Alex Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Hunden min kaster opp gult, noen som har vært ute for dette før? det skjer av og til med noen uker/måneders mellomrom... Men det er liksom like rart hver gang.. For han har ikkje spist noe som har samme farge eller noe.. Og det er vanligvis når han har lagt i buret sitt om dagene.. Noen som vet ka dette kan komme av?
la Flaca Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Det er galle, så det tyder på at han ikke har noe i magen sin nå.
Bertelura Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Det betyr at hunden bør få noe å spise. Gi den mat litt oftere i løpet av dagen. Hunden min har også kastet opp sånn et par ganger, da i forbindelse med reise(hun spiser ikke tørrforet sitt hvis hun er med bort), eller når vi gikk fra 5 måltider til 3 om dagen. For å "få i gang systemet" så gir jeg en brødskive med leverpostei, i biter sammen med kulene og da er alt bra. Må legge til at hun har kun kastet opp slik 3 ganger i løpet av sitt 10 mnd lange liv det er ikke farlig, men det skal ikke være sånn.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Ofte kaster hundene opp gult oppkast når de har spist gress. Og det gjør de jo helt naturlig, dog noen mer enn andre. Virker som en del blir litt "avhengig", og da kan man jo avbryte det...
Alex Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2009 Han er snart tre år og det har for såvidt ikkje skjedd så veldig ofte. Men han har mat stående på kjøkkenet hele tiden, så han spiser når han er sulten. Så han har mat tilgjengelig når han ikke er i buret. Kan og nevne at han aldri er lengre enn ni-ti timer alene i buret sitt. Men det var greit å få en forklaring på hva det har vært for noe:)
Frey Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Han er snart tre år og det har for såvidt ikkje skjedd så veldig ofte. Men han har mat stående på kjøkkenet hele tiden, så han spiser når han er sulten. Så han har mat tilgjengelig når han ikke er i buret. Kan og nevne at han aldri er lengre enn ni-ti timer alene i buret sitt. Men det var greit å få en forklaring på hva det har vært for noe:) Siden du nevner det så kommenterer jeg det: "aldri lengre enn ni-ti timer i bur"! Stakkar liten, det er lenge det.. 5
Alex Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2009 Til vanlig er han bare 6-7 timer alene. Men han er vant med buret sitt og liker seg der. Han har god plass, lunt og godt.. Men det er da noen ganger når vi er i besøk på andre siden av fylket og han rett og slett har det bedre hjemme enn å være med i besøk med mye unger og styr som han ikkje liker, så blir det max ti timer alene. Og siden du synes så synd på han kan eg nevne og at han har minst to timer helst tre timer med tur og trening hver dag
Pialill Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 hunden skal aldri ha maten stående fremme... da blir den matlei, tilby maten en gang, og vis han ikke tar den innen 5 min så tar du den bort igjen og tilbyr ved neste måltid... Prøv å gi hunden din mat oftere du=) helst minst to ganger om dagen, men tre tror jeg er best, men husk å ikke gi hunden mer mat enn den skal ha bare fordi han får ofte mat=)
g9al Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Hei alex:) Det er du som kjenner hunden din best, og viss han trives godt med og være hjemme, er det noe du bestemmer selv;) ikke la noen tråkke på deg med at det er for lenge å være hjemme alene.. så lenge det ikke er hver dag, og han får mat og mosjon, er vel det bedre enn mange andre som ikke vet å ta vare på dyra sine.. Ser det nesten daglig desverre:S
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #10 Skrevet 9. mars 2009 Ene bikkja mi spyr gult skum når den må bæsje veldig. Den andre spyr gult et par-tre ganger i året den også, da en eller to ganger. Ser ingen fare med det så lenge de ikke spyr mer og når allmenntilstanden er normal.
la Flaca Skrevet 10. mars 2009 #11 Skrevet 10. mars 2009 Hei alex:) Det er du som kjenner hunden din best, og viss han trives godt med og være hjemme, er det noe du bestemmer selv;) ikke la noen tråkke på deg med at det er for lenge å være hjemme alene.. så lenge det ikke er hver dag, og han får mat og mosjon, er vel det bedre enn mange andre som ikke vet å ta vare på dyra sine.. Ser det nesten daglig desverre:S Selvfølgelig kan hunden være alene i opptil 10 timer om nødvendig. Det var ikke det som var poenget. Å være alene i 10 timer med mulighet til å bevege seg rundt og å være alene i et bur er to veldig forskjellige ting, det var nok helst burbruken Frey kommenterte. 2
Alex Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 10. mars 2009 Vel eg har jo da og sagt at det er et forholdsvis stort bur han har for han har mulighet til å stå oppreist uten å måtte bøye hodet, han kan strekke seg så lang som han er om han vil.. og han kan gå frem og tilbake inni der... så det er ikkje et lite bur som eg har sett at ganske mange har.. Nettopp fordi han av og til må være alene hjemmei ti timer så kjøpte eg et større bur enn det som de anbefalte... Alternativet med å gå hjemme alene uten bur er enda verre for han... for han er redd for å være alene og passe leiligheten helt alene.. for da kjefter han og stresser, piper og klynker fra vi går og til vi kommer tilbake. det har vi fått høre fra de som vi leier hos.. derfor ble det kjøpt bur.. og vi har større bur til vår medium/liten hund i forhold til de tre som bor over oss som er fire store rotweilere som har mindre plass i burene sine. men så er og de bare i bur under transport. så det er jo en forskjell der.
Frey Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 men så er og de bare i bur under transport. så det er jo en forskjell der. Nei, sier du det.. Går ut ifra at dere bor i en ettroms leilighet uten bad da siden det er nødvendig å ha hunden i bur for at den skal slippe å passe hele leiligheten? Det finnes nemlig muligheter for å avgrense hundens område uten at man stenger den inne i et bur, f eks ved bruk av badet eller kompostgrinder.
Alex Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2009 Det er en fem roms leilighet og han skal ikkje være på badet fordi der er det varmekabler, det er og varmekabler i de to stuene våre, så det eneste alternativet er soverommet. Og det er det så enkelt at han ikkje liker å ha hele det store soverommet for seg selv og derfor er han heller inne i et stort bur på soverommet med et pledd rundt for at han skal ha sin lille hule å passe på og ikkje trenge å bry seg med resten av leiligheten. Eg var før slik at så snart eg hørte ordet bur så synes eg synd på en hund, men etter å ha sett hvor glad min hund faktisk er i buret sitt, det at han går inn helt frivillig, og gjerne og når eg er hjemme og holder på med forskjellige ting, så legger han seg i buret sitt, selv om han har både lov å gå i sofaen og har en korg som er hans i stuen. Så det er på ingen måte synd i han... og siden denne tråden egentlig har gjort sin funksjon siden eg sporte om noen visste hvorfor hunden min kastet opp gult, så har eg fått svar på det.. så tror eg vi kan være ferdig med denne diskusjonen nå.
Honesty Skrevet 10. mars 2009 #15 Skrevet 10. mars 2009 Hvis han trives så godt i buret på soverommet, kan du jo la burdøra stå åpen slik at han kan gå inn og ut av buret som han vil?
Alex Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 10. mars 2009 Det kunne eg gjort, bortsett fra at det har blitt prøvd og da er han livredd for rommet er for stor for han å passe på... Så han er mest rolig når han er i buret.. Men når vi har vært lenge vekke og kanskje ikkje har fått så mye tur som eg ønsker lar eg burdøren stå åpen for at han skal kunne komme bort til meg:) så han har det veldig bra:)
g9al Skrevet 11. mars 2009 #17 Skrevet 11. mars 2009 var det oppkastet eller det å ha hunder i bur som var temaet?? krmt krmt...
Sheenaca Skrevet 11. mars 2009 #18 Skrevet 11. mars 2009 Jeg synes det blir feil å angripe TS for å ha hunden i bur når de er borte, så lenge buret som h*n skriver er stort nok til at hunden kan gå rundt, strekke seg i sin fulle lengde og såklart ha plass til vannskål. Hvorfor skal det automatisk være bedre for hunden å ligge på et lite rom enn i et stort bur? Det er vel dokumentert at hunder ofte føler seg tryggere og roer seg raskere ned om de har et mindre område å "passe på". Våre hunder har aldri ligget i bur når de er alene hjemme, men de sover fra vi går ut døra til vi kommer hjem uansett, så de bruker ikke mer plass enn de hadde hatt om de lå i bur. Jeg synes langt mer synd på alle hundene som springer fritt rundt i huset og på eiendommen hele dagen, og aldri får mosjon og mental stimulering av sine mennesker...
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #19 Skrevet 7. april 2017 På 9.3.2009 den 19.07, Pialill skrev: hunden skal aldri ha maten stående fremme... da blir den matlei, tilby maten en gang, og vis han ikke tar den innen 5 min så tar du den bort igjen og tilbyr ved neste måltid... Prøv å gi hunden din mat oftere du=) helst minst to ganger om dagen, men tre tror jeg er best, men husk å ikke gi hunden mer mat enn den skal ha bare fordi han får ofte mat=) Dette er veldig varierende fra hund til hund og hva man får beskjed av fast dyrlege pr hund. Det er enkelte hunder som er vant med ha mat fremme hele tiden og klarer regulerer maten selv og dermed klarer spise uansett om maten står der hele tiden. Mens andre ikke er vant til dette blir som du sier fort mait lei, det er veldig varierende fra hund til hund og hva man har gjort med hunden fra den var liten =) Anonymkode: 86245...498
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #20 Skrevet 7. april 2017 På 10.3.2009 den 17.00, Frey skrev: Nei, sier du det.. Går ut ifra at dere bor i en ettroms leilighet uten bad da siden det er nødvendig å ha hunden i bur for at den skal slippe å passe hele leiligheten? Det finnes nemlig muligheter for å avgrense hundens område uten at man stenger den inne i et bur, f eks ved bruk av badet eller kompostgrinder. det blir fremdeles utrolig teit og komme med slike ting.. uttifra forskning i senere år det ofte bedre enn de uten, da de som er vant til bur og godtar dette ikke har noe problem ved å være i bur! Men man skal ikke la hund alene i bur mer en maks 4-5 timer uten tilsyn, men om hunden har mat, drikke i buret og buret er stort og romslig nok, går det greit med 5 timer! dette er klar beskjed fra flere dyrleger og hundeeksperter. vi har nabo som har hund som har lært seg og være i bur, den ligger heller i buret selv med eiere hjemme enn i sofaen pga der den føler seg hjemme og trygg, de fikk beskjed av dyrevernet at dette er positivt tegn fra hunden. Pluss om vedkommende har mye ting som kan ødelegges så er det også kjekt med bur... Anonymkode: 86245...498
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå