Gjest Lampefeber Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Hos oss er det på kjøkkenbenken som skiller kjøkken/spisestue. Her havner lommebøker, mobil, mobilladere, nøkler, aviser, post og papir, småting til reperasjon, tegninger fra barna...dill og dall. Argh! Jeg rydder og rydder og prøver å innarbeide smarte løsninger, men får det ikke til å gå i hopes i hverdagen. 1-2-3, så er benken full igjen. Det er det mest naturlige stedet å dumpe alt ned på og jeg gjør det selv. Hvordan er det hos dere og har dere smarte løsninger?
Gjest Gaby Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Hmm, sambo har mange slike smarte løsninger, men hvordan han gjør det aner jeg ikke Det bare er sånn at hans ting forsvinner på mystisk vis og holder orden på seg selv, mens mine ting bare flyter rundt overalt... Så jeg følger spent med her for å få vite hva han egentlig tar seg til
Honesty Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Til nøkler har vi en liten glasshylle i gangen. Tidligere havnet de med en gang i en fast skuff. Ladere har fast plass i en liten kurv på toppen av en hylle i stua, så vet vi hele tiden hvor de er. Mobiler er stort sett hvor vi er, og post forsøker vi å rydde opp i så raskt det lar seg gjøre. Jeg leter fortsatt etter en fin kurv e.l. i metall til å oppbevare viktige brev osv i, men har foreløpig ikke funnet noe, og har ikke Ikea tilgjengelig. Men cluet for de andre tingene er i hvertfall å ha faste plasser, og konsekvent legge dem dit. Det eneste jeg alltid må ha i nærheten, er mobil og leppepomade.
Gjest strykebrett Skrevet 10. mars 2009 #4 Skrevet 10. mars 2009 Har små knagger til nøkler i gangen. I tillegg har jeg noen små kurver som henger på veggen der alt av småtteri havner oppi (lightere, leppepomade, parkeringskort osv). Småpenger havner rett i sparegrisen. Posten går rett i søpla, untatt ubetalte regninger som jeg har en slags klype til som henger på veggen på kjøkkenet. Alle andre papirer (garantier, forsikringsbevis o.l) arkiveres i et hjemmearkiv. Tror det viktigste er å ha en fast plass til ting, slik noen nevnte over her.
Arkana Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Nøkler henges opp på kroker straks vi kommer hjem, post sorteres og leses med en gang, mobilen er med oss der vi er, lommebøker forblir i veske/jakkelomme når den henges opp, ladere samles i en kurv på en fast hylle, viktige papirer har sine egne bokser. Løsningen for å forhindre rot er å rett og slett ha en fast plass til det meste og ikke la papirer og småting samles opp før det sorteres eller kastes.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Det gjør jeg rett og slett ikke Noen ting har faste plasser, dessverre havner alle de tingene som ikke har fast plass fort på langtidsbesøk hos de tingene somn har et sted å bo.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Jeg og min samboer har en svart flettetkurv til post, papirer, penner og annet små dill-dall stående på kjøkkenbenken. Kurven er litt større enn A4 str. Innførte dette for 3 uker tilbake, fungerer veldig bra, så lenge vi har en opprydning i den ca. 1 gang i uken. Til regninger har vi en egen arkivmappe, og til tegninger og andre ting vi ikke ønsker å kaste har vi en annen mappe. Disse står under kjøkkenbenken, slik at de er lett tilgjengelig.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Hos oss er det på kjøkkenbenken som skiller kjøkken/spisestue. Her havner lommebøker, mobil, mobilladere, nøkler, aviser, post og papir, småting til reperasjon, tegninger fra barna...dill og dall. Argh! Jeg rydder og rydder og prøver å innarbeide smarte løsninger, men får det ikke til å gå i hopes i hverdagen. 1-2-3, så er benken full igjen. Det er det mest naturlige stedet å dumpe alt ned på og jeg gjør det selv. Hvordan er det hos dere og har dere smarte løsninger? Har nøkkelskap ved inngangsdør. Der henges også bilnøkler. Mobiler blir lagt på skrivepult,der hustlf står. ladere og andre duppeditter,har vi egen skuffe for. Posten blir sortert og lest,regninger lagt i betskuffen på skrivebord. Avisen fra igår blir bært ut med søplet. Sånn er det bare en avis inne. reprasjonsting er i garagen. Mor har sitt "husmorskrin" i sin skuff. fordrar ikke ting som flyter.
Vera Vinge Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Vi henger nøkler på knagger innenfor ytterdøra. Post legges på spisebordet før det leses (ikke helt ideelt), og arkiveres så i et arkiv eller i en liten, liggende cd-hylle i bokhylle på arbeidsrommet, avhengig av om det er regninger eller ting som trenger langvarig arkivering. Dagens aviser brettes og legges i en magasinholder som henger på veggen på kjøkkenet. Blader oppbevares i en gammel eplekasse ved siden av sofaen. Lommebøker og mobiler ligger i en egen del av bokhyllen i stua, men vi skal egentlig finne en annen løsning. Syns egentlig ikke vi har noen spesielle problemer med smårot. Heldigvis, for det er det verste jeg vet.
Gjest Elastica Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har brukt masse tid på å innarbeide gode rutiner for hele familien, men dessverre er det stort sett bare jeg som klarer å følge opp. Derfor har jeg satset på mange oppbevaringsmøbler i tilknytning til gang og kjøkken. I gangen har jeg en kommode med en liten skuff øverst hvor vi legger bilnøkler og diverse andre ting som ellers hadde havnet på kommoden. På kjøkkenet hadde vi tidligere to store bunker med papirer, alt til ungene, beskjeder fra skole, barnehage, regninger osv. Tanken var at det skulle ryddes ofte, men det endte stort sett med at det ble liggende der. Og i realiteten er det papirer som også trenger å være tilgjengelige for oss. Jeg har resignert og satt opp to dokumenthyller fra Ikea på kjøkkenet. Ikke veldig vakkert, men veldig praktisk. En hylle til hvert familiemedlem, og en til regninger. (Dessverre er det fremdeles papirer i bunken på benken, men det er en annen sak. )
Honesty Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Men neste skritt når man har fått rotet bort fra synlige overflater, er selvsagt å få orden i skuffer, kurver osv. Og der må jeg innrømme at uansett skippertak, blir det lett kaotisk, men det er i det minste et kaos andre ikke ser. Men papirene i hylla på kjøkkenet er fortsatt et uløst problem.
Aricia Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 Jeg blir irritert og opprørt av å lese denne tråden, fordi jeg samtidig ser for meg faste roteoppsamlingsplasser i heimen.
Gjest Elastica Skrevet 10. mars 2009 #14 Skrevet 10. mars 2009 Jeg legger til at jeg har en knagg i gangen til veske, og der ligger en del av de tingene som ellers slenger rundt. Også har vi avisstativ som holder styr på aviser og papir til papirsøppelet.
Honesty Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 Jeg vurderer stadig vekk å henge en papiroppsamlingspose rett ved postkassen, for til tross for at vi ikke mottar reklame, er det nok av andre ting som med fordel kunne sorteres rett ut. Jeg har forresten (mine få) vesker på en stumtjener under trappa. Men nå begynte jeg å tenke på boden her oppe, og der er det ille, der. Heldigvis har man mannfolk til å rydde slikt.
Vera Vinge Skrevet 10. mars 2009 #16 Skrevet 10. mars 2009 Jeg vurderer stadig vekk å henge en papiroppsamlingspose rett ved postkassen, for til tross for at vi ikke mottar reklame, er det nok av andre ting som med fordel kunne sorteres rett ut. Jeg har forresten (mine få) vesker på en stumtjener under trappa. Vi har en kasse ved postkassene, som er innenfor hoveddøra til bygården, og det er veldig praktisk. Selv om vi har reservert oss mot reklame, hender det man får ting som kan gå rett i papiret. Tidligere hadde jeg en tendens til å samle vesker på gulvet under stolen i gangen, men nå har vi hengt opp knagger på baksiden av døra på soverommet (soveromsdøra går ut fra gangen, så det er kort vei når man kommer hjem), og det er veldig praktisk. Selv om jeg tenker meg om før jeg skrur ting i veggene, fordi jeg vil ha minst mulig hull, er det godt å få ting bort fra gulvet.
Gjest Lampefeber Skrevet 10. mars 2009 #17 Skrevet 10. mars 2009 Trådstarter her: Jeg har jo egentlig plasser til det meste. Nøkkelskap rett innenfor døren, arkiv til regninger på kontoret, aviskurv til aviser osv. Problemet mitt er at når to voksne og to barn under 5 år ramler inn døra etter bhg og jobb, blir det meste dumpet ned på kjøkkenøya. Da er det barn som skal tisse, mat som skal lages, slitne barn og voksne, tlf som ringer osv. Det blir ikke tid å sortere ting rundt. Etter mat og leggetid av barna ryddes det opp, men det er alltid fortsatt ting som ligger igjen. Perlebrett etter barn som vi IKKE får lov å flytte på for da går det i stykker, halvleste aviser. Viktig post/papirer vedr barna som må svares på men ikke aakkurat da osv. Har en roteskuff i denne kjøkkenøya (fyllt opp med dingser som man bare må ha ett sted og tilgjenglig, type kamera, tommestokk, tape, fyrstikker osv.). Har lurt på å tømme og bruke denne skuffen til alt vi dumper oppå, men er redd ting bare blir liggende der da. Dette er jo ikke så viktig, men vi har åpen løsning og jeg liker å ha det pent og ryddig. Det rotet som ligger utover benken mellom kl 17 - 20 irriterer meg. Etter kl 20 er det meste ryddet bort, men det er alltids dingser og papirer som blir liggende fordi vi må ha de tilgjengelig. Sukk.
Kaffekoppen Skrevet 11. mars 2009 #19 Skrevet 11. mars 2009 Hva med å henge opp et stativ hvor dere kan putte post og aviser som dere ikke vil kaste/arkivere ennå? Og barna kan kanskje få et brett som de kan perle på. Da kan de påbegynte arbeidene lett ryddes bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå