Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg hva loven sier om dette?

Barnet (13 år) har status som vitne etter tilfeldig å ha kommet forbi et åsted for alvorlig kriminell handling, og observerte mistenkte. Nå vil politiet ha barnet inn til vitneavhør. Barnet er på vinterferie, og har sådledes verken mor eller far tilstede.

Kan vi forlange at dette får vente til barnet kommer hjem, eller må barnet avhøres uten at foreldre er tilstede? Jeg har ingen ønsker om at de barnet er på ferie hos skal følge barnet til avhør.

Videoannonse
Annonse
Gjest synes jeg
Skrevet

Jeg synes barnet bør vitne nå, siden dette er en alvorlig kriminell handling, og da er tidsaspektet viktig. Politiet vil uansett være veldig forsiktig når de avhører en 13 åring. Venter dere til barnet kommer hjem, kan barnet ha glemt viktige detaljer som er essensielle for oppklaringen av forbrytelsen.

Vil du være rigid, har ikke politiet anledning til å avhøre mindreårige uten følge, men da synes jeg du skal gå i deg selv og spørre hva som er viktigst i saken. Sannsynligvis vil barnet bare synes dette er spennende, og med veiledning forstå at det bidrar til å hjelpe politiet.

Skrevet

Jeg har som mindreårig (16 år riktig nok) vært i vitneavhør mot en mann som var av svært følelsesmessig betydning for min mor, meg og min søster, noe som i og for seg bør være langt mer ubehagelig, også med tanke på årsaken til av vi hadde anmeldt han. Det gikk veldig fint og de var veldig snille. Dermed bør det jo gå greit uten at foreldrene er tilstede.

Ser jo så klart forskjellen mellom en 13-åring og en 16-åring, men det var bare for å "berolige". Det er ikke sånn som på tv, de er stort sett greie og hensynsfulle, spesielt når de har med barn å gjøre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...