Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En venn av meg ble syk i julen og innlagt på sykehus. Det viste seg at han har kreft som har spredt seg til store deler av kroppen, og i forrige kom beskjeden alle har fryktet; det er ikke mer legene kan gjøre, kreften har gått for langt og de ga ham noen uker igjen å leve. Legene på sykehuset har sagt at kreften enkelte steder kan ha vært der i så lenge som fem år og hadde det blitt oppdaget tidligere hadde han hatt helt andre sjanser til å overleve.

Han har lenge klagd over mange ting og har gått jevnlig både til fastlegen og til diverse alternative behandlere. Ingen har tenkt tanken på at det kunne være noe mer alvorlig og legen har ikke sendt ham videre til undersøkelser av noe slag. Heldigvis har en av legene på sykehuset reagert på fastlegens manglende handling og har anbefalt familien å klage til "pasientombudet" (tror det var det de kalte det...) og har lovet å støtte dem. Legen mener det er svært kritikkverdig at fastlegen ikke har tatt pasienten mer på alvor og sendt ham videre til undersøkelser for lenge siden.

Det jeg lurer på er klagemulighetene når det gjelder de alternative behandlerene... Burde ikke en akupunktør/homeøpat/etc reagere når de har en pasient som kommer igjen gang på gang på gang og klager over de samme symptomene? Burde de ikke da si fra til pasienten at vedkommende faktisk burde gå til fastlegen og kreve en skikkelig undersøkelse? Er det riktig av en alternativ behandler å ta imot penger av et menneske hver uke gjennom flere år uten at behandlingene vedkommende gir hjelper pasienten? Finnes det noe sted man kan klage på disse behandlerene?

Beklager at dette ble litt langt og rotete... Jeg er bare så fortvilet og lei meg nå, og jeg er så forbanna på alle disse menneskene som har sittet og tatt imot pengene til vennen min i årevis uten å hjelpe ham...

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det fins noen formell klagemulighet på alternativ behandling. Alternative behandlere er sjelden medisinere, og det at pasienter har plager over mange år uten at de feiler noe alvorlig er ikke uvanlig, hverken innen alternativ behandling eller skolemedisinen.

Hvis en sykehuslege har anbefalt at man klager på fastlegen ville jeg absolutt gjort det. Selv om ikke det hjelper din venn kan det hjelpe andre.

Men jeg skjønner godt at du er forbannet og fortvilet.

Endret av Elfrida
Skrevet

Alternative behandlere er ikke kvalifiserte til å stille noen diagnose, og man kan derfor ikke klage på at de ikke har gjort det. De er heller ikke bedre på å skjønne at folk skal komme seg til en fastlege enn personen selv er (og det hadde han jo dessuten gjort, så det hadde jo ikke hjulpet uansett). Man bør nok være oppgående nok selv til å forstå at har man alvorlige symptomer og smerter er det lege som skal oppsøkes, ikke alternative behandlere.

Det er helt klart fastlegen som er den riktige personen å rette anklager mot her, utrolig trist at vennen din har fått så dårlig oppfølging.

Skrevet

Takk for svar!

Det er bare så utrolig frustrerende og et stort sjokk - det var jo ingen som trodde han skulle ligge for døden etter kort tid.

Jeg er enig i at en alternativ behander ikke er i stand til å stille en diagnose, og jeg forventer heller ikke at de skal gjøre det. Det jeg er kritisk til er at vennen min har gått til to alternative behandlere gjennom mange år og ingen av dem har insistert på at han må få undersøkt ting nærmere. De har bare tatt imot pengene og jattet med i årevis... Jeg synes nærmest at det er litt uetisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...