Gå til innhold

Skattekort

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har nå i mars fått utbetalt lønn hvor jeg er blitt trukket 50% skatt. Da jeg tok kontakt med lønnskontoret fikk jeg vite at det er fordi jeg ikke har sendt inn skattekortet for 2009.

Jeg har sendt inn skattekortet, og på lønnslippene jeg har fått ser jeg at trekktabellen er blitt endret (skatter etter en annen tabell i år enn i fjor). Februarlønnen har de belastet skatt etter den nye tabellen. Jeg har derfor ikke fått noen indikasjon på at ikke alt var i orden.

Men, nå mener de altså at de ikke har fått skattekortet og at dette er mitt problem. Å få 3-4000,- mindre utbetalt enn beregnet svir veldig på studentbudsjettet mitt.

Det er lurer på;

- er det vanlig at arbeidsgiver/lønnsavdelingen etterlyser skattekort? Jeg føler det litt urettferdig at man må kontrollsjekke slikt, særlig når jeg har sett på lønnslippene hittill at informasjonen har blitt oppdatert

- kan jeg be arbeidsgiver belaste meg tilsvarende mindre skatt i neste periode, eller er pengene tapt? (frem til skatteoppgjøret sommer 2010)

Videoannonse
Annonse
Gjest Revisordamen
Skrevet

Når det gjelder skattekort og lønnsavdelinger er det forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver....

Så snart du har levert inn nytt skattekort, kan du be dem korrigere skattetrekket for forrige mnd. og få utbetalt det de trakk for mye forrige gang....

Så alt håp er ikke ute!

Revisordamnen

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg har nå i mars fått utbetalt lønn hvor jeg er blitt trukket 50% skatt. Da jeg tok kontakt med lønnskontoret fikk jeg vite at det er fordi jeg ikke har sendt inn skattekortet for 2009.

Jeg har sendt inn skattekortet, og på lønnslippene jeg har fått ser jeg at trekktabellen er blitt endret (skatter etter en annen tabell i år enn i fjor). Februarlønnen har de belastet skatt etter den nye tabellen. Jeg har derfor ikke fått noen indikasjon på at ikke alt var i orden.

Men, nå mener de altså at de ikke har fått skattekortet og at dette er mitt problem. Å få 3-4000,- mindre utbetalt enn beregnet svir veldig på studentbudsjettet mitt.

Det er lurer på;

- er det vanlig at arbeidsgiver/lønnsavdelingen etterlyser skattekort? Jeg føler det litt urettferdig at man må kontrollsjekke slikt, særlig når jeg har sett på lønnslippene hittill at informasjonen har blitt oppdatert

Men i alle dager da ... Er de helt ... hm ... satt ut på det lønnskontoret? Ta med deg lønnslipp for desember, januar og februar og VIS DEM at de selv har endret skatten - mest sannsynlig etter at du leverte skattekort. At har oppdatert programmet eller kastet skattekortet etterpå skal ikke du lide for.

- kan jeg be arbeidsgiver belaste meg tilsvarende mindre skatt i neste periode, eller er pengene tapt? (frem til skatteoppgjøret sommer 2010)

Hvis du greier å få de til å bli enig med deg i at det er de som har tullet vekk skattekortet ditt så kan det være (avhengig av policy i firmaet) at de kan være villig til å betale ut det trakk feilaktig forrige måned. Vi gjør det hos oss, andre steder har de vondt i viljen.

Jeg har så dårlig erfaring med sånn dritt selv at jeg ALLTID leverer skattekortet personlig samt at jeg spør om de nå kan være sikker på at de husker at de har fått det vennligst liksom. Hadde en sjef som tullet vekk skattekortet to år på rad, første gangen lærte jeg å alltid ta en kopi der jeg skrev datoen det var levert på.

Skrevet

Takk for svar gjest og Blondie65.

Det er det som er så irriterende Blondie65, jeg fakset inn skattekortet (jobber i en annen bydel enn de som styrer med lønnen så det er tungvint å stikke innom) og tok faktisk vare på fakskvitteringen frem til jeg fikk lønnslippen for februar og så at alt var ok. Da kastet jeg den i og med at alt tilsynelatende var i orden. Det burde jeg selvsagt ikke gjort, de har tullet før så jeg er jo egentlig ikke overrasket over dette.

Jeg får høre hva de har å si og krysse fingrene for at det ordner seg. Ikke fullstendig krise, men sure penger som jeg hadde planlagt å bruke på noe som nå muligens må legges på is.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Takk for svar gjest og Blondie65.

Det er det som er så irriterende Blondie65, jeg fakset inn skattekortet (jobber i en annen bydel enn de som styrer med lønnen så det er tungvint å stikke innom) og tok faktisk vare på fakskvitteringen frem til jeg fikk lønnslippen for februar og så at alt var ok. Da kastet jeg den i og med at alt tilsynelatende var i orden. Det burde jeg selvsagt ikke gjort, de har tullet før så jeg er jo egentlig ikke overrasket over dette.

Jeg får høre hva de har å si og krysse fingrene for at det ordner seg. Ikke fullstendig krise, men sure penger som jeg hadde planlagt å bruke på noe som nå muligens må legges på is.

Men da vet du jo hviken skattetabell du skal ha så bare bestill et nytt skattekort med en gang med samme tabell slik at du har hvis ikke rotehønene klarer å finne frem igjen kortet.

Uansett - hvis dem de 3 lønnslippene så de ser at det er de selv som har vært i koma.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får nytt skattekort i posten på to dager om du bestiller en kopi på skatteetaten.no

Forøvrig er det faktisk bare å vise fram lønnsslippene fra tidligere i år, så er det egentlig ikke så mye mer å diskutere. Jeg tilbakefører alltid skatt om noen leverer skattekort i ettertid eller det skulle vise seg at det er jeg som har gjort en feil.

Gjest Gjest
Skrevet

De må ha originalen for å trekke over tid da. Mulig de bare la inn en midlertidig trekk i februar - siden de hadde sett en kopi av skattekortet.

Om de ikke endrer dette på neste måneds lønn, må du bare be skatteetaten om nytt skattekort - og da får du mindre trekk enn før - fordi du har betalt for mye skatt til nå. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fortsatt orginalen i og med at jeg fakset det inn sist også. De har sagt at de ikke trenger orginalen, kun faks - og det har de også godkjent tidligere år.

Det ordner seg hvertfall. Har sendt inn ny kopi nå, og er blitt lovet mellomlegget på konto i løpet av uken.

Skrevet
Jeg har fortsatt orginalen i og med at jeg fakset det inn sist også. De har sagt at de ikke trenger orginalen, kun faks - og det har de også godkjent tidligere år.

Det ordner seg hvertfall. Har sendt inn ny kopi nå, og er blitt lovet mellomlegget på konto i løpet av uken.

Har du tabell kort MÅ du levere originalen. Da kan kun kopi/faks godkjennes for en måned og det er vel det du da fikk i februar. Når man da kommer til mars lønn legger arbeidsgiver inn 50 %. Dette er iallefall normal rutine der jeg jobber. Vi etterlyser heller normalt ikke skattekort fra de som ikke har levert. 50 % skatt som er trukket i mars får du nok ikke korrigert fra din arbeidsgiver nå. Ta heller med deg kopi av lønnsslippene dine på ligningskontoret og få skrevet ut ett nytt skattekort, eller du får vente til juni neste år og se om du får igjen noe på ligningen da.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Har du tabell kort MÅ du levere originalen. Da kan kun kopi/faks godkjennes for en måned og det er vel det du da fikk i februar. Når man da kommer til mars lønn legger arbeidsgiver inn 50 %. Dette er iallefall normal rutine der jeg jobber. Vi etterlyser heller normalt ikke skattekort fra de som ikke har levert. 50 % skatt som er trukket i mars får du nok ikke korrigert fra din arbeidsgiver nå. Ta heller med deg kopi av lønnsslippene dine på ligningskontoret og få skrevet ut ett nytt skattekort, eller du får vente til juni neste år og se om du får igjen noe på ligningen da.

Kan du forklare hvorfor hun MÅ levere orginalen?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er regnskapsfører, og har jobbet ved tre forskjellige kontorer. Har aldri hørt noe om at vi må ha originalt skattekort så lenge det ikke er frikort, og det blir jo noe helt annet. Kopier, fax og vedlegg i mail holder lenge. Har heller aldri opplevd en revisor som har etterspurt dette.

Skrevet

Joda, takk for svar du.

Men som jeg allerede har skrevet så har arbeidsgiver sagt at faks er greit, og jeg har allerede fått utbetalt det jeg ble belastet for mye i skatt. Så svaret ble nok ikke helt relevant..

Skrevet
Kan du forklare hvorfor hun MÅ levere orginalen?

Fordi man ikke kan benytte tabellkort hos to arbeidsgivere. Dvs har man en hovedarbeidsgiver og en biarbeidsgiver skal tabellkort leveres hovedarbgiver og del 2 leveres biarbeidsgiver. Det heter seg kanskje ikke at man MÅ levere origianalen men man bør gjøre det. Litt feil formulert kanskje. Men - der jeg jobber MÅ man levere original av tabellkort for at vi skal benytte oss av tabellkortet. Hvis ikke blir man trukket prosentsatsen på skattekortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...