Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #1 Del Skrevet 9. mars 2009 Leste i Illustrert Vitenskap at grunnen til øst-asiaters karakteristiske øyefasong, er en hudfold som delvis dekker øyelokket helt ut til øyenkroken (den skulle beskytte mot snøblindhet i tidligere tider). Denne hudfolden ("tunge øyelokk") skyldes også at de har mindre neser en vest-asiatere, kaukasere og afrikanere, noe som gjør at hudfolden ikke holdes tilbake. Denne hudfolden finnes hos spedbarn hos de andre folkegruppene jeg nevnte før nesa vokser skikkelig ut. Men tror dere dette gjelder for voksne av annen etnisitet? Kikket litt rundt på forskjellige mennesker i dag, og så at det stemte godt at folk med små neser har tyngre øyne, og at de med større neser har "strammere" øyelokk. Har selv middels stor nese, og litt tyngde på øyelokkene. Hva med deg? Men så til paradokset i observasjonen min: Nesen vokser hele livet, og øyelokkene blir jo ikke strammere med årene. Kan dette stemme? Huff, når jeg leser gjennom dette innlegget virker det som noe tull. Egentlig tror jeg jeg tenker litt for mye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. mars 2009 #2 Del Skrevet 9. mars 2009 Leste i Illustrert Vitenskap at grunnen til øst-asiaters karakteristiske øyefasong, er en hudfold som delvis dekker øyelokket helt ut til øyenkroken (den skulle beskytte mot snøblindhet i tidligere tider). Denne hudfolden ("tunge øyelokk") skyldes også at de har mindre neser en vest-asiatere, kaukasere og afrikanere, noe som gjør at hudfolden ikke holdes tilbake. Denne hudfolden finnes hos spedbarn hos de andre folkegruppene jeg nevnte før nesa vokser skikkelig ut. Men tror dere dette gjelder for voksne av annen etnisitet? Kikket litt rundt på forskjellige mennesker i dag, og så at det stemte godt at folk med små neser har tyngre øyne, og at de med større neser har "strammere" øyelokk. Har selv middels stor nese, og litt tyngde på øyelokkene. Hva med deg? Men så til paradokset i observasjonen min: Nesen vokser hele livet, og øyelokkene blir jo ikke strammere med årene. Kan dette stemme? Huff, når jeg leser gjennom dette innlegget virker det som noe tull. Egentlig tror jeg jeg tenker litt for mye... Det tror jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #3 Del Skrevet 9. mars 2009 Leste i Illustrert Vitenskap at grunnen til øst-asiaters karakteristiske øyefasong, er en hudfold som delvis dekker øyelokket helt ut til øyenkroken (den skulle beskytte mot snøblindhet i tidligere tider). Denne hudfolden ("tunge øyelokk") skyldes også at de har mindre neser en vest-asiatere, kaukasere og afrikanere, noe som gjør at hudfolden ikke holdes tilbake. Denne hudfolden finnes hos spedbarn hos de andre folkegruppene jeg nevnte før nesa vokser skikkelig ut. Men tror dere dette gjelder for voksne av annen etnisitet? Kikket litt rundt på forskjellige mennesker i dag, og så at det stemte godt at folk med små neser har tyngre øyne, og at de med større neser har "strammere" øyelokk. Har selv middels stor nese, og litt tyngde på øyelokkene. Hva med deg? Men så til paradokset i observasjonen min: Nesen vokser hele livet, og øyelokkene blir jo ikke strammere med årene. Kan dette stemme? Huff, når jeg leser gjennom dette innlegget virker det som noe tull. Egentlig tror jeg jeg tenker litt for mye... Kan noe av det du observerte være en optisk illusjon? At en liten nese gir inntrykk av tunge øyne, og vice versa? Tråden bør for øvrig flyttes til Natur og vitenskap der man ikke trenger å be om unnskyldning hvis man tenker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #4 Del Skrevet 9. mars 2009 Kan noe av det du observerte være en optisk illusjon? At en liten nese gir inntrykk av tunge øyne, og vice versa? Tråden bør for øvrig flyttes til Natur og vitenskap der man ikke trenger å be om unnskyldning hvis man tenker. Enig, synes det var veldig bra observert og absolutt noe å tenke på. Har lagt merke til at små barn ofte har en slik fold på øynene . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #5 Del Skrevet 10. mars 2009 Leste i Illustrert Vitenskap at grunnen til øst-asiaters karakteristiske øyefasong, er en hudfold som delvis dekker øyelokket helt ut til øyenkroken (den skulle beskytte mot snøblindhet i tidligere tider). Denne hudfolden ("tunge øyelokk") skyldes også at de har mindre neser en vest-asiatere, kaukasere og afrikanere, noe som gjør at hudfolden ikke holdes tilbake. Denne hudfolden finnes hos spedbarn hos de andre folkegruppene jeg nevnte før nesa vokser skikkelig ut. Men tror dere dette gjelder for voksne av annen etnisitet? Kikket litt rundt på forskjellige mennesker i dag, og så at det stemte godt at folk med små neser har tyngre øyne, og at de med større neser har "strammere" øyelokk. Har selv middels stor nese, og litt tyngde på øyelokkene. Hva med deg? Men så til paradokset i observasjonen min: Nesen vokser hele livet, og øyelokkene blir jo ikke strammere med årene. Kan dette stemme? Huff, når jeg leser gjennom dette innlegget virker det som noe tull. Egentlig tror jeg jeg tenker litt for mye... illustrert V er for folk som ikke leser bøker. For dummies Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dilldall Skrevet 16. mars 2009 #6 Del Skrevet 16. mars 2009 kjemilæreren min sa en gang at "illustrert vitenskap" bare er gibberish Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. mars 2009 #7 Del Skrevet 16. mars 2009 kjemilæreren min sa en gang at "illustrert vitenskap" bare er gibberish Illustrert vitenskap er smekkfullt av faktafeil. Alle jeg kjenner som titter i det, sier at innen deres fagfelt finner de med alarmerende hyppighet rene feil. Sånn må det kanskje bli når man skal sammenfatte den siste utviklingen innen et felt til en kort artikkel, og i mange tilfeller til en notis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #8 Del Skrevet 19. mars 2009 Hm - hvordan er det egentlig med øynene til mennesker med Downs syndrom - disse ble jo før kalt mongoloider, på grunn av at øynene minnet om øynene til asiater. I allefall var det noe der som var felles. Det burde i allefall være gjort noe forskning på akkurat det temaet, eller hva det er som forårsaker det karakteristiske utseendet. Jeg vet ikke om formen/utseendet kan ha sammenheng med neser, da men. (neseformen skyldes jo ofte ben/brusk, og jeg vet ikke om det har innvirkning på huden rundt øynene??) (ikke meningen å støte noen med dette, men kom til å tenke på det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 23. mars 2009 #9 Del Skrevet 23. mars 2009 Hm - hvordan er det egentlig med øynene til mennesker med Downs syndrom - disse ble jo før kalt mongoloider, på grunn av at øynene minnet om øynene til asiater. I allefall var det noe der som var felles. Det burde i allefall være gjort noe forskning på akkurat det temaet, eller hva det er som forårsaker det karakteristiske utseendet. Jeg vet ikke om formen/utseendet kan ha sammenheng med neser, da men. (neseformen skyldes jo ofte ben/brusk, og jeg vet ikke om det har innvirkning på huden rundt øynene??) (ikke meningen å støte noen med dette, men kom til å tenke på det) Hva var det du tenkte at det burde vært forsket på? Mennesker med Downs syndrom har den samme epichantale hudfolden som asiater har, men der slutter likhetene. Ikke så mye å forske på, vil jeg mene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 23. mars 2009 #10 Del Skrevet 23. mars 2009 Hm - hvordan er det egentlig med øynene til mennesker med Downs syndrom - disse ble jo før kalt mongoloider, på grunn av at øynene minnet om øynene til asiater. I allefall var det noe der som var felles. Det burde i allefall være gjort noe forskning på akkurat det temaet, eller hva det er som forårsaker det karakteristiske utseendet. Jeg vet ikke om formen/utseendet kan ha sammenheng med neser, da men. (neseformen skyldes jo ofte ben/brusk, og jeg vet ikke om det har innvirkning på huden rundt øynene??) (ikke meningen å støte noen med dette, men kom til å tenke på det) Hva var det du tenkte at det burde vært forsket på? Mennesker med Downs syndrom har den samme epichantale hudfolden som asiater har, men der slutter likhetene. Ikke så mye å forske på, vil jeg mene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå