Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drøft hvilke konsekvenser finanskrisen kan få for investeringsfunksjonen. Bruk makroøkonomisk teori til å forklare realøkonomiske konsekvenser av denne utviklingen. Sett opp en oversikt over penge- og finanspolitiske virkemidler som kan brukes til å møte denne utviklingen. Vurder på grunnlag av økonomisk teori forskjeller mellom effektene til de ulike tiltak.

Noen som har noen ideer til å komme i gang med denne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Går utifra at du har fått oppgaven i sammheng med et kurs på universitet/høyskole. Da ville jeg brukt boken og forelesningsnotatene dine og basert meg på modellen eller modellene du har gått gjennom der. Så må du tenke selv rundt disse...

Viktigste er å vise at du forstår modeller og kan anvende de.

Skrevet

Ja, men likevel er det vanskelig å få tak i oppgaven.

Gjest gjest_*
Skrevet

Dersom du er bachelorstudent ville jeg brukt IS-LM modellen... Kanskje ved å ta utgangspunkt i redusert etterspørsel etter norske varer (nettoeksport) som følge av konjunkturnedgang i utland (les:USA). Derfra diskutere renteeffekter osv med grunnlag i IS-LM modellen.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Du kan starte med boksmodellen og se på pilene der hva som skjer med de forskjellige størrelsene når IP går ned.

Eller du kan sette opp en IS-LM-MM-funksjon. Bruk verdier fra bok eller forelesningsnotater som eksempler, se hva som skjer med de andre verdiene når IP går ned. Så kan du tegne og forklare det hele grafisk.

I en IS-LM-MM funksjon kan du jo sette inn BnP likt, IP ned og så regne ut hvordan de ulike virkemidlene kan brukes. Sett det bare opp som et vanlig ligningssett, der de forskjellige virkemidlene (rente, skatt, pengemengde) er ukjente.

Hmm, var ikke så lett å forklare det her, håper du skjønner hva jeg mener.

edit:skrivefeil

Endret av strykebrett
Skrevet

Du kan jo kanskje begynne med renten som en viktig faktor med tanke på investeringer, import og eksport. Det finnes en del modeller om dette.

Er jo mange verktøy staten har som de kan ta i bruk i disse krisetider. Senker renten, skatt og avgifter. Tilfører penger i markedet for at bedrifter skal ha tilgang på kapital (pengemarkedet).

Står nok mye om det i pensumboka, men for å få litt mer forståelse så finnes det jo endel artikler på nettet om finanskrisen. På dn.no og hegnar.no feks.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, av og til så er man helt blank og bare det å starte er vanskelig. Nå kommer jeg igang :)

Skrevet
Du kan starte med boksmodellen og se på pilene der hva som skjer med de forskjellige størrelsene når IP går ned.

Eller du kan sette opp en IS-LM-MM-funksjon. Bruk verdier fra bok eller forelesningsnotater som eksempler, se hva som skjer med de andre verdiene når IP går ned. Så kan du tegne og forklare det hele grafisk.

I en IS-LM-MM funksjon kan du jo sette inn BnP likt, IP ned og så regne ut hvordan de ulike virkemidlene kan brukes. Sett det bare opp som et vanlig ligningssett, der de forskjellige virkemidlene (rente, skatt, pengemengde) er ukjente.

Hmm, var ikke så lett å forklare det her, håper du skjønner hva jeg mener.

edit:skrivefeil

Jeg er en smule usikker på hva du mener med boksmodellen? :sjenert:

Gjest strykebrett
Skrevet

Vet ikke om du har hattt boksmodellen på skolen, men det er i alle fall den med masse firkanter som det står "Ip, "r", "T" og så videre inni, og så er det piler i mellom som viser hvordan de påvirker hverandre.

Hvilken lærebok har du?

Skrevet

Jo, fant en boksmodell som ligner det du beskriver i notatene mine. Vi bruker Makroøkonomi av Anders Dedekam jr.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det er ikke noen slik boksmodell i Dedekam, men hvis foreleseren din hr brukt den kan du jo fint referere til den likevel. Se på kapittel 10.3 i Dedekam, der står det en del om de forskjellige virkemidlene og hvordan de kan brukes i et flytende valutakursregime (regner med det er Norge du skal ta utgangspunkt i).

Skrevet

Nå er ikke foreleseren vår sånn fryktelig flink til å gjøre dette faget så interessent som han burde i disse tider, så jeg tror ikke jeg bør begi meg utpå boksmodellen uten å ha en bok i bakhånd :) Men tusen hjertelig takk for hjelpen Strykebrett! Kapittelet ligger oppslått og jeg(og gruppen) jobber som bare det.

Gjest strykebrett
Skrevet

Flott at du har en gruppe å diskutere med da! Makroøkonomi er jo egentlig veldig spennende så det er synd at ikke foreleseren deres engasjerer.

Lykke til med oppgaven!

Skrevet

For bonus poeng så kan dere jo snakke om et virkemiddel som ikke står i boken, nemlig viktigheten av å bekjempe frykten. Faktumet er at krisen ikke hadde vært så gal hvis det ikke hadde vært for frykten. Hvis regjeringen ønsker å redusere effekten av krisen så bør gi munnkurv til alle krise maksimererne der ute.

Gjest Gjest
Skrevet

5 % økning når du har 40 kr er

40 * 0,05 / 100 (eller 40*0,0005) , og så addere svaret på i 40.

Skrevet
:kaffekopp: % stykket over er feil...?!

Den første er feil, den andre har en to nuller for mye etter komma.

Gjest Gjest
Skrevet

40*(1+5/100) = 42

40 har økt med 2 til 42

Skrevet
40*(1+5/100) = 42

Nei, 40*(1+5/100) = 42 blir 2.4.

(40/100)*5+40 = 42

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Nei, 40*(1+5/100) = 42 blir 2.4.

(40/100)*5+40 = 42

+40*(1+5/100) = 42, ja.

Endret av Kari

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...