KR-øst Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 (endret) Det var en fryktelig ting å påstå! Tilbake til historiebøkene med deg! Jeg tror det er bedre at du går til nytestamentet i Bibelen, og der lærer hva kristendom er. Hva katolikkene drev med i tidligere tider, har ingenting med dagens kristendom å gjøre. Hvis du kjenner til hva som Jesus (Kristus) lærte menneskene om rett og galt, da bør du vite at mye av det som har skjedd i Guds navn, ikke harmonerer med dette, og bør derfor ikke belastes kristendommen. Det blir for dumt å si at kristendom er det som menneskene gjør til enhver tid. Da blir det mye rart. Endret 9. mars 2009 av Bolledeig
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Det blir for dumt å si at kristendom er det som menneskene gjør til enhver tid. Det er jo det eneste som betyr noe, for samfunnet utenfor. Hvordan kristenfolket oppfører seg, ikke hva som står i boka deres. Kristendommen er og blir et tankefengsel for de svake og et verktøy for de sterke, akkurat som alle de andre religionene, og vi er nok best tjent uten. Religion er farlig.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Det er jo det eneste som betyr noe, for samfunnet utenfor. Hvordan kristenfolket oppfører seg, ikke hva som står i boka deres. Kristendommen er og blir et tankefengsel for de svake og et verktøy for de sterke, akkurat som alle de andre religionene, og vi er nok best tjent uten. Religion er farlig. Jesu nåde er vel mer en frigjørelse for de svake, noe sterke personer vil hate, for de klarer alt på egen hånd. Ser du tenker på loven, og den ble grovt utnyttet etter fallet av Romerriket og den mørke middelalderen. Må si jeg ser kristenfolket oppfører seg ganske bra, litt hovmodige når de glemmer at de er frelst av nåde alene, ikke ved gjerninger. Middelalderen var annerledes. Men djevelen prøver seg fortsatt, utgir seg for å være en løve som brøler så vi tror at Gud er sinte på oss.
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. februar 2009 Det er jo det eneste som betyr noe, for samfunnet utenfor. Hvordan kristenfolket oppfører seg, ikke hva som står i boka deres. Kristendommen er og blir et tankefengsel for de svake og et verktøy for de sterke, akkurat som alle de andre religionene, og vi er nok best tjent uten. Religion er farlig. Jeg er enig i at religion er farlig, ja endog livsfarlig. Det ser en jo av islam. Men kristendom er da ikke farlig for noen, tvert i mot.
Pingting Skrevet 22. februar 2009 #5 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er enig i at religion er farlig, ja endog livsfarlig. Det ser en jo av islam. Men kristendom er da ikke farlig for noen, tvert i mot. Eeeeeeh. Hva i all verden er forskjellen mellom hva kristendom og islam gjør, som får deg til å konkludere med at islam er farlig og kristendommen ikke?
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2009 Eeeeeeh. Hva i all verden er forskjellen mellom hva kristendom og islam gjør, som får deg til å konkludere med at islam er farlig og kristendommen ikke? Hvis du ikke forstår den forskjellen, da bør du ikke diskutere dette temaet.
Pingting Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Hvis du ikke forstår den forskjellen, da bør du ikke diskutere dette temaet. Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, mistenker jeg at du ikke har et svar. (og nei - jeg ser ikke en veldig stor forskjell)
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 Jeg er enig i at religion er farlig, ja endog livsfarlig. Det ser en jo av islam. Men kristendom er da ikke farlig for noen, tvert i mot. Kristendom kan benyttes til å utføre og rettferdiggjøre grusomme handlinger på samme måte som islam, dette har historien vist oss. Alt avhenger av hvordan skriftene tolkes, og av hvem. Til syvende og sist er det kirka og øversteprestene som avgjør hva Jesu budskap er og hvordan det skal tolkes, og med det sitter noen få mennesker helt på toppen og kontrollerer meningene til millioner av kristne. De bestemmer hvem du skal elske, hvem du skal hate, hva du skal stemme på, hva du skal støtte. Dine egne frie meninger er verdiløse for de er underkastet guden, og guden utformes av eliten som tolker. Dette gjelder kanskje i mindre grad deg, siden du lever i en sekularisert del av verden, men ta vekk individualismeelementet og kristendommen vil rase tilbake til middelalderen hvor mobb og flokkmentaliteten regjerer. Religion er massekontroll, det er udemokratisk, og veldig farlig i feil hender. Og totalt unødvendig for å tilbe en gud, du kunne vært like troende uten kirker og prester og andre tankekontrollører.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, mistenker jeg at du ikke har et svar. (og nei - jeg ser ikke en veldig stor forskjell) Helt enig med ho her!
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2009 Hvis du ikke kan svare på spørsmålet, mistenker jeg at du ikke har et svar. (og nei - jeg ser ikke en veldig stor forskjell) Du må være et underlig menneske som ikke ser forskjell på å drepe alle som ikke vil underkaste seg deres religion, og det å hjelpe mennesker som er i nød, og som gir full trosfrihet til alle. Du vet med andre ord ikke hva hverken islam eller kristendom står for. Og kom ikke igjen med det samme mølet om hva katolske krigere har gjort i oldtiden.
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. februar 2009 Kristendom kan benyttes til å utføre og rettferdiggjøre grusomme handlinger på samme måte som islam, dette har historien vist oss. Alt avhenger av hvordan skriftene tolkes, og av hvem. Til syvende og sist er det kirka og øversteprestene som avgjør hva Jesu budskap er og hvordan det skal tolkes, og med det sitter noen få mennesker helt på toppen og kontrollerer meningene til millioner av kristne. De bestemmer hvem du skal elske, hvem du skal hate, hva du skal stemme på, hva du skal støtte. Dine egne frie meninger er verdiløse for de er underkastet guden, og guden utformes av eliten som tolker. Dette gjelder kanskje i mindre grad deg, siden du lever i en sekularisert del av verden, men ta vekk individualismeelementet og kristendommen vil rase tilbake til middelalderen hvor mobb og flokkmentaliteten regjerer. Religion er massekontroll, det er udemokratisk, og veldig farlig i feil hender. Og totalt unødvendig for å tilbe en gud, du kunne vært like troende uten kirker og prester og andre tankekontrollører. Det er utrolig hvor vanskelig det er for dere å skille mellom religion og kristendom. For å gjøre det enkelt for deg å forstå. (forhåpentligvis): Religion er tvang Kristendom er frihet.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #12 Skrevet 22. februar 2009 Det er utrolig hvor vanskelig det er for dere å skille mellom religion og kristendom. For å gjøre det enkelt for deg å forstå. (forhåpentligvis): Religion er tvang Kristendom er frihet. Kan du begrunne det du sier her? Hvorfor er ikke kristendom en religion?
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 22. februar 2009 Kan du begrunne det du sier her? Hvorfor er ikke kristendom en religion? Hvis du har studert religioner, da vet du at alle disse er forbundet med nødvendige ritualer til faste tider og til spesielle anledninger. Av de som kaller seg kristne, kan du også finne dette i både katolisismen og blant lutheranere. Men kristendom er ikke ritualer, det er å følge Jesu eksempel. Hvor finner du i Bibelen at Jesus drev med ritualer? Han sa endog at sabbaten var til for menneskene, og ikke omvendt. Mange ritualer stammer fra gammeltestamentet, men mange er også menneskepålagt. Derfor sier jeg at kristendom ikke er religion, men frihet.
Pingting Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 Du må være et underlig menneske som ikke ser forskjell på å drepe alle som ikke vil underkaste seg deres religion, og det å hjelpe mennesker som er i nød, og som gir full trosfrihet til alle. Du vet med andre ord ikke hva hverken islam eller kristendom står for. Og kom ikke igjen med det samme mølet om hva katolske krigere har gjort i oldtiden. For det første: det er ikke akkurat alle muslimer som vil drepe alle som ikke vil underkaste seg deres religion. Det er det fundamentalistene som mener. Den gjennomsnittlige mannen i gata tenker ikke slik. For det andre: det har da vært nok av idiotiske hendelser som har involvert kristne i nyere tid også. Hva med Irland? Der har du både katolikker og protestanter som oppfører seg om hjerneløse, imbesile tullinger. Problemet er at det ikke skilles mellom sak og religion. Jeg tror ikke at all verdens kriger og konflikter skal forklares med religion eller religiøse forskjeller. Klart det kan være en bidrgende faktor, men det er sjeldent religionen som utløser disse hendelsene. Det er idiotiske mennesker som er religiøse. Ville de ikke drevet krig på religiøst grunnlag ville nok de fleste av dem funnet en annen grunn. Som jeg sa i stad - det blir for dumt å trekke frem noen tullinger som eksempel på en hel gruppe. Det er like mye forskjeller mellom ateister, som det er mellom kristne. Noen av de innleggene jeg synes er mest provoserende i denne tråden er fra ateister. Hvis du har studert religioner, da vet du at alle disse er forbundet med nødvendige ritualer til faste tider og til spesielle anledninger. Av de som kaller seg kristne, kan du også finne dette i både katolisismen og blant lutheranere. Men kristendom er ikke ritualer, det er å følge Jesu eksempel. Hvor finner du i Bibelen at Jesus drev med ritualer? Han sa endog at sabbaten var til for menneskene, og ikke omvendt. Mange ritualer stammer fra gammeltestamentet, men mange er også menneskepålagt. Derfor sier jeg at kristendom ikke er religion, men frihet. Ritualer alene er ikke definisjon på religion, da ville fotballkamper eller styremøter vært det. Det finnes utrolig mange ulike definisjoner på religion, men alle involverer en eller annen form for tro på høyere makter. Så kan man være så detaljert man vil derfra.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Derfor sier jeg at kristendom ikke er religion, men frihet. Religion er å følge en doktrine fastsatt av en høyere makt eller kraft. Man skal ikke bare gjøre sånn som Jesus gjorde, man skal gjøre sånn som Jesus gjorde, ellers! Og med det forsvinner friheten. Du kan ikke velge å handle "galt", for da venter bare fortapelse. Et tankefengsel. Kristendom er en religion med relativt få ritualer, men fortsatt religion.
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. februar 2009 For det første: det er ikke akkurat alle muslimer som vil drepe alle som ikke vil underkaste seg deres religion. Det er det fundamentalistene som mener. Den gjennomsnittlige mannen i gata tenker ikke slik. For det andre: det har da vært nok av idiotiske hendelser som har involvert kristne i nyere tid også. Hva med Irland? Der har du både katolikker og protestanter som oppfører seg om hjerneløse, imbesile tullinger. Problemet er at det ikke skilles mellom sak og religion. Jeg tror ikke at all verdens kriger og konflikter skal forklares med religion eller religiøse forskjeller. Klart det kan være en bidrgende faktor, men det er sjeldent religionen som utløser disse hendelsene. Det er idiotiske mennesker som er religiøse. Ville de ikke drevet krig på religiøst grunnlag ville nok de fleste av dem funnet en annen grunn. Som jeg sa i stad - det blir for dumt å trekke frem noen tullinger som eksempel på en hel gruppe. Det er like mye forskjeller mellom ateister, som det er mellom kristne. Noen av de innleggene jeg synes er mest provoserende i denne tråden er fra ateister. Ritualer alene er ikke definisjon på religion, da ville fotballkamper eller styremøter vært det. Det finnes utrolig mange ulike definisjoner på religion, men alle involverer en eller annen form for tro på høyere makter. Så kan man være så detaljert man vil derfra. Det er en stor feil å si at religiøse fundamentalister er en liten gruppe. Dette kan dere slutte med å prøve dere på. En liten gruppe hadde ikke klart å drepe hundretusener, og jage millioner på flukt, og samtidig operere i flere land. Troverdigheten forsvinner totalt ved slike unnskyldende utsagn. For det andre så synes jeg nok at fotballfans ligner stadig mer på voldelige religiøse grupperinger. Om kristne skulle oppføre seg slik som disse, da ville de bli stemplet som fanatiske tullinger. Sikkert også av deg.
Pingting Skrevet 22. februar 2009 #17 Skrevet 22. februar 2009 Troverdigheten forsvinner totalt ved slike unnskyldende utsagn. Jeg har ikke prøvd å unnskylde noe som helst, det er vel heller du som mangler noe grunnleggende kunnskap. Jeg kan mer enn gjerne være enig i at islam i dagens samfunn representerer en langt større trussel mot verdensfreden enn kristendommen, nettopp fordi det finnes mange flere ekstreme grupperinger med makt. Uansett var ikke denne diskusjonen om islam, men om religion generelt sett. Jeg synes det er litt merkelig at du tror samtlige muslimer tenker likt, samtidig som du selv kritiserer karolikker.
KR-øst Skrevet 22. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 22. februar 2009 Jeg har ikke prøvd å unnskylde noe som helst, det er vel heller du som mangler noe grunnleggende kunnskap. Jeg kan mer enn gjerne være enig i at islam i dagens samfunn representerer en langt større trussel mot verdensfreden enn kristendommen, nettopp fordi det finnes mange flere ekstreme grupperinger med makt. Uansett var ikke denne diskusjonen om islam, men om religion generelt sett. Jeg synes det er litt merkelig at du tror samtlige muslimer tenker likt, samtidig som du selv kritiserer karolikker. Jeg mener ikke at alle muslimer tenker likt, men den dagen sharialoven blir innført et sted, da blir alle muslimer tvunget til å følge denne, også når det gjelder drap. Ingen muslimer vil da gå fri. Og da er det for sent å konvertere, for da blir man drept. Hvorfor tror du at 400 jenteskoler i Pakistan må stenge nå etter vinterferien? Jentene blir drept og skolene blir brent, om de fortsetter. Alle muslimer må etterkomme fundamentalistenes krav i slike land. Da spiller det liten rolle om man ikke har hatt den samme tankegangen som fundamentalistene, men det vil være en fordel i ettertid å tenke som disse, skulle jeg tro.
firewater Skrevet 22. februar 2009 #19 Skrevet 22. februar 2009 Hvis man mener at kristendommen utelukkende er å følge Jesus og ikke de reglene som blir satt frem av Bibelen så er det marginalt bedre (fortsatt underkastelse av en høyere fiktiv makt med tvilsom moral, men litt mindre tvilsom enn katolisisme), men da burde man egentlig bli flinkere til å si at alt som står i det gamle testamentet er tull og ikke Guds ord.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #20 Skrevet 22. februar 2009 Hvis man mener at kristendommen utelukkende er å følge Jesus og ikke de reglene som blir satt frem av Bibelen så er det marginalt bedre (fortsatt underkastelse av en høyere fiktiv makt med tvilsom moral, men litt mindre tvilsom enn katolisisme), men da burde man egentlig bli flinkere til å si at alt som står i det gamle testamentet er tull og ikke Guds ord. Jeg liker den grenen av kristendommen der Jesu nådebudskap blir bragt frem på det rene, der man ikke er frelst ved gjerninger, men ved tro. Og det blir så mye lettere å forstå hele bibelen da, må være Guds Ånd i nådesbudskapet som åpner hele bibelen for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå