Gjest Gjest_Celine_* Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 I det siste har opplegget mitt vært sånn ca dette: 20 min ellipsemaskin HØY intensitet 10 min tredemølle rask gang i oppoverbakke 10 min romaskin 15 - 20 min styrketrening mage/rygg Noen synspunkter?
Chanel.No5 Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 I det siste har opplegget mitt vært sånn ca dette: 20 min ellipsemaskin HØY intensitet 10 min tredemølle rask gang i oppoverbakke 10 min romaskin 15 - 20 min styrketrening mage/rygg Noen synspunkter? Hvor ofte gjør du dette da?Og hva ønsker du å oppnå?
Gjest Gjest_Celine_* Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Hvor ofte gjør du dette da?Og hva ønsker du å oppnå? 3 dager i uka per nå, men skal øke til annenhver dag. Ønsker vel å stramme opp, hehe. Øker vel kanskje lengden på treninga etterhvert som jeg orker det. "Bra" er jo relativt, men har ikke noe mål om å få masse muskler osv. Blir kanskje noe endringer etterhvert, merker at jeg må variere treninga ofte så jeg ikke går lei.
Gjest marihan Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Styrke først, cardio etterpå. Hvorfor det? Jeg gjør det alltid motsatt..
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #6 Skrevet 10. mars 2009 Hvorfor det? Jeg gjør det alltid motsatt.. for og oppnå best mulig resultat så ta alltid cardio til slutt, og tren masse vekter,
Vera Vinge Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Styrke først, cardio etterpå. Det kommer jo an på hva du ønsker å fokusere på på den aktuelle økten da. Om man en dag skal ha mest fokus på kondisjon, men også trene styrke, ville jeg valgt kondisjon først. For jeg blir fryktelig tung i beina av å trene beinstyrke, og jeg ville sånn sett ikke vært i toppform for harde intervaller f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #8 Skrevet 10. mars 2009 I det siste har opplegget mitt vært sånn ca dette: 20 min ellipsemaskin HØY intensitet 10 min tredemølle rask gang i oppoverbakke 10 min romaskin 15 - 20 min styrketrening mage/rygg Noen synspunkter? Bare et spørsmål; når du har høy intensitet på ellipsen, har du mye motstand da? Grunnen til at jeg er spør, er fordi jeg har ei venninne som trener på en ellipsemaskin som sier hun trener med høy intensitet, men hun har nesten ikke motstand, så beina hennes går som trommestikkere Man må ha endel motstand for å få opp pulsen.
Gjest Gjest_Celine_* Skrevet 10. mars 2009 #9 Skrevet 10. mars 2009 Bare et spørsmål; når du har høy intensitet på ellipsen, har du mye motstand da? Grunnen til at jeg er spør, er fordi jeg har ei venninne som trener på en ellipsemaskin som sier hun trener med høy intensitet, men hun har nesten ikke motstand, så beina hennes går som trommestikkere Man må ha endel motstand for å få opp pulsen. Jeg bruker motstand ja Pulsen ligger på over 170 når jeg er ferdig.
Leifr Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 Det kommer jo an på hva du ønsker å fokusere på på den aktuelle økten da. Om man en dag skal ha mest fokus på kondisjon, men også trene styrke, ville jeg valgt kondisjon først. For jeg blir fryktelig tung i beina av å trene beinstyrke, og jeg ville sånn sett ikke vært i toppform for harde intervaller f.eks. Styrketrening virker ved at man utsetter muskulaturen for stor belastning, slik at kroppen skal tilpasse seg belastningen og gjøre muskulaturen sterkere. For at styrketreningen skal være effektiv, bør belastningen være nær det maksimale muskulaturen kan klare. Dersom man er sliten før man begynner styrkeøkta, klarer man ikke å belaste muskulaturen like hardt som hvis man er mer uthvilt. Dette gjør styrketreningen langt mindre effektiv (kanskje, men ikke nødvendigvis, så mye mindre effektiv at den blir helt bortkastet tid).
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #11 Skrevet 11. mars 2009 Trener vekter på fysiokalske og lurer på om noen kan si meg /erfaring med om de såkalte grevinnearmene og blir strammere , noen som hvet dette ? Grunnen til at jer er på fysikalske er at der begynte jeg trening etter en operasjon og har så fortsatt. 2 dager pr. uke
galskap Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 intervall trening er det beste til å brenne fett og styrketrening øker musklaturen og strammer opp. det ville jeg gått for=)
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Ingen anelse hvordan man mest effektivt legger opp trening i treningsstudio, men jeg mener sterkt at noe av det aller viktigste man kan få ut av trening er å strukturere kroppen riktig, alstå gjøre holdningen så korrekt som mulig å gjøre slik at det er de riktige musklene som jobber til en hver tid. De fleste som trener en del og er ganske sterke er gjerne fortsatt for svake i kjernemuskulaturen dypt inne i magen og bruker derfor unødvendig med energi på å bevege seg ved å bruke de ytre og mere enrgikrevende og spenningsskapende lagene av muskulaturen. relativt små feil i kroppens struktur leder lett til at nerver ligger litt i klem og at organer utsettes for unødvendig press fra muskler og ben de ligger i nærheten av og det igejn har rimelig store konsekvenser for velvære, hjelse, konsentrasjon, energi, etc. For meg skapte en relativt moderat stivhet i diaphragma fordøyelsesproblemer. Ofte vil små skjevheter i ryggrad og hofteparti og nakke også bli korrigert i for liten grad av "grovkornet" trening i helsestudio med vekter og ordinære mave rygg øvelser. Det er derfor ofte en god ide å prioritere det som strukturer kroppen riktig før man prioriterer det som gir styrke og utholdenhet og mere energi. I praksis innebærer det at man bør trene på en måte som veldig presist jobber med akkurat de vanskelig tilgjengelige musklene vi ikke har så mye kontroll over til daglig, det innebærer gjerne også en del uttøyning for å rette opp skjevheter og skape plass mellom disker etc. Da er ting som pilates, feldenkrais, yoga og veldig målrettede treningsprogrammer for mave rygg og timer i stretching det man trenger. Etter hvert som man får ting mere på plass så gir det mere mening å kjøre på med vanlig styrke og kardio etc. Slik unngår man også belastningskader som er vanlig å pådra seg i treningsstudioer og man maksimerer livskvalitet og helse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå