Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngstejenta vår går i 5 klasse. I år byttet de til ny lærer, og støyen og uroen i klassen har eksplodert. Det har vært en urolig klasse fra starten, men da hadde de en eldre erfaren lærer som klarte å holde nogenlunde orden.

Jenta vår sliter veldig med å konsentrere seg når det blir så ille, og hun har måttet bruke øreplugger i timen for å ikke få hodepine. Dette er det eneste vi tiltaket vi i fellesskap med læreren har kunnet tilby henne. Hun er en svært skoleinteressert jente, og fortviler over at hun ikke lærer nok pga forholdene.

Det er spesielt et par elever som er ille, ei jente og en gutt, og de får med seg flere slik at det blir veldig urolig. Det er prøvd mange typer positiv forsterkning uten hjelp, og nå har de satt inn skillevegger på pultene til bråkmakerne, uten at dette har hjulpet nevneverdig. Elevene vandrer rundt i timene og snakker høyt uten å respektere lærerene. Idag hadde det vært spesielt ille, og en lærer hadde uttalt at hvis det fortsatte slik, ville han ikke savne klassen når de gikk over til ungdomsskolen.

Hva i alle dager kan vi som foreldre gjøre. Skolehverdagen til datteren vår er blitt et mareritt pga av all støyen og uroen, og det virker ikke som skolen klarer å gjøre noe med problemet. Kan man kontakte PP tjenesten for å få en evaluering av klassen? Andre instanser??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det der er en fortvilende situasjon ja. Jeg har stått på andre siden, som nyutdannet lærer uten peiling på hva jeg skulle gjøre for å skape ro. Jeg prøvde alt jeg kunne tenke meg innenfor lovens grenser, ingenting funket. Det mest fortvilende av alt var at det ikke nyttet å fortelle skolens ledelse at det var en uholdbar situasjon der elevene ikke hadde utbytte av undervisningen. Så jeg tror rett og slett at foreldrene må gå til skoleledelsen og kreve at noe blir gjort. Gå sammen, da har dere større sjanse for å bli hørt enn en lærer med lite arbeidserfaring.

Skrevet

Dette hørtes veldig spesielt ut. Nå vet ikke jeg hvor mye kontakt du har med læreren, men jeg hadde helt klart startet der eller med rektor på skolen – før jeg hadde tatt dette til andre arenaer. Noe jeg ble veldig nysgjerrig på er hva som skjedde når din datter måtte ha ørepropper?

Som forelder hadde jeg uansett krevd å få vite litt om hva som læreren syntes at burde bli gjort og hva som faktisk blir gjort for å forbedre klassemiljøet. Datteren din har krav på tilrettelagt undervisning.

Noe jeg tenkte litt på var om problemet rett og slett lå i bytte av arbeidsmetoder? Du nevner selv at det tidligere har vært en eldre og erfaren lærer som har hatt klassen. Disse har ofte lett for å ha tavleundervisning og veldig rolige og stille økter. Mens hun nå har fått en ny og yngre lærer som kanskje legger opp til mer elevstyrt undervisning, der det selvsagt blir litt mer arbeidsstøy i klasserommet.

At det er to elever som er svært utfordrende er ikke noe nytt. Disse finnes i hver eneste klasse rundt omkring i landet. Man må bare ha nok kunnskap og midler til å takle disse så godt som mulig – for det blir snudd opp ned om to elever skal styre klasserommet og ikke læreren.

Gjest Gjest
Skrevet

Gleder meg til den dagen folk får øya opp for at e sunn frykt for lærerens linjal ikke er et onde.

Denne idealen om at man skal dikke og dulle med barna har ikke ført noe godt med seg. Man ser jo hvordan det har blitt..... Dette er ikke den eneste bråkeklassen i Norges land...

Skrevet

Jeg vil ikke akkurat ha tilbake linjalen, men jeg er enig i at det ville være sunnere for klassemiljøet om lærerne fikk litt av makta si tilbake. Vi foreldre har også et ansvar der. Å kritisere lærerne i barnas påhør er fy-fy, synes jeg. Hvis barna klager på læreren skal man selvfølgelig snakke med dem om det og stille spørsmål for å få klarhet, men ikke rakke ned på lærerne og det de gjør.

Til trådstarter: Jeg har opplevd at ppt har god gjennomslagskraft hos skolen, så jeg ville nok ha kontaktet dem for å få hjelp. De kan jo ikke utrede andres barn uten tillatelse fra deres foreldre, men de kan kanskje utrede ditt barn og gjøre noe med hennes læresituasjon. Litt bakvendt, men det kan hende det virker!

Dessuten er det et godt råd at dere foreldre må stå sammen og stille krav overfor skolen. Helst uten å sette noen i gapestokken. Man kommer lengst og oppnår mest med å angripe _problemet_, støyen og uroen, og ikke de som støyer eller læreren som ikke klarer å handtere det.

Gjest kommentar
Skrevet
Hva i alle dager kan vi som foreldre gjøre. Skolehverdagen til datteren vår er blitt et mareritt pga av all støyen og uroen, og det virker ikke som skolen klarer å gjøre noe med problemet. Kan man kontakte PP tjenesten for å få en evaluering av klassen? Andre instanser??

Er det flere foreldre som har samme oppfattelse? Snakk sammen og ta kontakt med læreren og ledelsen ved skolen.

PPT og andre kan komme inn og veilede læreren(e) i hvordan de kan håndtere utfordringene med denne klassen/elevene. Det finnes "spesialskoler" og instanser som har spesialisert seg på dette.

Dette hørtes veldig spesielt ut. Nå vet ikke jeg hvor mye kontakt du har med læreren, men jeg hadde helt klart startet der eller med rektor på skolen – før jeg hadde tatt dette til andre arenaer. Noe jeg ble veldig nysgjerrig på er hva som skjedde når din datter måtte ha ørepropper?

Som forelder hadde jeg uansett krevd å få vite litt om hva som læreren syntes at burde bli gjort og hva som faktisk blir gjort for å forbedre klassemiljøet. Datteren din har krav på tilrettelagt undervisning.

Noe jeg tenkte litt på var om problemet rett og slett lå i bytte av arbeidsmetoder? Du nevner selv at det tidligere har vært en eldre og erfaren lærer som har hatt klassen. Disse har ofte lett for å ha tavleundervisning og veldig rolige og stille økter. Mens hun nå har fått en ny og yngre lærer som kanskje legger opp til mer elevstyrt undervisning, der det selvsagt blir litt mer arbeidsstøy i klasserommet.

At det er to elever som er svært utfordrende er ikke noe nytt. Disse finnes i hver eneste klasse rundt omkring i landet. Man må bare ha nok kunnskap og midler til å takle disse så godt som mulig – for det blir snudd opp ned om to elever skal styre klasserommet og ikke læreren.

Gode poenger!

Jeg vil ikke akkurat ha tilbake linjalen, men jeg er enig i at det ville være sunnere for klassemiljøet om lærerne fikk litt av makta si tilbake. Vi foreldre har også et ansvar der. Å kritisere lærerne i barnas påhør er fy-fy, synes jeg. Hvis barna klager på læreren skal man selvfølgelig snakke med dem om det og stille spørsmål for å få klarhet, men ikke rakke ned på lærerne og det de gjør.

Til trådstarter: Jeg har opplevd at ppt har god gjennomslagskraft hos skolen, så jeg ville nok ha kontaktet dem for å få hjelp. De kan jo ikke utrede andres barn uten tillatelse fra deres foreldre, men de kan kanskje utrede ditt barn og gjøre noe med hennes læresituasjon. Litt bakvendt, men det kan hende det virker!

Dessuten er det et godt råd at dere foreldre må stå sammen og stille krav overfor skolen. Helst uten å sette noen i gapestokken. Man kommer lengst og oppnår mest med å angripe _problemet_, støyen og uroen, og ikke de som støyer eller læreren som ikke klarer å handtere det.

Signer denne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...