Gå til innhold

Enslig forsørger = foreldreansvar alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er enslig forsørger, har man da foreldreansvaret alene? Eller kan man samtidig ha delt foreldrerett( og enslig forsørger)??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fremdeles være enslig forsørger selv om man har delt foreldreansvar.

Skrevet
Man kan fremdeles være enslig forsørger selv om man har delt foreldreansvar.

Oki, da vet jeg det!!! :) Takker for svar..

Skrevet

Har man vært gift, har man automatisk felles foreldreansvar. Hvis ikke, har mor foreldreansvar alene, med mindre hun har skrevet under på delt foreldreansvar på sykehuset.

Gjest Gjest
Skrevet
Har man vært gift, har man automatisk felles foreldreansvar. Hvis ikke, har mor foreldreansvar alene, med mindre hun har skrevet under på delt foreldreansvar på sykehuset.

Det ble endret i 2006. Nå får også samboende fedre automatisk foreldreansvar.

Gjest Gjest
Skrevet
Det ble endret i 2006. Nå får også samboende fedre automatisk foreldreansvar.

Helt riktig! Så lenge man var samboere når barnet ble født og barnet er født i 2006 eller senere får man delt foreldreansvar. Jeg og x fikk barn i 2006. Det var slutt mellom oss da babyen ble født, men jeg hadde ikke meldt flytting fra x enda og dermed fikk vi delt foreldreansvar.

Gjest sophus
Skrevet
Når man er enslig forsørger, har man da foreldreansvaret alene? Eller kan man samtidig ha delt foreldrerett( og enslig forsørger)??

forsørger og foreldrerett er 2 forskjellige ting.

Jeg selv var alene og hadde foreldre ansvaret alene.

Skrevet

for å kategorisere som enslig forsørger vedr ytelser fra nav, må du har KLART mest ansvar for barnet. ikke delt 50% 50% løsnig

Skrevet

Hei, ja man kan være enslig forsørger og samtidlig har delt foreldreansvar. Hvis du har ungen feks 60% (tilsvarer ca 5 netter i uken) og faren har barnet 40% (ca 2 netter i uken) er du kvalitifisert som enslig forsørger og får støtte som enslig forsørger.

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldreansvar er noe som eksisterer uavhengig av "daglig omsorg" eller samvær. Man kan godt ha foreldreansvar, uten at man har noen kontakt med barnet. Med foreldreansvar kommer retten til å få informasjon om barnet fra skole, barnehage, sykehus osv. I tillegg har man rett til å samtykke til en del ting på vegne av barnet. F.eks gjelder dette dersom barnet skal henvises til barnepsykiatrien, eller en ungdom skal innlegges på en psykiatrisk avdeling. BEGGE foreldre med foreldreansvar skal da samtykke på vegne av barnet.

Mor eller far kan selvfølgelig også være alene med foreldreansvaret, og den andre (far/mor) som ikke har foreldreansvar har da ingen rettigheter i forhold til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...