligheten ellers er oppdatert med elektrisk og bad synes ikke jeg er spesielt høyt når prisen er forholdsvis lavt. Hadde syntes det var stivt hvis fellesgjelden var 1 mill og innskuddet 1 mill. Så det står litt i forhold til prisen på boligen også.

Uansett, det som avgjør om det er et godt kjøp eller ikke for deg er om du kan betjene gjeld, renter og avdrag og om boligen må påkostes i hytt og dynevær på tross av fellesgjeld. Da tenker jeg på om det er risiko for at gjelden øker ytterligere fordi det skal bygges/renoveres over fellesskapsregningen - f.eks. alle får nye bad eller balkonger og har ingen mulighet til å ta dette i eget tempo når man har råd til det.

Så det typiske spørsmål til megler/selger/borettslag er hva slags planer det er som kan øke fellesgjelden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Vi har allerede kjøpt denne leiligheten, og har ikke hatt fellesgjeld, men slitte fasader. Har vært på møte i dag, og fellesgjelden blir 600 000. Det var mer enn jeg hadde trodd. Hadde forventet ca 3-400 000. (Har undersøkt litt, men har ikke fått noe tydelig svar før, ettersom de ventet på anbud) Vi klarer fint å betale husleien, men jeg tenker at vi får problemer når vi skal selge om ca 10 år. :sjenert: Og at vi da sikkert bare får 1,2 igjen for den, og ikke har tjent noe på å komme oss inn på boligmarkedet.

Føler at vi har gått fra å gjøre et godt kjøp; stor (85 kvadratmeter), fin leilighet, med balkong med super utsikt (8 etg) og garasjeplass. Til en leilighet med høy fellesgjeld som blir vanskelig å selge :sukk:

Men som samboeren min sier; vi har råd til å betale det. Leiligheten var jo ganske billig i utgangspunktet. Og mye kan skje på 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Vi har allerede kjøpt denne leiligheten, og har ikke hatt fellesgjeld, men slitte fasader. Har vært på møte i dag, og fellesgjelden blir 600 000. Det var mer enn jeg hadde trodd. Hadde forventet ca 3-400 000. (Har undersøkt litt, men har ikke fått noe tydelig svar før, ettersom de ventet på anbud) Vi klarer fint å betale husleien, men jeg tenker at vi får problemer når vi skal selge om ca 10 år. :sjenert: Og at vi da sikkert bare får 1,2 igjen for den, og ikke har tjent noe på å komme oss inn på boligmarkedet.

Føler at vi har gått fra å gjøre et godt kjøp; stor (85 kvadratmeter), fin leilighet, med balkong med super utsikt (8 etg) og garasjeplass. Til en leilighet med høy fellesgjeld som blir vanskelig å selge :sukk:

Men som samboeren min sier; vi har råd til å betale det. Leiligheten var jo ganske billig i utgangspunktet. Og mye kan skje på 10 år.

Innen 10 år bør fellesgjelden ha krympet betraktelig. Og forhåpentligvis kommer også borettslagleiligheter seg ut av det vanryet det lever i nå. Borettslag er tradisjonelt en god og trygg eieform, selv om det finnes eksempler på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg var i banken i går, er selv god for 1,8 mill, og rådgiveren sa at 400 000 i fellesgjeld er for høyt. Max 3000 i husleie sa hun til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i banken i går, er selv god for 1,8 mill, og rådgiveren sa at 400 000 i fellesgjeld er for høyt. Max 3000 i husleie sa hun til oss.

Ja, men dette er egentlig uinteressant. Du har fått svar på hvor mye du kan ha i fellesgjeld i tillegg til det private lånet ditt. Det interessante er jo hvor stor betjeningsevne man har totalt. Om du kun låner 1 mill av banken er det nok rom for større fellesgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmmm, jeg synes 600.000 hørtes veldig høyt ut for å være en fasade oppussing.

Vi har nettopp pusset opp og fått nye store balkonger og det kom på litt over 200.000 for leiligheten min og da var ca halvparten balkonger..

Og vi hadde en dyr oppussing, pga Asbest og vanskelige grunnforhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg synes 600.000 hørtes veldig høyt ut for å være en fasade oppussing.

Vi har nettopp pusset opp og fått nye store balkonger og det kom på litt over 200.000 for leiligheten min og da var ca halvparten balkonger..

Og vi hadde en dyr oppussing, pga Asbest og vanskelige grunnforhold...

Det tenkte jeg og... Hvorfor blir det så dyrt, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jammen ikke hvorfor det blir så dyrt :sjenert: De skal legge lys teglstein på alle fasadene, bytte balkongene, og ha elektriske markiser, glassbyggerstein og innglasserte balkonger.

Søppelsjakten skal fjernes, og vi skal få et avfallssystem der søppelet er nedi jorda.

Parkeringshuset skal rehabiliteres, og det skal bygges nye uteboder.

Alle vinduer skal byttes ut.

Jeg syntes også det er dyrt. Men stoler på at de vet hva de holder på med, siden det er OBOS.

Vi har forresten 10 års avdragsfrihet :sukk: Og 50 år på å betale lånet med 5,5% rente.

Så når vi skal selge om ca 10 år, så har vi fortsatt 600' i fellesgjeld. Er redd det kommer til å bli svært vanskelig å få solgt, og at vi ikke får igjen mer enn de 1 250 000 vi gav for leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vet jammen ikke hvorfor det blir så dyrt :sjenert: De skal legge lys teglstein på alle fasadene, bytte balkongene, og ha elektriske markiser, glassbyggerstein og innglasserte balkonger.

Søppelsjakten skal fjernes, og vi skal få et avfallssystem der søppelet er nedi jorda.

Parkeringshuset skal rehabiliteres, og det skal bygges nye uteboder.

Alle vinduer skal byttes ut.

Jeg syntes også det er dyrt. Men stoler på at de vet hva de holder på med, siden det er OBOS.

Vi har forresten 10 års avdragsfrihet :sukk: Og 50 år på å betale lånet med 5,5% rente.

Så når vi skal selge om ca 10 år, så har vi fortsatt 600' i fellesgjeld. Er redd det kommer til å bli svært vanskelig å få solgt, og at vi ikke får igjen mer enn de 1 250 000 vi gav for leiligheten.

Er det en bransje der folk går helt bananas og er helt desperate så er det vel i eiendomsbransjen.

Selv nedslitte leiliigheter går jo langt over takst. Ihvertfall pr dd dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har bare en setning om dette.

For noe sprøyt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du betaler i husleie er ikke det som er interessant. Det som betyr noe er at kjøpesum + fellesgjeld ikke overstiger det beløpet du har fått finansieringsbevis på.

Hva mener du med at du selv er god for 1,8 millioner? Har du det i egenkapital eller er det dette du har mulighet til å ha i totalt lån? Skal du låne hele kjøpesummen eller kommer du innenfor 60, 75 eller 80% av sikkerheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her:

Samboeren min snakket med de i styret i går. Og han er nå helt sikker på at de har gjort en god jobb med å få det billigst mulig. :) Han fikk se masse papirer, og de snakket mye om hvorfor det ble så dyrt.

Vi skal drenere og bytte alle takene også. Og gjøre mye på uteområdene for å få det fint der også.

De andre borettslagene i området har ikke gjort alt det vi skal, og derfor blir vår rehabilitering dyrere. Men det vil være veldig nødvendig å få gjort alt dette, så de må gjøre det etterkant.

Vi skal forresten få dørtelefon med kamera :) Det blir fint.

Jeg er ikke så bekymret lenger. Er glad for at vi har et styre som tar tak i dette, selv om det blir dyrt, og beboerene er negative. Det er nødvendig, og da ville det vært verre hvis det ikke ble gjort. Og 600 000 er vel ikke like mye om 10 år? Klønete forklart, men dere skjønner vel hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den lista du kom med var jo litt mer enn "nye fasader" da, dere får jo i realiteten et nesten nytt borettslag. Leiligheten blir sikkert en del mer attraktiv når alt dette er gjennomført. Har selv sittet i styre, og jeg synes de har fått mye for pengene. En annen ting som vil gjøre det enklere å selge er at dere jo kan vise til at det er gjort masse i borettslaget, og at det derfor ikke er sannsynlig at det vil komme en stor husleieøkning på lenge. Det skumle med å kjøpe seg inn i et gammelt slitt borettslag er at det etter ca 40 år vil komme en del ting som må fikses; tak, balkonger, fasader, rørsystem etc., så at dette allerede er gjennomført gir en stor grad av forutsigbarhet som mange setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bor i et borettslag bestående av rekkehus, og vi er i ferd med omfattende renovering nå. Det involverer bytting av tak, alt av (utvendige) dører og vinduer, etterisolering og ny kledning, ny, utvidet veranda, ny utebod, og i tillegg drenering der det trengs. Muligens også mer. For hver boenhet utgjør kostnaden ca 600 000, så jeg synes vi får mye for pengene. Dette er snakk om et borettslag bygget på begynnelsen av 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest1
Det blir fint.

Her tror jeg ikke du trenger å begymre deg. Tvert i mot høres det ut som dere har et oppegående styre, som gjør tiltak for å ha et attraktivt borettslag.

Hvis dere har gitt 1,2 for det som nå oppleves litt slitt, så vil dere etter rehabiliteringen i praksis ha betalt 1,8 for noe som blir så godt som nytt.

Hvordan ting ser ut om 10 år vet ingen, men det er garantert at hvis man ikke gjør de tiltakene man gjør nå, så er det en langt større risiko for at verdiene bokstavelig talt smuldrer bort - ikke helt ulikt hva som skjer med grunnmur og slikt dersom man ikke har tett tak og drenering...

Konklusjon: Det er langt bedre å bruke penger for å skape verdier, enn å spare seg til fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det jo egentlig greit ut. Men jeg skjønner ikke hvorfor det er 10 år avdragsfrihet ,og dere skal betale på lånet over 50 år? Betr det at det ikke er behov for store oppgraderinger på en stund da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) Jeg har roet meg mye nå.

Hvorfor det er 10 års avdragsfrihet er jeg ikke sikker på... Det var noe med at vi ikke skulle merke det så brått, og at husleien gradvis øker, og vi sparer opp penger allerede nå.

Vi har akkurat byttet heiser i hele borettslaget, men vi har hatt høy husleie lenge, så vi brukte av oppsparte midler.

Vi skal oppgradere badene om ca 3 år, så det blir en økning i fellesgjelden der også. Så vi ender kanskje på 700-800' :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...