Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Hei alle sammen. Katten min er drektig, og tenker meg at kattungene kommer innen 1-2 uker. Har ingen erfaring med kattunger fra før, og har en del spørsmål. Hvor skal kattungen sove? Hva skjer under fødselen? Når kan jeg gi bort kattungene? Lurer også på hvor mange kattunger som er vanlig å få? Blir takknemlig for alle svar, tips og erfaringer jeg kan få fra dere
tigerpus1 Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Hei Luna fikk kattunger for 2 uker siden, vi måtte på dyrlegen å få forløst den første kattungen siden den lå skjevt og med rompa til. vanligvis går fødselen veldig greit.først begynte hun å puste tungt så pese da kom det ut en slags vannfylt balong.. siden skulle den første kattungen kommet, så kommer de med kort tids mellomrom ca 30 min tok det her. det skal komme en morkake til hver kattunge. vi måtte hjelpe til å fjerne slimet fra nese og munn på ungene og jeg fjernet morkaken siden hun ikke ville spise den, heller ikke tygge over navlestrengen så vi klippet den. den siste kom litt over 3 timer etter.hun er førstegangs fødende og fikk 5 kattunger. tror ikke det er vanlig å få så mange første gang i tilegg fikk hun veldig store barn. jeg har de i en banankasse med teppe i bunnen og et putetrekk oppå. det fungerer veldig fint. kattungene bør ikke tas fra moren før de er 12 uker.
spezitas Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Hei alle sammen. Katten min er drektig, og tenker meg at kattungene kommer innen 1-2 uker. Har ingen erfaring med kattunger fra før, og har en del spørsmål. Hvor skal kattungen sove? Hva skjer under fødselen? Når kan jeg gi bort kattungene? Lurer også på hvor mange kattunger som er vanlig å få? Blir takknemlig for alle svar, tips og erfaringer jeg kan få fra dere Skal prøve å svare deg så godt som mulig: De siste dagene før fødselen merker man at katten begynner å bli mer rastløs, og at magen , som tidligere kanskje har sett ut som en ball, synker ned og katten ser "tynnere" ut. Du bør være hjemme fra jobb/ skolen den dagen forventet termin er, og være der for henne. Det er mye som kan gå galt, og spesielt førstegangsfødende katter synes det er trygt og godt å ha matmor i nærheten. Vet du ikke når termin er, så ser du nok helt sikkert tegn til at fødselen er nært forestående. Kanskje du ser slimproppen gå? En gulaktig slim i kjønnsåpningen, uten lukt. Da er fødselen nært forestående, alt fra 2-12 timer. Når katten begynner å få rier, er det helt normalt at katten ligger og peser med åpen munn. Det er vel åpningsriene som har begynt, og det kan holde på slik en lang stund. Pressriene merker du kommer når du ser henne trykke, og noen ganger er disse riene sterke og gode, andre ganger svakere. Om katten din har svake pressrier, og det går mer enn to timer uten at kattungen har kommet til syne i åpningen, eller at fostervannet har gått før ungen har kommet ut, så må veterinær kontaktes umiddelbart. Er riene sterke, og det har gått tre kvarter uten at ungen kommer ut, bør også her veterinær kontaktes. Somregel klarer kattene å føde helt fint selv, men om kattemor er sliten, og ikke orker å gjøre dette selv, så må du kanskje hjelpe til med å fjerne fosterhinna, og klippe navlestrengen når kattungen kommer ut. Klipp ca 2 cm fra kattungens mage, eller helst knip den av med neglene istedenfor å klippe. Er alt OK, skal kattungen skrike når fosterhinna er fjernet, og den finner raskt frem til puppen etter å ha blitt vasket og tørket av moren. Skriker ikke kattungen, er det mulig at det er noe som blokkerer luftveiene, eller at kattungen har fått fostervann i lungene. Du skal da "slynge" kattungen ved å holde den i hånden med hodet støttet mellom tomlene. Hev hendene med kattungen i over hodet, og lag en rask bevegelse og stopp med et rykk nede ved knærne. Gjenta dette noen ganger. Er det ikke da skriking eller bevegelse, kan du prøve å suge ut slimet som sitter fast og tørke og massere kattungen med en myk bommullsklut. Dette kan du gjøre ganske lenge, kanskje i 15 min-halvtime. Er kattungen allerede blå og livløs når den kommer ut, er den mest sannsynlig død. Det hender også at det kommer ut kattunger som har mumifisert seg inn i morkaken, kattunger som har dødd tidligere i drektigheten, og som har vært for langt komne til å bli absorbert. Føder katten kattunger med vriddde bakbein, kan disse fint leve opp og bli normale kattunger. Ikke få panikk. Beina vender seg forhåpentligvis etter noen uker. I bunnen på fødekassen, som hos meg er en stor pappeske, legger jeg en kladde (slik som brukes på sykehuset under lakenet) og noen aviser. Kattene mine liker å ligge hardt når de føder. Banankasser eller andre fruktkasser er ikke å anbefale fordi de kan ha vært utsatt for giftige sprøytemidler. Kattungene skal ligge på et tørt, lunt og trekkfritt sted etter fødselen. Noen kladder og et fleeceteppe oppi en stor eske, bruker å være helt greit. Du kan også veie kattungene i en kjøkkenvekt. Normalvekt for huskattunger ligger vel et sted mellom 80-120g. Når kattungene er 3-4 uker gamle, kan du sette frem mat til den. Royal Canin babycat oppbløtt med morsmelkerstatning for katt evt. vann, bruker å være populært her i huset. Kattemor kan også få kvalitets kittenfor i denne tiden, for hun trenger noe "ekstra" når hun ammer og oppdrar kattunger. Kattungene begynner også å gå på do når de får fast føde, så en liten dokasse med f.eks catsan (IKKE klumpesand) kan være grei å sette frem til dem. Rengjør ofte, for denne sanden lukter! Det er også vanlig at kattemor virker avvisende eller aggressiv mot kattungene når de er ca 7-8 uker gamle. Dette er en del av læringsprossessen med det å bli en normal katt, og betyr ikke at kattemor er lei kattungene. Kattungene skal være 12 uker før de selges eller gis bort. Normalt antall kattunger for en katt å føde er 2-7 kattunger. Katten din kan også bli drektig igjen kort tid etter fødselen, så en kastrering er å anbefale. Ikke slipp den ut iallefall. Nå er det vår, og mange katter er veldig "våryre" på denne tiden. Jeg håper du nå har fått et innblikk i hvordan en fødsel foregår. Jeg anbefaler deg likevel å kjøpe en bok om katters drektighet for å lese enda mer. Lykke til med fødsel! (Selv har jeg nå 6 kattunger her hjemme, hvor av en var svakere enn de andre ved fødselen. Hun hadde fostervann i lungene og trengte antibiotikabehandling hos veterinær. Hun ville heller ikke drikke av moren noe særlig, så den første uka måtte hun håndmates hver 2. time døgnet rundt. Nå er hun 2 uker gammel og får morsmelkerstatning av meg hver 4. time døgnet rundt, og i tillegg drikker hun nå fra moren.) Dette er slitsomt, men hun kommer til å bli en supersosial og kosete katt når hun blir stor.
g9al Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Hei hei du:)) som du ser har mange avklart både ligge sted og en del ting under fødselen.. Min erfaring er i allefall at fødselen gikk helt greit (til å være første gang), det tok to timer fra den første var født til den neste (og siste) kom ut.. Mor spiste morkaken mens jeg tørket ungene tørre i fjeset med en myk, ren klut (så di fikk puste), resten av vaskinga tok mor seg av:) Men derrimot: Hvis du skulle komme ut for at mor ikke vil die den ene kattungen (noe som faktisk skjer ganske ofte), må du dra på dyre klinikken å få morsmelk erstatning for katter.. VIKTIG!! Vi prøvde vanlig morsmelk erstatning for babyer på kattungen til en venninde av meg men den døde uansett.. Bedre å være på den sikre siden.. Melken gis med flaske, sprøyte eller dråpeteller"greie") Men det er viktig at du ikke sprøyter/tvinger det ned, da kan ungen få væske på lungene!! hmmm.. tror jeg fikk sagt mitt:) Lykke til:D
spezitas Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Hvordan gikk det? Har katten din fått kattunger nå?
Furstina Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Tråden er ryddet. Se reglerne /Furstina (mod)
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 (Selv har jeg nå 6 kattunger her hjemme, hvor av en var svakere enn de andre ved fødselen. Hun hadde fostervann i lungene og trengte antibiotikabehandling hos veterinær. Hun ville heller ikke drikke av moren noe særlig, så den første uka måtte hun håndmates hver 2. time døgnet rundt. Nå er hun 2 uker gammel og får morsmelkerstatning av meg hver 4. time døgnet rundt, og i tillegg drikker hun nå fra moren.) Dette er slitsomt, men hun kommer til å bli en supersosial og kosete katt når hun blir stor.
spezitas Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 Har også en svak kattunge, den spiser mindre enn den andre og beveger seg mindre. Er det helt sikkert at den trenger behandling? Det behøver ikke være noe galt, men er kattungen din dehydrert og slapp, bør du sette i gang tiltak. Hold nakkeskinnet til kattungen din mellom tommel og pekefinger og dra forsiktig oppover. Glir skinnet sent tilbake igjen, så er det tegn på at kattungen er dehydrert og trenger væske fort. Er den i tilleg slapp, så kontakt veterinær. Du kan prøve å gi den litt sukkervan i en sprøyte (kokt vann med sukker i) for å se om den pigner til da. Prøv også å få den til å drikke av moren sin, dvs legg den til puppen og se om den drikker. Hvis den ikke drikker, så kan du prøve å gi den melkeerstatning i en liten sprøyte eller pipette (fås kjøpt på apoteket) Kjøp melkeerstatning for KATT (veldig viktig) og følg bruksanvisningen på pakken nøye. Den beste erstatningen er KMR, men får du ikke tak i den, er den til RC også grei. Lykke til.
Gjest ihjkjk Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hei Luna fikk kattunger for 2 uker siden, vi måtte på dyrlegen å få forløst den første kattungen siden den lå skjevt og med rompa til. vanligvis går fødselen veldig greit.først begynte hun å puste tungt så pese da kom det ut en slags vannfylt balong.. siden skulle den første kattungen kommet, så kommer de med kort tids mellomrom ca 30 min tok det her. det skal komme en morkake til hver kattunge. vi måtte hjelpe til å fjerne slimet fra nese og munn på ungene og jeg fjernet morkaken siden hun ikke ville spise den, heller ikke tygge over navlestrengen så vi klippet den. den siste kom litt over 3 timer etter.hun er førstegangs fødende og fikk 5 kattunger. tror ikke det er vanlig å få så mange første gang i tilegg fikk hun veldig store barn. jeg har de i en banankasse med teppe i bunnen og et putetrekk oppå. det fungerer veldig fint. kattungene bør ikke tas fra moren før de er 12 uker. Hei, må bare si til alle dere som tror at kattungene først er leveringsklare når de er 12 uker. Dere tar FEIL, kattunger kan fint skilles fra moren når de er 6 uker gamle, men bør helst bli hos moren til de er 8 uker gamle da de er avvent fra moren. 12 uker er altfor sent! Endret 25. juni 2009 av Trampe
Gjest Glør Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 Hei, må bare si til alle dere som tror at kattungene først er leveringsklare når de er 12 uker. Dere tar FEIL, kattunger kan fint skilles fra moren når de er 6 uker gamle, men bør helst bli hos moren til de er 8 uker gamle da de er avvent fra moren. 12 uker er altfor sent! Det er du som tar feil. 6 uker er altfor tidlig, og 12+ uker er ideelt. Mellom 8 og 12 uker foregår det mye viktig sosialisering, mellom ungen, søsken og mor. Jeg ga vekk min når den var 14 uker, mottagerne var litt skeptiske fordi de var vant til 8 uker, men etterpå var de storfornøyd, siden de aldri hadde hatt en så selvstendig, trygg og kjælen katt før.
Troyamin Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hei, må bare si til alle dere som tror at kattungene først er leveringsklare når de er 12 uker. Dere tar FEIL, kattunger kan fint skilles fra moren når de er 6 uker gamle, men bør helst bli hos moren til de er 8 uker gamle da de er avvent fra moren. 12 uker er altfor sent! Du kan tydeligvis IKKE noe om katt og kattehold.... Lær deg fakta før du kommer med slike sterke påstander. Når en nå vet mye mer om katten enn vi gjorde bare for 10 år siden, så burde folk være opplyste nok til å velge en kattunge som har fått vært hos moren til den er 12 uker. På dyrenett.no kan du blant annet lese dette: " Her er noen viktige grunner til å ikke gi bort kattene for tidlig: · Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling. · Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet er blant disse. · Kattunger under 12 uker er fortsatt på diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til sutting, men også urenslighet, og utrygghet. · Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken. Dette er viktige grunner til å vente de nødvendige ukene før man gir bort/tar imot katter. Sjansen for å få lykkelige, livlige og trygge katter er mye større dersom de leveres ved rett alder." Endret 25. juni 2009 av Trampe
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #12 Skrevet 25. juni 2009 (endret) Du kan tydeligvis IKKE noe om katt og kattehold.... Lær deg fakta før du kommer med slike sterke påstander. Når en nå vet mye mer om katten enn vi gjorde bare for 10 år siden, så burde folk være opplyste nok til å velge en kattunge som har fått vært hos moren til den er 12 uker. På dyrenett.no kan du blant annet lese dette: " Her er noen viktige grunner til å ikke gi bort kattene for tidlig: · Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling. · Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet er blant disse. · Kattunger under 12 uker er fortsatt på diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til sutting, men også urenslighet, og utrygghet. · Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken. Dette er viktige grunner til å vente de nødvendige ukene før man gir bort/tar imot katter. Sjansen for å få lykkelige, livlige og trygge katter er mye større dersom de leveres ved rett alder." Det er vel heller du som IKKE kan noe om kattehold, i boken min står det klart og tydelig at kattunger er ferdige avvendte i 8 ukers alder, men kan fint gis bort når de er 6 uker. Har erfaring med å ta imot 6 uker gammel kattunge og 12+ uker gammel katt, den 12 uker gammle katten hadde allerede funnet ut at den bodde hos de folkene vi fikk den fra, og dro tilbake. Dette skjedde fordi den ble hos kattemoren forlenge. Den 6 uker gamle kattungen viste seg å bli trygg tillitsfull og lykkelig katt, som aldri suttet, og som jeg hadde i mange år. Og det du sier med urenslighet er ikke så rart, fordi det er DU som skal lære katten renslighet, orker du ikke det burde du IKKE hatt katt. Man knytter også et nærmere bånd til katten når den er yngre. Endret 25. juni 2009 av Trampe
Troyamin Skrevet 25. juni 2009 #14 Skrevet 25. juni 2009 Det er vel heller du som IKKE kan noe om kattehold, i boken min står det klart og tydelig at kattunger er ferdige avvendte i 8 ukers alder, men kan fint gis bort når de er 6 uker. Har erfaring med å ta imot 6 uker gammel kattunge og 12+ uker gammel katt, den 12 uker gammle katten hadde allerede funnet ut at den bodde hos de folkene vi fikk den fra, og dro tilbake. Dette skjedde fordi den ble hos kattemoren forlenge. Den 6 uker gamle kattungen viste seg å bli trygg tillitsfull og lykkelig katt, som aldri suttet, og som jeg hadde i mange år. Og det du sier med urenslighet er ikke så rart, fordi det er DU som skal lære katten renslighet, orker du ikke det burde du IKKE hatt katt. Man knytter også et nærmere bånd til katten når den er yngre. Dette er ikke mine ord, det kommer fra blant annet veterinærer. Kanskje du bare har en gammel bok. På tide med noe nytt kanskje? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå