Gå til innhold

"Guttetur" i påskeferien - er det akseptabelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et spørsmål som nylig var reelt for meg og min tilkomne mann, men som vi heldigvis har diskutert oss frem til en løsning på. Jeg lurer likevel litt på hva som er den "generelle" oppfatningen av situasjonen, så fint om folk har lyst å svare!

Om din mann drev aktivt med en idrett (men ikke som arbeid, en fritidsinteresse) og klubben hadde årlige treningsleirer (mest for det sosiale...) i 8 dager hver påske - hadde du synes det var OK at han dro avgårde på dette?

Dette innebærer da at du blir sittende hjemme alene med barn og hus i hele høytiden mens han drar på "guttetur", bruker en god del penger og lever livet hele uken.

Det er ikke spørsmål om hvorvidt det er OK i en generell uke - men i PÅSKEN. Hvert år. Hadde du akseptert det?

:-)

Endret av Pityriasis
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hmm. Generelt er jeg positiv til at han skal kunne finne på ting og reise på tur med gutta en uke. Tror menn (og kvinner) har godt av slikt.

Men jeg synes det er litt problematisk at dette skal skje i påsken- påsken som er familietid nr 2 (etter julen), i allefall slik jeg er oppvokst.

Det naturlige ville være at mannen din etter hvert begynte å ha familiepåske. Men påska er jo lang - kan han ikke reise med guttene de første dagene, og så ha tid med dere resten av uka?

Altså synes jeg at han må ofre litt for familien - selv om jeg skjønner han gjerne skulle dratt. Akkurat i påsken.

Kan godt tenke meg at du ikke er eneste av damene til de gutta som gjerne skulle hatt en forandring på dette. Kanskje de bør korte ned den årlige sosiale utflukten til palmehelga? Ettersom man blir eldre er det helt naturlig å gjøre forandringer på slikt.

Skrevet

Vi har hatt akkurat den samme konflikten, min mann har hatt en aktivitet han deltar på hver eneste påske i minst 10 år. Dette har medført at jeg stort sett har sittet helt alene hjemme hele påsken de siste årene, pga vanskelige familieforhold som jeg ikke skal gå inn på. Hadde det vært hvilken som helst annen uke hadde det vært greit, bl.a hadde jeg da kunnet sosialisert meg med folk som ikke var på ferie, og jeg hadde ikke trengt å ta meg fri selv.

Nå har jeg faktisk sagt at jeg ikke godtar det, jeg er gravid og fremover vil jeg at vi skal ha familiepåske. Det har i hvert fall ført til at han ikke drar i år (men truer med å dra neste år likevel).

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde likt at det skjedde HVER påske. Det er jo tross alt ferie for ham, men ikke ferie for den som sitter hjemme med barn og hus, i alle fall ikke på samme måte. Men man kunne jo f.eks. avtale at annet hvert år er greit, slik at man kan bytte på å reise bort eller annet, eller at man i alle fall har annenhver påske sammen.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Han måtte gjerne dratt for meg. Om det er påske, eller vanlig hverdag spiller ingen rolle.

Men jeg hadde nok tatt med meg ungene på en liten ferie selv.

Gjest Elastica
Skrevet

Å bruke påsken til egne ting er ikke akseptablet, synes jeg. Hvertfall ikke når det dreier seg om hver eneste påske og man har barn sammen.

Ellers er jeg for at man skal finne på ting hver for seg.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Å bruke påsken til egne ting er ikke akseptablet, synes jeg. Hvertfall ikke når det dreier seg om hver eneste påske og man har barn sammen.

Hva er forskjell på en uke i påsken, eller en uke på sommeren?

Gjest Elastica
Skrevet
Hva er forskjell på en uke i påsken, eller en uke på sommeren?

Om sommeren har vi flere uker ferie. Påsken er en høytid som vi tilbringer sammen hele familien på hytta. Det er vår tradisjon. Dessuten har vi tre barn og jeg synes det er viktig at vi har ferie sammen alle sammen. Jeg tror jeg hadde syntes det hadde vært litt stusselig å reise alene på ferie med ungene, mens mannen min reiste på guttetur.

Dette er en av de tingene jeg mener vi forplikter oss til når vi starter familie. Man har ansvar for hverandre og tid sammen er viktig for å få overskudd til hverdagen. Dette er sånn som mannen min og jeg velger å ha det, hva andre gjør er selvsagt opp til dem.

Men nå spurte ts om vi syntes dette var greit, og det svarte jeg på.

Gjest Glør
Skrevet

Påska er bare noen fridager som alle andre, så for meg hadde det vært greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...