Gå til innhold

Shampoo for sår/tørr hodebunn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tuppelure_*
Skrevet

Hei

Noen som kan anbefale meg en shampoo, og eventuelt balsam, jeg kan bruke for min såre og tørre hodebunn? Fortiden har jeg flere røde, såre flekker i hodebunnen som fra tid til annen får skorpe på.... begynner også å blø noen ganger når jeg vasker håret.

Noen som kan hjelpe meg?

Har fått med meg at jeg helst bør ha shampoo uten silikon og mineralolje. Noen eksempler på slike også, som er ekstra pleiende for sår hodebunn?

Håper inderlig noen kan hjelpe meg....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Sala_*
Skrevet

Hei.

<Du kan prøve å vaske håret ditt med Lactasydsåpe uten parfyme. Du kjøper den på apoteket.

<Eller du kan kjøpe spesialprodukter hos frisøren.

<Et annet tips er å ha olje (oliven- raps- mandel eller annen olje som man bruker i kostholdet) og masser denne inn i hår og hodebunn når denne er tørr (altså IKKE i vått hår). La dette virke i så lang tid du orker -enten det er fem minutter eller fem timer. Når du skal skylle ut så tar du sjampo og fordeler først i hendene dine, og så i håret. Masser. SÅ skylder du med vann og gjentar sjamponeringen. Alternativt at du tar bittelitt vann i håret først. Hvis du har for mye vann i håret før du sjamponerer det så er det ikke så lett å få ut oljen. Men det er altså veldig enkelt hvis du bare modererer vannmengden.

Men uansett hva du gjør så er det VELDIG VIKTIG at du skyller produktene godt ut av håret. Og at du prøver å finne ut HVORFOR hodebunnen din er tørr og sår.

Årsakene kan være mange og sammensatt. Jeg nevner i fleng:

Stress, tørr luft (ute eller inne), at det er ingredienser i hårpleie- eller stylingprodukter du ikke tåler, at du ikke skyller produktene godt nok ut av håret (shampo og balsam), at du har eksem, er for lite ute i frisk luft... ...det finnes sikkert flere årsaker.

Noen sier at du ikke blir kvitt en slik type hodebunn kun med bruk av shampo og/ eller balsam, men at det må spesialprodukter til. Andre sier at tørr hodebunn kureres med å bruke balsam, bare sørg for at den får virke i hodebunnen (noen sier at du bare skal ha balsam i tuppene- men det er en annen historie) uansett: Mitt råd er stress ned med en tur ute i frisk luft og slapp av om kvelden med en olivenoljekur i håret. Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Glemte kosthold, jeg. Eta sunn mat! Og kanskje drikke litt B-Tonin?

Gjest Gjest
Skrevet

Urtekram sin uparfymerte er fin for min del.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte meg shampo og balsam på apoteket. Husker ikke hva den heter, men er hvite "flasker" med rød skrift på. Jeg kjente faktisk forandring fra første gang jeg brukte det. Koster 80-100 kr for hver.

Skrevet

Eg har begynt å bruke sjampobaren Soak and Float frå Lush, 67 kr i den norske butikken. Prøvde her i forrige veke min gamle sjampo frå Tigi, men då vart eg sår igjen med ein gong.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte Matrix sin, den kjøpte jeg hos frisøren. :) Det koster ca 250 for en flaske, men den er jo 4-5 ganger så stor som den man kjøper i butikk. Går opp i opp, blir bare litt mer utgifter på én gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg brukte Matrix sin, den kjøpte jeg hos frisøren. :) Det koster ca 250 for en flaske, men den er jo 4-5 ganger så stor som den man kjøper i butikk. Går opp i opp, blir bare litt mer utgifter på én gang.

hva heter den da?

Skrevet

Hørtes ikke bra ut!

Gå heller til lege først! - for det høres ikke særlig godt ut!

når det ikke skal mye til for at det blør!

og enten kanskje han gi deg respet, eller så går du på apoteket/the body shop/friøsren...!

: )

Gjest Gjest
Skrevet

Fungoral shampo fra apoteket. Den er nok midt i blinken for deg!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvilken shampo bruker du nå? Er det disse som har gjort hodebunnen din sår, eller var den sår fra før? Er det andre produkter du reagerer på? Det er kanskje litt enklere å hjelpe deg hvis du sier litt om dette.

Meg bekjent så er en shampo som heter "Einerlåg" veldig mild. Denne fåes kjøpt på helsekost. Urtekräm sine shampoer er også gode og milde. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skal sjekke ut tingene dere har anbefalt, men kom gjerne med flere forslag! Gjerne ting som kan bestilles fra feelunique.com (men er like åpen for andre tips!!)

Hodebunnen min har vært slik i flere år, kommer og går litt. I noen perioder er det verre enn andre. Tror det er klimaet som påvirker, den er ofte værst mellom desember og mars.

Jeg har brukt en rekke shampooer/balsamer/hårkurer og har så langt verken funnet noen som gjør det verre eller bedre...

For tiden bruker jeg Redken Real Control.

Skrevet
Fungoral shampo fra apoteket. Den er nok midt i blinken for deg!

Hva slags shampoo er dette? Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...