Gå til innhold

Ja, jeg spiser faktisk pizza uten ost.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsker pizza, men liker ikke ost. Derfor tar jeg meg den friheten å spise pizza uten ost. Hva er så galt med det? Hvorfor må jeg få rare blikk eller bli småflirt av fordi jeg spiser pizza uten ost?

I går var jeg ute med jobben på Peppes, jeg bestilte en pizza uten ost. De andre så noe forskrekket ut, noen sa et eller annet, noen smålo. Da jeg fikk pizzaen så var det noen som så noe rart på meg å sa noe som " er det noe godt da", "hva er vitsen med pizza uten ost" og masse sånt. Det var ikke akkurat en hyggelig opplevelse i går. Hadde det kun vært i går så hadde jeg rett og slett bare tenkt at dette ikke var noen hyggelig opplevelse, men ikke tenkt noe mer på det, men dette er noe jeg ofte har fått høre om jeg spiser pizza med andre.

Hvorfor er det så vanskelig for en del mennesker at jeg spiser litt anderledes mat på en måte? Hva er så galt med å f.eks spise pizza uten ost? Hvor gidder folk å bry seg?

Men jeg har ikke hørt om noen som bryr seg med at folk spiser pizza uten andre ting.

Hr du opplevd lignende ting, eller er du den som bryr deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ødela virkelig spørsmål om ost kvelden din? Det var da også noe å bli fornærmet for.

Og ja, pizza uten ost høres litt rart ut, men jeg ville ikke brydd meg. Folk spiser da hva de vil.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Pizza og ost hører liksom sammen da, så jeg synes ikke det er så rart at folk blir overrasket og kommenterer det når noen spiser pizza uten ost. Det er litt sært, på en måte. Men selvsagt er det helt ok, du må nok bare prøve å bli mindre hårsår. Jeg har mine særheter. Som at jeg elsker iskald skummet melk til sjokolade eller potetgull! Folk hever øyenbrynene og noen fleiper og ler litt når de ser denne kombinasjonen (kun hjemme hos meg selv). Og det tåler jeg fint, fordi jeg vet det er en uvanlig kombinasjon. Jeg ser litt humoristisk på det selv. :ler:

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Pizza og ost hører liksom sammen da, så jeg synes ikke det er så rart at folk blir overrasket og kommenterer det når noen spiser pizza uten ost. Det er litt sært, på en måte. Men selvsagt er det helt ok, du må nok bare prøve å bli mindre hårsår. Jeg har mine særheter. Som at jeg elsker iskald skummet melk til sjokolade eller potetgull! Folk hever øyenbrynene og noen fleiper og ler litt når de ser denne kombinasjonen (kun hjemme hos meg selv). Og det tåler jeg fint, fordi jeg vet det er en uvanlig kombinasjon. Jeg ser litt humoristisk på det selv. :ler:

Vil bare påpeke at jeg mente at det selvsagt er helt ok at du spiser pizza uten ost. Alle må gjøre som de selv vil.

Gjest Gjest
Skrevet
Ødela virkelig spørsmål om ost kvelden din? Det var da også noe å bli fornærmet for.

Nei, men er ikke spesielt hyggelig med slike komentarer av de man er med når man kjøper mat. Hadde det vært nære venner så hadde det jo kanskje vært lettere, og ta en spøk og alt det der, men dette er folk jeg omtrent ikke snakker med eller ser noe særlig til. Altså, de er fremmede. Var kun to der jeg faktisk kjente og som jeg ellers prater med.

Og det var ikke en komentar, det var flere og det endte med at det ble en diskusjon om det på grunn av hva jeg spiser. En negativ diskusjon der jeg sitter å føler meg som en kriminell mens dommerene står der med pekefingeren. Heldigvis så varte det ikke hele kvelden da.

Men, nei, kvelden ble ikke ødelagt. Men den var ikke verdens mest hyggeligste heller. Men hadde dette kun skjedd der, da hadde jeg ikke brydd meg, men dette er noe jeg har opplevd flere ganger. Ikke av de på jobb, men andre. Familiemedlemer og ditt og datt.

Gjest FruFryd
Skrevet
Hvorfor er det så vanskelig for en del mennesker at jeg spiser litt anderledes mat på en måte? Hva er så galt med å f.eks spise pizza uten ost? Hvor gidder folk å bry seg?

Men jeg har ikke hørt om noen som bryr seg med at folk spiser pizza uten andre ting.

Er vel ikke det at det er vanskeligt for en del andre mennesker at du spiser pizza uten ost ?

De fleste mener at pizza og ost hører sammen, så da kan det kanskje se litt pussigt ut for de at noen bestiller pizza uten ost. Men er jo ikke noe galt i det, hehe.

Jeg hadde ikke brydd meg, det får da være måte på hva en skal bli såret / lei seg over.

Jeg har nok et par "rare" kombinasjoner når det gjelder mat, når andre påpeker det, så sier jeg bare at jeg liker det. Jeg ser jo selv at det ikke er så vanlige kombinasjoner, men fra der til å bry meg så mye om det :fnise:

Gjest Naria
Skrevet

Jeg har en del sære matvaner som folk ofte reagerer på, men blir ikke fornærmet eller irritert for det. Bare svarer på spørsmålene, og spiser opp maten min. ;)

Skrevet

Kan du ikke bare la være å bestille pizza når du er ute med mennesker som du redd skal kommentere at du ikke vil ha ost på pizzaen da? Det går an å bestille andre ting enn pizza på peppes også.

Men jeg er helt enig i at folk kan la være å kommentere andres matvaner negativt, men jeg tror alle som skiller seg ut litt når det gjelder mat får mange kommentarer. Jeg var vegetarianer en stund, det ble lange, kritiske diskusjoner hver eneste gang jeg spiste mat offentlig. Nå nar jeg er gravid fortalte jeg en venninne at jeg ikke kunne spise myke oster eller spekemat bl.a. Med en gang blir det kritikk om at det høres jo utrolig ekstremt ut, man trenger da ikke å bli så sær bare fordi man er gravid osv (Neida, vi driter i om legen din og mattilsynet sier at du skal holde deg unna.) Da jeg var yngre spiste jeg aldri kaker i bursdager osv, alle foreldrene kommenterte til mine foreldre at jeg var sær. Merkelig at hvordan andre spiser skal være så utrolig engasjerende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker ikke gele... og har aldri gjort det heller. Husker at når jeg var i bursdager som liten så måtte jeg alltid spise det.. selv om jeg sa jeg ikke likte det. foreldrene der sa at sikkert hadde fått en annen smak eller noe i den duren.. så jeg sa jeg bare kunne spise vaniljesausen elller et kake stykke. men mange ganger ente det opp med at jeg måtte spise og den som gråt og kaset opp.. det var meg. Min mor måtte til slutt samle foreldrene til vennene mine å forklare at jeg ikke likte det og bare gi meg saus eller kake sånn at det ikke ble mer greier. Kansje ikke samme greien som å ikke spsise ost på pizza, siden du nå er voksen, men det er jo ikke hyggelig at alle komenterer og lager en stor greie ut av at du ikke vil ha ost på pizza.

Gjest Gjest
Skrevet

Matvanene til folk er tydeligvis utrolig engasjerende, ja. Hvis du spiser annerledes, så skiller du deg ut fra flokken, og da er det fritt frem med kritikk.

Skrevet
Matvanene til folk er tydeligvis utrolig engasjerende, ja. Hvis du spiser annerledes, så skiller du deg ut fra flokken, og da er det fritt frem med kritikk.

Kritikk? Har du eksempler til hva du vil kalle kritikk i dette tilfellet? Er en kommentar eller et spørsmål kritikk?

Skrevet

Jeg spiser selv ofte pizza uten eller med lite ost. Ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi jeg ikke tåler smeltet ost særlig bra. Når jeg i tillegg til det ikke tåler hvetemel, og dermed ikke kan spise kaker hos andre osv, er det ikke spesielt morsomt at det settes i gang diskusjoner om slankehysteriet har gått for langt (ja, jeg opplevde faktisk det her en dag, selv om diskusjonen tilsynelatende ikke var rettet mot meg, men jeg skjønner jo hva de tenkte). Jeg har samtidig ikke noe ønske om å rope ut om mine intoleranser til folk jeg ikke kjenner. Så jeg har valget mellom å framstå som en svekling som ikke tåler noen ting, eller å bli oppfattet som en hysterisk slanker (spesielt tatt i betraktning at jeg ikke har noen overflødige kilo, er ikke det noe morsomt).

Skrevet

Har ikke noe godt svar på hvorfor folk reagerer slik, men skjønner deg godt, det er irriterrende og merkverdig hva folk skal legge seg opp i. De får sin mat slik de ønsker den, da bør det være greit at du får din mat slik du ønsker den, selv om den er "rar" i deres øyne. Kan jo godt hende de spiste noe som du syntes var rart også, men det tenker de ikke på...

Gjest Gjest
Skrevet

Er det virkelig å ta sånn på vei for da? Du burde da snart være vant med både blikk og kommentarer? Kan da ikke være så vanskelig å drite i hva alle andre mener og sier.

Gjest Gjest
Skrevet

Ligner veldig på cheeseburger uten ost som går i en annen tråd her. Pizza er en rett der en av de faste ingrediensene er nettopp ost, så jeg synes ikke det er det minste rart at folk synes dette er litt spesielt. Hva om noen kom og bestilte pizza uten bunn? Er det rart nok til å reagere på?

Skrevet
Er det virkelig å ta sånn på vei for da? Du burde da snart være vant med både blikk og kommentarer? Kan da ikke være så vanskelig å drite i hva alle andre mener og sier.

Naturligvis!

Men kan vel heller ikke være så vanskelig for folk å drite i hva alle andre spiser heller, eller?? Var vel det som var problemstillingen her..

Tror forresten ikke hun tok sånn på vei heller, men må jo si meg enig i at det er trivelig å kunne bestille mat uten å bli møtt med haukeblikk, hevede øyenbryn og derpå en diskusjon av ditt matvalg.

Gjest Gjest
Skrevet

melkeallergikere spiser jo pizza uten ost, så hvorfor ikke?

Jeg lager alltid pizza med potetgull på toppen i stedet for ost...

Gjest strykebrett
Skrevet

Har selv prøvd å sitte på pub uten å drikke alkohol. Hvis man ikke har en "godkjent unnskyldning" som at man kjører, er religiøs eller lignende er det jammen mye tyn å få. Hender fakisk jeg tar bilen hvis jeg ikke har lyst til å drikke bare for å slippe å få pes. Er ganske slitsomt å være nødt til å forsvare sine valg på den måten der, så jeg skjønner det ble kjipt for deg.

Neste gang noe sånt skjer er det kanskje like greit å bare slå fast "er ikke så glad i ost jeg", før du raskt skifter tema over på noe annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes folk er litt hårsåre jeg. Man skal liksom ikke ha lov til å kommentere noe som helst før det blir oppfattet som ondsinnet og kritikk. Kanskje man må lære seg å skille mellom kritikk og nysgjerrighet?

Det er ganske slitsomt med folk som er så selvhøytidelige at man må vokte hvert ord man sier og passe på at man kun snakker om politisk korrekte ting.

Og nei, jeg er ingen storkjeftet bølle. Jeg er en av dem som alltid passer på å ikke tråkke noen på tærne. Men slitsomt og kunstig, det er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...