LitaPia Skrevet 10. mars 2009 #1 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har absolutt ingen stil, og handler klær på måfå som overhodet ikke passer sammen eller har noen gjennomgående "stil". Finner veldig lite klær som passer meg, er 162 høg og 49kg.. har kvinnelige former til tross for lav vekt. ganske velproposjonert. Timeglassform. Noen som har tips? må handle omtrent helt ny garderobe, da alt jeg har er enten slitt,ikke passer meg lengre eller plagg som bare ligger og støver ned med prislappen på... Har overhodet ikke peiling på hva som kler meg.
Frøkenn Skrevet 10. mars 2009 #2 Skrevet 10. mars 2009 Jeg har absolutt ingen stil, og handler klær på måfå som overhodet ikke passer sammen eller har noen gjennomgående "stil". Finner veldig lite klær som passer meg, er 162 høg og 49kg.. har kvinnelige former til tross for lav vekt. ganske velproposjonert. Timeglassform. Noen som har tips? må handle omtrent helt ny garderobe, da alt jeg har er enten slitt,ikke passer meg lengre eller plagg som bare ligger og støver ned med prislappen på... Har overhodet ikke peiling på hva som kler meg. Først og fremst trenger du basic plagg. Har du dette allerede? Hvit skjorte Hvit og svart singlet Jeans Svart bukse Cardigans Pumps Osv osv. Etter det trenger du nok plagg som "stæsjer" garderoben Kule sko (dette er nok smak og behag) Smykker ( store med masse farger, enkle og søte? Kommer vel an på stilen din) bl.a. spesielle plagg (bare husk at du skal kombinere med det du allerede har. Hvis du ser et plagg som er kul men ikke matcher med noen plagg du allerede har dropper du å kjøpe det.) Jeg er ingen mote ekspert, prøver bare å hjelpe litt Og håper dette hjelper litt. LYKKE TIL!!!
Gjest TittTitt Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 Jeg er enig med hun over Ville også gått inn på hm.com/no å sjekket litt ut, der ser man ofte klærene på modellene, og da ser man anderledes på klær. Jeg og sliter max med stil. Har ingen stil og føler meg helt.. Flat Og kjedelig. No skal jeg jaggu inn å shoppe klær
LitaPia Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2009 Først og fremst trenger du basic plagg. Har du dette allerede? Hvit skjorte Hvit og svart singlet Jeans Svart bukse Cardigans Pumps Osv osv. Etter det trenger du nok plagg som "stæsjer" garderoben Kule sko (dette er nok smak og behag) Smykker ( store med masse farger, enkle og søte? Kommer vel an på stilen din) bl.a. spesielle plagg (bare husk at du skal kombinere med det du allerede har. Hvis du ser et plagg som er kul men ikke matcher med noen plagg du allerede har dropper du å kjøpe det.) Jeg er ingen mote ekspert, prøver bare å hjelpe litt Og håper dette hjelper litt. LYKKE TIL!!! Hmm... har ikke Hvit skjorte (men har en svart) Singleter har jeg en hel drøss av heldigvis Jeans har jeg 2 stk som sitter sånn høvelig på meg, men de begynner å bli alvorlig slitte. Sliter veldig med å finne den perfekte jeans når jeg er så lita! Svart bukse har jeg ikke (legger det til handlelista) Cardigans har jeg, men føler meg veldig kjedelig i dem Eier ikke et enesta par med pumps (men det er herved skrevet på handlelista) Er ekspert på å kjøpe plagg som ikke matcher noe av det jeg har fra før av. Og gjerne uten å prøve dem først Men takk for tipsene veldig bra! tar gjerne mot flere!
Gjest Christabelle Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 Hei du Først av alt: finn ut om du er kald eller varm. Da vet du hvilke farger som kler deg best. Den letteste måten å finne ut det er å finne legge noe i en kald og varm tone (sølv/gull, rød/blå, etc.) ved siden av ansiktet ditt. Hvilken farge får ansiktet ditt til å se best ut? Du ser også om du er varm/kald på øyefarge/hudtone/hårfarge. Eksempel: Jeg har blå øyne, kommunegrått (originalt) hår og blek hud. Jeg er kald, så jeg elsker marineblått, svart, hvitt, beige, etc. Her er en liten og fin oversikt over hva som er varme/kalde farger. Så trenger du, som nevnt før, basisplagg. Her er noe du kan titte på: Jeans. En mørk, en medium, en lys. Dressbukse/penbukse. Svart, beige, hvit. Bomullsgensre. Svart, hvit, brun, beige, grå. Skjorter. Svart og hvit, stripete. Singleter. Hudfarget, svart og hvit BH. Cardigan. Svart, hvit, beige, brun, grå. Sko. Svarte pumps, støvletter m/u heler, sandaler til sommeren. Trenchcoat - Beige og svart (ikke helt sesong nå, men) Dette er noe som bør ha høy kvalitet. Ikke vær redd for å bruk penger på basisplagg, for de går aldri av moten og du blir ikke lei av de. Hvis kvaliteten er bra, varer de også lenge. Hvis du ikke har mye klær nå, så prioriter basisplaggene. En oransje tunika er ikke noe som man kan bruke så lenge. Sesongene skifter, moten forandrer seg og plutselig liker du ikke plagget lengre. Det tror jeg vi alle har erfart på den dyre måten Jeg bruker aldri mye penger på "spesielle" plagg, for de blir ikke brukt like mye som basisplagg. Så, hvis du finner ut om du er f.eks. varm, så ikke kjøp mye blått, og vica versa. Selvfølgelig, varme og kalde farger komplimenter hverandre, men ikke nødvendigvis deg Folk med rødt hår har alltid på seg grønt, fordi grønt nøytraliserer rødt. Om det er like fint å ha rød bukse og grønn genser, vet jeg ikke
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 Jeg har absolutt ingen stil, og handler klær på måfå som overhodet ikke passer sammen eller har noen gjennomgående "stil". Finner veldig lite klær som passer meg, er 162 høg og 49kg.. har kvinnelige former til tross for lav vekt. ganske velproposjonert. Timeglassform. Noen som har tips? må handle omtrent helt ny garderobe, da alt jeg har er enten slitt,ikke passer meg lengre eller plagg som bare ligger og støver ned med prislappen på... Har overhodet ikke peiling på hva som kler meg. Ja, dette her er faktisk ikke så lett! Jeg tror faktisk at det er en idè å prøve å begynne med å definere hva som er ”din stil”. Det er greit å ta utgangspunkt i en klassisk basisgarderobe, men her finnes det jo mange variasjoner over temaet, for å si det sånn. Se på motesider på nett og i moteblader eller kjendisblader, og ta ut bilder av klesstiler og plagg som du liker. Etter hvert bør du se et mønster, for eksempel at en stil eller en type plagg gjentar seg. Dette er et godt grunnlag for basisgarderoben din. Det neste du bør gjøre, er å vurdere behovene dine – du har jo mest behov for den typen plagg du bruker mest, og det er ikke noe vits i å investere i en bluse dersom du aldri bruker bluser. Da kan du heller investere i en type plagg som du faktisk bruker. Når det gjelder farger, så er det ikke alle som kler eller føler seg vel i farger som brunt, grått og beige, og en basisgarderobe trenger ikke å inneholde disse fargene. Og det er ikke helt slik at blått er en kald farge, mens rødt er en varm farge. Det finnes varme blåfarger og kalde rødfarger. I fargeanalyse snakkes det vanligvis om fire ”årstider” – vinter, sommer, vår og høst, der vinter og sommer har de kalde fargene og vår og høst har de varme fargene. Typiske vinterfarger er kongeblått/kornblått, smaragdgrønt, kjølig klarrød, sort og rent hvitt. Typiske sommerfarger er også kjølige, men dusere enn vinterfargene, som for eksempel koksgrått, marineblått, kjølig rødrosa, sitrongult og offwhite. Typiske vårfarger er lakserød, varm lys turkis, orangerød, kamelfarget og kremhvitt, mens typiske høsttoner er okergul, rustrød, olivengrønn, kaffefarget og elfenben (gulhvit). Hvilke farger foretrekker du og synes kler deg? For en grunnleggende, gratis fargeanalyse på nettet kan du prøve http://www.donnafujii.com. Basisgarderoben din bør bestå av 3 eller 4 basisfarger som lett kan kombineres, og så kan du spe på med plagg og tilbehør i andre yndlingsfarger etter hvert. Kalde basisfarger: Sølv Sort Hvit Grå Gråbrun (”Muldvarp”) Marineblå Blågrønn Skogsgrønn Plomme Vinrød Kjølig rosa Varme basisfarger: Gull Kaffebrun Elfenbenshvit Varm grå Lysebrun Varm blå Aqua (varm turkis) Oliven Fiolett Rustrød Kamel Et godt hjelpemiddel til å finne klesstil og bygge basisgarderobe synes jeg er http://www.wardrobemagic.com/ - en 155-siders bok du kan laste ned for 22 dollar eller ca. 160 norske kroner. Boka er på engelsk, men er relativt lettfattelig og gir mange gode tips. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2009 #7 Skrevet 11. mars 2009 Fortvil ikke! Jeg har litt av det samme problemet som deg: Jeg har timeglassfasong og må ta hensyn til det når jeg kjøper klær, og innimellom har jeg blitt helt oppgitt over at jeg har masse klær, men tilsynelatende "ingenting å ha på meg" (går ikke naken og fryser, men har slitt med å finne noe i skapet som jeg har lyst til å ha på meg). Du bør hente inn hjelp. Enten kan du bestille time hos en motekonsulent, som kan være verdt pengene om du etter konsultasjonen kan bruke klærne du kjøper og har lettere for å se hva du kler. Eller du kan gjøre som jeg gjorde: ba en venninne om hjelp. Jeg skulle på et par kule events og hadde helt hetta for hva jeg skulle ha på meg, dermed hanket jeg inn en venninne og sa: "Du har så kul stil og helt tydelig mer peil enn meg på moter, derfor trenger jeg din hjelp til å finne noe til meg som jeg ellers ikke ville ha sett på selv." Det funket kjempebra, hun ble så klart smigret over utfordringen, men det fordret også at jeg stilte med et noenlunde åpent sinn. Vær klar på det du helt klart liker og det du helt klart ikke liker, men prøv å åpne horisonten litt. Kanskje det går an å gå med klær som du trodde var helt feil for deg? Les klestips på nettet eller i "dameblader" - det hender de har noe for seg. Slutt med å impulsshoppe. Planlegg når du skal gå på shopping - ikke nødvendigvis hva du skal ha, men hvor du skal gå. Gå bare på shopping når du har dusjet og stelt deg, og vær litt opplagt. Husk å spise og drikke i løpet av shoppingturen. Bestem deg for et senter eller noen bestemte butikker å gå i, ta gjerne kontakt med betjeningen og be dem om tips når det gjelder klær. Det kan f.eks. være lurt å ta en prat med en ekspeditør som har samme høyde/proporsjoner/farger som deg, for hun vet da hvordan det er. Ta imot tipsene du får, og følg dem. Hold ulike farger opp mot ansiktet og se om de fremhever ansiktet ditt eller får det til å liksom "forsvinne". Dette tipset fikk jeg på en kort, gratis stilguide en gang i en butikk, og etter det fikk jeg meg en aha-opplevelse... Når du har funnet en eller flere butikker hvor de har klær som passer til deg - gå tilbake til den butikken senere. Om nødvendig, skriv opp hvilke butikker du kan handle i. Etter at jeg sluttet å prøve bukser på H&M og Bik Bok fikk jeg et bedre liv - det er kjempedeprimerende når de ikke har én bukse i hele butikken som passer... :-P Men det er ikke min skyld, det er bare de som ikke klarer å selge bukser som passer. ;-) Når du så skal kle deg hjemme: Start med å bestemme hvilke sko/støvletter og jakke du skal ha på deg. Velg så bukse/kjole/skjørt, så topp, undertøy, eventuelt strømpebukse e.l. Det er veldig fint å holde seg til et par farger av gangen. Et par kule sko eller en stilig strømpebukse kan gjøre mye for et antrekk. Til slutt: Vil du ha noen helt konkrete tips for timeglassfigur? I så fall: Kjoler og topper med skråskjæring over bysten. Gjerne halterneck til topper, kjoler og bikinitopper (og BH'er). Bukser med "rund form" øverst (ofte må du finne et spesielt merke eller modell, spør etter det i butikken). "Trompetform" på buksebeina og armene. Dressbukser med skrå bein. Blazere gir mer bredde til skuldrene (i forhold til hoftene). Sko og støvletter med litt hæl gir deg litt ekstra høyde og løfter rumpa et hakk (selv 2-5 cm gjør noe med holdningen). Klær med innsving i livet eller knyting i livet er fint - og min favoritt: Kjoler med det strammeste punktet rett under bysten, hvor skjørtet skrår ut! Pass på at ingen kjoler, skjørt eller bukser stopper noe sted på leggen - da får du kjempekorte bein. Kun damer som Claudia Schiffer kan komme unna med det... :-P Kjør på med en enkel, feminin stil som er klassisk og komfortabel, med noen farger som passer sammen og som du vet at du kler. Hvem sa at shopping var enkelt? :-P
Zadja Skrevet 11. mars 2009 #8 Skrevet 11. mars 2009 (endret) [...] Folk med rødt hår har alltid på seg grønt, fordi grønt nøytraliserer rødt. Om det er like fint å ha rød bukse og grønn genser, vet jeg ikke [...] Må bare kommentere denne, grønt nøytraliserer rødt kun hvis fargene blandes (f.eks maling). Når fargene brukes sammen, forsterker de hverandre. Det samme gjelder de andre komplementærfargene (lilla-gul, blå-oransje). Blander man fargene får man grå/brun, bruker man de ved siden av hverandre forsterkes de. Om det er fint å kombinere komplementærfargene kommer an på stilen. Liker man kontraster, så er det fint å bruke de sammen. Det blir på en måte som sort og hvitt, men litt mer dristig Har man rødt hår, og bruker en grønn genser, ser håret rødere ut (og genseren ser grønnere ut) Har man blå øyne og bruker oransje øyenskygge, ser øynene blåere ut. Ellers synes jeg TS har fått mange gode råd, har ikke mer å komme med i farta.. Kanskje et tips er å først finne en stil, og så gå på shopping? Hold deg til farger som matcher hverandre, og dette med å finne ut hvilken årstid du er, er også en god start. Lykke til Endret 11. mars 2009 av Zadja
Gjest Gjest_guest_* Skrevet 13. mars 2009 #9 Skrevet 13. mars 2009 prøv og titt i blogger www.Blondibella.blogg.se www.fashionforever.blogg.no/
Quirky Skrevet 13. mars 2009 #10 Skrevet 13. mars 2009 La deg inspirere av moteblogger og moteblader. Costume er et veldig bra norsk blad.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 Når du er liten og velproporsjonert kan du trygt bruke tettsittende klær og fremheve silhuetten. Gjerne høye hæler til.
Liss Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Oi, ser at du har fått utrolig mange bra tips her. Hvis ikke hadde jeg også tenkt til å tipse deg om at du burde finne årstidsfargene dine. Har faktisk lest 3 bøker om dette med årstidsfarger, og stil og snitt da dette er noe som virkelig interesserer meg. Jeg har nemlig tenkt å ta et Image kurs og å jobbe som Image konsulent etterhvert. Kanskje jeg alikevel kan hjelpe deg litt.. Du skriver at du er ganske lita og slank, men at du har timeglassfasong. I en artikkel i et Det Nye blad som jeg har så beskriver de en person som har timeglassfigur som en som er: Frodig med store pupper, har brede hofter og fyldig rumpe og er smal i livet. Jeg vil egentlig tro at du siden du er så liten (du har akkurat samme høyde og vekt som meg nesten) kan betegnes som en som er petit. En petit person har disse kjennetegnene: Ganske lav, ganske smal, kort i livet og med korte bein. Målet vil da være å skape et inntrykk av mer høyde, et godt samspill mellom overdel og underdel og en illusjon av mer former. Overkropp: Samme farge fra topp til tå forlenger figuren, understreker proporsjonene og gir kroppen en flott silhuett. Sats på topper som ikke er for lange og korte jakker som ikke skjuler hoftene. Detaljer rett under bysten gir mer fasong. Sats på tynne stoffer, gjerne helt florlette, som silke og chiffon. Lag på lag gir kroppen mer volum og inntrykk av former. En tunika i chiffon kan feks. kombineres med en lekker liten vest. Understrek livet med et belte, gjerne utenpå kjolen, blusen, vesten og jakken. Men ikke for bredt, da virker du kortere i livet, og effekten forsvinner. Underkropp: Har du korte bein, er det viktig med rett lengde på skjørt og bukser. Fotside kjoler kan du fort drukne i, velg heller en lekker cocktailkjole til rett over kneet. eller miniskjørt. Shorts kan du bruke året rundt, både med og uten strømper. Jo smalere bukser, jo lengre bein. Kombiner med høye hæler for maks utbytte. Knelange støvletter utenpå trange jeans får også beina til å virke ekstra lange. Ikke la buksene subbe i bakken, da drar du oppmerksomheten nedover. Velg bukser som er litt høyvanns, eller i hvertfall stopper minst en centimeter over gulvet. Du kler bukser med litt gulrotfasong og ettersittende legg- gjerne med oppbrett nederst for den rette looken. Tilbehør: Velg helst høyhælte sko i nøytrale farger, gjerne med åpen tå. Velg sko i samme farge som antrekket for å virke høyere. Ankelboots, platå og kilehæl er også gode valg. Jo høyere, jo bedre, så lenge du klarer å balansere på dem. Velg tilbehør som står i stil med din størrelse. Styr med andre ord unna veldig store og prangende accessoirer som digre vesker og smykker. Din største fordel: Som petit kan du bruke alle de nette stroppekjolene og søte toppene som ikke de som er større enn deg nødvendigvis kler så godt. Håper noe av dette kan hjelpe deg! Lykke til med "makeover`n" og shoppinga! Hilsen meg, http://lissmari.blogspot.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå